Gå til innhold
Fiskersiden

Uv-jakt etter kveite


persa
 Share

Recommended Posts

Regler er til for å holde. Grenser er noe noen av oss har behov for å bryte....det bringer faktisk samfunnet videre, selv om det er på egen bekostning når det går gal...Vi har mange eksempler på "modige menn" ( kalt i ettertid når det har gått bra og samfunnet har hatt nytte av det ) som var idioter som ville bryte grenser ....

jo da, ikke uenig i dette. Men når noen bryter nytt land, som å fange stor kveite på UV jakt, vil det alltid bli, og bør det bli, en diskusjon om hvordan reglene skal være. Slike regler er basert på faktisk kunnskap og sunn fornuft, men det er også andre mekanismer inne i bildet. Kan man for eksempel hevde at forbudet mot levende agnfisk er kunnskapsbasert? Fisker du med levende agn fra den samme lokaliteten du fisker i er det jo ikke noen risiko for å spre arter, som jo er argumentet for forbudet.

Og selv om samfunnet ikke selv har håndfast kunnskap, så er det grensesprengernes oppgave å skaffe dokumentasjon på at dette er trygt. Bevisbyrden ligger hos dem. Det er jo erfaring som har gjort at samfunnet (gjennom sitt regelverk) anser det som akseptabelt å hoppe fra Kjerag men ikke fra Trollveggen. Men i tilfellet med UV jakt på stor kveite er det altså mange av oss som argumenterer for at risikoen forbundet med å skaffe sikker kunnskap den ene eller den andre veien ikke er verdt å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men i tilfellet med UV jakt på stor kveite er det altså mange av oss som argumenterer for at risikoen forbundet med å skaffe sikker kunnskap den ene eller den andre veien ikke er verdt å ta.

Stien lages av 1. man som prøver nye trekk og fosserer alle hindringer .Veien av resten som kommer etter. La de som ønsker å utsette seg for risikoen vurdere selv om det er verdt.

Hadde jeg vært yngre : Uten å nøle !

Glem ikke at mange yrkesfisker og fortsatt den dag i dag rister på hodet og kaller fiske etter stor kveite med stang og " små båter" for galskap. Selvfølgelig er det ikke . Hvorfor :

En gang var det en som tok 1. steg og lagde stien...... Vi andre kom etter og lagde veien til suksesrik fiske etter kveite med stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en diskusjon ..

Jeg har aldri tidligere hørt noen mene at en type fiske ikke bør utøves pga sikkerheten til fiskeren.

De første gangene jeg prøvde uv jakt var jeg litt i overkant ivrig og kan ha skutt en fisk eller to som ikke ble spist.Dette var dumt av meg.

Nå avfyrer jeg sjeldent harpunen forde jeg ikke orker å sløye osv.Er jeg alene om dette?

Jeg vet at jeg har gjort mye mere skade bevæpnet med fiskestang, mest på fisk men også på meg selv :D

Tenk at vi som fisker for morro skyld og slipper tilfeldig kroket fisk tilbake skal være kritisk til uv jakt der en velger selv hva en vil skyte.

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke tråkke opp noen sti for å forutse at dette er farlig. Tråkke opp en sti, du liksom!

På rent generelt grunnlag, og ikke som en del av denne diskusjonen:

Kommentarer som denne hjelper ikke saken din. Du vinner mer på å legge ut gjennomtenkte argumenter og meninger enn frekkheter og provokasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke tråkke opp noen sti for å forutse at dette er farlig.

Selvfølgelig er det farlig !! Men la oss som ønsker det kikket vurdere risikoen selv. Apropó fare , som brukes ofte som argument av flere i denne tråden:

Som tidligere kystrednningsman som har plukket en god del lik fra havet , så har vi aldri registrert UVjegere som har mistet livet med fisk på eller pga fanged fisk. Dette i ett land der UVjakt er like utbredt som isfiske her i Norge .Statistisk sett var det hovedsakelig svømmere eller brettsurfere som var våre "kunder"

For å ikke snakke om alle fisketurister ( og fiskere)som reddes og de som har mistet livet gjennom årene her i Norge. Ingen stiller spørsmålstegn ved slike reddningsoperasjoner og vi ser det som en selvfølge at disse blir reddet ( skulle bare mangle) Skulle gjerne ha vist hvor mange reddningsaksjoner er begrunnet UV jegere.......( som bør sklles fra dykkere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det farlig !! Men la oss som ønsker det kikket vurdere risikoen selv. Apropó fare , som brukes ofte som argument av flere i denne tråden:

Som tidligere kystrednningsman som har plukket en god del lik fra havet , så har vi aldri registrert UVjegere som har mistet livet med fisk på eller pga fanged fisk. Dette i ett land der UVjakt er like utbredt som isfiske her i Norge .Statistisk sett var det hovedsakelig svømmere eller brettsurfere som var våre "kunder"

For å ikke snakke om alle fisketurister ( og fiskere)som reddes og de som har mistet livet gjennom årene her i Norge. Ingen stiller spørsmålstegn ved slike reddningsoperasjoner og vi ser det som en selvfølge at disse blir reddet ( skulle bare mangle) Skulle gjerne ha vist hvor mange reddningsaksjoner er begrunnet UV jegere.......( som bør sklles fra dykkere)

Tja, hvorvidt man skal få lov til å vurdere egen risiko selv kan man gjerne diskutere. Man kan tenke seg forsikringsordninger etc som gjør at man som fritt menneske kan få lov til å gjøre hva man vil forutsatt at det ikke skader andre mennesker. Men det at feks basehopping i Trollveggen er forbudt viser jo at samfunnet ikke HELT overlater slike vurderinger til den enkelte. Dessuten, i denne saken handler det altså ikke bare om dykkernes sikkerhet, men også om fiskens.

For øvrig er din bruk av statistikk tvilsom. At de fleste tragedier til havs er med brettseilere og sportsfiskere (og "vanlige" dykkere) heller enn UV jeger forteller egentlig ingenting, og skyldes trolig flere forhold; at UV jegerne er i sterkt mindretall, at de jevnt over er dyktigere (seleksjon). Men at det ikke har vært noen tragedier til nå kan også skyldes det enkle faktum at "ingen" har drevet systematisk UV jakt etter (stor) kveite (eller annen svært stor fisk) til nå. Hvis dette er noe som etter hvert vil gripe om seg, vil også man trolig også få oppleve noen tragedier. Og først da kan man få et statistisk grunnlag for å vurdere den reelle risikoen. Men jeg mener altså at denne sjansen bør vi ikke ta, om ikke for dykkerne, så ihvertfall for kveitene. Jo flere som begynner med noe slik, desto flere halv og useriøse vil man også få med på kjøpet. Dette er ihvertfall et argument for å holde slik aktivitet på et absolutt minimum.

Du sammenlikner hele tiden med sportsfiske; og ja, jeg mener det også bør stilles strenge krav til sportsfiskere. Å dra langt til havs i (åpen) småbåt når forholdene ikke tillater det og å fiske med ukurant utstyr som øker skaderisikoen for fisken dramatisk er begge forhold man må arbeide for å fjerne. Vi må hele tiden forsøke å feie for vår egen dør og rydde opp internt, ikke minst for å redusere risikoen for å bli kritisert av omverdenen. Likevel, hvis sportsfiske utføres etter "boka" kan det neppe herske mye tvil om at dette er mye mindre farlig enn UV jakt - både for utøver og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mitt ståsted ser det ut til at partene i denne saken aldri kommer til å bli enige.

Det som er sikkert er at det ved første dødsulykke som er direkte forårsaket av undervannsjakt vil bli en betydelig høyere temperatur i diskusjonen.

Jeg tror at ønsket om å sprenge grenser og rekorder er noe begge fritidssysslene har til felles, men det er også derfor fiskere omkommer. De tar sjanser (litt lengre ut på storhavet med småbåt, litt verre vær under fisketuren osv) for å nå sine drømmer og mål. Det gjør også undervannsjegere, så jeg tror nok at dødsulykker vil forekomme der også, om man hele tiden skal jakte på større fisk.

Tror nok aldri det blir aktuelt å forby sportsfiske på havet i Norge, men det er jo innført nye krav om båtførerbevis - vi kan håpe det hjelper på statistikken.

Undervannsjakt derimot, som bedrives av en fåtallig og marginal gruppe, kan nok oppleve at ulykker fører til opinionskrav om at aktiviteten forbys.

Utøverne bør derfor tenke på at deres aktivitet ikke er forankret i den norske folkesjela på samme måte som fiske er det, og at deres adferd er det som skaper legitimitet for den hobbyen de elsker.

Hilsen,

en som ikke mener sterkt hverken for eller imot

Edit: la til ordet "det" i ...vi kan håpe det hjelper...

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utøverne bør derfor tenke på at deres aktivitet ikke er forankret i den norske folkesjela på samme måte som fiske er det, og at deres adferd er det som skaper legitimitet for den hobbyen de elsker.

veldig godt poeng. Uansett hva fakta er, hva samfunnet aksepterer eller ikke er påvirket av tradisjoner. Sånn er det bare. "urettferdig"? Muligens, men dette er basert på det enkle faktum at det man er fortrolig med også er lettere å akseptere. Og siden det kan ta lang tid å få fortrolighet til noe, er dette ofte en tidkrevende prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter fra min side (en faktisk givende debatt) der jeg egentlig ønsket forståelse for andre måter å fange vesenet vi er så glad i å fange. Håper inderlig at om at de som prøver seg på UVjakt etter stor kveite gjør det med måtehold og forsiktighet. Misunner dere!!

Spår også at om aktiviteten lykkes og uten tap av liv, vil dette føre til ennå flere fisketurister, dog under vannet. Rykter om slik aktivitet er allerede i gang i sydligere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen kommer folk og sir at det reddes mange flere fiskere en uv jegere som ikke er dykkere..dette gir jo utrolig dårlige "sjanser" for den andre "siden" igjen når dem kun skal telles som uv jegere og alle som er på havet med en ångel ombord er fiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det ikke har vært noen tragedier til nå kan også skyldes det enkle faktum at "ingen" har drevet systematisk UV jakt etter (stor) kveite (eller annen svært stor fisk) til nå. Hvis dette er noe som etter hvert vil gripe om seg, vil også man trolig også få oppleve noen tragedier. Og først da kan man få et statistisk grunnlag for å vurdere den reelle risikoen.

Det er bedrevet systematisk uv-jakt etter grouper, tunfisk og andre big-game fisker i andre hav i snart hundre år. (http://en.wikipedia.org/wiki/Spearfishing#History)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skjønner hva du mener men er vel ingen som har dirkete dømt noen her, man gir ganske enkelt sin mening. Noen her kan mene at det er galskap og skytekveita sånn med tanke på egen sikkerhet, mens de kan stå på land når fiskere drar ut i grovt vær, slikt vil det alltid være. Tror ikke at noen her frykter UV-jakt direkte, men akkurat som vi ser at det skjer mer og mer med sportsfiske, så kommer blant annet turistene til og direkte utfisker og overbefolker områder som ellers har vært viktig. Det samme kan jo såklart skje med UV-jakt også!

Ja er enig om at det finnes enorme mengder useriøste sportsfiskere der ute, de som f.eks. kakker fisken bare for og gjøre det for og så hive den til måsen når de kommer på land, men i forhold til hvor stort prosent anndel som driver med sportfiske i forhold til UV-jakt er det nok like mange, og dette tror jeg gjelder alle sporter!

Såklart blir sportsfiske fremstilt som bedre her, dette er jo trosalt et forum av fiskere=) men saken er den at jeg tror også at det er større muligheter for og skade en fisk stygt sånn at den dør av infeksjoner 2 uker senere med f.eks. de slynge spydene som de fleste ofte har med seg for og blant annet ta steinbit,der igjen mener jeg at en skade på leppa er en bagatell i forhold til hva en krok kan gjøre.

Hehe ja skal ikke utfordre skjebnen noe mer med å stå med hagle i store båra og skal skyte kveita!

Norsk lov forbyr alt av jakt fra motoriserte farkoster..bil båt osv..men du har lov og skyte fra robåt uten motor.

hvist du er utenfor 12 mila så har du lov til å jakte med motor

Endret av marulkfilet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette, synd jeg ikke ble med før.

Hvem som driver måtehold eller ikke er ikke avhengig av om de driver sportsfiske eller undervannsjakt. Tror nok både uv-jegere og sprotsfiskere har bidratt til å utradere lokale fiskebestander rundt om i landet, men en må skille dykkere og undervannsjegere her. Kamskjell trives sjelden grunnere enn 10 meter. Hvor mange kamskjell tror dere en som må holde pusten og dykke til over 10 meter klarer å få med seg opp før han er kald og utslitt og hvor mange tror dere holder på med dette?

Har en sønn som driver undervannsjakt og han har enda til gode å skade en eneste fisk. Han begynte med spyd 10 år gammel og i år begynte han med harpun. Jeg er alltid med ham når han fridykker, men jakter ikke selv. Han har til nå spist alt han har tatt selv om det i begynnelsen ble spist både blåstål og fløyfisk, så ble han veldig snart klar over hva han skulle ta og hvilke fisker han skulle spare OG at han skulle vise måtehold.

Det intrykket jeg har av uv-jegermiljøet som driver seriøst, så er de like seriøse som sportsfiskerne her på forumet. At det finnes enkelte som tøyer grenser i begge miljø er vel under enhver tvil. Om det var riktig av jegerne i artikkelen å ta kveita, vil jeg ikke mene noe om før jeg eventuelt har snakket med dem. Aviser har jo som kjent an tendens til å jazze opp slike historier.

Å ha kveita på kroken i 20 minutter før en harpunerer den med kveitespyd fra båten, kan vel neppe være bedre enn å harpunere den direkte så lenge den blir kjapt avlivet?

At en krok gjør mindre skade enn en harpun er mye mulig, men hvis en ligger og pilker med svenskepilk i en stim med fisk i noen timer, vil jeg påstå at den totale skaden på ikke fangede fisk blir større enn ved undervannsjakt.

Hvittingen her vil jeg tro har blitt skadet av krok og ikke harpun.

rsv041cd08.jpg

Ellers så trives jeg godt i begge miljø og tror vel kanskje at hvis de to miljøene kjente litt mer til hva de andre drev med, så ville det blitt mindre klaging i begge leirer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Må si jeg har lit dårlig syn på uv jakt etter å lest igjennom denne tråden, er nok som flere her

skeptisk med tanke på at skadede fisker sliper unna, er utrulige krefter i ei stor kveite. Jeg må

erlig innrøme at jeg nok ikke syns det virker noe serlig sportslig heller, men det er nå min mening.

Leste i en annen tråd der en som sto og fisket opplevde at det kom en gjeng og kastet seg uti ret

foran der han sto og fiska, og at de jaktet på området i flere dager til det var tømt. Slik atferd

syns jeg ikke noe om, så er meget skeptisk til uv jakt. Har snaket med erfarne fiskere her som fortalte

at det før var store mengder steinbitt her på fosen, nå er det svært sjelden å høre at noen får steinbitt,

de skylder iallefal på at dykere har skylden i det. Så uv jegerne må nok jobbe lit for og få et lit bedre rykte

og bedre tiliten til vermansen.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.