Gå til innhold
Fiskersiden

Svartskate/håkjerring-satsing i trondheimsfjorden


Gjest raphaug
 Share

Recommended Posts

NKML i NESTENULYKKE!




106534_s.jpg
Hadde fiska en times tid da vi så en tankbåt nærme seg med en faretruende retning.



106535_s.jpg
Den så ikke ut til å ha sett oss (eller hadde den det??) og endret ikke retning. Her er den ca 100 meter unna og vi bestemmer oss for å slippe ankeret.



106536_s.jpg
Vi får kjørt oss noen meter bort med tre takler på slep.



106538_s.jpg
Og det var i grevens tid...



106539_s.jpg
...for Den traff NKML-blåsa (!) som kan skimtes inntil siden.


Der vi ligger er fjorden 1,5 mil brei, men denne tankeren skulle kjøre på metern der vi lå. Litt ekkel opplevelse, men godt at HMS-prosedyren på MS Tvåan funket godt. Kan dette ha vært Nidarvoll Kystmeitelag som tyr til skitne triks?

Vel, vi kjørte opp til ankeret igjen og fortsatte å fiske.



106531_s.jpg
Killerkombo. Merk skolestkroken wire'et til supermutuen.



106533_s.jpg
Hadde en utgått ribbe i frysern, perfekt agn!




106532_s.jpg
Makrell på 1,1 kg som CO tok dagen før.


106540_s.jpg
Bortsett fra små pigghå i overflata og en mikrosvarthå var dette dagens eneste fisk. 8,9 kg (inkl. agn). (merk at den ikke er rosa).


Oddsen øker for hver tur nå, eller hur Sverre?

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott satsing, blir spennende å følge med nå. Veldig kjekt å ha den blåsa ute, det gjør det 10x enklere å "dra ut en tur". Smarte folk!! :rolleyes:

Om det så var lange så tyder det på at det er fisk der i alle fall, og trua blir litt forsterket, selv om den er armert med rekespray fra før :D

Kult med pigghåstim også synes jeg.. skulle gjerne hatt en på kroken.

Satser på MS Tvåan blir en røver på dypvannsfiske fremover :)

Edit: Hvis ikke de blir senka av bergensere først :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynt å vurdere å bytte plass jeg om dere kun får opp det samme hele veien.

En sånn dustete skipper har jeg vert med på å møte selv, håper dere rapporter det, sykt at de ikke legger om kursen å kjører rett på en blåsa som faktisk syns ganske godt i dagslys.

Stå på videre :rolleyes:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='27 august 2010 - 15:52' timestamp='1282917153' post='613426]

Hadde begynt å vurdere å bytte plass jeg om dere kun får opp det samme hele veien.

En sånn dustete skipper har jeg vert med på å møte selv, håper dere rapporter det, sykt at de ikke legger om kursen å kjører rett på en blåsa som faktisk syns ganske godt i dagslys.

Stå på videre :)

Vi har vurdert det, men 25timer minimum effektivt fiske er vel ikke helt på jordet før vi erklærer den plassen død i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankbåt? Bruker den gravemaskina for å losse væsker? :rolleyes:

Er nok en bulkbåt dette gutter, sannsynligvis en sandfrakter :) Forøvrig noe av det styggeste jeg har sett. Utrolig at de får den godkjent.

Den så dere nok ikke. Blåsa ser den ivhertfall ikke før det er for sent. Hvis den så dere burde den absolutt ha vikt, for dere hadde vel dagsignal oppe? (kule som viser at dere ligger til ankers). Hvis ikke har dere vikeplikt :D

Gleder meg til å se at dere lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

hadde ikke noe ankerlys, men båten skal uansett vike. Selv en ape kunne peilet på en mil avstand at vi ikke var i bevegelse.. Vi vikte og holdt vårt på det rene, men havgløtt gikk på autopilot.

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

ikke ***** om jeg henger opp sponplatebiter som et jævla fugleskremsel på toppen, skremmer sikkert fisken også. 360graders hvitt lys i toppen er nok...

ikke ***** om jeg henger opp sponplatebiter som et jævla fugleskremsel på toppen, skremmer sikkert fisken også. 360graders hvitt lys i toppen er nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det holder sann sett, men skal andre forstå at du ligger til ankers så må du opp med et dagsignal. fører du ingen signal for at du ligger til anker da gjelder vel vanleg praksis. Og fraktbåten hadde vel dere på sin Babord side, og dere hadde vikeplikt.

Men å legge seg et par grade STB for frakteskuta skal vel ikke være all verden. Man kommer langt med sunnfornuft :thumbsdown: Men lenge leve latskapen og at man tror at størst båt har ingen vikeplikt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

vanskelig å si om den hadde oss på sin babord-side, da den hadde direkte kurs midt på oss. Det var vi på vårt eget iniativ som vikte til styrbord, som er normal prosedyre ved en møte-situasjon, dog storbåten ikke endra kurs i det heletatt. Ikke at det bryr meg egentli, flytter min egen båt ganske fort og enkelt, men synes det er skremmende at et skip på slik størrelse ikke har bedre rutiner med tanke på avstand til møtende fartøy i lignende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke med en rundtlysende når dere ligger slik. Det kan tolkes som et fartøy som er under 7m og en fart under 7 knop som er underveis. Forskjellen på et slikt og en 6m som gjør 20 knop er ikke lett å se.. I dagslys er det også nesten umulig å se et lite hvitt lys. kula skal vel ha en diameter på 60cm, men den kan tilpasses båtens størrelse hvis den er under 20m, så den trenger ikke være enorm :D

Kan nesten garantere at den gikk på autopilot, men det har absolutt ingen ting å si. Ingen som står ved roret hele vakta (om i det heletatt), det er det rett og slett ikke mulighet for. Går fort å skifte kurs med autopilot også.

Kjøp deg en rimelig bærbar VHF på feks Biltema (koster noen hundrelapper). Så kan du rope opp fartøy som kommer for nærme og si at du ligger til ankers. Jobbsituasjonen til navigatører er desverre ikke slik lengre at de kan sitte og glane på radar eller i kikkerten hele vakta. Skal selvfølgelig ikke være slik, men sånn har det blitt.

Ranaen vises nesten ikke på radar heller, så dere må ta de forholdsregler dere kan, hjelper lite hvem som skal holde unna i slike situasjoner. Tror ikke jeg har hørt om et eneste tilfelle der det gikk værst ut over yrkesfartøyet ved kollisjon med fritidsbåt på denne størrelsen.

Vi har ingen å miste :)

Edit; i en fjord som Trondheimsfjorden, vil de trolig gå motsatte kurser, dvs at de kommer til å passere på akkurat samme sted på retur. De har nesten helt sikker faste waypoint i begge ender og bruker kun disse. dermed vil de altid passere akkurat hvor dere har bøya hver gang. Spekulerer litt på om det er denne båten som bruker gå i Verrabotn, lå ihvertfall en veldig lik ofte der inne for endel år siden.

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Enig i det lukter Nidarvoll Kystmeitelag lang vei av den torpedobåten der. Jeg sa det jo til deg Carl; ett eller annet utskudd fra Nidarvoll kom en dag til å hevne at du sa at deres kystmeitelag kun bestod av en gjeng nisser som sørget for at McDonalds der går rundt. Og se hva som skjer!

Enda godt at MS Tvåan ikke gikk ned med mann, mus, Owner-caps og rekespray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.