Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til hva jeg skal bruke?


Snorre
 Share

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe et døgnkort bare for å prøve Laksefiske, men er helt ny på dette temaet og jeg lurer på hva jeg burde bruke når det gjelder sluker, mark, wobblere osv... og hvilken metode man bør fiske med dette i når det gjelder en elv med sterk strøm.

- Når det gjelder markfiske: åssen skal eg fiske med dette? Hvilken metode?

- Hvilken fart bør jeg sveive inn i?

- Er flue og dupp noe bra for tia? Og hvis det er det hvilken metode, og det er vel flytende fluedupp som gjelder da?

- Kan jeg kun ha en trippelkrok på wobblere?

- Noen tips på spesielle sluker, eller wobblere osv...?

Og tilslutt har jeg et spørsmål angående utstyret. Holder en 9' fots stang med kastevekt 10 - 40g? Tror neppe det blir noe kjempelaks, er ikke tatt noe over 10 kg der i år og jeg har spurt en bekjent som har fiska der i maaaaaange sesonger som sa at stanga er grei til å fiske laks med, men har begynt å bli usikker... Han har peiling på det men vil bare høre noen meninger om den saken.

Vet at dette ble mange spørsmål men er som sagt helt ny på dette fisket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mark: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/laks/679-rigging-for-s--markflue

Ved markfiske kan du sveive inn så fort du vil, da sveiving foregår når kastet har fisket ferdig, under avfisking er det heller vanlig å forsiktig slippe ut snøre så marken følger elven forsiktig nedover, mens søkke stopper litt på bunn og går videre når du hever stangen og løfter søkket.

Stang avhenger ofte av hvor stri elven er - dvs hvor mye søkke du må bruke for å ha bunnkontakt nedover uten at strømmen bare løfter det opp i vannet. I store elver er det ikke uvanlig at søkker på 50 - 120g må til og da kan stangen bli litt lett. I mindre elver kan det godt være du klarer deg med søkkevekter som stangen din takler...

Flue og dupp er kurant på sommerelv

Kleppesluken, Trønderskjea, Møresilda, Buck osv (og til og med Toby i følge Karl Inge som får en laks sån annethvert år ca) er kurante laksesluker. Vektene avhenger av hvor stri elva er som regel... Altså som ved valg av søkke ved markfiske. Noen steder holder det med drøye 20g på sluken andre steder bør man opp på 40g++

Normalt er det bare en trippelkrok på wobeleren som er tillatt, men det er ofte omtalt i det lokale regelverket for elva

Når vi snakker om regler så er det lurt å sjekke ut på forhånd. Noen steder er markfiske ikke tillatt etter spesielle datoer, Noen steder er ikke sluk eller wobler tillatt, flue + dupp er enkelte steder ikke tillatt, noen steder bare om duppen er flytende osv - du er uansett avhengig av å sette deg inn ireglene for det området du skal fisk før du begynner - dette gjelder forøvrig ved alt fiske, også i sjøen og er kanskje spesielt viktig etter at det ble innført minstemål for en god del fiskeslag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Jeg skal fiske i Tistaelva som ligger i Halden.

Espen Ørud: Tror jeg skal gå for sluk jeg da. Har sjekka reglene for elva og det meste er tillat men jeg vil tro at sluk blir det minst kaotiske og sikre å fiske med.

Skal nok prøve å skaffe meg noen av de slukene du foreslo. Noen flere som har noen tips =)?

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Jeg skal fiske i Tistaelva som ligger i Halden.

Espen Ørud: Tror jeg skal gå for sluk jeg da. Har sjekka reglene for elva og det meste er tillat men jeg vil tro at sluk blir det minst kaotiske og sikre å fiske med.

Skal nok prøve å skaffe meg noen av de slukene du foreslo. Noen flere som har noen tips =)?

,

Kjenner ikke elva men SKITT FISKE DA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Jeg skal fiske i Tistaelva som ligger i Halden.

Espen Ørud: Tror jeg skal gå for sluk jeg da. Har sjekka reglene for elva og det meste er tillat men jeg vil tro at sluk blir det minst kaotiske og sikre å fiske med.

Skal nok prøve å skaffe meg noen av de slukene du foreslo. Noen flere som har noen tips =)?

,

Det er vanskelig å gi bra stalltips, det spørs hvordan elvas beskaffenhet er. Vannstand, temperatur, bredde, tung/lett strøm etc. etc. Det smarteste er å sjekke med de lokale kjendisene. Om de vil holde kortene tett inntil brystet, er det jo alltids lov å spionere litt :) Se hva de fisker med, og hva de bruker. Dette er den beste lærdom. Ingen elver er like, og alle har sine godplasser. Og favorittagn på de forskjellige forhold i elva.

Det er ganske så vanlig at flue pleier å fungere bedre enn sluk så langt utpå sommeren. Særlig hvis du fisker i ei forholdsvis varm og klar elv. Ser du laks hoppe i elva og går over med sluk og kjenner ingenting. Ja da ville jeg gå rett på flua ja :dribble: Eller fiske med mindre sluker.

Og er elva ganske bred så går det jo fint med dupp og flue. Evt. fluestang hvis smal elv og du mener du kommer til å få fisket på laksen uti elva.

Slukvalg er utrolig vanskelig, spørs litt på vannføring og spesiell temp. i elva. Har du klar og ganske varm elv (sannsynligvis) så hvorfor ikke prøv spinnere, 20-30 grams sluker. Og Spesial 20 gram blank ! Tipper det ikke er prøvd, he he. Den er ikke dum på varm elv og rolig strøm. Sluk fisker jo over elva raskt og gæli. Buch Spesial eller Salamander kan gå greit på litt varm elv, de vingler og provoserer laksen litt mere. Sol: blanke sluker generelt. Farget brun elv: Gjerne kobbersluker. Hammersluken f.eks. i 30 gram. Trønderskeia er en favoritt hos meg og her i Midt-Norge, men det spørs om den funker der du skal fiske ? Og det er av og til ikke dumt å prøve noe totalt annerledes enn de lokale fiskerne bruker. Kanskje laksen liker å bli overrasket :D

Varm elv: Fart på sluken. Og kast over strekkene ganske så småkjapt ! Ikke stå og deng på samme plass for lenge. Sjokk over laksen er mitt beste tips. La evt. en laks se sluken på avstand, for så å få den rett i fleisen, da kan den bli litt irritert. Men bare av og til :D Det er som regel på første runde at den tar, når den blir overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Takk Takk =D

Sølvreven: Har fått tak i en del sluker nå: Pirat var en sluk han i lokalbutikken anbefalte sterkt. Var tatt en god del Laks på den i det siste. Så var det Salamander sølv og Buch sølv som også ble anbefalt. Har skaffa døgnkort og alt allerede. Elva er neppe brei nok til at jeg vil bruke Skal fiske på Mandag den 19 - Tirsdag den 20. Klokka 6 på ettermiddagen til klokka 10 på morgningen siden elva er stengt resten av døgnet. Håpet stiger nå =D Har bare noen få spørsmål til:

- Duger Triline 0.30 mm 8.3 kg som sjokkfortom? Og hvor lang bør sjokkfortommen være?

- har det å fiske med blanke sluker når det er litt mørkt noen negativ side når det gjelder laks? Er ikke så mye å gjøre med den saken uansett... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao: Takk Takk =D

Sølvreven: Har fått tak i en del sluker nå: Pirat var en sluk han i lokalbutikken anbefalte sterkt. Var tatt en god del Laks på den i det siste. Så var det Salamander sølv og Buch sølv som også ble anbefalt. Har skaffa døgnkort og alt allerede. Elva er neppe brei nok til at jeg vil bruke Skal fiske på Mandag den 19 - Tirsdag den 20. Klokka 6 på ettermiddagen til klokka 10 på morgningen siden elva er stengt resten av døgnet. Håpet stiger nå =D Har bare noen få spørsmål til:

- Duger Triline 0.30 mm 8.3 kg som sjokkfortom? Og hvor lang bør sjokkfortommen være?

- har det å fiske med blanke sluker når det er litt mørkt noen negativ side når det gjelder laks? Er ikke så mye å gjøre med den saken uansett... :/

Sjokkfortom ? Bruker du fortom når du fisker med sluk ? Vet ikke helt hva du mener :rofl: Jeg bruker iallefall 0.25 fireline på haspel. Og max. en halvmeter mono 0.57 på enden mot sluk. Bruker aldri fireline rett på sluken. Bruker en svirvel mellom fireline og mono. Og kort monobit, jeg liker ikke å ha knuten (svirvel) inn gjennom toppringen ! Grei å kaste med, sveiver bare inn til svirvelen er like utenfor toppring. Og mono blir litt kortere etter hvert som jeg bytter sluker, bruker altså aldri hemper eller annet krimskramseri. Dobbel slukknute som holder. Og det er jo fort gjort å bytte en halvmeter mono innimellom. Men 0.57 i juni når det er storlaks, hadde jeg fisket nå trengs ikke så grov mono på enden :blush:

Men laks gir blaffen i dimensjon, så det er jo like greit å kjøre på mono som tåler en støyt. Gå heller litt opp, enn ned mener jeg. Bare på fluefortom at man må brukere tynnere mono på enden. For å få mindre fluer til å gå riktig. Og naturlig. Men nå vet jeg ikke hvor stor laksen er i elva du skal fiske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkfortom ? Bruker du fortom når du fisker med sluk ? Vet ikke helt hva du mener :rolleyes: Jeg bruker iallefall 0.25 fireline på haspel. Og max. en halvmeter mono 0.57 på enden mot sluk. Bruker aldri fireline rett på sluken. Bruker en svirvel mellom fireline og mono. Og kort monobit, jeg liker ikke å ha knuten (svirvel) inn gjennom toppringen ! Grei å kaste med, sveiver bare inn til svirvelen er like utenfor toppring. Og mono blir litt kortere etter hvert som jeg bytter sluker, bruker altså aldri hemper eller annet krimskramseri. Dobbel slukknute som holder. Og det er jo fort gjort å bytte en halvmeter mono innimellom. Men 0.57 i juni når det er storlaks, hadde jeg fisket nå trengs ikke så grov mono på enden :blush:

Men laks gir blaffen i dimensjon, så det er jo like greit å kjøre på mono som tåler en støyt. Gå heller litt opp, enn ned mener jeg. Bare på fluefortom at man må brukere tynnere mono på enden. For å få mindre fluer til å gå riktig. Og naturlig. Men nå vet jeg ikke hvor stor laksen er i elva du skal fiske i.

Ja, jeg bruker sjokkfortom uansett hva jeg fisker med. Har multiflament som har veldig lett til for å bli slitt ut uten at jeg merker det og så ryke når jeg får fisk på...

Og dobbel slukknute funker bra til Triline og eller...? Har hatt litt dårlige erfaringer med den før, men da er det kanskje jeg som gjør en liten småfeil <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker sjokkfortom uansett hva jeg fisker med. Har multiflament som har veldig lett til for å bli slitt ut uten at jeg merker det og så ryke når jeg får fisk på...

Og dobbel slukknute funker bra til Triline og eller...? Har hatt litt dårlige erfaringer med den før, men da er det kanskje jeg som gjør en liten småfeil <_<

Jeg bruker nå ihvertfall bare en svirvel mellom fireline og mono. Og svirvel går heller aldri inn på ringene på stanga. Dobbel slukknute bruker jeg alltid på mono. Men på fireline gir jeg blaffen i den såkalte fireline-knuten. Da må man hver gang ta av svirvelen da (fra monoen). Trèr bare fireline 3 ganger rundt øyet på svirvel og binder på 3-5 enkle blåknuter for å sikre at den ikke glir.

Og det holder i massevis :rolleyes: Har aldri hatt trøbbel med knutene. Men det er jo viktig å sjekke knutene ofte. Og bytte ut evt. mono på enden ofte. Korter inn fireline 10-20 cm. sånn annenhver dag hvis jeg fisker i lakseelva. Og hver gang det kjøres en bra laks på utstyret. Så er man sikker. 0.25 fireline bruker jeg på svære saker, og 0.20 fireline utpå sommeren, når laksen er "dauere", eller mye snillere og roligere i bevegelsene (august f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer positiv er min erfaring. Spesielt om det har vært finvær en stund - alle endringer er egentlig fint. Endring i vannstand, endring i sol/dårlig osv - endringer får ofte laken til å flytte på seg, noe som er positivt i den forstand at man får fisk som går, krangel om standplasser og mer agressiv fisk... Stabile forhold over tid synes jeg medfører dårligere/vanskeligere fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.