Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite på nytt sted.


Snorre
 Share

Recommended Posts

Så på torsdag skal jeg på en tre ukers ren fiskeferie i Bogen, Evenes,(Mellom Harstad og Narvik. Skal jo gå mest i ørretvann og havfiske der men siden jeg har blitt så hekta på bunnmeite tengte jeg at jeg skulle prøve kystmeite fra land i sjøen litt også. Tenker da mest på bunnmeite med paternosetackel. Blir en ny opplevelse for meg siden jeg aldri har bunnmeita i rent saltvann, så er vel endel flere arter her og. Derfor er det endel jeg lurer på når det gjelder dette:

- Attraktorer: Ved hvilke fiskeslag bør jeg benytte attraktorer? Tenker da på grønne plastperler og knekklys. Og eventuelt hva blir skremt hvis jeg bruker det?

- Hvilke fiskeslag kan jeg forvente at biter på duppmeite? Har hatt veldig dårlig erfaringer med dette i lokalområdet men er jo en del flere arter dit jeg skal, og jeg synes det er lettere å håndtere en duppmeite, og en bunnmeite stang istedenfor to med bunnmeitetackler.

- Av en eller annen rar grunn pleier tacklet mitt å faktisk skli ned mot land og deretter sette seg fast. Det ligger ikke på det samme stedet selvom jeg bruker 50 - 60g søkker selvom det hender jeg bruker mindre da det fortsatt helt samme skjer. Noen tips til hvordan jeg kan få tackelet til å holde seg mest mulig under der jeg treffer vannflaten? Det å kjøpe et gripesøkke er neppe noe jeg kan gjøre pga veldig få butikker har det, og alle jeg har spurt i selger ikke engang den varen O.o Kan også nevnes at jeg absolutt ikke har noe kystmeitestang så det å bruke tyngre søkker enn 60g er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Attraktorer: Ved hvilke fiskeslag bør jeg benytte attraktorer? Tenker da på grønne plastperler og knekklys. Og eventuelt hva blir skremt hvis jeg bruker det?

- Hvilke fiskeslag kan jeg forvente at biter på duppmeite? Har hatt veldig dårlig erfaringer med dette i lokalområdet men er jo en del flere arter dit jeg skal, og jeg synes det er lettere å håndtere en duppmeite, og en bunnmeite stang istedenfor to med bunnmeitetackler.

- Av en eller annen rar grunn pleier tacklet mitt å faktisk skli ned mot land og deretter sette seg fast. Det ligger ikke på det samme stedet selvom jeg bruker 50 - 60g søkker selvom det hender jeg bruker mindre da det fortsatt helt samme skjer. Noen tips til hvordan jeg kan få tackelet til å holde seg mest mulig under der jeg treffer vannflaten? Det å kjøpe et gripesøkke er neppe noe jeg kan gjøre pga veldig få butikker har det, og alle jeg har spurt i selger ikke engang den varen O.o Kan også nevnes at jeg absolutt ikke har noe kystmeitestang så det å bruke tyngre søkker enn 60g er et problem.

Kan svare litt på det du spør om.

Grønne plastperler skremmer ikke bort noe, og lokker til seg en del, men ikke overdriv mengden; 2-3 holder. Skader ikke om de er selvlysende.

Knekklys bør du ikke bruke på grunnere vann enn 20 meter. Småkveiter ser ut til å like knekklys.

Duppmeite blir det nok mest sei på, men det er makrell i lofoten, så da er det sikkert noen der inne og. Sjøørret kan jo slumpe til å ta og.

Sjøvannet beveger seg, så så lenge du ikke kan bruke 150 gram med gripearmer må du bare regne med at søkket vil hoppe. Men holder du snøret stramt nok betyr det bare at du fisker over større område. Slangesøkke kan da være lurt for å minimere tangnapp, samt flyteperler.

Du bør forøvrig sjekke sjøkart før du velger plass, det på gule sider holder lenge.

Lykke til.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bogen er jo min favoritt plass når det komemr til fiske, har minst 3 uker der i året (samboeren er fra Bogen)

Lurer litt på hvordan det gikk? Hvor fisket du? fikk du noe?

Hvis du skal opp igjen så foreslår jeg Natokaien, den ligger ett par kilometer utfor Bogen mot flyplassen, absolutt sjefsplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.