Gå til innhold
Fiskersiden

Accurate 500 eller 600?


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Vurderer ei slik snelle og lurer litt på størrelsene.

Har nå en Saltiga 40 og en Penn International Torque 100 og regner med at den ligger imellom disse en plass. Men hvor? Hvor stor forskjell er det på disse? Kembokveite på 50m dyp? Trenger da ikke veldig stor snelle, men ei med en skikkelig brems. Hvem av disse er godsnella for meg? Er det noen som har noen av disse snellene som kan ta et bilde ved siden av ei snelle jeg kjenner størrelsen på?

Erfaringer rundt disse snellene. Er disse bedre en Talica f.eks. Vurderer faktisk en venstrehåndssnelle til kveitefiske, da det er høyrehånda som gjør jobben som i mange andre tilfeller :)

Er det slik at disse snellene ikke lages i venstre utgave, men må bygges om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accurate får du i lefty utgave, men er litt lenger leveringstid på dem. Tror det stog ~2 uker.

Størrelse kan du se här:

http://www.accuratefishing.com/products/bx/boss_dem.php

http://www.accuratefishing.com/images/reels/bx.bx2.pdf

Persa bruker BX-400 til kveite, tror han sa 300 yards 65lbs braid på den. Jag har bestillt meg en BX-500N (narrow, 9mm høyere) og den hade väl ca samma senekapasitet.

Rotete men bra nettbutikk: http://www.charkbait.com/cs/csrac.htm Dom har den i silver og rød. Hvis du skall ha den i svart må du hit: http://www.meltontackle.com/products/accurate-boss-bx-single-speed-reels.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på 500 selv. Er det noe vits i å velge 2 speed? I utgangspungtet er det det vel bare kveite man trenger 2 speed for å løfte den klar av bunnen før man bytter gir igjen? Synd 2-spedd er ganske høyd giret for dette fisket, men er usikker på om man trenger 2-gir for å løfte drømmefisken klar av bunnen? Ellers er 2-speed fullstedendig unødvendig i i norske farvann.

Noen anelse hvordan disse snellene er iforhold til talica?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anelse hvordan disse snellene er iforhold til talica?

Jeg har altså en BX400 etter bytte fra BX600NN, tidl hatt en Talica 16. Dette er sneller på øverste hylle uansett, bare nyanser og smak og behag som skiller. Brems og mekanikk er upåklagelig på alle, Accuraten er glatt og jevn med lite oppstartsmotstand. Jeg velger idag på feelingen Accurate over Talica Man må være klar over at BX400/500 snellene er små og kompakte, matches kanskje best med lett stang til aktivt fiske. Ideelt sett burde man jo få teste sneller litt, kjenne på feelingen mm. Med Accurate trenger man ikke frykte noe :) , avgjørelsen er vel egentlig bare hvor mye snøre du vil ha på og valget mellom smal eller bred spole. 4:1 utvekslingen virker å være ideel til fiske intil 50 meter ihverfall med slukvekt inntil 450 gram. Har ikke savnet 2- speed som egentlig byr på to utvekslinger som IKKE passer...det fordyrer og øker vekten noe. Den svarte varianten ripes noe opp i overflatefinishen og kan skjemmes litt kosmetisk etterhvert. Jeg ville valgt plain silver.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anelse hvordan disse snellene er iforhold til talica?

Jeg har altså en BX400 etter bytte fra BX600NN, tidl hatt en Talica 16. Dette er sneller på øverste hylle uansett, bare nyanser og smak og behag som skiller. Brems og mekanikk er upåklagelig på alle, Accuraten er glatt og jevn med lite oppstartsmotstand. Jeg velger idag på feelingen Accurate over Talica Man må være klar over at BX400/500 snellene er små og kompakte, matches kanskje best med lett stang til aktivt fiske. Ideelt sett burde man jo få teste sneller litt, kjenne på feelingen mm. Med Accurate trenger man ikke frykte noe :) , avgjørelsen er vel egentlig bare hvor mye snøre du vil ha på og valget mellom smal eller bred spole. 4:1 utvekslingen virker å være ideel til fiske intil 50 meter ihverfall med slukvekt inntil 450 gram. Har ikke savnet 2- speed som egentlig byr på to utvekslinger som IKKE passer...det fordyrer og øker vekten noe. Den svarte varianten ripes noe opp i overflatefinishen og kan skjemmes litt kosmetisk etterhvert. Jeg ville valgt plain silver.

Kompakt snelle, 4:0 i utveksling, passer på lett stang... Det er jo TLD 15 det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.