Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjonering av utstyr til kveitefiske


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du ryker ALDRI snøret fordi det er for tynt - det ryker fordi fiskeren ikke kjenner utstyret sitt og stiller bremsen for hardt...

Typisk nok er det turister eller folk som er på havet en gang i blant som sliter. Og da stemmer resonnementet ditt. Og da er det spesielt viktig at utstyret er dimensjonert.

Skjønner også at mange fisker med allround-utstyr av økonomiske hensyn. Men jeg kan garantere at den dagen du mister drømmefisken for at du har gamblet med snøretykkelse eller kjøpt ei jallasnelle på Rema - så er veien kort til oppgradering :closedeyes:

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nok er det turister eller folk som er på havet en gang i blant som sliter. Og da stemmer resonnementet ditt. Og da er det spesielt viktig at utstyret er dimensjonert.

Skjønner også at mange fisker med allround-utstyr av økonomiske hensyn. Men jeg kan garantere at den dagen du mister drømmefisken for at du har gamblet med snøretykkelse eller kjøpt ei jallasnelle på Rema - så er veien kort til oppgradering :)

Problemen oppstår som regel når storfisk biter i.....litt mindre fisk opp til 50-60 kg har man ju rimelig kontroll på men når fisken bekker 90-100 så blir det meeeget tungt og marginalerne

krymper og da blir det vanskligere uavsett utstyr .....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemen oppstår som regel når storfisk biter i.....litt mindre fisk opp til 50-60 kg har man ju rimelig kontroll på men når fisken bekker 90-100 så blir det meeeget tungt og marginalerne

krymper og da blir det vanskligere uavsett utstyr .....!

Ja, det er som regel de største fiskene som sliter av snøret. På den tyngste stanga mi bruker jeg 0,65 braid og 1.20 mono sjokkfortom. Det jeg ikke klarer å løfte fra botn med det vil jeg helst ikke ha i nærheten av båten heller :)

Utstyret fisker like godt som finere bruk, men det ligger en tanke mer straum i snøret ved jigtrolling.

De aller største må man nok kjøre løs fra botn. Dvs at man må sige framover, da kommer ho som regel på gli opp og fram. I motsetning til å løfte fisken rett opp som et stort lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at det forrige svaret mitt kan oppfattes arrogant. Sorry for det...

Jeg kjenner mange folk som fisker kveite og hører stadig vekk om storfisk som forsvinner pga snørebrudd. I dag hørte jeg om enda et tilfelle:

Forrige helg var det en som fisket på samme plass som jeg mistet en stor fisk. Han hadde fått på en brukbar torsk og hadde fått torsken opp til båten når det kommer ei Big Busty på et par meter etter torsken. Fisken snudde med båten. Fiskeren slapp ut på nytt og fikk på enda en torsk og når han hadde pumpet torsken halveis opp ble det full stopp. Før Fisken gikk til botn. Der ble den værende og fiskeren måtte kjøre løs fisken som etter ei lang tung opphenting kom opp til overflata bak båten. Der viste den en enorm spord som den pisket vannet med før den dykket til botn igjen. Dette utraset gikk så hardt for seg at braiden gikk rett av.

Til skrekk og advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det forrige svaret mitt kan oppfattes arrogant. Sorry for det...

Jeg kjenner mange folk som fisker kveite og hører stadig vekk om storfisk som forsvinner pga snørebrudd. I dag hørte jeg om enda et tilfelle:

Forrige helg var det en som fisket på samme plass som jeg mistet en stor fisk. Han hadde fått på en brukbar torsk og hadde fått torsken opp til båten når det kommer ei Big Busty på et par meter etter torsken. Fisken snudde med båten. Fiskeren slapp ut på nytt og fikk på enda en torsk og når han hadde pumpet torsken halveis opp ble det full stopp. Før Fisken gikk til botn. Der ble den værende og fiskeren måtte kjøre løs fisken som etter ei lang tung opphenting kom opp til overflata bak båten. Der viste den en enorm spord som den pisket vannet med før den dykket til botn igjen. Dette utraset gikk så hardt for seg at braiden gikk rett av.

Til skrekk og advarsel.

ikke var det arrogant skrivet :)

Många får kanskje aldrig kjenne på krafterne i en riktigt stor kveite og da er det lett att tykke både ditten og datten men når man vel sitter der og blir bogsert runt uten att kunne gjøre noe som helst så er det for sent att angre på att man har tunn braid eller for klent utstyr.........det er fakta...

Man trenger vel ikke overdrive utstyret men en brukbar tjukk braid er garanteret noe som kjem gott med når det vel skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg er ingen erfaren kveitefisker , startet min kveitekarriere i fjor sommer. Jeg leste en god del her inne på forumet om hvordan man skal gjøre ting og hvordan man ikke skal gjøre ting. Sta som jeg er ville jeg gjerne finne opp kruttet selv og det resulterte i at jeg var med å miste 2 store ( i min målestokk ) kveiter.

Tabbe 1 : En anslått 40-60kg kveite tok i på 9m dyp på hel sild , jeg så den tok med sjøkikkert. Jeg kjørte den hardt....for hardt , og etter en liten stund rettet den ut hurtigfestet ( usikker på navnet ). Dette ble det advart mot her inne flere ganger , men jeg tenkte at om jeg brukte de største som tålte 50kg så skulle det nok holde....noe det ikke gjorde.

Tabbe 2 : I juli da sikten i sjøen var som dårligst var jeg og minste gutten ute å fisket. Guttungen fikk en kveite på 7,5kg på 7m dyp. Sålangt alt vel , etter at vi fikk denne i båten slapp guttungen ned på nytt. Jeg rakk ikke slippe ut før stanga til guttungen stod i alvorlig spenn igjen. Jeg måtte hjelpe til og det var styggtungt , ikke en vill kveite bare alvorlig tung. Den bare gikk sakte , minte meg mest om å ha på en tømmerstokk i en elv. Iallefall så kunne ikke guttungen styre båten alene og han turde ikke ta stanga. Så etter at kveita hadde gått et stykke bortover så slet 0.80 monoen som var brukt nederst. Gutten hadde det dårligste utstyret i båten for han skulle jo ikke fiske stor fisk som han sa , etter episoden ville han ha en fiskepause til vi kom på en plass hvor han kunne få små kveiter :)

Jeg har lært en god del fra denne sesongen , som jeg sa før sesongen så er dette en læresesong. Fra og med kommende sesong stiller vi med ny båt , bedre utstyr til ALLE som skal være med. I tillegg er dypriggere bestilt samt en god del nytt utstyr. Så kommende sesong blir spennende. Vi har skiftet til 1,20 mono og braidene ligger på 0,36 til 0,50 mot 0,26-0,27 i fjor , så det går mot tykkere / sterkere utstyr her og. Om det er nødvendig vet jeg ikke men jeg vil ikke ta sjangsen.

Kanskje lager jeg meg en tråd her inne etterhvert , vi får se :) Men bloggen til Persa har vært til meget stor hjelp.....bortsett fra for kontoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at lærdommen sitter er helt sikkert :wacko:

Jeg både tenkte å sa til begge guttungene at forrige sesong ble en læresesong hvor vi skulle tape og vinne med samme sinn , og vi mistet alle kveiter. Men må si det var ekstra surt å miste de 2 store :growl:

kikkefiske ja , yngstegutten på 9 år har aldri vært interessert i fiske av noe slag....helt til han fikk bruke vannkikkerten når vi var ute. Etter det ble han skikkelig interessert i fisket og hørte aldri noe mer om at ting var kjedelig lengre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.