Gå til innhold
Fiskersiden

Mest sannsynlig nytt håkjerrings rekord tatt i Boknafjorden idag.


Gotland
 Share

Recommended Posts

hmm !!nesten rett der!! har 17 år som yrkesfisker men, ombord i turbåten driver vi ca 50 % C/R og jeg begynte med minimums mål på fisk for 12 år siden!er vel 50% artsjakt ombord også!For meg er fisk mat og ett yrke men, å begynne å se ned på folk som vet at de har en rekord ombord og avliver fisken for å få dokumentert dette!! blir for dumt!

Jeg skjønner at man ikke kan dvele ved hver drepte fisk som charterbåt skipper. Da hadde man vel blitt sprø på sikt.

Men hvis man jakter på dyr ene og alene for å kunne få diplom, og deretter dumper kadaveret, må man regne med kritikk. Ulovlig er det ikke, men man kan diskutere etikken i det.

Hadde vært interessant å høre hva de kommer til å gjøre med denne haien. Å donere den til forskerne hadde ikke vært dumt.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvis man jakter på dyr ene og alene for å kunne få diplom, og deretter dumper kadaveret, må man regne med kritikk. Ulovlig er det ikke, men man kan diskutere etikken i det.

Der er jeg 100% enig :P men håkjering smaker ikke godt!!he he har smakt kjerring(hå :P) på island ved flere anledninger og den smaker like vondt hver gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser her at noen spår kjerringa til å være 500-600 år gammel. Er det noen som har noen dokumentasjon på at de kan bli så gamle? Var bare en kompis som ikke helt trodde på meg da jeg fortalte dette og finner ikke noe skikkelig dokumentasjon på nettet.

For min egen del hadde jeg aldri drept en håkjerring bare for å veie den...

Hanumana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke kommentere hvittingfantomet sine innlegg, de er rett og slett for dumme. :(

Selv har jeg tatt altfor mye fisk til land for konkurransens del, og jeg er ikke den som sutrer over hver fisk.(har somregel vært uenig i lignende tråder når det er snakk om "vanlig" fisk)

Men med en såpass stor båt i slikt rolig farvann, er det fullt mulig å veie en stor fisk nøyaktig nok.

Man lager seg til en eller to bjelker som man legger over kanten på båten, disse fester man ei talje i som man heiser fisken opp med.

Dersom man lager seg et slags nett med en bjelke i hver side, kan man heise fisken opp liggende.

Nettet må selvsagt være av kraftig type, men det er ikke vanskelig eller dyrt å skaffe.

Det er selvsagt ikke alle som gidder å lage en slik patent, og heller ikke alle som har stor nok båt.

Men denne gangen var båten stor nok og muligheten tilstede.

Han hadde tjent mye på å planlegge fisket(som visstnok var planlagt) litt lenger enn til vannskorpa.

Og en ting lurer jeg på....hva gjør han med 880 kilo død uspiselig fisk?

Håper neste rekordforsøk blir bedre planlagt da....

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen super-entusiast når det gjelder c&r.. Velger å følge samvittigheten der. Dermed setter jeg tilbake all fisk som kan overleve, og som ikke kan nyttigjøres..

Jeg synes alikevel valget til de lystige dansker om å veie fisken når de allerede har tatt de vitale målene gir rekorden en sur bismak!!

Er en grunn til at vi har målbånd og klippeutstyr for vaier i båten for å si det sånn!

På den annen side har det vel vist seg å være unødvendig tonnasje til nå hehe :(

Endret av Rein Egil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke kommentere hvittingfantomet sine innlegg, de er rett og slett for dumme :( He he takk for den du :unsure: tror du er litt missunnelig på at de hadde stor båt eller......du har lav diskusjons terskel som må kalle folk dumme etter et par inlegg men det sier jo litt om diskusjonsnivået ditt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte fangsten blei kommentert på lokalradioen idag forresten, tydelig at det har blitt diskutert litt mtp avlivinga.

De nevnte ingenting om blålange og brosme da....ringte dere ikke radio'n Rein Egil? :(

Lurer på hva den store Håkjerringa hadde i magesekken forresten, sikkert mye rart der. :unsure:

Det diskuteres også andre steder, så det blir nok ikke bare ros til fiskeren når han kommer hjem tenker jeg.

http://123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?mode=uden_menu&place=gen&menu=Forum&messageNo=1&threadID=36855&Id=322712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisk er så definitivt ikke en fisk. Håkjerringa er relativt sjelden (det er i alle fall anslaget, da man egentlig vet fint lite om den), den blir muligens skrekkelig gammel og den kan ikke spises. En femtikilos kveite og en tokilos uer er derimot temmelig god mat. Denne ble drept av kun en eneste grunn, og det var for at fiskeren skulle få diplom fra IGFA på veggen. I min verden er ikke det alene god nok grunn til å drepe en fisk. Men for all del, folk kaster jo fra seg smågjedder i vannkanten hele tida, så andres terskel for å gjøre ende på livet til flott fisk er muligens noe lavere enn min...

Forøvrig bør det være et element av søthet når man drar en sammenligning til Bambi. Personlig finner jeg ikke mye søtt ved håkjerringa. Rått, heftig og kult derimot :)

Enig!

Det som gör denna storyn lite tragisk är att trots alla förberedelse fiskarna gjort så glömde dom det viktigaste för att få just det där IGFA diplomet på väggen. Denna fisken kommer nämligen inte bli godkänd. Tacklet den fångades på är inte enligt IGFA reglerna. Är längdbegränsningar etc som det inte uppfyller. Jag hoppas dessutom NREK juryn omedelbart tar beslutet att sluta registrera håkärringen. Då kan kanske denna numera döda jättefisk kanske få något possitivt med sig, nämligen att debatten tog bort möjligheten för diplomkåta sportfiskare helt utan mål och mening slår ihjäl denna otroligt kule fisk bara för att, väga-fotografera-dumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hoppas dessutom NREK juryn omedelbart tar beslutet att sluta registrera håkärringen. Då kan kanske denna numera döda jättefisk kanske få något possitivt med sig, nämligen att debatten tog bort möjligheten för diplomkåta sportfiskare helt utan mål och mening slår ihjäl denna otroligt kule fisk bara för att, väga-fotografera-dumpa...

Kloke ord LHO. Bare tanken på at denne kanskje så starten på livet når mine forfedre begynte å herje og stjelet gullet fra Inkaene-og Maya folket for en god del hundre år siden !!

Trist og unødvendig dette her....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hoppas dessutom NREK juryn omedelbart tar beslutet att sluta registrera håkärringen. Då kan kanske denna numera döda jättefisk kanske få något possitivt med sig, nämligen att debatten tog bort möjligheten för diplomkåta sportfiskare helt utan mål och mening slår ihjäl denna otroligt kule fisk bara för att, väga-fotografera-dumpa...

Jepp!

Så tragisk som dette uansett er finner jeg trøst i at en så gammel fisk antageligvis ikke leker lenger. Vet ikke for kjærringens del, men for akvariefisk, som jeg vet ganske mye om, så slutter de å leke lenge før de når en slik relativ størrelse.

Ville uansett aldri klart å ta livet av en 500 år skapning. Syntes det er kjipt nok når folk feller trær på hundrevis av år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Det som gör denna storyn lite tragisk är att trots alla förberedelse fiskarna gjort så glömde dom det viktigaste för att få just det där IGFA diplomet på väggen. Denna fisken kommer nämligen inte bli godkänd. Tacklet den fångades på är inte enligt IGFA reglerna. Är längdbegränsningar etc som det inte uppfyller. Jag hoppas dessutom NREK juryn omedelbart tar beslutet att sluta registrera håkärringen. Då kan kanske denna numera döda jättefisk kanske få något possitivt med sig, nämligen att debatten tog bort möjligheten för diplomkåta sportfiskare helt utan mål och mening slår ihjäl denna otroligt kule fisk bara för att, väga-fotografera-dumpa...

WORD!

Taklene er laget for å tåle fisken, samtidig som de ikke skal skade fisken unødig, IKKE for å tilfredsstille IGFAs obskure regler. NREK-juryen kan ikke gjøre noe om IGFA-idiotiet, men kan bidra i riktig retning ved å slutte å registrere nye rekorder på håkjerringer, og evt andre arter med tilsvarende problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte fangsten blei kommentert på lokalradioen idag forresten, tydelig at det har blitt diskutert litt mtp avlivinga.

De nevnte ingenting om blålange og brosme da....ringte dere ikke radio'n Rein Egil? :D

Lurer på hva den store Håkjerringa hadde i magesekken forresten, sikkert mye rart der. :|

Det diskuteres også andre steder, så det blir nok ikke bare ros til fiskeren når han kommer hjem tenker jeg.

http://123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?mode=uden_menu&place=gen&menu=Forum&messageNo=1&threadID=36855&Id=322712

Nei... Har sittet med apatisk, forventningsfullt blikk foran telefonen ei uke nå.... :lolu:

Magesekkinnholdet hadde vært spennende og visst noe om ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.