Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeeventyret i Troms. En rapport.


Oz
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må bare hive meg på hyllesten her jeg også. Og alt du skriver om fisket etter de store flate kjenner jeg meg igjen i (etter fire turer i Troms og tre plater), bortsett fra jeg har tilgode å miste en stor plate, heldigvis. Men jeg så hva det gjorde med min venn Finn Jørgen å miste et stort dyr, så jeg skjønner at du var langt nede. Men før episode fire har du på sett og vis allerede hvordan det går til slutt, og når enden er god er vel allting godt...!? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende... flott lesning.

Utrolig synd med de mistede storkveitene. Med sånne utras bortover vannet, på slike plasser, er det stor risiko for å slite om man ikke starter opp båten og kjører etter med en gang. Men jeg regner med at man i en sånn situasjon ofte er så oppkavet at det glemmes av. :rolleyes:

Siden det var min første føling med skikkelig kveite var jeg så paralysert av kreftene at jeg ikke klarte å tenke i det hele tatt... I ettertid var det lett å tenke på alt man burde ha gjort... Desverre...

Rapporten oppdatert med muntrere lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en herlig rapport. Flotte bilder og velskrevne, maleriske beskrivelser som man kan kjenne seg igjen i. Og gratulerer med fine kveiter :rolleyes:

For å ha litt malurt i begeret vil jeg påpeke at de mistede storkveitene nok er selvforskyldt. Vi har forøvrig gjort samme feilen med å vente for lenge med å holde båten over fisken. Men jeg har ikke mistet fisk pga av for tynn braid. Powerpro holder ikke mål etter mitt syn. Og uansett er det totalt unødvendig å bruke braid under 0,50mm under målrettet fiske etter kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett er det totalt unødvendig å bruke braid under 0,50mm under målrettet fiske etter kveite.

Er faktisk utrolig mange som er i mot dette, noe jeg ikke skjønner. Jeg kan godt tenke meg at de som ikke har flere sneller osv, og skjeldent reiser for annet fiske bruker tynnere, men når man reiser mye er det nesten litt uforsvalig og bruke tynnbraid. Sjansene for brudd pga. menneskelig feil under kjøring som etterlater fisker med 10m snøre og en eller flere kroker som evt kan låse munnen blir større. Selvfølgelig risikerer vi alle dette under alle typer fiske, men med bruk av dimensjonert og gjerne overdimensjonert utstyr minimerer man disse farene. Mener dette selvfølgelig ikke dette som kritikk, men vil bare ha en skikkelig diskusjon på dette! Ser mange går på fiske etter kveita med feks. 0,23-0,25mm noe jeg syntes er rein galskap!

Hadde dere ikke krok med dere? Bare som et tips neste gang, en skikkelig krok er et mye mye bedre landingsmiddel en spyd=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja, gratulerer Oz! Vel fortjent, og så på kornet god beskrivelse av kveitefiske; alt fra det brutale hogget, den rå fighten, og til jubelbrølet (som mest skyldes lettelse) når plata endelig glir over ripa! God grunn til å felle noen tårer da! :rolleyes:

btw, selv om det kanskje er en slags forstyrrelse i tråden din Oz, synes jeg det er interessant at enkelte lufter temaet type og tykkelse på braid. Og i og med at du opplevde at braiden røk er det vel en passende anledning å ta opp temaet? Naturligvis er det viktig å ikke bruke for spedt utstyr. Jeg bruker 0.40 PP, som skal tåle omlag 40kg i fri vekt, den samme tykkelsen jeg også bruker på malle (der vi jo fisker i en skog av snags etter fisk på 50-100kg). I tillegg bruker jeg 1,2mm nylon fortom, og de sterkeste krokene fra Owner (super mutu, offshore eller stinger ST-66). Hvis man er våken og er raskt med å kjøre båten etter dersom kveitene legger ut på langtur bør dette holde. Men naturligvis kan man godt bruke det tykkeste som fins av både braid og nylon. The sky is the limit? :)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt på det rene med at det var personlig feil som førte til begge de to mistede fiskene. Tror heller ikke jeg har påstått noe annet. At 0.50 multi, eller et annet merke hadde berget fiskene har jeg ingen tro på. I møte med skarpe steiner ryker multi, samme hvilket merke eller tykkelse. Ellers er det sikkert en interessant diskusjon, som nok gjør seg bedre i en egen tråd. :)

Ellers takk for gratulasjoner. Godfølelsen henger i fremdeles :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lesing, nok en gang. Gøy at du endelig lyktes.

Det er få ting her i verden som er så ille som mistet drømmefisk. Når jeg tenker etter, det er faktisk ingenting. Det å vite at man mest sannsynlig har fått ødelagt sitt livs sjanse til en monsterfisk er ingen god følelse, og man mister egentlig lysten på å fortsette. Derfor var det veldig, veldig fortjent med den siste kveita. Den unnet jeg deg, selv om det virket som om de to du mistet var større.

Fortsett med iver, fokus og konsentrasjon, og du vil garantert lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.