Gå til innhold
Fiskersiden

Agnbom, snøret vaser seg ihop.


smiley
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt meg noen havfiskebommer nå. Men synes det kan fort bli en del vase av greiene. Når jeg bruker ett slep på 70cm ca. med en opphenger på så blir det vase litt for ofte. Og det kan fort være ett hel***** å få d løst igjen. Ble litt banning på sjøen idag med andre ord. Noen effektive metoder for å minske sjangsen for "vase" på takkelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Bom er til for å unngå vaser. Bruker opp til 1,2 meter slep uten at det vaser seg. Trur ikkje det har noko med lengda av blyfortommen. Har variert den frå 0-50 cm utan problem. Mulig du berre har uflaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kan hende en gang iblandt , dog kan det unngås. Jeg bruker personlig aldri tradisjonelle metall boom til dyppvannsfiske( sluttet for lengst) med mindre det er til wobler. Nå bruker jeg hovedsakelig svivelPN eller fleksoboomkonseptet om jeg ønsker lange slep og har aldri problemer med surr.Prøv å ta hensyn til følgende:

  • Senetykkelse er avgjørende. Tykk sene og slanger er med på å unngå vase. Ikke nøl med å bruke ganske tykk sene, fiske der nede bryr seg ikke om det ( bare se på hva-hvor mye vi monterer på slepene eller takler for å gjøre det synlig for fisken)
  • Pass på å sjekke at alt er "fri" og før du sliper ned
  • Slip ned kontrolert (ikke for rask) og pass på å stoppe - bremse en gang i blandt for å stramme lina på vei ned
  • Unngå å bruke for store attaktorer ( og store spinnerblader)som fanger strømmen og spinner på vei ned. Hydrodynamik er viktig og montering av agn er avgjørende for vellykket nedslep.
  • SvivelPN med tykk takkelstamme og lange utstykkere med løkke , som monteres på svivelens øye og låses deretter med slange, gir deg effektive slep uten bruk av metall boom også. Ikke nøl med å bruke wire til formålet (utstykkere) Jeg har gått mer og mer over til wire og fjærtåd etter hvert og med vellykket resultat.

Kommer etter hvert med noen pratiske takkel tips i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i bombruk selv, og har opplevd at tynn sene kan skape endel mer vas enn tykk.

Hvilken sene bruker du på slepet?

Har stor forkjærlighet for Sufix superior. Nydelig å binde med også store dimensjoner og veldig dempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor forkjærlighet for Sufix superior. Nydelig å binde med også store dimensjoner og veldig dempende.

Har vel brukt 0.80 sene av ett eller annet om jeg husker riktig. Fikk faktisk en 100m rull med sufix superior 1.00mm igår, muligens litt overkill kanskje. Skulle holde 60kg, litt drøyt med andre ord.

Angående hvordan oppsettet mitt er. Jeg har bare drevet med dette type fiske i noen måneder. Har monter søkket direkte i hempen på bommen uten noe fortom der. Er det feil?

Ute på bommen har takkelet, det er vel 70-80cm langt i alt, inkludert en opphenger. Det er mulig jeg burde droppe opphengeren, for har ikke fått noe særlig floke når jeg bare bruker ett slep med en krok. Men jeg sitter jo med den tanken at med flere kroker jo større sjangse for fisk :bow:

Når jeg har bindet taklene så har jeg ikke tenkt over at det skal gå smooth ned og opp i sjøen, så jeg får kanskje vurdere å trappe ned på alt fikkfakset. Når man har på blekkspruter, binder man de "opp-ned" i forhold til kroken? Da vil den gå best nedover vel. Kanskje jeg bør vurdere det?

Merkelige greier. Bom er til for å unngå vaser.

Ja, var igrunn derfor jeg gikk til innkjøp av de. :D

Har tenkt meg litt om nå, tror muligens jeg fisker med bommen feil vei!? Skal den lange stammen peke bortover eller oppover? Jeg har fisker med den bortover. Men når man fisker med den oppover da er det lengre avstand til hovedsenen...

Eller?

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel brukt 0.80 sene av ett eller annet om jeg husker riktig. Fikk faktisk en 100m rull med sufix superior 1.00mm igår, muligens litt overkill kanskje. Skulle holde 60kg, litt drøyt med andre ord.

Å nei , 1.00 er ikke overkill. Det spørs hvor dypt du fisker, men jeg hadde ikke brukt under 1.00 til formålet. Ikke på grunn av brudstyrke, dog pga slitasje styrke og stivheten. Ikke heng deg i dimensjonen og hvor mye den holder ( det bryr ikke fiske seg om der nede). Tenk praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.