Gå til innhold
Fiskersiden

fortom ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

[ ;) ] Det vanligste/enkleste er å montere løkke på fluesnøret og kjøpe ferdigtaperte fortommer som du fester i løkka. Ferdigtaperte fortommer fås i forskjellige lengder, men til fiske i sjøen holder det med 9'. Avhengig av snøret du har kjøpt (flyt/intermediate/synk) kan det være aktuelt å bruke synkefortom.

Dessuten pleier jeg å skifte spiss på fortommene etterhvert som de slites/jeg bytter fluer. Spissen erstatter manglende lengde på fortommen.

Du får det hele hos f.eks Nordisk dersom du bor i Oslo, eller hos Destination hvis du bor på den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ørretfiske innenlands kommer du langt med en ferdigtapert fortom som er 5X tykk og 9'lang. Etterhvert som fortommen blir kortere knyter du bare på nye spisser. Disse kjøper du på rull og klipper av lengdene du trenger. Når du blir mer dreven med kastene og f.eks fisker på stille vann kan det være morsomt å øke fortomslengden til 12'. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort innpå dette med fortomsmateriale. Fortommer og spissmateriale er som annet monofilament ferskvare! Ferskvare kjøper du kun hos spesialforretninger med kunnskap om lagerhold, oppbevaring og omløpshastighet på produktene sine (sånn at du unngår å kjøpe produkter som har hengt for lenge på lager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har spist endel av fortomen, kan dere lage et knøttlite pålestikk (løkke) i enden. Deretter kan dere feste spissmaterialet i det hele tiden, uten at det går ytterligere av fortomen som ved f.eks. ei blodknute. Men lag løkka så liten som mulig, ca. som et fyrstikkhode. Det kan du lett gjøre ute i felten også med kalde fingre. Jeg legger løkka rundt "stolpen" på seneavbitern min, og strammer til sånn. Dette forringer på ingen måte kastingen. Legg likevel merke til at spissmaterialet spiser seg noe inn i løkka etterhvert, men da bare lager du ei ny lita løkke. Slik holder fortomen din lenge. Bare pass på at du ikke venter altfor lenge, altså at fortomen din blir FOR kort, før du velger å lage løkke, og pass på at taperingen din opprettholdes sånn noenlunde. Altså må du velge korrekt "knutepunkt". Denne lille løkka ser ikke fisken. Og om den gjør så virker den snarere interessant. Jeg har alltid brukt den, og jeg tar jo noen fisk i løpet av året jeg, under alle forhold.

Når vi snakker om løkker forøvrig; en slik liten pose med småløkker til å krympe inn på hovedsena, som fortomen igjen skal festes i, klarer forsynemeg Aktiv Fritid å tilby 5 små stykker av FOR HELE kroner 89,-. De eier ikke skam i livet. Jeg har, ihvertfall for de noe tykkere snørene mine, begynt å skrelle av coatingen ytterst, for på den måten å lage løkke med snørekjernen. Bruk bindetrådholderen og surr rundt, deretter kan du legge på Aquasure eller noe lignende oppå skjøten. Det blir billig det. Er det ikke litt kjipt for å si det på den måten at en skal behøve og betale kr. 79,- for en spissrull på 30 meter 2x også? Spinnvilt. Det er tillatt å tjene penger, men dette er grådighet som jeg tror flere og flere fluefiskere er forbanna på. Ihvertfall er jeg det. Det går ikke an!

Så fikk jeg sagt det også, mislike det den som vil, men jeg snakker som kjent fra levern.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser mange sverger til de ferdigtaperte fortomene. Jeg derimot hater de, både pga pris og at de ofte er svake, men her spiller merke litt rolle uten å gå i dybden. Har stort sett alltid tapert mine egne fortomer. Om du binder gode knuter og bruker "neglklipper" så får du knuter som har en "smooth" overgang. Sjelden det henger seg opp, eller aldri. Til og med på krevende tørrfluefiske bruker jeg enge fortomer. Men da de to, eller tre ytterste leddene med karbonfluor for å fjerne striping eller sjenerende flytendekrøllete fortom på vannet. Til sjøen bruker jeg sjelden tapering. Fek ved havabborfiske bruker jeg 0,30 hele veien, noen ganger tapert ned til 0,25. Fluene har såpass mye vekt og stengene så mye moment at du strekker fortomen og ikke trenger tapering. Det samme med sjøørretfiske. Sjelden mer enn to taperingr på den, noen ganger tre. Typisk er 0,30 - 0,25 - 0,22/0,20 alt etter forholdene. På krevende ørretfiske kan jeg bruke 5 dimensjoner, både for å få en lang fortom og for å få en fortom som slår flua over enkelt og greit i en stor bane slik at fluen lander som en profesjonell fallskjermhopper på overflaten. Og mens jeg er i gang, laksefiske, sjelden tapering der og.

Men som det blir nevnt av flere, er det kritisk med ferskvare når det gjelder snøre. Sørg får å handle dette hos noen dere stoler på, og har dere misstanke, konfronter de med det. Som Jan sier så er gjerne de spolene dyre. Men bruker man hue litt kommer man fra det billigere. Jeg selv kjøper som regel en spole med 200m sroft 0,30 siden jeg bruker den tykkelsen mye både som hel fortom og som innerste leddet både på gjedde, abbor, sø, havabbor+++. Videre har jeg ofte en 100m med Stroft 0,25. Alle andre dimensjoner som jeg kun bruker litt av nå og da er rio sine småspoler til 49,- pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi inne på nok et godt tips fra Jan som jeg nesten hadde glemt i forbifarten. Som erstatning for det lille pålestikket bruker jeg (i perioder hvor det byttes mange fluer og skiftes mange spisser) små mikroringer som "link" mellom fortommen og spissen; I enden av fortommen knyter jeg fast en mikroring og forsterker evt knuten med egnet lim. Så bytter jeg spiss ved å knyte denne fast i ringen.

Er forøvrig helt på linje med Jan når det gjelder Aktiv Fritid sin prispolitikk og kundebehandling forøvrig! Jeg har helt og holdent avsluttet mitt kundeforhold til produkter som føres av Aktiv Fritid og velger produkter fra andre leverandører. Til sammeligning koster Rio sine løkker kr. 69,- for en pakke og en spole med 2x kr 49,- (da er det riktignok "bare" 27 meter på rullen, men de siste 3 meterne koster neppe kr. 30,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på!

Vil også anbefale ferdig taperte fortommer.

Hater striping og andre uromomenter. Bruker sjelden eller aldri under 12 fot.

Denne fester jeg knuteløs i fluesnøret (Stikker den inn i kjernen på snøret påført lynlim). Dette er utrolig holdbart, samt gir en nydelig presentasjon.

Denne teknikken kan være knotete, men du gjør det ikke ofte.

Ikke prøv dette på snører med cleartip/monokjerner eller snører med spesielt tynn spiss

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er rimelig fersk, så anbefaler jeg at du kjøper ferdig taperte fortommer. Dette er det enkleste, men også det dyreste...

For min egen del så bruker jeg egen taperte fortommer. Til sjøfiske bruker jeg 0,30mm fortom pluss 0,20-0,25mm spiss.

Når det gjelder ørret/harr på innlandet, så bruker jeg 0,20 fortom pluss 0,10-0,16mm spiss.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har søkt litt på forumet etter "tapert fortom", og kom fram til denne tråden. Det aller meste jeg trengte å vite, fant jeg her. Men noe stusser jeg litt på. Disse metallringene som blir brukt som kobling til taperte fortommer som trenger ny spiss/tip - er disse brukelige til tørrfluefiske? At de synker mener jeg og kanskje drar med seg flua ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at metallringen vil dra ned små tørrfluer ja.

Nope. Har brukt mikroringer i flere år under tørrfluefiske med lange og tynne fortommer. Det eneste som skjer er at man får mindre striping ved caddisfiske ettersom ringen bryter igjennom ved inntrekk. Dermed forsvinner en del av fortommen under vannflata. That's all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.