Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2010


GeirN
 Share

Recommended Posts

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

16,7 kg på Grevlingen nå på morgenen i dag. Sluk

Nå er det virkelig på gang i Hokksund :)

Det var årets første storlaks ja ;) Fisken var kanonfisk på 16,7 og lusete. Denne ble tatt på sluk av Paal Rustad og ble tatt nede på elva ved Dynamitten (rett ovenfor Hoenselva) :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Gulbrandsen fra Oslo fikk en laks på 6,2 kilo tatt på spinner allerede første kvelden, skriver Eiker Avis.

Typisk aviser å få navn og slike ting feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner - var moro å få laks så raskt :bow:

Det ble dessverre ikke flere, men det skal jeg greie å leve med :)

Blir spennende å følge med på laksebørsen i dagene fremover. Ikke umulig at det kan bli godt fiske nå som elva synker og kommer på et fint nivå

Skriver litt mer i morgen :bow:

(Litt trøtt nå etter å ha bombardert elva med søkker, tubefluer, mark, spinnere og sluker siden klokka 5 i morges i et desperat forsøk på å få en laks til)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Gabbe, og takk for spirit. Kanskje man skal fiske første natta læll ? :hailfs: Hadde vært kjekt med første laksen i Gaula også,så har vi tatt storeslem :blush: Det skal ihvertfall ikke stå på feitiser (mark) lenger nå, det ordner seg til slutt.

Hvem har fri fremover nå i hele 4 lange og deilige uker ?

Jo det er The Fox, fråde, fråde !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk igjen for gratulasjoner. Er moro å være den som starter showet :dribble:

Jeg hadde bestemt meg for å satse på Rød på åpningsdøgnet - og så vurdere der og da om jeg skulle ta blåkort om jeg ikke fikk rødkort. Men det var bare 8 (!???) stk som hadde skrevet seg på rød og jeg var blant de 5 heldige som fikk.

Følte selv at sjansen for laks var stor da jeg fikk kort der, så jeg smilte bredt da jeg gikk ut av laksehytta med kortet i handa. Var godt forberedt med fire 7000-sneller med litt forskjellig senetykkelse på (Men alle med Siglon selvsagt), Sjöslandanstanga til de tyngste takene og Lightningroden til de mer normale. Og med søkker i alle vekter fra 20 til 150 gram + et stort utvalg sluker, stort utvalg tubefluer og en bøtte full av duggmark. Og ikke minst pågangsmot! Her skulle jeg ikke gi meg før jeg hadde fått laks! Lykkedrikk i form av URGE ble selvsagt også drukket!

Vannstanden var vel ca 700 kubikk, og de som er kjent får et visst inntrykk av på se bildet av Midtskjæret:

30052010180640W28Wd784lwFq.jpg?27

Fullt fiskbart på Midtskjæret altså, men det var evja inne på Rød som var mest spennende. Og det var her alle rødkortfiskerne startet.

300520101806401Cc59V6XJwf5.jpg?32

Så der sto vi, med masse tilskuere og kastet og fisket og ventet på det første nappet. Men det drøyde og flere og flere dro. Vi begynte å lure på om det kanskje ikke kom til å bli en så bra åpning som vi hadde håpet på likevel. Ikke var det laks oppe heller. Sakte men sikkert ble det færre fiskere i elva samtidig som antall tilskuere ble færre og færre.

Jeg hadde observert et par ting mens jeg sto og fisket. Det hadde faktisk vært fisk oppe utenfor der vi sto, men det så ut som en mindre fisk - sannsynligvis en ørret tenkte jeg. Og en av gangene jeg sveivet inn tubeflua for nytt kast var det tegn i overflaten på at det hadde vært fisk etter - og såpass kraftig at jeg skjønte at den fisken - ørret eller hva det nå var - ikke kunne være så liten.

Så da jeg plutselig ble den eneste som fisket endret jeg taktikk og gikk over til å bruke en spinner som pleier å fungere bra på både laks og ørret. Tippet nok at fisken som hadde vært etter flua ikke ville kunne motstå den om den fikk den riktig servert. Spinneren, en gul flying C, veide bare 20 gram og var ikke så lett å kaste med grovt lakseutstyr, og da den heller ikke sank så bra i strømmen (som ikke var så sterk, men tung!) måtte jeg ta noen kast før jeg fikk den til å gå slik jeg ville i forhold til hvor jeg gjettet at fisken sto. Og i det jeg registrerte at de 3 siste var på vei opp mot bilene røsket det til i stanga! Fast fisk!!! Utrolig deilig!!!

Det ble en fin fight. Jeg hadde kraftig utstyr så det var ikke noe fare for at den skulle stikke av eller noe slikt, og jeg merket jo at fisken ikke var så stor, men det er jo alltid spennende å kjøre laks likevel. Og akkurat denne telte det litt mer å berge enn andre 6-kiloser. Etter ca 10 minutter lå fiske i håven og da jeg snudde meg var det ikke bare 3 stk der lenger, men fullt av folk, he he.

Utrolig gøy å få den første i elva for året!

30052010180639M4aAFO9jxk6M.jpg?20

30052010180639lEqH4C9fiLPR.jpg?89

Fisket ikke noe mer den kvelden, men sto tidlig opp dagen etterpå (etter noen timers søvn i bilen) og satset hardt på å få en til - uten å lykkes. Var til og mer ute på Midtskjæret uten at det hjalp. Håper jeg ikke brukte opp fiskelykken min allerede første kvelden :glare:

Det ble tatt en til på Rød, inne i evja, og den var faktisk akkurat samme size. Den tok på sluk midt på dagen. Og like før jeg gav meg var det 2 fisk oppe i evja. Hadde lekt med tanken på et døgn til på rød i samme slengen siden jeg hadde frihelg, men en dag i sola er nok for meg som egentlig liker regntunge netter når jeg er på fisketur :)

Vel, da er laksesesongen i gang - både for min del og i Drammenselva!

Ser fram til neste tur! Når det nå blir...

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplevelsen var morsom ja, men hadde døgn nå fra fredag kl 21 til lørdag 21 (på Rød) og det var ikke fullt så morsomt.

Tror det er første gang jeg har hatt døgn i Hellefossen uten at det har blitt tatt en eneste laks!!! Greit nok at jeg ikke selv fikk - men ingen andre heller! Ikke på noen av plassene oppe i kulpen. Og i løpet av lørdagen så jeg ikke en laks oppe. Totalt dødt!

Eneste fisken jeg merket var en ørret som forbarmet seg over marken min bare så jeg skulle ha gleden av å kjenne litt rykking i stanga.

Mest sannsynlig traff jeg vel på det dårligste døgnet der oppe i 2010-sesongen, he he

Ser fram til neste tur - når neste mulighet byr seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med folk som prøver å få kort om dagen da?? Nå som lærern streiker på Lier vgs får jeg se om jeg ikke får til et døgn på blå vest eller et annet sted der men har jeg ikke god sjanse for å få kort tar jeg ikke sjansen for er litt dyrt med buss og tog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke trekning i det hele tatt da jeg kom for å kjøpe kort på fredagskvelden. Tipper det er veldig lett å få kort nå fram til det løsner. Men da - når det løsner - kommer det nok masse folk umiddelbart.

Nå er det litt dårlig i elva, men jeg hadde kjøpt kort nå om jeg hadde hatt tid til å fiske. Færre folk i elva gir større albuerom. Og normalt kan jo junifiske gi lakser av bra str :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.