Gå til innhold
Fiskersiden

En bra start på ferien!


onkelkim
 Share

Recommended Posts

En liten rapport fra onsdagens fiske.

Første dag av ferien ble lagt til havet. Idag var det jeg og Øyvind. Målet for dagen var av den flate sorten.

På første plassen ble vi terrorisert av små sandflyndrer og småtorsk. Vi flyttet oss så til neste plass. Det resulterte i enda

flere små torsk. Etter å ha tilbragt en time på denne plassen bestemte vi oss for å dra til en ny plass vi ikke hadde testet før.

En kjenning kunne fortelle om store flatfisk tatt her tidligere. Men det var vel for tidlig som vanlig....

Men nei, på første driftet kroket jeg en fisk som faktisk ga litt mer motstand en de vanlige småtorskene. Faktisk et utras.

Jeg var 100% sikker på at jeg hadde kroket en småkveite. Og jeg hadde jo rett som vanlig :rolleyes:

DSC04042_smaakveite.jpg?t=1277331641

Småkveite

DSC04047_utsetting.jpg?t=1277331659

Gjenutsetting

På andre driftet var det konstant napping i agnene våre. De var vanskelige å kroke. Men Øyvind greide tilslutt å kroke en fisk

som ikke kjentes ut som småtorsk. Den fightet bra i begynnelsen. Og det ble etterhvert bare tungt. Da fisken kom sigende opp mot

båten kunne vi se en stor flat fisk.

DSC04053_spettepers.jpg?t=1277331688

Ny pers på Øyvind. Faktiskt en fordobling. 2050g og 55cm. Den var smellfeit og full av tobis. Grattis med ny pers.

På det tredje driftet slapp jeg agnet til bunnen og lot det ligge. Etter å ha driftet ca. 50 meter sveivet jeg inn slakken og i det jeg løfta

agnet ifra bunnen hogg det på noe. I begynnelsen var det bare tungt, men etter noen få sekunder kom det første utraset. I et intenst utras

forsvant 10 meter fra snella. Jeg kjente enda ikke den reelle tyngden så jeg var ikke sikker på hva det her var. Men etter

noen minutter med pumping kom neste utras. Og da var jeg ganske sikker på hva jeg hadde på kroken. Det var tungt! Og jeg var

ganske skeptisk. Jeg fisket med en liten Owner Ebi 1/0 på et fluorkarbon-slep.

DSC04059_fighting.jpg?t=1277331735

Jeg torte ikke kjøre allverdens brems da jeg var usikker på hvor mye kroken tålte.

Da fisken endelig kom sigende opp mot båten kunne vi se at det var en bra fisk. Øyvind som filmet måtte ta stanga mens jeg

skulle sikre kveita med kveitekroken. Første forsøket gikk ikke bra. Etter 2 bomhugg så satte kveita avgårde ned mot bunnen.

DSC04062JPG_utras.jpg?t=1277331759

Ja, jeg ble klissvåt i ansiktet.

DSC04063_detblefullflex.jpg?t=1277331794

DAM-stanga med Slammern funket ypperlig til dette :)

Etter å ha pumpet fisken opp igjen greide jeg endelig å sikre kveita. Vi ble faktisk overrasket over størrelsen da den

var mye større enn det vi hadde trudd.

DSC04063_finkveite.jpg?t=1277331827

Min tredje kveite i år som er tatt på bunnmeite etter småflyndre.

DSC04068_herlig.jpg?t=1277331849

Og kveita ja. Vekta var 23kg og 124cm. Godt fornøyd med den nye haspelpersen.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og kveita ja. Vekta var 23kg og 124cm. Godt fornøyd med den nye haspelpersen.

Gratulerer, vanvittig bra! Må ha vært rimelig heftig å ta en så stor kveite på så spinkelt utstyr. Og gratulerer til kameraten med flott rødspette. Lengter tilbake til Nord-Norge, på tross av at jeg vet dere har mye drittvær der nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått er ordet ja.

Megagrattis herfra! :rolleyes:

Herlig fiskemuligheter dere har der oppe i nord. Ikke misunnelig i det hele tatt....... :rolleyes::thumbsup::goodjob:

Lengter tilbake til Nord-Norge, på tross av at jeg vet dere har mye drittvær der nå...

Finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.