Gå til innhold
Fiskersiden

Svartskate/håkjerring-satsing i trondheimsfjorden


Gjest raphaug
 Share

Recommended Posts

Et kjapt innspill til ankring og signalbruk, jfr regel 30;

e) Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (B) i denne regel.

Problemet som jeg også selv har erfart er at; med båt under 7 meter er man som regel minst, og det er svært varierende kunnskapsnivå på fjorden.

@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk på onsdag. Vinden kom fra sør og gjorde at vi lå litt oppe i skråninga på ca 380 meters dyp. Mye brosme tenkte vi, men dengang ei. Null napp annet enn en mini svarthå som satt på lurekroken.

Prøvde litt med hekle, noe som resulterte i noen ok seier i 5-kgs klassen. Artig nok på lett utstyr. Nok et bifangstbilde:

106986_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein blanding av sill reker sei og bluecrab i ett vaskenett for bh:er ska visst vare ein riktig killer for håkjerring og svartskater.

Receptet er det DR. Seelbach som er far till. Han kan sikkert holde ett foredrag om håkjerringfangst mot ett mindre arvode. (ei flaske cognac)for eksempel.

Lykke till videre og kanskje blåsa deres blir opptatt i oktober :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 5 years later...
1 time siden, Triturus skrev:

 #ripfs 

fs er da vitterlig fortsatt i live! siden dør ikke av at noen høyst frivillig slutter å engasjere seg. Og man kan jo ikke selv melde seg ut for så å erklære siden for død.... når det er sagt, det er jo synd at mange av de gamle traverne har meldt seg ut, mer eller mindre...  at det har blitt sånn er vel å betrakte som et rent "saueflokk-fenomen"?

btw, gratulerer så mye med svartskate! fantastisk! 

44 minutter siden, MrVolcom skrev:

For meg vil det jo selvsagt fortsatt være denne fisken som er i fokus :ninja:
Skulle det dra seg til for kapteinen også, til slutt, så aner jeg ikke.
Men tenker hekling eller fugletitting. 
 

det er vel snart kapteinens tur til å få svartskate...? men selv om det skulle skje; selv om fugletitting er hyggelig nok, verken det eller hekling er vel reelle alternativ? ;) 

hva med å bli "pleasure-angler", sånn som de fleste av oss er? ;) 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

fs er da vitterlig fortsatt i live! siden dør ikke av at noen høyst frivillig slutter å engasjere seg. Og man kan jo ikke selv melde seg ut for så å erklære siden for død.... når det er sagt, det er jo synd at mange av de gamle traverne har meldt seg ut, mer eller mindre...  at det har blitt sånn er vel å betrakte som et rent "saueflokk-fenomen"?

btw, gratulerer så mye med svartskate! fantastisk! 

det er vel snart kapteinens tur til å få svartskate...? men selv om det skulle skje; selv om fugletitting er hyggelig nok, verken det eller hekling er vel reelle alternativ? ;) 

hva med å bli "pleasure-angler", sånn som de fleste av oss er? ;) 

Hadde det vært så enkelt at jeg kunne stille meg i kø, og at det da automatisk ble mitt agn som ble valgt ved neste anledning.. Så hadde det vel heller ikke vært så gøy :D

Fiske handler om å minimalisere tilfeldighetene. De har jeg nå tilsynelatende kunnskap til å minimalisere vanvittig mye mer enn hva jeg noen gang hadde forventet med denne arten. Så får eg bare krysse fingrene for at marginene bikker i min retning til slutt. Jevnar ut sej över en 20-års period!

Fugletitting blir vel lite sannsynlig ja. Og kjenner jeg meg selv rett, finner jeg på noe annet idiotisk å fiske etter :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt bare fortsette å fiske etter svartskate, tar en til av de any day over lyspikkfisk og flaksesild. Og ikke minst tangsnelle.

Piscator: At FS er død er en konstatering, det er på FB det skjer nå (dessverre). Du får komme deg ut fra steinen din ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Triturus skrev:

Piscator: At FS er død er en konstatering, det er på FB det skjer nå (dessverre). Du får komme deg ut fra steinen din ;) 

he he, ja da, jeg er nok kanskje bakstreversk, og du har utvilsomt rett i at FS er død sammenliknet med de "gylne årene". Det vi ser nå er kanskje en slags krampetrekninger? Man skal aldri si aldri, men dere vil neppe treffe meg på FB noen gang, bortsett fra at noen har lagt bilder av meg der mot min vilje... ;) Er såpass kritisk til det mediet, og har funnet ut at jeg klarer meg fint uten, selv om det betyr at jeg for en stor del surrer rundt i min egen verden (også fiskemessig). Jeg innser at jeg driver et slags sosialt "eksperiment" med meg selv som prøvekanin. Stort sett har jeg beholdt mitt nærmeste nettverk, men har observert at noen mennesker nærmeste slutter å ha kontakt med folk som ikke er på FB. Og da blir på en måte alt snudd på hodet; ikke noe prinsipielt galt å være på et sosialt medium, men når HELE ens sosiale liv blir definert ut fra et slikt medium, da er noe riv ruskende galt. Da er samfunnet på ville veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.10.2017 at 10.44, piscator skrev:

he he, ja da, jeg er nok kanskje bakstreversk, og du har utvilsomt rett i at FS er død sammenliknet med de "gylne årene". Det vi ser nå er kanskje en slags krampetrekninger? Man skal aldri si aldri, men dere vil neppe treffe meg på FB noen gang, bortsett fra at noen har lagt bilder av meg der mot min vilje... ;) Er såpass kritisk til det mediet, og har funnet ut at jeg klarer meg fint uten, selv om det betyr at jeg for en stor del surrer rundt i min egen verden (også fiskemessig). Jeg innser at jeg driver et slags sosialt "eksperiment" med meg selv som prøvekanin. Stort sett har jeg beholdt mitt nærmeste nettverk, men har observert at noen mennesker nærmeste slutter å ha kontakt med folk som ikke er på FB. Og da blir på en måte alt snudd på hodet; ikke noe prinsipielt galt å være på et sosialt medium, men når HELE ens sosiale liv blir definert ut fra et slikt medium, da er noe riv ruskende galt. Da er samfunnet på ville veier.

Har selv ikke problemer med å forstå at du er bakstreversk . Irvin har rett , det er konstatert at FS er blitt erstattet av andre sosiale medier . Skal prøve å formulere meg så rett som det lar seg gjøre og kan sammenlikne det helle med isfiskekonkurranser .

Jeg selv liker å vinne en konkurranse, men misliker å bore hull "der alle samler seg" , og prøver å finne nye plasser for meg selv. Men , når det er en time igjen av konkurransen og ser at det fleste som har samlet seg får fisk , men ikke ens selv , vel...Da flytter man på seg , og ditt de fleste har samlet seg. " Lettere å bli hørt der det finnes flest ører..."

Litt sarkastisk kan jeg tipse at du kan starte formidling av eksterne nyheter basert på artikler med alt det fæle som nye sosiale medier har skapt , og i konkurranse med 1 velkjent medlem ;) ( Ikke ta det ille ,Rune , det er sarkasme)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Martin Lopez skrev:

Har selv ikke problemer med å forstå at du er bakstreversk . Irvin har rett , det er konstatert at FS er blitt erstattet av andre sosiale medier . Skal prøve å formulere meg så rett som det lar seg gjøre og kan sammenlikne det helle med isfiskekonkurranser .

Jeg selv liker å vinne en konkurranse, men misliker å bore hull "der alle samler seg" , og prøver å finne nye plasser for meg selv. Men , når det er en time igjen av konkurransen og ser at det fleste som har samlet seg får fisk , men ikke ens selv , vel...Da flytter man på seg , og ditt de fleste har samlet seg. " Lettere å bli hørt der det finnes flest ører..."

Litt sarkastisk kan jeg tipse at du kan starte formidling av eksterne nyheter basert på artikler med alt det fæle som nye sosiale medier har skapt , og i konkurranse med 1 velkjent medlem ;) ( Ikke ta det ille ,Rune , det er sarkasme)

 

he he, godt forslag Martin! :D naturligvis innser jeg at man melder seg litt ut dersom man ikke henger etter saueflokken. Kanskje jeg ikke føler så stort behov for å melde noe lenger? alternativt er det slik at man heller foretrekker å melde noe til en engere krets - de som fortsatt er her? ;) 

og btw, vil aldri flytte meg selv om jeg ser en gjeng sitter og drar fisk, og jeg ikke får noe. Får neppe tokilosabboren der likevel... og det selv om det KANSKJE er større sjanse for at tokilosabboren ER nettopp der, er det neppe jeg som får den uansett. Den er det noen andre som får. Det er rimelig elementær statistikk... ;) Da har jeg større sjanse dersom agnet mitt er det eneste i vannet i hundrevis av meters omkrets, i hvert fall hvis jeg vet at den plassen jeg fisker på har levert kvalitetsfisk før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fiskemannen said:

At FS har blitt erstattet er brukernes egen feil. Det finnes mange store fora som fortsatt lever i beste velgående.

Veldig enig, intetsigende rapporter og trivielle spørsmål som er besvart før førte til at mange interesserte ikke gadd å følge med på FS lenger, jf. nylig diskusjon på Norske Artsfiskere-gruppen på FB. Ferske brukere som ikke hadde vett til å bruke søkfunksjonen kombinert med altfor snille moderatorer ble FS' endelikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SMS skrev:

Veldig enig, intetsigende rapporter og trivielle spørsmål som er besvart før førte til at mange interesserte ikke gadd å følge med på FS lenger, jf. nylig diskusjon på Norske Artsfiskere-gruppen på FB. Ferske brukere som ikke hadde vett til å bruke søkfunksjonen kombinert med altfor snille moderatorer ble FS' endelikt. 

hmmm, er ikke denne teorien litt for enkel, særlig tatt i betraktning at den kommer fra en vitenskapsmann? ;) Problemet er vel litt mer sammensatt enn som så? Naturligvis er dette en del av forklaringen. Jeg tror jo på folk når de sier at dette var (hoved)grunnen til at de ga seg. Men jeg tror samtidig at utviklingen ville blitt slik uansett, før eller senere. Jeg tror du er inne på noe vesentlig at et forum bør ha ganske strenge moderatorer for å fungere optimalt. Vi har jo diskusjonen om ukritisk linking som har gått den senere tiden. Den illustrerer problemet. 

På den annen side, synes jeg personlig at irritasjon over ukritisk linking, trivielle spørsmål eller intetsigende rapporter, er et litt tynt grunnlag å melde seg ut på. Det er litt defensivt rett og slett. Hvis man synes rapportene er kjedelige kan man vel "bare" skrive en rapport selv? Det er alltid så lett å gi Andrè "skylda"! ;) 

Jeg tror at en viktig grunn til utviklingen på FS har noe med interessens natur å gjøre. Sportsfiskere flest vil jo helst skryte av sine fangster. Samtidig er det naturligvis svært uklokt å blåse sine hotspots. Denne "schizofrenien" skaper et slags stress som er vanskelig å balansere i lengden. Da er det bedre å operere på et lukket forum, i en engere krets der alle kjenner alle, og man kan "snakke" fritt. Sånn sett er FB rett og slett en mer velegnet plattform for sportsfiskere enn et ordinært åpent internettforum. Det hersker det nok liten tvil om.

og noen av oss har blitt så obskure at vi stort sett har meldt oss ut av alt. Bortsett fra at vi liker å slenge litt med leppa om generelle aspekter ved sportsfiske innimellom... ;) og fisker gjør vi også fortsatt. At alle fangstene går under radaren der ute er greit å leve med, ja faktisk en ønsket utvikling... selv ikke en svartskate ville jeg vel meddelt offentligheten om...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.