Gå til innhold
Fiskersiden

Ole`s fiskerapporter - Litt fra Renaelva


Ole M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 492
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og en kompis prøvde oss for et par dager siden, men det var varmt og dårlig med vak. Her sniker Kim seg innpå en tilsynelatende pen fisk.

16082006114213Rm7kn4978kkG.jpg

Men den pene fisken viste seg å være.. ikke fullt så pen..

16082006114213uJ54avus1bE9.jpg

Vi prøvde ikke nymfe den dagen.

Så var det tid for revansj. Kim kunne ikke bli med, men dagen måtte jo alikevel utnyttes så det endte med at jeg dro alene.

Da elva møtte meg ble høyrefoten plutselig endel tyngre. Det var nemlig ganske fine forhold. Overskyet og vindstille med enkelte regnbyger innimellom.

16082006114213ftC9db5fDNjt.jpg

Jeg satt ut kajakken og padlet noen tunge tak oppover mens jeg speidet etter vakende fisk. Tross at forholdene ellers var bra så jeg lite insekter på overflata og dermed også få vak. Veldig få.

Hadde rigget opp to stenger. En med nymfe og nappindikator, og en med tørrflue. Det skulle i alle fall vise seg å passe bra i dag.

På veien oppover bestemte jeg meg for å padle forsiktig langs land et lite stykke bare for å sjekke om det var mulig å se fisk. Jeg tok på meg polaroid briller og ende opp med å se 4 sik og 2 ørret. Et par av de var ganske så grove, jeg tror den ene ørreten kan ha vert opp imot halvannen kilo. Drit artig å se fisk i sitt rette element på den måten, det anbefaler jeg alle å prøve! Hadde jo forresten vert fantastisk spennende å dykket i Renaelva. Hadde vel mest sansynlig kommet opp igjen som et garva nærvevrak, men alikevel.

Etter å ha speidet etter vak i en god halvtime fant jeg det for godt å ta en matpause.

16082006114213uqITey64HijW.jpg

Det gikk en fin liten dyp-renne rett utenfor der jeg satt så tenkte jeg fikk prøve nymfa. Valget falt på en brun og grønn gullhode.

Etter noen kast forsvant nappindikatoren ned i dypet, og opp kom en flott harr.

Et par harrer senere følte jeg det var på tide med en ørret, så jeg presset et kast så langt jeg kunne inn mot land oppunder noen busker. I det nymfa etterhvert når oversiden av strømkanten nedenfor løfter jeg stanga, og da tar fisken. Tok en stund før jeg fikk presset den mot meg, men etterhver kom den motvillig glidende i riktig retning.

16082006114213mNATcNB7UGAg.jpg

Å jada, det var en ørret. En nydelig sak på 850 gram.

160820061142139G7ryA98aBhS.jpg

Det eneste jeg stussa på var at deler av bakkroppen var dekket av noe som lignet arr. Svarte arr.. Så fryktelig merklig ut, og det verste var jeg litt senere kunne hove en harr med omtrendt samme greia. Denne fisken hadde ikke arr, men en stor kul på undersiden av kroppen. Det som slo meg da var at denne faktisk også var helt køl-svart! Latterlig av meg å hverken ta bilde av det eller slå ihjel fiskene for å sende inn, men det gjorde jeg altså ikke. Noen som har sett lignedne, eller har kjennskap til slikt?

Du ser forresten en liten flekk på gjella til ørreten på bildet ovenfor.

Jeg syntes det er veldig greit å være litt alsidig når det gjelder metoder. Man får fisket mer, og under flere forskjellige forhold. Hadde ikke jeg jeg brukt nymfe i dag hadde jeg kanskje endt opp med blanking. I steden ender jeg opp med 6 fine fisker og sitter igjen med flere kule opplevelser.

Jeg gjenntar vel bare med selv fra tidligere skriverier, men nymfefiske på denne måten, med nappindikator, er visuelt og utrolig artig!

"Moralen" må være at når fisken ikke vaker -prøv nymfe!

16082006114213785875SiBrof.jpg

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Næra var egentlig målet i dag, men vi fant fort ut at det kunne blitt en lang dag. Var såvidt borti et par fisk i de 20-25 hullene vi borret opp, og når borret adpåtil var så sløft at man måtte ta kaffepauser underveis så frista det heller lite å begynne å lete opp fisk. Torkel ville nok sikkert gjerne ha påtatt seg den jobben, men vi ble til slutt enige om at det mest aktuelle var å flytte rævene våre litt lenger inn i skogen, inn på et lite tjern der det visstnok skulle være endel ørret.

Vi slang oss energisk og livsglade inn i Jeep`n etter suksessen på Næra, og holka bortover det som mer eller mindre kunne ha minnet om en vei.. mot vårt nye mål som forhåpentligvis hadde litt mer å by på.

Jeg parkerte i grøfta og vi vassa nedover i den retningen vi antok vannet var.

Etter å ha telefonert en lokalkjent begynte vi å borre langs myrkanten. Flere ganger også i selve myrkanten.. Torkel satte ut de nette stikkene sine og jeg satt der med de massive greiene mine som jeg av erfaring helst ikke vil være foruten om storfisken skulle dukke opp.. Det endte alikevel etterhvert opp med at jeg måtte krype til korset og ta frem det jeg hadde med meg av små-stikker. En.

07012007232428Xh2LpnzgNIJw92KN.jpg

Vi borret noen hull, brakk av noen bjørke-kvister som skulle fungere som nappindikatorer, og slo oss ned.

I og med at jeg kun hadde èn pilkestikke med meg av riktig kaliber fikk jeg låne en av Torkel`s.. Og siden han for all del ikke ville dekke færre hull enn meg så endte karen opp med å rigge til en slik en;

090120070358VETw2HHTEZEAJvcCLW.jpg

Aldri i livet om jeg hadde turt å satse på noe sånnt men..

Vi satt der forventningsfulle og titta på hver vår nappindikator. Torkel var først ut.

"Der er`n! .... neiii fahn..." "DER.. nEI... jahH"!!!! Bestem deg..

070120072345azDTC3knUF7CHusfkC.jpg

Fisken satt til slutt og opp av hølet kom en liten abbor. "Abbor.." "ABBor, javel..." Litt skuffende der og da men greit, vi var igang!

Ørreten viste seg å være trigger-happy, og vi koste oss i tåka under de dempede lysforholdene, med lyden av pratsomme fugler, durende traktorer og utilpasse bikkjer. Nå og da kunne vi også nyte lyden av ringende bjeller...

070120072310zMJnNB7LK2QeyGsHGi.jpg

... som betydde...

080120070020y9IS1b2CUi76NmR4Z1.JPG

070120072359t1BGldHxvAir8E81RE.jpg

Vi hadde satt ut seks pilke-stikker, rigget med wolframmormyskar og nøyaktig tre maggot.. veldig viktig. Endte opp med å sette alle stikkene en meter eller mindre fra myrkanten bortover like ved inn-oset. Det viste seg å være vanskelig å lure fisken lenger ut på tjernet, på dypere vann. De fleste tok vi på 1,5 til 3 meters dyp.

Ble til slutt 25-30 ørret og noe abbor.

En knallfin sesong debutt!

070120072305L82tXwUH4m4H9A3eTV.jpg

070120072353z36LYKWDQD7rYqMHMJ.jpg

Jeg hadde egentlig tenkt å ta bilde av de fargerike og oppsvulmede fingra mine etter turen, men jeg klarte ikke å trykke inn utløser-knappen uansett, så der ble dere spart for den latterkula...

Målet før neste tur må bli å skaffe seg skikkelige ull-hansker.

Ønsker alle en god pilke-sesong! :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo OLE M

flotte bilder du har, ser du er fra hamar, fisker der jeg pleier å være en del.jeg har ikke pilket så mye

men er du kjent rundt osen sjøen, tenkte å prøve litt der da. har vopgna stående der.

det er meget bra fiske på sommer, i disse trakter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott rapport dette Ole. Hva var størrelsen på disse ørretene?

hallo OLE M

flotte bilder du har, ser du er fra hamar, fisker der jeg pleier å være en del.jeg har ikke pilket så mye

men er du kjent rundt osen sjøen, tenkte å prøve litt der da. har vopgna stående der.

det er meget bra fiske på sommer, i disse trakter,

hvor i osen-sjøen er det du tenker og etter hva? har du båt? hvilken camping-plass er det du bor på? er vel 3-4 plasser rundt det vannet,

Endret av Balthasar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo OLE M

flotte bilder du har, ser du er fra hamar, fisker der jeg pleier å være en del.jeg har ikke pilket så mye

men er du kjent rundt osen sjøen, tenkte å prøve litt der da. har vopgna stående der.

det er meget bra fiske på sommer, i disse trakter,

Hei mao!

Jeg har kun fisket i selve Osen-sjøen et par ganger, så der er jeg omtrendt helt blank. De gangene jeg har vert i området (om sommeren) så har jeg fiska ved utløpet av Nordre Osa, og videre opp i kanalen der. Fått stor harr der og pen abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO

jeg er mye i osa, som du sier så er det pen harr der, har fått noen ok ørret der og,

men minne beste plasser lags trysil elva å elver som renner inn i den.

:)

til Balthasar

jeg ligger på sjøenden camp. har ikke båt, men låner av og til.det er mye fisk i sjøen tror jeg har fått harr,sik, ørret, abbor,gjedde.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, vi hadde campingvogn stående faste der i 5 år på rad frem til 98 eller noe, nå er vi der bare et par ganger hver sommer.

Vet om flere på campingen som fisker, de fleste dregger eller otrer, Det er tatt mange STORE gjedder i området rundt campingplassen, nedenfor kiosken og lenger sør (innover i vesle-osen). Du har jo mulighet til å ta deg en tur til utløpet av næringa, der er det masse sik i området og det sies at det er masse pen ørret der også.

I fjor ble det tatt en ørret på 2,5 kg midt under den brua som skiller vesle osen og osensjøen, men det tror jeg nok kanskje var en tilfeldighet da vedkommende fiska etter små abbor med en guttunge.

Du har også flere fine muligheter på vest-siden av sjøen, men fiske i osen-sjøen er vanskelig, er det ikke for mye vind fra nord, så er det enten for lite vann i sjøen eller for mye pollen på vannet. Du har et par utløp på vest-siden som er fine å prøve, men hvis du prater med Paul i informasjonen så har han en del erfaringer i området, du har jo to sjøer som heter ulvsjøen som ikke er så langst unna campingen. Jeg vet at Morten og Sigmund fisker en del i sjøen, så hvis du vet hvem de er, så har de sikkert noen tips å tilføye.

Pilking har jeg ingen erfaringer med, men vet at det er tatt stor lake på nattkroker der før min tid, men skal jo være fine muligheter for pilking etter gjedde i området rundt campingen.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO

jeg er mye i osa, som du sier så er det pen harr der, har fått noen ok ørret der og,

men minne beste plasser lags trysil elva å elver som renner inn i den.

:P

Må ærlig innrømme at det er ei viss sideelv av Trysilelva som absolutt har større tiltrekkningskraft på meg enn akkurat Nordre osa ;).. Nå er snittstørrelsen på både harren og ørreten i Nordre osa veldig lav, men det er alikevel en og annen kulp som leverer pen fisk omtrendt hver gang jeg dypper flua mi der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du har rett. men jeg synes det morro å vandre rundt der, og så har en mega plass rund jordet. og engerdal.der er det bra fisk rundt pinse helga, eller litt før, :rolleyes:<_<

jeg har prøvd under brua i osen og det ble noen ørret rundt 400gr på flue det var ok det.ulvsjøen var ok men det render en bekk der som det ikke er lov å fiske i der så jeg i sommer en STOR fisk.fikk se den da vi plukket multer.så har jeg prøvd røya i munksjøen men det ble heller dårlig. men bra med multe.

hvis dere er i traktene så er det varm kaffe i vogna(se etter det merkelige rekkvek)der bor jeg.og en grønn chewy men fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endelig var ting lagt til rette for en ordentlig fisketur. Ikke en sånn derre 4-5 timers tur skvist mellom diverse plikter, men en tur der tid ikke skulle være et aktuelt begrep. Klokka fem satt vi ferdig pakka i bilen. Ikke mange "utenforstående" som skjønner seg på denne typen adferd der målet etter å ha ofret den "dyrebare" søndagsmårran, tilsynelatende kun er å knipe seg et par småfallne fisker.. :rolleyes:

Vi kom frem til noe grumsete værfohold med mye tåke og endel vind. Borr, proviant, klær og fiskeutstyr ble pakket ned i pulken og etter noen minutter var alle mann på vei oppover mot tjernet. Løypa besto av ei 60 cm brei för med halvmeter høye kanter på hver side, så det rikosjerte skistaver i alle rettninger gjennom hele den halvannen time lange ferden opp mot det som skulle vise seg å være et lite drømmevann.

060320071330vkzWXBljgKWKRHG9Nc.jpg

Da vi omsider nådde opp til tjernet viste det seg å være omkring en halv meter med overvann og sørpe, pluss omtrendt tilsvarende med snø. Bascamp ble satt og jakta var igang. Vi satte ut noen stikker og fiska litt aktivt her og der. Torkel gikk i god vane og henta et par bjørkekvister til stikkene sine. Vi satt spente og fulgte med på nappindikatorene mens praten gikk.

Rund klokka halv eleve begynte det å skje ting. En av bjellene til Torkel gikk amok og opp kom dagens første ørret. Rundt 4-5 hg. Det gikk ikke mange minuttene før enda en fisk viste interesse for myskaen hans, og enda en på omtrendt samme størrelsen ble halt opp på isen.

En periode var det relativt ville tilstander mellom høla til Torkel. Flere flotte fisker kom opp, og omtrendt like mange glapp. To som følger av at sena røk!

Det var mildt sagt et helvetes slit å komme seg fra hull til hull. Grunnen til det trenger vel ingen videre beskrivelse..

060320071342qUI4XPCm23gHO7L2Yn.jpg

Fisk nummer tre var et prakteksemplar av en fjellørret, og tok pusten fra oss alle.

060320071338hziJQwvmyUNJx8MfEr.jpg

Vi fant etterhvert ut at deler av suksessen til Torkel måtte ha noe å gjøre med bjørkekvistene. Vinden førte til at det hele tiden var bevegelse i kvisten og da naturlig nok også myskaen. Han var også veldig nøye med å feste maggot`n ytters i skinnet. Jeg og Ken som satt like ved hadde ikke kontakt med en enste fisk på starten av dagen, mens Torkel fortsatte å lande flere flotte ørret.

En annen ting som viste seg å være utslagsgivende denne dagen var å gjevnlig gå en runde for å røre litt på myskaen.

060320071328yCm8NRcVLXL2jplu9a.jpg

060320071334BWbyjQEdidpIwUuh8T.jpg

060320071338pJNxxC8SnpkuqlAwUE.jpg

Så var det tid for mat. Dietten besto av flesk, brødskiver og pølser. Slik mat stiller liksom i en annen klasse.. det gir en mer fullstendig følelse av det å være på tur i villmarka, og det er en følelse som sitter.

060320071336iqwKfc3oKteV5Od9fO.jpg

Etter å ha fotrært noen hundre kalorier fikk også jeg og Ken henta oss noen kvister, og håpet steg noen hakk.

Til slutt løsna det for Ken. Etter mye stønning og et par fy ord fikk`n etterhvert vippa den noe slanke fisken opp av hullet.

060320071353EfrDSTjjwwqerweaUw.jpg

Jeg fikk lurt opp en 2-3 hektos, men ellers fikk myskaene mine stå i fred hele dagen. Skuffelsen kom alikevel i skyggen av opplevelsen det var å bare være tilskuer! Fy flate for et vann!

Torkel med dagens største.

060320071327z5buQCx3MQL9Zx1T2v.jpg

Vakker fisk.

060320071319HICcrToGiH5js6gydx.jpg

Målet var å få nok til en middag, og hva kan man si..? Slett ingen dårlig snittstørrelse.

060320071319uJJBS4i2jBUORnZFum.jpg

Det gikk ikke mer enn to kilometer av tilbaketuren før jeg lengtet tilbake... og det gjør jeg desto mer i skrivende stund.

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er hemmeligheten bak slike fangster? har prøvd noen ganger på isen etter ørret, men det har ikke blitt noe på meg....

nydelige fisker Ole! forstår godt hvorfor du vil tilbake dit.....

:D:):)

Hemmeligheten er i dette tilfellet Torkel, og alle vannene han veit om.

Dette er forresten et tjern som nesten aldri er blitt fiska på før, foruten tjuvfiske. Og snittstørrelsen viser at vannet må være i veldig bra balanse. MÅ kunne kalles et drømmested! :)

Det som viste seg å slå ann best var veldig små myskaer med 3 eller 4 maggot på. Fikk ikkeno på 5 og 6 mm.

Hadde en plan om å sette ut et par stenger med mort etter å ha lest TØ`s rapport :), så jeg og en kompis tok turen til Hamar brygge for å prøve å knipe noen 10 sentimetere. Endte i stedenfor opp med en haug av disse...

060320071938c6Rx5cTpKePneM99Yt.jpg

:lol:

Med andre ord så ble det ikke så mye meiting denne gangen.. desverre. Gudene veit hva det kunne resultert i på et slikt sted...

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter å ha pussa båt i et par timer på mårran i dag la jeg etterhvert mer og mer merke til været.. 10-15 grader i lufta... skiftende skydekke med regn og sol om hverandre... Det slo meg ganske fort at dette var lovende klekke-vær :-) Så jeg tok med meg bikkje og kajakk, og dro mot svartsprekk-vannet, med et lite håp om å kunne få lurt på en ørret eller to.

Lun stemning over vannet, med litt lett yr og lite vind. Satt meg ned i noen minutter før jeg sjøsatte kajakken og padla utover.

Gjensynet er fantastisk herlig :)

120520072052AL4XWh7WUIcjwuaQhM.jpg

Jeg smalt på den imitasjonen jeg hadde som ligna mest...

12052007204657GQrYzOUubfqQZpRL.jpg

... trøkka skrotten godt ned i kajakken, tok en pris, og speida spent utover vannflata...

120520072043BmZZR1tGq52CNxZErs.jpg

Kom over flere vakende ørreter etterhvert som jeg drev bortover med hjelp av vinden. Fisken vaka rolig og beherska, og tok både klekkere og duns. Det var to forskjellige ørreter som i løpet av turen var oppe å slikka på flua mi, men ingen kom til skade for å bli kroka. Dermed var årets første tørrflue-opplevelse i boks, og så fantastisk herlig som det var!!

Begge Scott`ene hadde det uten tvil fint!

Både stanga...

12052007203468iHRy7Lc2I11K8GiU.jpg

.. og dyret :(

120520072034PiYdstgGFkAq1YmsR7.jpg

120520072000RqTckGjG79yaWCielq.jpg

Dro litt tidlig, men blir en ny tur i mårra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.