Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe spisende?


Nordan
 Share

Recommended Posts

Smaksløker er som kjent selektive.

Jeg var hjemme hos noen russere (i Russland) og vi handlet en del mat for å bidra til husholdningen. Blant annet kjøpte jeg noen lekre nygrilla kyllinger på Bryansk dyreste butikk. Disse gav jeg til husets frue sammen med en del annen mat.

Jeg holdt på å begynne å grine da neket hadde KOKT kyllingene sønder og sammen i en diger gryte. De ble servert med makaroni.

Ved en annen anledning ble jeg servert to kokte middagspølser og et speilegg. Uten øvrig tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote Og hva man er vant til er nok også en bidragende faktor. Smaksløker er som kjent selektive.

Man kan jo snu det på hodet..

Lutefisk smaker visstnok tipp-topp ifølge enkelte.Prøv å servere lutefisk til en østeuropeer :)

Selv lutefiskelskere innrømmer jo at det er tilbehøret som gjør susen :P

Stemmer at karpene går i rent vann før de slaktes.Min Tjekkoslovakiske venn pleide visstnok å oppbevare fisken i badekaret i en ukes tid før juleaften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså karpe, og ikke brasme etc, er en meget populær matfisk over hele europa og i asia og til og med usa til jul!

I know :-) Men vederbuk ble så vidt jeg vet spredt av munker som matfisk.

mvh

bda

Karpe som går til konsum nedover i Østeuropa får stort sett gå i rent vann en stund før den slaktes. Men jeg nekter plent å tro at det i det hele tatt nærmer seg torsk, steinbit, kveite, piggvar, breiflabb og andre arter som er helt konge på tallerkenen uten at de må krydres og smaksettes på alle bauger og kanter. Men i endel land nedover har de ikke tilgang på fersk sjøfisk, ergo må de bruke det de har. Og hva man er vant til er nok også en bidragende faktor. Smaksløker er som kjent selektive.

Men husk folk blir flinke til å lage det de er vant til. Jeg fikk fylt gjedde i Ukraina og det var rett og slett kjempegodt. Gjedde i Norge derimot :-(

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk folk blir flinke til å lage det de er vant til. Jeg fikk fylt gjedde i Ukraina og det var rett og slett kjempegodt. Gjedde i Norge derimot :-(

bda

Hører mange sier at gjedde ikke er noen god matfisk, men jeg har flere ganger spist gjedde som har vært veldig bra :)

Stekt filet av smågjedde på flatbrød med smør og kjempegode gjeddekaker servert på Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjedde blir sidestilt med kveite, havbrasme, multe, havabbor, steinbitt og breiflabb av verdens beste kokker, så er det en bra matfisk!

Jeg ville kanskje ikke vært så sikker på at gjedde faktisk BLIR sidestilt med de andre nevnte arter av de samme kokkene. Husker at jeg bidro med å skaffe gjedde (jeg foreslo faktisk abbor eller gjørs i stedet) til Sigurd Solliens tv-program "Smaken av Norge". Nå kommer det neppe som noen bombe at gjedda ikke akkurat sanket full pott under avstemningen, men akkurat gjeddekaker er faktisk ikke så verst! Nå skal det sies at andelen gjedde i de kakene jeg har smakt har vært på ganske langt under 100%, for å si det mildt. Ellers har jeg spist helstekt gjeddefilet, men jeg har aldri klart å få det til å bli spesielt spiselig med enkle midler heller.

Min erfaring: Ørret og røye er stort sett bra, til dels veldig bra matfisk. Det samme gjelder lake, sik og gjørs. Abbor havner hakket under, harr er knallbra så lenge den er helt fersk. Harr i fryser er fy! Gjedde blir mer krisekost, karpefisk er kun aktuelt dersom det står om livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at et innlegg i trolling utvikler seg til å bli en lang tråd om hvor gode div karpefisker er å spise :)

Selv er jeg en som absolutt skal smake på alt mulig, og har spist buk og stam. Ikke godt! Grov konsistens, gjørmesmak og karpebein! Brasme derimot kan være ok, men det er ryggfileten som er ok. Har også spist karpe i Budapest, men det var en gastronomisk skuffelse. Men jeg har pratet med endel østeuropeere. De liker karpefiskene veldig godt, og jeg har forstått at det handler mye om psykologi og tilvenning. Nesten som å ta seg en slurk med det man tror er øl, men så er det melk. Det er selvfølgelig en forferdelig opplevelse. Og en bosnier jeg intervjuet en gang fortalte at de fikk tilsendt hermetiserte fiskeboller fra Norge under bosniakrigen. Det klarte de ikke å spise pga konsistensen. Den fine konsistensen var vanskelig å få ned siden de var vandt til buk osv.. Jeg pratet også med en som fisket i Glomma. Han var overlyklig over å ha fått en stor stam eller buk (jeg så den aldri), for det var den aller beste matfisken han visste om!!!

Smaken er visst som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde stekt i folie i ovnen og gjeddekaker er jo veldig godt,viktig å få med krydder på ovnsgjedda.

Gjørs er digg :) Abbor er heller ikke verst. Røye,ørret og Laks er veldig godt.

Vederbuk spiser jeg ikke igjen,heller gress da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe som går til konsum nedover i Østeuropa får stort sett gå i rent vann en stund før den slaktes. Men jeg nekter plent å tro at det i det hele tatt nærmer seg torsk, steinbit, kveite, piggvar, breiflabb og andre arter som er helt konge på tallerkenen uten at de må krydres og smaksettes på alle bauger og kanter. Men i endel land nedover har de ikke tilgang på fersk sjøfisk, ergo må de bruke det de har. Og hva man er vant til er nok også en bidragende faktor. Smaksløker er som kjent selektive.

Nå har jeg nylig spist både fersk røye, karpe og kveite, og nei, karpe kan nok på ingen måte måle seg med de beste matfiskene her hjemme (laksefisk, pluss de beste sjøfiskene), men karpe er en helt OK matfisk. Men selv om tilberedning alltid har noe å si behøver man slett ikke marinere i hjel karpe for å få den til å smake. Men at den bør gå en stund i rent vann er helt klart. Det gjelder jo egentlig ALL fisk. En langt større utfordring er alle de kraftige beina og skjellene! Og det fete kjøttet gjør karpe til en ypperlig suppefisk, noe som også gjelder brasme.

Men siden de aller fleste karpevann er grumsete, og mange bestander er sårbare - særlig her i det høye nord - er det egentlig uaktuelt å bruke karpe som matfisk. Det fins mange bedre alternativer! Og av karpefiskene her hjemme er det vel bare karpe, suter og brasme som er særlig egnet som matfisk - jeg har smakt på de fleste. Og siden det kun er brasmebestandene som tåler særlig beskatning, forteller vel det at det er bedre å holde disse artene langt unna tallerkenen, kun betrakte dem som sportsfisk, og heller sette de uskadd tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har spist en del Brasme som har gått i vann med god kvalitet. Hvitt og delikat kjøtt, god på smak men mye bein og relativt lite kjøtt. Ikke en fisk jeg ville servert ungene eller folk som ikke vet å skille bein og kjøtt på en enkel måte. Ingen grunn til å gjemme fisken i sauser og sterke smaker, den er utmerket i smak som den er. Har spist både vinter og sommerbrasme.

Jeg sløyde og skrapte den og slang den på steikepanna med krydder og litt diverse. En fordel er jo at den passer perfekt på panna, rundt som en pannekake..:-) Vil tro den egner seg godt til grilling, og siden den er hvit i fisken og relativt nøytral i smaken kan man sikkert marinere og sause den som man vil.

Men den er jo en bunnbeiter og er bunnen dritt så smaker sikkert fisken dritt...?

-----------------

Har også spist mort fra et reint og fint ørretvann. Ingen usmak på den heller, men ikke noen stor opplevelse heller. Smakte småfisk stekt i smør med salt og pepper.

------------------

I sommer var vi på overnatting ved Langen og jeg fikk opp ei lita gjedde. Marinerte fileten kjapt i en pose med salt, pepper olje og litt hvitløkspulver (uff, men dattera mi elsker stoffet..), grillet og hadde det på brødskive. Rett og slett godt!

Var i ferd med å gi opp gjedde men den opplevelsen ga meg trua tilbake. Og dette var en sommergjedde.

Har jo ellers laget gjeddekaker av vårgjedder (pluss filet fra bifangsten abbor og brasme, yepp garnfiske), purre/gressløk/hvitløk/salt/pepper og en liten snei bacon så blir det godt som snus. Og mye bedre enn de fiskekakene jeg får kjøpt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.