Gå til innhold
Fiskersiden

En bra start på ferien!


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe da så! Ikke dårlig uansett! ser ut som dere har knekt koden! får prøve kombo av sei å reke til uka vist jeg kommer meg ut. Dette kombinert med nye plasser som skal prøves må bli spennende! Planlegger også tur ut i Håja etter storseien vist den er åfinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :thumbsup:

Det ble et par turer i helga. Fredagen dro vi ut for å satse på stor flatfisk. "Lællvika" har så langt levert mine to største spetter på 2 kg +, og vi visste at det trolig fantes spetter på det dobbelte og kanskje enda større i området.

På tross av tilsynelatende fine forhold og lite, men gunstige drift i området, var ikke flatfisken på hugget i dag. Men kveita er jo glad i dobbel reke... så det ble en liten småkveite på 2-3 kg på meg, som ble sluppet i overflata.

Men denne plassen skal definitivt prøves igjen, og da på fløende sjø. Virker ikke som fallende er tingen her.

Har ingen bilder fra fredagen. Men legger ved noen bilder av spetter tatt en annen plass på en tur noen dager tidligere:

01-DSC04562_spette.jpg?t=1280786018

02-DSC04568_finspette.jpg

Flotte farger

03-DSC04572_sandflyndrer.jpg

En liten rødspette og noen sandflyndrer. De lengste sandflyndrene var 41 cm, men de er veldig slanke her nord. 650 gram var den største sandflyndra vi fikk.

Vi gikk så videre for å satse på kveita gjennom hele natta. Men den var virkelig ikke i støtet. Ingen landede fisk, men Marcus hadde et tverrstopp i vannet som nok var ei fin kveite. Mens vi lå der dro nabobåten ei kveite på 17 kg.

Søndag var det et nydelig vær og hele dagen skulle legges etter kveita. Vi prøvde den ene go'plassen etter den andre, men det virka steindødt. Det var vanskelig og vrient, og det gikk 8 timer uten noe action. Kjeeedelig..

04-DSC04579_finvaer.jpg

Været var ihvertfall flott.

Etter å ha prøvd mange plasser uten resultat bestemte vi oss for å gå til en god gammel plass, "Hjortemannsboen". Vi var godt over floa og hadde egentlig lite tro på noe. Men drifta var fin og både jeg og Marcus hadde raskt føling med noe som lekte med jiggen. Kim hadde egentlig gitt opp kveitefisket og byttet til haspelutstyr for å meite etter småflyndrer. Og mon tro hvordan det gikk...

05-DSC04584_kveitepaagang.jpg

Fast fisk!

Fisken var tung og begynte å rase ut. Vi forsto hva dette var...

Etter en liten stund var fisken oppe.

06-finfisk.jpg

Fin og vakker kveite i overflata. Men vi så at den gjorde seg klar til et dead-dive..

07-letsgo.jpg

Vilt utras ned til bunns. Snapshot fra film, så dermed er bildet noe uklart.

08-DSC04586_kjoring.jpg

Kim hadde lånt den nye haspelstanga mi for anledningen, og vi fikk bekreftet at den fungerer fint også til kveitefiske :)

Vi gjorde oss klar til nytt landingsforsøk. Tro om kveita ville opp denne gangen?

09-kveitesomikkevilopp.jpg

NEI! :)

10-sistegangskjoring.jpg

Nytt forsøk, og denne gangen lyktes vi.

11-DSC04592_kveite_crop.jpg

Kim med en fin kveite på 14 kg. Spesielt vakre marmoreringer. Så kan man jo lure på hva det er med disse doble rekene og flyndrekroker? Det har virkelig levert for Kims del i år :) Jeg får vel ta litt av æren da jeg laget takkelet :) Heldigvis holdt fortommen på 0.50 mm...

12-DSC04595_fintvaer---.jpg

På tur mot land etter en flott dag på havet. Neste gang sitter vel storkveita?

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Bruker denne tråden til å oppdatere litt fra feriefiske.

18.07.2011 - Midnattskveiter

Egentlig hadde jeg veldig mye å gjøre i forkant av Sommarøyfestivalene denne uka, men med to brødre med fiskeabstinens ble det en liten tur på havet på mandagskvelden.

DSC08715-jorgenfisker.jpg?t=1311592199

DSC08694-martin-crop.jpg

Vi kom oss i fiskinga ca. kl. 20.30, og la oss til på en plass der jeg og Kim hadde 5 kveitekontakter i slutten av desember i fjor. Dette er bare knapt 20 minutter fra land og vi har som oftest kjørt forbi denne plassen, men med lite tid til kjøring ga vi det et forsøk denne kvelden. Vi prøvde først en fin grunntopp og her hadde vi bra drift opp til 1 knop. På tredje driftet sitter Jørgen i ei kveite:

DSC08705-jorgenkveite105kg-crop.jpg

Fin fisk på 10,5 kg. Et par kilo bak persen. Jørgen velger å sette kveita tilbake.

Vi flytter oss inn på et langstrakt, lett skrånende platå og starter å jigtrolle medstrøms i sørlig retning. Etter en stund møter vi litt vind sørfra som gjør at vi dorger i 1,5 knop. Snørene står bare slakt bakover, det er nesten ingen "blowback". Martin sier han vil kjøre båten litt, så jeg overtar hans nye stang, en Kinetic Godspeed 30-50 lbs, i enden en XL Royber Pink med glowpigmenter. På ca. 27 meters dyp smeller det på en fisk hos meg.

DSC08722-flex.jpg

Stanga flexer herlig, og er nydelig å kjøre fisk på. Kveita er spinnvill og drar på mange susende utras. Jeg annonserer at det trolig er en 30+ fisk.

DSC08727-flex2-crop.jpg

Vel oppe setter Martin kroken perfekt og det jubles i båten. I samme øyeblikk løsner jiggen. Ettersom jeg har fått litt kveite i det siste, og fisken er pent kroket bestemmer jeg meg for catch & release. Vi måler kveita ved rekka til 133 cm, noe som ifølge vekttabell skal tilsi 31,8 kg. Reell vekt er nok høyere, da fisken er smellfeit.

DSC08731-kveit-crop.jpg

DSC08740-kveitecrop.jpg

Jeg løsner kroken og kveita suser til bunns i vill fart, herlig. Min største C&R-kveite sålangt.

catchandrelease.jpg?t=1311592454

Klokka er 01.00, så vi går på land, en fin kveldstur var det.

DSC08748-midnattsol-crop.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.