Gå til innhold
Fiskersiden

ISLAND


kamico
 Share

Recommended Posts

Midfjardara Island kl 1300 lørdag 4 – 7 2010

Slutt på fisket i de mest utrolige fiskedøgn i mitt sportsfiskerliv!

Jeg er helt matt av inntrykk, episoder og uvirkelige hendelser. Tid for å sette seg ned å tenke over hva en egentlig har opplevd på de siste 3 døgn.

Det hele begynte med en kompis som etter å ha besøkt Midfjardara for 2 sesonger siden og i fjor ville ha med seg et ”vestlandslag” vest i havet på tidligfiske. Tidligfiske i Midfjardara er litt bingo og laksene er ofte store men få. Det er rimeligere enn i høysesongen som først begynner i midten av juli og ut august.

Midfjardara er fire små elver som samler seg i et delta og kalt verdens beste Riffling Hitch elv. Den er fiskbar i 115 km og på den 90 dager lange sesongen i 2009 ble det fanget 4004 laks.

Vi fisket på ”delt stang” altså to mann på samme fiskelisens. Måten en deler dette på er opp til fiskerene, vi delte på høler ved at vi skiftet på hvem som startet i ny høl og tok en fisk overtok den andre. Dette har sine fordeler ved at det blir billigere og at den ene er fri til å fotografere og filme.

Vi var altså 8 mann på 4 kort og en guide pr. 2 mann.

Mitt forhold til Riffling Hitch er noen spede forsøk i elv rundt år 2000. Vansker med å få dette til og en smålaks på vel 2kg var resultat av det forsøket som ble skrinlagt samme sesong. Nå fikk vi en rask innføring i dette fisket av guiden på vei til det strekket vi to hadde fått tildelt på denne økten fra 1600 til 2200.

Guiden var eieren av Lodgen og hadde noen tusen lakser ”på samvittigheten”. Denne mannen hadde også innført c&r som prinsipp i elvene og vi hadde avtalt oss imellom før avreise at det ville vi følge. Du kan ta laks med deg hjem derfra, men han så helst at vi satte ut all laks som ikke var så skadet at den ville dø uansett.

Dag1 kl 1600

Strekket vi fikk tildelt var preget av tørre elvebanker og ca. 4 kubikk vann pr. sekund :)

Det var glassklart vann og det blåste ganske kraftig, var vi blitt lurt?????????????

Uff nå fikk jeg skrivekrampe, fortsettelse følger……………………………

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse Dag1 kl 1600

Jeg var mildt sagt forvirret – så for meg 15 fot laksefortom forlenget med 5 fot fluorocarbone og et vannvittig krevende fiske i vinden som økte på. Vinden var så sterk at hadde jeg fisket hjemme ville makk eller sluk blitt valget, ikke flytesnøret iallafall.

Jeg så tvilende på guiden og spurte hva han anbefalte. Nine fot leader, 4 to 6kg strength and heavely tapered – kom det fra Guiden. Say What? 9 fot med 0,25 spiss og dette klare vannet?

"Hølen” vi skulle fiske var 8 meter brei, 25 meter lang og dybden på det meste måtte være 1 meter. Alle ting jeg hadde erfart i Gudvangen og andre glassklare elver om fisk som blei skremt bare fluesnøre gikk over dem måtte kastes på båten. Vel, jeg kappet fortommen som anbefalt og monterte Riffling Hitch tuben med treblekrok 14 og tenkte at ett plask med fluesnøret eller tuben så ville den hølen være ufiskbar i timesvis.

Strømmen gikk på andre siden av hølen og fra gresstustene på bredden og en halv meter ut var det rolig vann. På med polaroidbriller.

Jeg fikk æren av å starte i hølen og kastet midt ut i strømmen

– longer cast to the other bank so close too the grass as possible, as soon as it lands you must mend uppstream and strip the fly fast - hold your rod high and follow the line with your rodtip -

Instruksjonene kom som et maskingevær og her var det bare å henge med. Strip, strip, strip, strip - dont strip - strip, strip, strip.

Poenget med å strippe (ta inn snøre i 5cm lange trekk) er å få tuben til å ”flyte oppå” hele tiden. Når den landet var det rolig strøm og for å få den oppå strømmen må det strippes for å få den ”plogen” som dannes bak tuben. I litt hardere strøm går det fint av seg selv, men når tuben kommer ut av strømmen igjen må det strippes for å holde tuben flytende. Kasteteknisk blir det utfordrende på grunn av vinden og at du må hele tiden vurdere strøm så ikke tuben synker.

Alle disse tingene skal falle på plass før det blir effektivt fiske og jeg må innrømme at jeg sleit for å få trange snørebuer så lavt over vannet som mulig så ikke vinden sopte snøret 5 meter lengre bak enn planlagt og stripping direkte så tuben ikke sank som en stein.

Lærer og elev i aksjon i Midfjardara :D

105035_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42269/105035.jpg

Som forventet ble hølen bombet av splash og bråk, ingen fisker steg til tuben og vi fortsatte til neste høl.

Etter hvert begynte teknikken å sitte og det ble enklere for meg å holde øynene på tuben som sveipet over strømmen, rolig på grunn av oppstrøms mending, av og til to mendinger.

Synet av tuben på sin ferd over strømmen er hypnotiserende og ikke noe for folk med dårlige nerver!

Dette slår alt hva jeg har opplevd av fiske noen gang!

Det satt meg tilbake til jeg som unggutt fulgte duppen som gikk i strømmen med konsentrasjon og spenning, bare med den forskjellen at her var det duppen som ble angrepet av laks.

Høl nr.2 gav heller ikke noe utslag og i den tredje var det min tur til å begynne. Kastet gikk og jeg var litt fornøyd med meg selv, klarte det uten for store problemer og tuben seilte fint over strømmen.

En bul på vannet viste seg en halvmeter bak fluen og ryggfinnen på en brei rygg kom ut av vannet. Fisken fikk nesten tak i tuben – SÅ GJORDE JEG TILSLAG, Gaulatilslag så fluesnøret suste forbi høyre øre i overlydsfart og landet på bakken bak meg. Katastrofe – gråt og tenners gnissel, hva var det jeg fant på nå da?

Fortsettelse følger………………………….

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg veg :D

Her kommer litt mere fra turen:

Fortsatt dag1

Umiddelbart tilslag er ikke å anbefale når du fisker med Riffling Hitch. En lattermild guide lurte på om jeg hadde tenkt å rive hodet av den fisken som steg til tuben min. Only lift the rod after the salmon take the fly, and lift it – don’t try to break the rod.

Message taken – kast etter kast nedover hølen, og på brekket skjedde det igjen.

En fisk kom opp sakte, sakte og slurpet i seg tuben. Denne gangen holdt jeg igjen og løftet stangen først når laksen var på vei ned med tuben. Uvirkelig, utrolig og fantastisk.

Så var kampen i gang. 10 fot klasse 6 sto i en bue og snellen raste, laksen gikk som et ekspresstog opp i hølen snudde og tok rennefart ned igjen, jeg sveivde som en gal for ikke å få snøreslakk. Den stoppet et øyeblikk før den igjen ruste i en himla fart oppstrøms mens lyden fra snellen var et snerr.

Stoppet oppe i hølen og jeg la et press på den som jeg trodde var hardt nok i forhold til fortom og krokstørrelse. Sakte kom laksen ned mot meg og jeg mente den var blitt litt sliten etter utrasene og begynte å tenke på å presse den mot grunnere vann.

Da snudde den og og tok en kort tur ned på brekkanten før den igjen tok turen opp til innstrømmen. Samme kraft som forrige utras og samme snerr fra snellen. Den var ikke litt sliten ennå og presset på fortommen ble rimelig hardt. På ny kom den sakte ned mot meg og nå måtte den vel være sliten? Nope.

To ganger tok laksen samme turen før jeg merket at det ble noe svakere i utras. Hoderisting og forsøk på å gni fluen vekk mot bunnen fulgte.

Hjelpe meg har de drukket flybensin disse fiskene tenkte jeg.

Jeg tok i det jeg trodde utstyret tålte og laksen kom tydelig preget inn på grunnere vann. Nå fikk jeg styrt den mot guiden som ventet og tok halegrep og armen under buken på laksen før krokløsertangen kom frem og treblekroken som satt perfekt i munnviken ble løsnet.

Målebånd kom frem i en fart, fisken målt og bilder tatt. Ut i strømmen igjen og laksen fikk hvile litt før den begynte å bli utålmodig og svømte rolig inn i hølen igjen. Jubel og ryggdunking.

Fra guiden tok halegrep til laksen var ute i strømmen igjen og fikk hvile gikk det ca. 2 minutter, effektivt som fy!

78 cm hannlaks var tilbake i elven og klar til videre vandring oppover.Herlig, herlig - lakseskjelv og gode greier ;)

Guiden så litt underlig ut synes jeg og jeg spurte om det var noe galt.

You got to fight them much harder, much harder so we get them out of there.

Jeg trodde jeg hadde presset utstyret til bristepunktet og vel så det :| , men så hadde jeg visst pinglekjørt fisken – man lærer.

Ok, denne hølen var ødelagt for de neste timene tenkte jeg og ventet på at vi skulle flytte på oss. Neida – guiden satte i gang stang 2 og han fisket over innstrømmen og ned mot brekket. To ganger var det fisk etter fluen og to ganger gjorde min fiskekamerat akkurat det jeg hadde gjort første gangen. Det er ikke lett å holde igjen, men det skulle komme til ham også.

Så skiftet vi høl og jeg var observatør og tok bilder da en flott laks ble landet etter knallhard kjøring fra min venn, som viste meg hva utstyret egentlig tåler. Denne laksen tok likt min laks og fiskeøkt 1 var over.

Tilbake på lodgen for å fortelle om opplevelsene til de andre to fra Os, som var høflig interessert og fikk presset inn mellom fortellingene våre at de hadde tatt 16 lakser på sin økt. :)

Fortsettelse følger………………………………………

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 økt 1

Nå hadde vi fått tildelt et annet strekke og forventningene etter at Team2 fra Os hadde fått 16 lakser dagen før var store.

Strategiene var som følger : Riffling Hitch, små treblekrok fluer og til slutt tugsten conehead sunray Shadow. Når disse fluene var brukt i en høl i den rekkefølgen, flyttet vi oss til neste høl.

Noen høler var som skapt for Sunray Shadow, mens andre for Riffling Hitch. Nå er det over 220 høler eller pools som er navngitt i elvesystemet og flere enn dobbelt så mange som ikke har navn. Så det er mye å velge i og du fisker nye steder hele tiden. Guiden er gull for å finne de beste hølene på forskjellig vannstand.

Morgenøkten starter 0830 og er ferdig kl. 13. Så er det varm lunch og kveldsøkt fra 16 - 22 og middag kl 23. Middag og lunch er tilberedt av en mesterkokk, bilder kommer.

Det var fremdeles liten elv, men laks gikk på ”tørre landet” raste opp steder som var 10cm. dype med ryggen over vann. De var lite tålmodige kan du si :goodjob:

Vi skulle fiske et annet strekk og vinden var ikke så sterk om morningen, heldigvis. Vi stoppet i en høl som guiden sa det ikke var tatt fisk i denne sesongen så vi skulle gå raskt igjennom hølen og fortsette videre.

Min fiskervenn begynte og tre kast etter satt en fisk på, den hadde lite vann å ruse rundt i og det var mye stein som en kunne slite fortommen på. Laksen fant veier nedover i smålommer og småhøler så vannspruten sto rundt den. Kompisen fulgte etter rundt storstein og balanserte på tørrlagte elvesteiner. Med stangen høyt for å unngå å slite gikk det i et rasende tempo nedover. Spenningen var til å ta og føle på, ville han klare dette?

105050_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42277/105050.jpg

Etter 50 meter ble det stopp og presset på laksen kunne økes. Fisken sto i en høl mindre enn stuebordet hjemme og den sto til den var trøttet ut og kunne landes. 86cm og jubelen sto i taket.

Laksen hadde noen arr etter sel - sannsyligvis, men var en fighter av klasse!

105051_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42278/105051.jpg

Vi reiste oppover dalen til neste hotspot og det var min tur til å fiske i en bred men stilleflytende høl. Kastene ble spey på grunn av fjellvegg bak. Speykast med stripping nesten før kastet hadde landet på grunn av den svake strømmen. Andre kastet gikk og en stor laks kom opp og hang bak tuben før den hadde et sakte ”head and tail”, men den tok ikke tuben. Allikevel var dette et magisk øyeblikk for meg, jeg så på guiden og sa: A moment for life, han var enig. Flere kast, men den viste seg ikke igjen.

Vi fisket flere høler og fisk var etter men de ville ikke ta.

Dag 2 økt 2

Så kom regnet og det kom i bøtter og spann, vi var heldige.

105065_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42286/105065.jpg

105066_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42286/105066.jpg

Guiden spotter laks

105067_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42286/105067.jpg

Ikke helt feil omgivelser å fiske i :)

105068_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42286/105068.jpg

Kveldsøkten var knapt nok begynt før jeg satte på en laks, tredje kastet med Sunray Shadow og tunge utras.

Tøff og rask figth 82cm.

Ny fisk til fiskekameraten 80cm. Ny høl. Jeg får fisk 83cm. Ny fisk til fiskekameraten 78cm. Jeg får fisk 80cm. Ny høl og ny fisk til fiskekameraten 81cm. Jeg får fisk i ennå en ny høl 82cm. Jeg avslutter det hele med en fisk på 78cm.

Som dere forstår så gikk det unna på kveldsøkten og to lykkelige, men slitne fiskere er tilbake på lodgen.

Kommentaren vår til de andre Osingene : Dere får mange fisker, vi tar oss av de store. :)

Det er lov å hovere litt på en god økt, eller hva? :)

Fortsettelse følger................................

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 økt 1

Det blåser kraftig og fisket er nærmest umulig.

Elven hadde steget kraftig i løpet av natten og gikk lett farget.

Når en er på laksefiske er det av og til forhold som gjør at det blir reduserte muligheter til å få fisket. Flom eller sterk vind reduserer fiskeplasser betraktelig og da får en gjøre det beste ut av det.

Guiden fant frem til høler som var fiskbare med Sunray Shadow og 11 fot klasse 8 Switch ble det våpenet jeg brukte.

Vi fisket noen høler, men det var vanskelig. Det var vel sterk kuling i kastene og vinden var uberegnelig med nordavind fra alle kanter.

Jeg fisket over en høl nederst på strekket og hadde fisk etter som ikke ville ta skikkelig. Flere ganger var den og dro merkelig i tuben. Så satt den. Knallhard kjøring og noe brunt viste seg i strømmen. En brunørret ble landet. 1,5kg og en parr kom opp av halsen på den da den ble presset på buken.

Økten var nesten ferdig og guiden sa – 7 minutes and you got 15 cast in this pool before lunch.

Jeg startet mine 15 kast, kast 10 og en stor fisk viste seg bak Sunray Shadow.

Neste kast gikk og tuben hadde nettopp begynt svingen over hølen og laksen tok. Jeg la stangen litt ned da jeg kjente taket og gav tilslag, perfekt.

Laksen ruste umiddelbart over hølen og opp strømmen så fortommen laget kvitstripe. Denne laksen var sterk og uthvilt.

Kampen var hard og tøff, med utras oppstrøms og nedstrøms. Den gikk runde etter runde og armen begynte å verke. Hoftefeste på stangen og press så det knakte. Laksen ble litt slakkere og jeg fikk den nærmere bredden, det var en stor fisk.

Noen korte utras, inn til bredden og guiden tok halegrep. Dette var en perfekt laks og lakseskjelven satte inn. Målebånd, bilder og fisken fikk hvile litt i strømmen før den sakte svømte ut i hølen. Høye rop og gratulasjoner.

90 cm sølvblank laks og turens største for meg.

105154_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42310/105154.jpg

Hadde det ikke vert for ørene mine ville smilet gått helt rundt :P

Fortsettelse følger…………………………………………….

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til mao og Strynefantasten :)

Dag 3 økt 2

Vi fisket et strekke som kan ta pusten fra noen og enhver. For å nå hølene ble det nesten nødvendig med fjellklatring. Ulendt, men spennende.

105196_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42325/105196.jpg

Jeg begynte i en høl som startet med en foss ca. 1 meter høy og kvitstrøm ut i hølen. Laksen sto under kvitskummet og jeg fisket oppstrøms med inntrekk direkte for å holde kontakt med fluen som kom mot meg. Ally’s shrimp ble valget, mye farge sånn at laksen ville se fluen. 3 kast og fluen stoppet opp, tilslag og utras direkte opp i kvitskummet. Hardt press og laksen kom mot meg. Det ble en kort kamp, trøttet den ut fort og da laksen kom i stillere vann så vi en annen laks som fulgte den jeg hadde på. Rask landing og fiskekompisen begynte på samme måten med Sunray Shadow.

Noen kast og der satt den, fullt press på og den kom mot oss. Laksen snudde og gikk som en kule inn i kvitskummet, fortsatte opp i den meter høye fossen og gikk opp over brekkanten på oversiden av fossen!

105193_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42324/105193.jpg

Vi så på hverandre og brøt ut i latter. Er det mulig?

Laksen fortsatte 30 meter oppstrøms og vi fulgte etter. Da laksen ble landet skjønte vi årsaken til at den kunne gå fossen med hardt press, treblekrok 14 satt i haleroten.

Vi fortsatt opp elven og fisket forskjellige høler med resultater i nesten hver høl.

Bra press på 10 fot klasse 6.

105194_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42324/105194.jpg

105195_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42324/105195.jpg

Resultat på kveldsøkten 12 lakser.

Fortsettelse følger……………………………………………

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 morgenøkt og avslutning på fisket.

Vi fikk nok å gjøre på siste økten den varte fra 0830 - 13. Den hølen som de fleste av dere har sett på video var vår, forventningene var mildt sagt skyhøy. Da vi kom frem så jeg to lakser som kom over brekkanten og inn i hølen.

105390_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42399/105390.jpg

Ny fisk er bitevillige og dette var ikke noe unntak. Jeg kastet Riffling Hitch tuben over strømmen, den fikk være i fred ca. 2 meter før første smålaks prøvde å ta livet av den. Inn med laksen knallhardt for ikke å skremme de andre fiskene der ute, nytt kast og neste smålaks satt på.

105391_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42399/105391.jpg[/url

For å gjøre en lang historie kort: det ble tatt 17 fisker i en og samme høl. Mest smålaks, men også noen over 80 cm. Hvordan dette er mulig?

Vi fisket på ny laks som kom inn i hølen hele tiden. Mens vi var der gikk det smålaks som kom rett fra sjøen i et rasende tempo.

To ganger lot vi hølen hvile og fisket andre høler. Resultatet ble 2 fisker i de andre hølene - tilsamen 19 lakser på 4,5 timer.

To Riffling Hitch tuber med navnet Haugur, den ene har jeg tatt 9 lakser på den andre er ny.

105389_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42398/105389.jpg[/url

Spørsmål jeg får er om dette er ”fabrikkelv”, altså om det kultiveres og om det settes ut smolt eller yngel.

Her er det eneste som blir gjort i elven, en laksetrapp - ellers er den 100% naturlig.

105392_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42399/105392.jpg

104 lakser 3 fiskedøgn 4 stenger. Største laks 94 cm - grattis Fredrik :rofl:

Takk til Jaran for å dra meg med på tur, takk til Fredrik, Stig, Atle, Lasse, Olav og Bjarte for bidrag til å gjøre turen fullkommen.

The End.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

14/8 - 17/8

Det ble tur 2 på meg til Midfjardara - en utrøstelig kar måtte avbestille og jeg var heldig som fikk overta plassen. Det var lite vann i elvene og indianerfiske med microfluer gav en uttelling på 20 laks for meg på denne turen. 3 fiskedøgn som sist og vi fikk oppleve Islandsk sommer med sol, regn, vind og stille forhold.

Mye av laksen hadde fått gytefarge, men de var i god kondisjon og friske kamper ble det. Noen bilder og en videosnutt:

106776_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43009/106776.jpg

106777_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43009/106777.jpg

106778_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43009/106778.jpg

106779_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43009/106779.jpg

Min første uv.video av laks, det ble sånn noenlunde bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.