Gå til innhold
Fiskersiden

Ny havfiskesnelle


jegern84
 Share

Recommended Posts

Sitter og vurderer ei ny snelle i bursdags gave til med selv. Skal sitter på ei godspeed 20-30 som er bestilt. Blir et supplement til powerjiggern og sealine kombien som jeg har fra før. Kommer til å bli mye brukt til jigging etter kveita framover og må dermed tåle slik belastning og ha tilstrekkelig brems (hva er tilstrekkelig til kveite?)

Savner lineteller på den andre snella mi så derfor er det et ønske om nysnella kan ha det. Men hvis det går for mye ut over soliditeten så skippes ønske om lineteller.

Har sett på daiwa saltist levelwind du finner den litt nede på lista og tekota 700-800 med telleverk. Får begge i ehavna for rundt 1500 + eventuell moms

Hvis lineteller skippes så har jeg sett på disse:

Lawson Preywinder 12

saltist ld

torium 20

Tyrnos 20

Bare kjør på med alle synspungt og kom gjerne med andre forslag!

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke bare brukt etter kveite utstyret mitt....... Elsker lineteller under fisket etter seien og skreien når de er vanskelig.

Noen som har prøvd saltist levelwind og eventuelt kan sammenlingnet med en tekota? Likte daiwan bedre av utseende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du dropper lineteller ville jeg gått for Lawsonsnella eller saltisten av de du har på lista di. Med lineteller ville nok jeg gått for Tekotaen, men kvalitetsmessig tipper jeg den og Saltisten stiller temmelig likt. Saltisten teller dog i fot, ikke meter... Usikker påom den fås med meterteller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa saltist ld 30 kan jeg anbefale på det sterkeste. helt konge snelle!

Beklager Carla, må bare "call bullshit" här. For en månad siden skrev du dette:

ville ikke kjøpt avet om jeg var deg, dårlig smurt og krever da mye vedlikehold..

Men nå rekommenderer du en saltist ld, som er samme åpne snelledesign, som ikke har smurte karbon-skiver og har minst like stort behov av at bli smurt opp skikkelig?

Dog enig i at det virker som en kanonsnelle, hvis man tar forhåndsregler og er snill mot den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Sealine 400H du har? I så fall blir en Tekota 7/800 veldig lik, bare med unntak av linetelleren og snøreføreren. Det kan jo hende dette er forskjell nok til å trigge et kjøp, men min umiddelbare tanke var at til den bruken du beskriver ville jeg gått for en sak med litt høyere utveksling, og med spakbrems. Da sitter du med 2 sneller som dekker et bredere bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Sealine 400H du har?

Det stemmer, flott snelle men litt stor når du fisker på 30m...samme med powerjiggern litt tung... Ønsker å gå på litt lettere utstyr uten å gå ned på kvaliteten og styrken. Derfor godspeed og ei litt lett snelle. Hvilken størrelse på snelle er det som passer best da? Bør hvertfall få plass til 3-400m 50lb power pro i tilfelle ei større kveite legger ut på dypt vann. Og bremsen må jo være av tilsvarende kvalitet! Hvor sterk bør bremsen være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, flott snelle men litt stor når du fisker på 30m...samme med powerjiggern litt tung... Ønsker å gå på litt lettere utstyr uten å gå ned på kvaliteten og styrken. Derfor godspeed og ei litt lett snelle. Hvilken størrelse på snelle er det som passer best da? Bør hvertfall få plass til 3-400m 50lb power pro i tilfelle ei større kveite legger ut på dypt vann. Og bremsen må jo være av tilsvarende kvalitet! Hvor sterk bør bremsen være?

http://cgi.ebay.com/10-New-Shimano-Talica-10-2-Speed-Reel-TAC-10II-/120560817452?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c11fc152c

Jeg kjøpte just denne til samme bruket :) Fikk problemfritt plass til en 500 yards-spole (457,2 meter :P) 50lb powerpro på den. Den er godt over middels fin, og jeg gleder meg til å teste den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://cgi.ebay.com/10-New-Shimano-Talica-10-2-Speed-Reel-TAC-10II-/120560817452?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c11fc152c

Jeg kjøpte just denne til samme bruket :) Fikk problemfritt plass til en 500 yards-spole (457,2 meter :P) 50lb powerpro på den. Den er godt over middels fin, og jeg gleder meg til å teste den!

Skriver under på det. Har kjørt xxl kveite på den og den var rett og slett nydelig. Litt dyrere MEN du får også litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, flott snelle men litt stor når du fisker på 30m...samme med powerjiggern litt tung... Ønsker å gå på litt lettere utstyr uten å gå ned på kvaliteten og styrken. Derfor godspeed og ei litt lett snelle. Hvilken størrelse på snelle er det som passer best da? Bør hvertfall få plass til 3-400m 50lb power pro i tilfelle ei større kveite legger ut på dypt vann. Og bremsen må jo være av tilsvarende kvalitet! Hvor sterk bør bremsen være?

Er nok på linje med de andre her, "Avet-klassen" må være tingen til ditt bruk. Du har jo flere alternativer som allerede er nevnt: Talica, Daiwa Saltist LD, Lawson Preywinder, Avet, osv. En Avet JX, som har mer enn nok krefter til kveita, sluker ca 500m med 50lbs braid (Izorline).

Vedr. bremsestyrke, så er det liten vits å kjøre med mindre enn 4kg brems på kveita. Selv en 10kgs kveite kan flekke ut godt med snøre på 4kg brems.

Skriver under på det. Har kjørt xxl kveite på den og den var rett og slett nydelig. Litt dyrere MEN du får også litt ekstra.

Det er vel ikke alle forunt å få testet godsnella si til de grader som du gjorde :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det her med å velge.... Hvordan fungerer det med snørefører på storfisk jakt. Er det et potensielt problem eller holder de år etter år.

Bikker mer og mer mot saltist lc i størrelse 40. Kunne sikkert klart meg med 30 også men da her jeg bare 15lb brems og jeg syns det hører puslete ut. 40 størrelsen har 22lb (ca 10kg) eller (20lb ca 9kg) i bremsekraft alt etter type, og det holder vel til alt i norsk farvann vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det her med å velge.... Hvordan fungerer det med snørefører på storfisk jakt. Er det et potensielt problem eller holder de år etter år.

Bikker mer og mer mot saltist lc i størrelse 40. Kunne sikkert klart meg med 30 også men da her jeg bare 15lb brems og jeg syns det hører puslete ut. 40 størrelsen har 22lb (ca 10kg) eller (20lb ca 9kg) i bremsekraft alt etter type, og det holder vel til alt i norsk farvann vil jeg tro.

På Shimano sine Asia sider står Tekota oppført under lett havfiske. På USA siden skiller de ikke på samme måte. Så det er ikke lett å tolke hva de mener snella er god for. Men jeg vil tippe at det holder og vel så det til norske forhold, men at man bør styre unna de sinteste big game fiskene og de høyeste lineklassene (les: bremsekraft).

Hva den Daiwa snella er god for, vet jeg ikke, men sikkert plenty for Norge. Jeg synes du gjør lurt i å tenke ekstramarginer på bremsekraft. Kanskje spesielt på en 'star drag' snelle, hvor skivene er såpass mye mindre enn på en leverdrag. Men pass på at du ikke ender opp med en blytung sak på nærmere kiloen da. Da risikerer du tennisalbue etter en lang jiggeøkt (alt etter hvor veltrent du er selvfølgelig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som har dratt plenty av kveiter opp mot 50 kilo på Tekota 600 LC uten problemer... De større variantene blir også brukt etter mallefiske i Spania, og da er det ikke snakk om dvergmalle, for å si det pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Carla, må bare "call bullshit" här. For en månad siden skrev du dette:

Men nå rekommenderer du en saltist ld, som er samme åpne snelledesign, som ikke har smurte karbon-skiver og har minst like stort behov av at bli smurt opp skikkelig?

Dog enig i at det virker som en kanonsnelle, hvis man tar forhåndsregler og er snill mot den.

Jeg har hatt svært gode erfaringer med Daiwa Saltist ld og noe smøring har ikke trengtes til nå. At min anbefaling av Saltist ld skal ha noe å gjøre med min mening om Avet snellene skjønner jeg ikke. Jeg anbefaler sneller på bakgrunn av min egen erfaring og andres erfaring, og har dessverre fått et dårlig inntrykk av Avet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på ebay og så litt og fant ei flott snelle og så at jeg kunne legge inn et slags bud på ei herfra fikk den for 150dollar!!!! er vel under 1/3 av norsk pris :)

Og tusen takk for alle tips og råd :):-)

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pass på at du ikke ender opp med en blytung sak på nærmere kiloen da. Da risikerer du tennisalbue etter en lang jiggeøkt (alt etter hvor veltrent du er selvfølgelig ;-)

slutt å bæs=) Blir fort tungt med tunge sneller ja, har fisket litt med en som er 1400g, og det tok på etter noen timer, men nå skal jeg selvfølgelig kjøpe en som er enda tngre:P

Har dårlig erfaring med snørefører på de snellene jeg har hatt, de holder ikke lenge og ender bare med at de blir fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt å bæs=) Blir fort tungt med tunge sneller ja, har fisket litt med en som er 1400g, og det tok på etter noen timer, men nå skal jeg selvfølgelig kjøpe en som er enda tngre:P

Har dårlig erfaring med snørefører på de snellene jeg har hatt, de holder ikke lenge og ender bare med at de blir fjernet.

Har vondt for å tro at Shimano har laget noe som ryker etter kort tid. Men det er kanskje et par bruksområder jeg ville prioritert vekk for disse "level wind" snellene. Det ene er etter stor tuna og sånt. Og muligens det dypeste og tyngste fisket her på berget. Vet ikke hvor glad snøreføreren blir etter noen titalls kilometer med vinsjing av 1.5kg bly i sterk strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vondt for å tro at Shimano har laget noe som ryker etter kort tid. Men det er kanskje et par bruksområder jeg ville prioritert vekk for disse "level wind" snellene. Det ene er etter stor tuna og sånt. Og muligens det dypeste og tyngste fisket her på berget. Vet ikke hvor glad snøreføreren blir etter noen titalls kilometer med vinsjing av 1.5kg bly i sterk strøm.

Tekotaen har bevist at den tåler et utall bra kveiter, og når de i tillegg bruker disse snellene etter malle i Ebro tror jeg neppe jeg ville vært særlig bekymra ifht kveitefiske. Også enig med deg i at jeg fort ville valgt dem bort til tungt dypvannsfiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekotaen har bevist at den tåler et utall bra kveiter, og når de i tillegg bruker disse snellene etter malle i Ebro tror jeg neppe jeg ville vært særlig bekymra ifht kveitefiske. Også enig med deg i at jeg fort ville valgt dem bort til tungt dypvannsfiske :D

:thumbsup: Jeg vil si meg enig med OZ her. Når jeg ser hvor mange som bruker Tekota med og uten line teller og til rimelig tungt fiske så har jeg enda ikke hørt om noen i eks klubben som har klart å knekke en Tekota på fiske. Den eneste jeg vet om har blitt tråkka på i båten og knakk av linetelleren av den grunn. Mn slik jeg ser det dønn solide sneller. Det er fortsatt mange som kjører store kveiter på Ambis 7000 serien, og da tror jeg ikke Tekotaen ligger tilbake for en Ambis i styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.