Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddetokt 2010 i Jonsvatnet


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

I år var d også duket for gjeddesatsning i Jonsvannet fra 2 sletne gjeddesugne fiskere fra Stavanger. Turen var planlagt lenge og Kenneth kom opp til Trondheim til en ferdig rigga bil. En sammenleggbar 15 fots portabote på taket, gummibåten min i baksetet, telt, 2 ekkolodd og fiskeutstyr i søkk og kav :D

070620100511ca96aa5c8fd94ffab7.jpg?29

Den største båten skulle vi ha i Kilvatnet, hvor vi hadde telt campen, og gummibåten hadde vi i litjvatnet. Vi ankom torsdag kveld, og den dagen ble brukt til å sette opp camp, og plassere klar båtene.

Temperaturen i vatnet lå på 9,5grader i øvre vannlag, så var usikre på hvor hissig gjedda var. Første dag kommer d hugg i kilvatnet med en gang.

0706201005454ba8f9e3c8bd47e59d.jpg?95

Første fisk, noe beskjeden men d var ihvertfall aktivitet. 600gr.

0706201005544c1773b461074aaaa2.jpg?38

Kenneth følgte opp like etter me en litt større på 1130gr

Denne første fiske dagen gikk litt i dass med vinden, og ble mye roing, og lite resultater. Kveldsfiske tok seg opp i litjvatnet, og vi tok flere gjedder i samme størrelse som tidligere på dagen.

07062010051414d00102bd31476698.jpg?65

Lørdag fikk vi knall vær og mye fisk mellom 1-2 kg. Dagens største ble denne på 2730gr

Flott dag me mye fisk, og konge vær, som ble avrundet med herremåltid joika, pils og cognac ved teltet :P

070620100504df53a0d6f01345f1ba.jpg?26

:)

Søndagen tok vi i litjvatnet fra gummibåten. Kenneth dro til tidlig me ny pers, og flott fisk på tynne utstyretvi bruker.

0706201005247c31e04be21448afa5.jpg?81

3310gr og pers på Kenneth!

Dagen gikk og flere greie gjedder ble tatt. Og underholdning var kjempe med 5-20gr stenger, og fra liten gummibåt. Dette skulle gå fra kjempe flott underholdning til en kamp jeg seint vil glemme....

Datoen var 6/6-10, nøyaktig 1 år siden jeg fikk persen min i jonsvannet på 6,3kg den 6/6-09. På vei inn skulle jeg ta noen siste kast, mens kenneth begynte å pakke ned sitt utstyr for å sette kursen mot land. "Siste kast", sier jeg...5-6m fra båten stopper snøre akkurat som jeg festet wobbleren i en stokk(samme wobbler som rekorden fra i fjor :hot: ). Eg holde stnagå i ein bue, og kjenne d bevege seg. "Kenneth denne e j******!!", ropte eg. Han kjøpte d ikkje heilt, før han kjente båten ble dratt utover og snudd, samt at bremsen hylte verre enn någen gang. Utraså tok aldri slutt. Fikk fisken nesten inn til båten flere ganger, før den bare snudde på ein femøring og stakk i vei med linå mi gang på gang. Har seriøst aldri vert så nervøs. Mitt første møte me stor gjedde på tynn spinning stang og liten gummibåt, gjorde dette til ein uforskamma nervepirrande kamp, og eg skalv i alle 20minuttene kampen varte. :blush:

Itte mye om, og for, og men greide Kenneth å kjempe fisken i håven. Den ene proppen i gummibåten ble sparket ut i basketaket og all luft i bunn kammer føyk ut. Kunne ikkje brydd meg mindre akkurat då. " eg har flytedress" tenkte eg, før eg så kenneth fikk snuten inn i håven, og en arm under bakparti, og veldtet den inn i skutå. NY pers på meg! Eg falt i sammen me gjeddå, og hylte over heile Jonsvatnet :D

070620100534cf6bd8f0c51044eead.jpg?77

:P

070620100545b90ddfd1fd5c450781.jpg?6

9kg! og 103cm

070620100553dd8a9800477a407498.jpg?44

0706201005035e7af82faa864fedb9.jpg?67

Ble satt fint tilbake etter en liten fotoseanse, fra oss og publikum som hørte både snelle skrik og glede, og ville se dyret. Et slag med halen, og d va d siste eg så til herligheten <3

070620100532dcedff72f84c449b83.jpg?50

Idag morges stoppa vi litt på vei roturen til bilen me alt oppakningen. Fikk en liten avslutning med en på 2,06kg :D

Alt i alt en knalltur, med 37 gjedder som fangst, og pers på begge 2, og knall kjekt me tur me barndomskompisen fra Stavanger ijen.

Takk for turen Kenny! Viss me har samme utvikling på gjeddetoktene våre i jonsvannet, så lure eg på ka som komme 6/6-2011!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja hadde vert snob me den for någen uker siden ja ;)

Tippe d blir mer framøve, men dette va hoved satsningsturen der eg hadde fått tatt meg fri i 4 dager fra alt skole og jobb. Men dagsturer blir d mer av. Sprengtrøtte nå itte dette fiskekjøret fra morgen til kveld, men gleden eg sitte me nå kan ikkje kjøbas for någen ting i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja hadde vert snob me den for någen uker siden ja ;)

Tippe d blir mer framøve, men dette va hoved satsningsturen der eg hadde fått tatt meg fri i 4 dager fra alt skole og jobb. Men dagsturer blir d mer av. Sprengtrøtte nå itte dette fiskekjøret fra morgen til kveld, men gleden eg sitte me nå kan ikkje kjøbas for någen ting i verden ;)

Ikke engang en større gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år var d også duket for gjeddesatsning i Jonsvannet fra 2 sletne gjeddesugne fiskere fra Stavanger. Turen var planlagt lenge og Kenneth kom opp til Trondheim til en ferdig rigga bil. En sammenleggbar 15 fots portabote på taket, gummibåten min i baksetet, telt, 2 ekkolodd og fiskeutstyr i søkk og kav :D

070620100511ca96aa5c8fd94ffab7.jpg?29

Den største båten skulle vi ha i Kilvatnet, hvor vi hadde telt campen, og gummibåten hadde vi i litjvatnet. Vi ankom torsdag kveld, og den dagen ble brukt til å sette opp camp, og plassere klar båtene.

Temperaturen i vatnet lå på 9,5grader i øvre vannlag, så var usikre på hvor hissig gjedda var. Første dag kommer d hugg i kilvatnet med en gang.

0706201005454ba8f9e3c8bd47e59d.jpg?95

Første fisk, noe beskjeden men d var ihvertfall aktivitet. 600gr.

0706201005544c1773b461074aaaa2.jpg?38

Kenneth følgte opp like etter me en litt større på 1130gr

Denne første fiske dagen gikk litt i dass med vinden, og ble mye roing, og lite resultater. Kveldsfiske tok seg opp i litjvatnet, og vi tok flere gjedder i samme størrelse som tidligere på dagen.

07062010051414d00102bd31476698.jpg?65

Lørdag fikk vi knall vær og mye fisk mellom 1-2 kg. Dagens største ble denne på 2730gr

Flott dag me mye fisk, og konge vær, som ble avrundet med herremåltid joika, pils og cognac ved teltet :D

070620100504df53a0d6f01345f1ba.jpg?26

:rolleyes:

Søndagen tok vi i litjvatnet fra gummibåten. Kenneth dro til tidlig me ny pers, og flott fisk på tynne utstyretvi bruker.

0706201005247c31e04be21448afa5.jpg?81

3310gr og pers på Kenneth!

Dagen gikk og flere greie gjedder ble tatt. Og underholdning var kjempe med 5-20gr stenger, og fra liten gummibåt. Dette skulle gå fra kjempe flott underholdning til en kamp jeg seint vil glemme....

Datoen var 6/6-10, nøyaktig 1 år siden jeg fikk persen min i jonsvannet på 6,3kg den 6/6-09. På vei inn skulle jeg ta noen siste kast, mens kenneth begynte å pakke ned sitt utstyr for å sette kursen mot land. "Siste kast", sier jeg...5-6m fra båten stopper snøre akkurat som jeg festet wobbleren i en stokk(samme wobbler som rekorden fra i fjor :thumbsup: ). Eg holde stnagå i ein bue, og kjenne d bevege seg. "Kenneth denne e j******!!", ropte eg. Han kjøpte d ikkje heilt, før han kjente båten ble dratt utover og snudd, samt at bremsen hylte verre enn någen gang. Utraså tok aldri slutt. Fikk fisken nesten inn til båten flere ganger, før den bare snudde på ein femøring og stakk i vei med linå mi gang på gang. Har seriøst aldri vert så nervøs. Mitt første møte me stor gjedde på tynn spinning stang og liten gummibåt, gjorde dette til ein uforskamma nervepirrande kamp, og eg skalv i alle 20minuttene kampen varte. :thumbsup:

Itte mye om, og for, og men greide Kenneth å kjempe fisken i håven. Den ene proppen i gummibåten ble sparket ut i basketaket og all luft i bunn kammer føyk ut. Kunne ikkje brydd meg mindre akkurat då. " eg har flytedress" tenkte eg, før eg så kenneth fikk snuten inn i håven, og en arm under bakparti, og veldtet den inn i skutå. NY pers på meg! Eg falt i sammen me gjeddå, og hylte over heile Jonsvatnet ;)

070620100534cf6bd8f0c51044eead.jpg?77

:rolleyes:

070620100545b90ddfd1fd5c450781.jpg?6

9kg! og 103cm

070620100553dd8a9800477a407498.jpg?44

0706201005035e7af82faa864fedb9.jpg?67

Ble satt fint tilbake etter en liten fotoseanse, fra oss og publikum som hørte både snelle skrik og glede, og ville se dyret. Et slag med halen, og d va d siste eg så til herligheten <3

070620100532dcedff72f84c449b83.jpg?50

Idag morges stoppa vi litt på vei roturen til bilen me alt oppakningen. Fikk en liten avslutning med en på 2,06kg :hot:

Alt i alt en knalltur, med 37 gjedder som fangst, og pers på begge 2, og knall kjekt me tur me barndomskompisen fra Stavanger ijen.

Takk for turen Kenny! Viss me har samme utvikling på gjeddetoktene våre i jonsvannet, så lure eg på ka som komme 6/6-2011!!

:thumbsup:

Dette var da fantastisk broder.

Har gledet meg til bildene jeg endelig fikk se etter juble hyl i tlf etter du hadde fått den.

Gleder meg veldig til å være med etter vi har fisket på Mausund og fått nye perser begge to der og :o)

Ser ut som du skal fikse gjedde på spesiment listen min.

Gratulerer med flott Madam.

hilsen Stolt fiksegal bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn holdning en del har til gjedda når eg ser på kommentarer på artikkelen i adressa. "Hvor er kunskapen til fiskeren som setter ut en igjen en sånn gjedde" xD Latterlig

Min link

Provoserende med slik overlagt uvitenhet. Det er antakeligvis meningsløst å forsøke å forklare de grunnleggende populasjonsdynamikk. De er sannsynligvis ikke mottakelige for kunnskap, kun nedarvede fordommer. Dersom du klarer å dressere villkatter til å synkronsvømme i en elv så tror jeg kanskje du har en sjanse til å snakke fornuft med disse apekattene. Ikke la kommentarfelter på internett irritere deg, det er dårenes lekegrind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserende med slik overlagt uvitenhet. Det er antakeligvis meningsløst å forsøke å forklare de grunnleggende populasjonsdynamikk. De er sannsynligvis ikke mottakelige for kunnskap, kun nedarvede fordommer. Dersom du klarer å dressere villkatter til å synkronsvømme i en elv så tror jeg kanskje du har en sjanse til å snakke fornuft med disse apekattene. Ikke la kommentarfelter på internett irritere deg, det er dårenes lekegrind.

hehe ja ikkje mye å jørr me di nei. Hadde eg bare sett et snev av et poeng i tankegangen deres. Drar opp til Jonsvannet å lære ein villkatt å synkronsvømme nå med ein gang :thumbsup:

Takk igjen Øystein! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.