Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe spisende?


Nordan
 Share

Recommended Posts

Fått ett par karper i mjøsa nå i det siste, men er dette en spisende og god matfisk?

er nok brasme vi prater om ja. om det er en god matfisk... næææh... er ikke en kulinarisk opplevelse, smaker vel nærmere jævlig ja. Tror jeg hadde fisket noe annet for matens del :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist småbrasmer fra Stordammen, et skogstjern sør for Drammen. Disse smakte brukbart, men var mye jobb for lite kjøtt for å si det mildt... Brasme, som andre karpefisk, gjør seg bedre i vannet enn på tallerkenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en arbeidskollega er ryggfileten på brasme bra mat.

Vederbuk, som jeg anser det som mest sannynlig at du har fått, har jeg aldri hørt annet enn negativt om hva matkvalitet angår.

Slipp dem pent ut igjen om det lar seg gjøre :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hverken fått eller smakt karpe.

Jeg ar ingen problemer med å tro folk som har spist karpearter og som sier at disse smaker mindre godt. Men er det ikke rart at karpe regnes som delikatesse i østeuropa og Asia. Fylt karpe er regnet som en delikatesse. En rekke karpearter ble nettopp innført og spredt av munker som mat, særlig under fasten da kjøtt var forbudt.

Kanskje er det så enkelt at smaken endrer seg?

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hverken fått eller smakt karpe.

Jeg ar ingen problemer med å tro folk som har spist karpearter og som sier at disse smaker mindre godt. Men er det ikke rart at karpe regnes som delikatesse i østeuropa og Asia. Fylt karpe er regnet som en delikatesse. En rekke karpearter ble nettopp innført og spredt av munker som mat, særlig under fasten da kjøtt var forbudt.

Kanskje er det så enkelt at smaken endrer seg?

mvh

bda

Altså karpe, og ikke brasme etc, er en meget populær matfisk over hele europa og i asia og til og med usa til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det betyr at det er godt :whistle:

tja, når hundretusenvis eller millioner spiser det ofte, så er det sikkert godt. Spist karpe selv i Latvia, og det var godt det. Samme med gjedde som de hadde tilbredt på en fantastisk måte. Kjøp deg noen bøker av feks hellstrøm såå finner du sykt bra oppskrifter på "c&r" fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mulig å spise karpe, men som det er sagt tusen ganger før på FS så bør vi ta vare på karpebestandene vi har i Norge og sette ut fisken igjen om man skulle være så heldig å få en :whistle:

Jeg garanterer at de fleste kjente matfiskene vi har i Norge går karpa en høy gang på middagsbordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hverken fått eller smakt karpe.

Jeg ar ingen problemer med å tro folk som har spist karpearter og som sier at disse smaker mindre godt. Men er det ikke rart at karpe regnes som delikatesse i østeuropa og Asia. Fylt karpe er regnet som en delikatesse. En rekke karpearter ble nettopp innført og spredt av munker som mat, særlig under fasten da kjøtt var forbudt.

Kanskje er det så enkelt at smaken endrer seg?

mvh

bda

Snakket med en bekjent som kommer fra Tjekkoslovakia.Han pleide å spise karpe til jul osv. og syntes at det smakt helt ok.

Etter å ha bodd i Norge i ca 10 år prøvde han å spise karpe igjen..det smakte gjørme...sa han.

Å spise og like karpefisk er tydeligvis en vanesak,så hvis du klarer deg igjennom tilvenningsperioden vil du kanskje sette pris på vederbuk,brasme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe som går til konsum nedover i Østeuropa får stort sett gå i rent vann en stund før den slaktes. Men jeg nekter plent å tro at det i det hele tatt nærmer seg torsk, steinbit, kveite, piggvar, breiflabb og andre arter som er helt konge på tallerkenen uten at de må krydres og smaksettes på alle bauger og kanter. Men i endel land nedover har de ikke tilgang på fersk sjøfisk, ergo må de bruke det de har. Og hva man er vant til er nok også en bidragende faktor. Smaksløker er som kjent selektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.