Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av stang og snelle.


Frodos
 Share

Recommended Posts

Har hatt problemer med støy.Det som gjorde mest utslag var hjulet i senepåleggeren.Skal ikke mye drit til her før den henger seg opp.Denne kan lett tas av med hjelp av og løsne bøylen med et stjerneskrujern.Jeg har kulelager inni min (Abu Snelle).Dette tar jeg av og legger i citrusrens (kan kjøpes på de fleste plasser som Biltema og lignende).De resterende delene sprayes inn med WD40 eller 5-56.Deretter tørker jeg de rent men en lofri fille.For og komme til på de smaleste plassene holder jeg en tannpirker inni filla.Så lar jeg kulelageret få en liten omgang med WD40 og tørker godt av.Har funnet ut at WD40/5-56 ikke egner seg så godt til og smøre med da det fort tørker ut.Derfor har jeg fått tak i kulelager olje til skatebord(!).Dette er en highspeedolje som funker sinnsykt bra.Skru alt sammen igjen (husk på og treffe sporet dersom snella har det).Så ruller jeg hjlet rund noen ganger for og få spredd olja godt.Så tørker du av med filla til slutt.Vips.God som ny :unsure: Denne olja er også topp og smøre snella med inni.Jeg pleier og skrue av dekselet på sia av snella for og komme til (ALDRI prøv og ta ut noen deler herfra.Det kan føre til STORE problemer).Her bruker jeg ofte en sprøyte som jeg fyller med olje for og få oljen dirikte på tannhjulene.Det er somregel ikke mye som skal til.Skruer som har vert tatt ut og skrudd inn igjen kan med fordel overstrykes med blank neglelakk,både for og låse skrua og for og tette mot inntrengning av fukt.Er spesielt gunstig for snellene du bruker i saltvann.

Får jeg sår inni ringene på stanga "låner" jeg negleutstyr fra dama.Damene bruker en spesiell fil til og polere neglene med.Disse funker perfekt til og glatte ringene med.Funker også meget bra hvis du har fått sår i spolekanten.Jeg starter med det groveste hvis det trengs (disse filene har somregel 4 forskjellige korninger),for så og gå over med finere og finere før jeg til slutt polerer med den fineste sida.

Får jeg sprekkdannelser i festene rundt ringene på stanga,bruker jeg modellbilmaling for og tette,gjerne mange lag.Her finnes det jo ufattelig mange farger,så det er ingen problem og finne en som passer.Deretter bruker jeg klarlakk,matt eller blank,alt etter hva som passer stanga.Koblingene på stanga renser jeg ofte med citrusrens (som ikke skader gummi).Tørker godt av med lofri fille,og lar den tørke skikkelig i luft,før jeg smører på et tynt lag med vaselin.Bruk Kløver vaselin (selges i de fleste dagligvare butikker)da den ikke inneholder noen form for tilsetneinger som kan skade stanga.Vaselin kan med fordel også smøres på stanga som snellesveiven står på.Følger du disse små råda kan du spare deg selv for masse unødvendige utgifter som du kan fikse selv.

Godt vedlikehold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.