Gå til innhold
Fiskersiden

Smettringen på Bomber 15A


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Bomber 15A skal være bra til trolling etter stor fisk på f.eks Vänern. Ble likevel tipset om å bytte ut alle smettringer og kroker da de orginale ikke skulle holde.

Ble også anbefalt å binde en slukknute direkte i smettringen foran på wobbleren, altså ikke sette på en hvirvel og binde knuten i den, eller fjerne smettringen helt og bruke rapalaknuten.

Høres dette riktig ut? Blir vel litt forskjellig gange med de tre forskjellige løsningene for å feste wobbleren til snøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift både kroker og ringer på rapala wobblerne...de duger ikke i det hele tatt...alt for mykt....har mista storlaks pga at jeg har tatt for lett på dette...ringen foran skal også fjernes....bruker konsekvent rapalaknute...du kan også hule ut wobblerskjea litt for å få bedre gange...lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere, men ser at mange anbefale å bytte kroker på alt uansett, har aldri byttet en krok eller "trimma" woblern med å fjerne alle treblkroker, utenom en som henger i et litt lenger kjede.

Kjører orginalt og får minst like mye fisk, går med på at noen få ganger så kan slikt gjøres for å "øke" frekvensen på wobleren, men stort sett mener jeg at produsenten forsøker å selge en vare som er optimal.

Skulle trimminga av wobler være så fantastisk som enkelte mener ville produsenten levert den med et slikt oppsett, eller?

Når det gjelder knute på wobleren så holder jeg på "rapalaknuten" av gammel vane, men har flere jeg kjenner som kjører med "hurtigsvirvel" og de drar vel så mye fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panten:Da har du tydligvis ikke vært med på at både kroker og ringer har blitt retta ut. STOR fisk gjør ofte slikt. Hvorfor ikke bomberen leveres med annet oppsett er pga at de er støpt og serieprodusert. Hvorfor de ikke leveres med annet enn kobber-ringer og kroker med mykt gods er jo logisk. Det er mer kostbart, og wobblerne selger godt likevel. Og Bomberen har god gange fra før av ja, men det er mulig å få gangen enda mer livlig. Om du syns det er greit å være etterpåklok etter at du har mistet din livs laks, som har retta ut den ene ringen, og gjort det samme med den andre treblekroken, værsågod for meg. Jeg har selv mistet laks som har retta ut kroker og ringer,så tar bestandig forhåndsregler med å skifte disse av erfaring. Vil ikke miste fisk pga dårlige standardkroker og ringer...

MVH

Vilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser jeg kom sent hjem fra Liverpoolkampen igår.

Ja, vel bombastisk, men har ikke bytta orginalkrokene før etter lang tids bruk, men å miste en drømmefisk kan jo fort bli et mareritt. Var vel egentlig denne omtacklinga jeg finner finurlig, blandt mange blir dette en besettelse (brodern har nå tackla om hele woblerskrinet!) og min erfaring er at det ikke drar noe mere fisk, men unntak finnes. Bruker stort sett den orginale enkeltkroken på Tomic`n også, har så langt ikke mista noe enda og de som er for små er mye mindre skadet når de settes tilbaske.

Derimot smettringen tar jeg alltid av nye woblere grunnet sena rett på men mange bruker som sagt over hurtigsvirvel og de drar vel så mye fisk.

Hvor mista du drømmefisken og anslag på vekt /regner med at det var lax/ørret)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på bomber og rappalawobblere

Bomber wobblere kommer ikke med kobbersplittringer og har mye mere livlig gange enn rappala wobblere

Rappalawoblere har kobbersplittringer og en mere vibrerende gange.

Bomber exalibur har skarpe kroker men de er myke som smør[V]

Jeg har brukt en lyskule montert rett foran rappalaløkkeknuten og tatt mye fisk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25 kg, ja da blir mine småfisk, værre enn restskatt å miste en sånn:-)

dog er 19,1 et pent plaster på såret...

Men fisk noen opp mot 9-10 har det blitt endel, Vänern og trolling.

Vet det var et problem med Excaliburen der bakere krokfestet var en innstøpt skrue som slapp og derav mistet fisk og det fisk langt mindre enn Namsenbjessen, dette er ikke et problem på de jeg har sett på nye idag, men å sjekke de eldre kan være lurt.

En ny sesong har starta så å se over utstyret før man løper ut kan betale seg, skit fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bomber

Fjern alle kroker og split****ringer

Monter splitt nr 7 og svivel og splitt nr 7 og en Owner krok

Poenget med det er ikke at det fisker bedre orginalt kontra dette

Det sømmer seg ikke med tre treble kroker når man bedriver C&R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf B: jeg vet da vel forskjellen på rapala og bomber [ ;) ] men faktisk, så ble bomber tidligere levert med kobber-ringer. Uansett, så skifter jeg ringene på bomberne...husker at de ble oppgradert for et par år siden, men på langt nær godt nok til å tilfredstille mine krav. Når dere snakker om resten av festene på wobblerne... noen fler som har opplevd at ledda bomber har løsna i leddet? mista storlaks på det i 2003. Fikk bare inn frontpart av wobbler...har aldri erfart dette senere, så syns i grunn ikke det er bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen problemer med splittringene på Bomber. Har en kamerat som mistet en ørret som garantert ville ha vært ny norgesrekord, men da var det tråden inne i wobbleren som ga seg etter en time.

Det har ikke væert valig med kobberinger på Bomber de siste 10 årene ihvertfall. Tror jeg har sett en type med kobberinger. Har sikkert kjøpt mer enn 200 15A i dette tidsrommet.

I elv hvor en kanskje må holde fisk kan jeg forstå at det er viktig med kraftige ringer, i stille vann har jeg ikke engang retta orginalkrokene på Excalibur. Satser på veldig løs brems og skarpe kroker når jeg dorger. Erfaringen da er at fisken da ikke går mange meter før den stopper. Slik får jeg tid til å ta inn de andre snørene før jeg strammer bremsen og kjører fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Panten

sitat:Blydonkern Postet - 06/04/2005 : 16:25:53

--------------------------------------------------------------------------------

Poenget med det er ikke at det fisker bedre orginalt kontra dette

Det sømmer seg ikke med tre treble kroker når man bedriver C&R

Du sikter til gjedde?[8)]

]hehe TROND!!![} ;) ]

Er like ille som deg der!![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte eller ikke bytte...blir spørsmålet..!

En stor majoritet av de jeg kjenner fjerner smettringen (kult ord..!) helt og kjører rapalaknute på wobblere. Jeg og gjør det og årsaken er at jeg mener gangen på wobbleren blir noe bedre og det faktum at splittringen i seg selv synes helt unødvendig. At jeg ved å fjerne en faktor i mellom meg og fisken ser jeg som en fordel - en faktor mindre som kan feile!

Sluk- og wobblerprodusenter har forhandlinger med krokleverandører hvor et element som pris dessverre teller mye ved inngåelse av leveringskontrakter. At det dessverre kan gå ut over kvaliteten opplever vi i mange bransjer. Derfor stoler jeg mere på kroker levert av kjente leverandører enn de som er originalt påmontert. At det kanskje enkelte ganger er unødvendig og at de originalmonterte er fullgode kan så hende, men jeg foretrekker oftest å velge å bytte fremfor å gjøre en dårlig erfaring. Jeg er imidlertid påpasselig med å velge samme størrelse på både smettring og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått rettet ut krokene på en bomber og det er ikke særlig gøy[} ;) ]

Så jeg skifter til vmc kroker de er billige og sterke,har aldri hadt problemer med de.

Når det gjelder leddede bombere så er jeg litt skeptisk til de for når du ser på opphenget mellom framdel og bakpart så ser det ikke særlig bra ut og jeg forstår godt at Vilhelm mistet en laks pga det ja.

Og når det gjelder trimming av wobblere så kan det ha mye å si, jeg fisker mye med Finske og Svenske håndlagede wobblere og de pleier jeg og trimme får å få en litt mer agressiv gange i vannet, det er jo i ren irritasjon at en laks biter i elva, det er jo ikke for at den er sulten, så min teori er at mye bevegelse er med på å trigge en laks til å ta.

Det er jo bare og eksperimenter litt med en liten tang..

på wobblere som har "feste øyet" i "snuten" pleier jeg og klemme sammen øyet og bøye det ned over,det pleier å få wobbleren til å riste litt ekstra på rumpa[ :D ]

Gg sist men ikke minst,knuten det må etter min mening være en rapalaknute og ikke en snaphvirvel, en wobbler skal henge fritt og den mister bevegelseevnen hvis du bruker en snaphvirvel. rapala kom jo med en hurtiglås for et par år siden som er beregnet for å bruke på wobblere, jeg kjøpte de og prøvdet de på fjellet etter ørret. jeg hadde fått flere fisker på land og så at hempen hadde åpnet seg og det skjedde ikke bare en gang...

så de gikk rett i søppla..

Noen andre her som har opplevdt det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.