Gå til innhold
Fiskersiden

Haugaland havfiskeklubb


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

  • Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med fine fisker.

Ikke helt på høyde med din fjord, men vi skal nok lure opp en å annen gromfisk vi også :dribble:

Takk for gratulasjoner alle sammen.

Bare å ta kontakt om noen er intresert.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :dribble:' date='29 juni 2010 - 20:31' timestamp='1277836276' post='603280]

Ikke helt på høyde med din fjord, men vi skal nok lure opp en å annen gromfisk vi også :P

Takk for gratulasjoner alle sammen.

Bare å ta kontakt om noen er intresert.

See the thread on the record kjerring in Boknafjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny klubb , særlig med satsning på litt mer etisk måte å drive konkurranse en de fleste!! Håper dere greier å trekke til dere mange flere.

Gratulerer også med flotte fangster og ikke minst blålanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny klubb , særlig med satsning på litt mer etisk måte å drive konkurranse en de fleste!! Håper dere greier å trekke til dere mange flere.

Gratulerer også med flotte fangster og ikke minst blålanga.

Takker :)

Allerede flere som vill bli med her så vi håper dette kan bli bra.

Personer som har båt eller kan låne båt til klubbturer hadde vært en fordel siden vi skal slippe ut fisk å det skal klippes eller skrives ned, min 2 mann pr båt blir obligatorisk da.

Dessuten er det alltid greit å ha en til å dra inn tauet osv mens en styrer båten :dribble:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være medlem av norges havfiskeforbund er vel bare en nødvendighet dersom man skal være med i enkelte større mesterskap trodde jeg... :|

Blir nok regeltilpassinger og finspikking av forskjellig etter hvert, vi har kun hatt et møte og en prøvetur enda.

Men tror dette kan bli en bra greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan lange og brosmefangsten er så god, korleis er det med krokingsprosenten i forhold til det som kjennast ut som lange/brosme- napp? Kroktype/størrelse som dere synes er best? Korte eller lange slep? Glidande eller fast bom eller PT? Masse dill-dall på krokfortommane eller heilt enkle? Frivillig å svare dersom det kjem under "yrkeshemmeligheiter". Berre lurte sidane noko av det kjekkaste og mest spennande eg veit er å sitte med agnet på botn nede på over 200 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være medlem av norges havfiskeforbund er vel bare en nødvendighet dersom man skal være med i enkelte større mesterskap trodde jeg... :thumbsup:

Blir nok regeltilpassinger og finspikking av forskjellig etter hvert, vi har kun hatt et møte og en prøvetur enda.

Men tror dette kan bli en bra greie.

Dere trenger vist ikke det. Det holder med å være medlemmer av NJFF. På denne måten, og ved å ikke være medlemm av NHF kan man også markere at man ikke støtter reglene som vedtas ( vel, som ikke oppdateres) av forbundet.

For å være helt ærlig, så hjelper det ikke at dere driver slik dere ønsker, for deretter å gjøre det motsatte under konkurransene som er under NHF s flagg for å tilfredstille gjeldende regler. Det blir for meg og sett fra min side å oppfatte som dobbeltmoral om dere gjør slik.

Kan hende det er på tide å etablere en ny forbund tilpasset nye tider, nye generasjoner havfiskere og ikke minst, ønske om å formidle mer etisk sportsfiske til kommende generasjoner, og mye har allerede begynt å skje i kulissene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan lange og brosmefangsten er så god, korleis er det med krokingsprosenten i forhold til det som kjennast ut som lange/brosme- napp? Kroktype/størrelse som dere synes er best? Korte eller lange slep? Glidande eller fast bom eller PT? Masse dill-dall på krokfortommane eller heilt enkle? Frivillig å svare dersom det kjem under "yrkeshemmeligheiter". Berre lurte sidane noko av det kjekkaste og mest spennande eg veit er å sitte med agnet på botn nede på over 200 meter.

Når det gjelder krokingsprosent, så varierer det veldig fra mann til mann.

Jeg hadde oppimot 100 prosent på sist tur, mens en i nabobåten sikkert var nede i 20-30 prosent.

Av hensyn til de andre i båten, bruker vi ikke for lange slep.

Mye j-krok i størrelse 10/0 og 12/0, men jeg var nede i 8/0 sist tur.

Vi liker å bruke selvlysende ting, men ikke alltid de dyreste og mest avanserte som fanger mest da hehe.

Det jeg mener er viktig, er at kroker er kraftige nok og plassert på en slik måte at det faktisk kroker fisken.

Hjelper ikke om agnet sitter godt på kroken og det er myye agn, man får fort mye bomskudd dersom kroken(e) ikke sitter slik i agnet at de kroker.

Har ikke våget meg på sirkel på de store enda, men de som bruker det er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey.

Er lodde,tobbis eller hyse bra som agn? har en kompiss som jobber på tråler og jeg kunne få disse fiskene som agn. men jeg har jo ikke peiling om det på dette her.. så derfor spør jeg =)

Ta imot lodde å tobis du, kansje vi bør skaffe flere frysere så klubben ALLTID har plenty agn :shifty:

Hyse(kolje) som agn, tja.... noen som har prøvd ?????

Sidan lange og brosmefangsten er så god, korleis er det med krokingsprosenten i forhold til det som kjennast ut som lange/brosme- napp? Kroktype/størrelse som dere synes er best? Korte eller lange slep? Glidande eller fast bom eller PT? Masse dill-dall på krokfortommane eller heilt enkle? Frivillig å svare dersom det kjem under "yrkeshemmeligheiter". Berre lurte sidane noko av det kjekkaste og mest spennande eg veit er å sitte med agnet på botn nede på over 200 meter.

"men ikke alltid de dyreste og mest avanserte som fanger mest da"

Dette var sikkert ment som ironi, ikke alle som får det med seg bestandig :thumbsup:

Snekrer sammen det meste selv, mitt hjemmelagde slep fisket godt siste tur :ninja:

Dyre bling greier med bateri osv sprenges på de dybdene vi fisker på så en billig "crack light" kan funke bra som attraktor.

For mye agn kan være en hodepine har vi sett maaaaaange ganger nå.

Det å legge fra seg stanga å vente på at det skal sitte er vel heller ikke lurt, tror mange mister mye fin fisk på den måten fordi de ikke har stanga i henda å kjenner det som skjer i enden av snøret.

Ikke alltid det røsker till, men forsiktige drag kan lett overses om stanga står i en stangholder spessielt om det er litt bevegelse i båten.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel utført klubbtur og -ikke minst- et knippe bra fisk.

Neste NR på blålange fra Nedstrandsfjorden?

Ingen umulighet det, men om det blir Klubben som drar den er ikke sikkert, det er jo flere luringer fra F.S også som ligger å lusker der ute :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan lange og brosmefangsten er så god, korleis er det med krokingsprosenten i forhold til det som kjennast ut som lange/brosme- napp? Kroktype/størrelse som dere synes er best? Korte eller lange slep? Glidande eller fast bom eller PT? Masse dill-dall på krokfortommane eller heilt enkle? Frivillig å svare dersom det kjem under "yrkeshemmeligheiter". Berre lurte sidane noko av det kjekkaste og mest spennande eg veit er å sitte med agnet på botn nede på over 200 meter.

Jeg bruker bom med slep 2 kroker på slepet (langt) med masse selvlysende og 12/o mustad sirkler. Jeg bruker så og si aldri vanlig lodd men en pilk som jeg har et 30cm slep under med en 10/0 mustad. kroken under får du som regel alltid de "små" fiskene på men de over 10 kilo tar på slepet. Ser at Ladden skriver at jeg hadde 20-30% krokning ,eneste gangen jeg hadde problemer med å få fisken til å henge var på ett nedslipp der dt hadde blitt vase (mista en fisk sikkert 15ganger :) ). Ellers er jeg stor fan av å bruke veldig mye agn, det er mest pga at det kan være utrolig mye svarthå på dypet. Det er ofte vanskelig å få kroket fisken når du har mye agn men da er det somregel mindre fisker det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel det nedslippet ditt som ødela statistikken hehe.

ellers registrerte jeg at det gjerne var fisk borti 2-3 ganger før den satt.

Visste ikke at du kjørte sirkel da Helge, de fleste andre jeg sjekka brukte j-krok tror jeg.

er litt pysete jeg, bruker bare sirkel på grunna :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet kun en fisk på denne turen, den var STOR å satte Anteres stanga mi på den største testen så langt.

Utrolig irriterende å miste sånt :rolleyes: , jeg bruker heller ikke sirkel på dypet.

8.0 å større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell grunn til at dere ikkje bruker sirkel på djupet? Eg brukar ikkje anna på djupt vatn. For det meste går det i 16/O mustad, men har i år prøvd meg med mindre krokar, utan at krokingsprosenten har gått ned. Nøyer meg med slange på djupet. Lys har eg dårlig erfaring med då eg aldri har fått fisk på djupet med Esca eller anna belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Spesiell grunn til at dere ikkje bruker sirkel på djupet? Eg brukar ikkje anna på djupt vatn. For det meste går det i 16/O mustad, men har i år prøvd meg med mindre krokar, utan at krokingsprosenten har gått ned. Nøyer meg med slange på djupet. Lys har eg dårlig erfaring med då eg aldri har fått fisk på djupet med Esca eller anna belysning.

Svarer kun for meg selv å beklager sent svar siden jeg ikke har sett spørsmålet ditt.

Mine grunner for å ikke bruke sirkel på dypet er enkle :

Jeg gir skikkelig tillslag får å få en god kroking når jeg kjenner fisken er der.

Jeg har ikke tid til å la fisken få gomle i seg agnet å løfte stangen forsiktig.

Har sett MASSE folk miste fisk med sirkel krok, MANGE GANGER å samme folka gjør det igjen å igjen.

I kystmeite sammenheng har jeg gått over til sirkel krok på noen arter, men ikke på alle.

Har stort sett alltid stanga i hånda å er ikke en person som ikke følger med på utstyret mitt når jeg fisker så for meg er sirkel en krok som passer best for de som setter seg i bilen når de bedriver kystmeite å for de som har tid å is i magen nok til å la fisken gå på run før de reagerer.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med logo, ønsker litt feedback på dette allternativet :)

lasse-fisk-logo.jpg

Bokstaver å tall skal få samme form når utseendet blir bestemt.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likte den veldig godt.

Enkel og fin. Viser godt kva dokke driv med og kven dokke er.

Sette siluetten litt mere i senter så tror jeg dette kan funke om de andre er enige :)

Takk foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.