Gå til innhold
Fiskersiden

Gjørs!


Grimey
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har fisket en del etter gjørsen i akersvannet, gjærsøen og dynovika. har ennå ikke fått noen.. veit ikke så alfor mye om fisket etter denne arten, men fisker fra solnedgang til soloppgang. fisker med søkke og trebblekrok. noen ganger dupp. som sgn bruker jeg enten halve brasmer(haledelen) eller hele laue, vedebruk o.l. har prøvd woblere også. har fått på en en gang, dette var med spinner :/ falt selvsagt av..

noen som kan si meg noen eksakte steder hvor det er bra på de stedene jeg har nevnt ovenfor? eventuelt guide meg litt i selve fisket etter denne arten?

Mvh grimey :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe gjørsekspert, men har fått noen eksemplarer av arten. Dynovika skal jo være en "bankers" plass for å krysse av arten, men er vel ikke der de største blir tatt.

Når man meiter gjørs er det i allefall viktig å fiske glidende slik at den ikke merker motstand når den plukker opp agnet, snelle med baitrunnerfunksjon er en fordel. Bør vel heller ikke bruke for kraftig/stiv fortom, gjørsen kan være veldig var.

Når det gjelder agn har jeg hatt suksess med hel og halv laue. Bruker mye mindre agn enn ved feks gjeddemeite. Når det gjelder tackle har jeg benyttet èn liten treblekrok, ikke mer.

Håper dette var til noe help, sikkert andre her inne med mer gjørserfaring som kan komme med mer :)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboer tok et to siffret tall av de i dynovika. hu kan ikke fiske. knøyt på glidende paternoster til henne med laue som agn. Fisket inni lensa. Hu ga seg da gjørsen beit henne til blods. Gjærsjøen er det langt mellom de, men det er noen plasser som leverer mer enn andre. Odden ved ski bakken, odden etter vika ved grava (retning oslo), og i dødsvingen ved bassenget ved hjulet. Akersvannet, hakke peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyno er vel mest bankers. Fullt av de der. Stikkord er diskrete tackler, delt agnfisk som lukter mye og null motstand i tacklet. Gjørsen er ofte svært vâr, og spytter ofte ut med en gang den kjenner motstand. Har fått plenty med smågjørs i Dyno selv midt i solsteika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode råd!

innser nå at jeg ikke har fiska så "glidende" som jeg burde..

noen som har noen tips til rigging. Har ikke gjort dette før så uttrykk som "glidende paternoster" blir kjapt litt gresk for meg :rolleyes:

er stålfortom noe vits til gjørsen, eller vil det bare skremme den?

mvh Grimey :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålfortom trenger du ikke til gjørsen. Gå heller for en fortom av fluorcarbon! Glidende paternoster er ikke nødvendig, det som er viktig er at ikke gjørsen skal kjenne noe motstand når den tar agnet og går med det. Du må altså bruke et glidende oppsett. Hva slags er opp til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har fisket en del etter gjørsen i akersvannet, gjærsøen og dynovika. har ennå ikke fått noen.. veit ikke så alfor mye om fisket etter denne arten, men fisker fra solnedgang til soloppgang. fisker med søkke og trebblekrok. noen ganger dupp. som sgn bruker jeg enten halve brasmer(haledelen) eller hele laue, vedebruk o.l. har prøvd woblere også. har fått på en en gang, dette var med spinner :/ falt selvsagt av..

noen som kan si meg noen eksakte steder hvor det er bra på de stedene jeg har nevnt ovenfor? eventuelt guide meg litt i selve fisket etter denne arten?

Mvh grimey :rolleyes:

skal ned neste uke og prøve gjørsen .Send meg en pm med tlf nr så ringer jeg deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En kan vel si jeg er det stikk motsatte av en ekspert på området, men fikk min gjørs nr3 her i livet nå på søndag i akersvannet. Veide 7 kg:)

7kggjrs.jpg

husker jeg møtte dere der ja :whistle: fin fisk!

var der noen timer etter at dere stakk. fikk ikke en dritt:(

har forsøkt å krysse av arten i dynovika, men der er det like mange polakker som brasmer :thumbsup:

så har vel egentlig aldri fått fiska noe ordentlig der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker anledningen til å stille noen spørsmål.. :)

Hvis det ikke er plagsomt mye gjedde i området; holder det da med 0,40 vanlig monofilament? (øko-variant for ungdommen):)

Og hvis jeg f.eks. skulle fiska smågjørs i dyno; en eller to trebler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono funker selvsagt til en viss grad, men gjedda kapper lettere 0.50 mono enn 0.40 FC. Når det gjelder fortom til gjørs har jeg sjelden brukt noe tykkere enn 0.35. Antall kroker henger sammen med atørrelsen på agnet, men i Dyno holder det nok lenge med en treble. Eller enkelkrok. Gjørsen er ikke stor der, så du trenger ikke de største agnene heller. Ei halv laue på en treble str 8 er passe. Kapp gjerne laua på skrå fra nakken og ned i retning gattet. Da får du med mye innvoller som lukter. I Dyno kan du med fordel friline agnet. Se på snøret!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono funker selvsagt til en viss grad, men gjedda kapper lettere 0.50 mono enn 0.40 FC. Når det gjelder fortom til gjørs har jeg sjelden brukt noe tykkere enn 0.35. Antall kroker henger sammen med atørrelsen på agnet, men i Dyno holder det nok lenge med en treble. Eller enkelkrok. Gjørsen er ikke stor der, så du trenger ikke de største agnene heller. Ei halv laue på en treble str 8 er passe. Kapp gjerne laua på skrå fra nakken og ned i retning gattet. Da får du med mye innvoller som lukter. I Dyno kan du med fordel friline agnet. Se på snøret!

Takker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min tok på trollet westins jätte. Det blåste såpass at vi begynte å frykte for våre liv så vi fant ut at vi skulle kjøre så fort vi kunne i motvind hjem igjen. Vi slapp ut en wobler på hver side og lot det stå te midt utpå vannet. Så tok den. I akersvannet er det til tider ekstremt dårlig sikt så du må finne på noe som tiltrekker gjørsens oppmerksomhet hvis du skal ta den på kunstagn. Den dårlige sikten gjør også at du kan ta den midt på dan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fiska mye gjørs på akersvannet, og mange fått mange over 5kg. bruker sørv som agn, da den er lettest å få tak i, får å fiske sørv ror jeg bare inn i sivet og bruker en deigblanding av mel og honning som agn. Bruker aldri stålfortom på gjørs, men heller tykk sene, fisker med glidesøkke og mellomstor enkeltkrok. Fester kroken i i bakparten på sørven og kroken skal peke mot halen, da gjørsen svelger agnet med hodet først. bruker selv snelle med baitrunner men om du ikke har er det jo bare å stille bremsen på minst mulig motstand. Best å fiske gjørs på natta, pleier å begynne i sju/åtte tiden på kvelden og fortsetter hele natten. Når det gjelder bra plasser på akersvannet ville jeg prøvd fra sivøya og skrått ned mot den røde hytta, mot nord. eller på utsiden av råsstadgrunna.( nord for fiskeplassen på vear/ mot stokke)pleier å legge meg på grunna og kaste utover. fisker mest på 5-9 meter litt avhengig av vanntemp og hvor mye alger det er der. når det er veldig mye alger der så er det ikke noe vits å fiske noe særlig dypere enn 4-6m. lite oksygen lenger ned i vannet da. egen erfaring er at gjørsmeite på akersvannet er best fra slutten av mai og utover til høsten. Når det gjelder hvor dypt man fisker er det jo bare å prøve seg litt fram. etter ca 3timer uten fisk pleier jeg å bytte dybde. men veit jo aldri, største gjørsen min fikk jeg på 1-2 meter ( 7,4kg) skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.