Gå til innhold
Fiskersiden

Brasmehjelp


Sindrepilten
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg begynte egentlig å meite for ca 1 år siden, da jeg har lyst på litt variasjon fra tradisjonelt flue og slukfiske.

Ikke lenge etter jeg begynte, så måtte jeg av forskjellige grunner legge fa meg fiskestanga en stund men er i gang igjen nå.

Fikk greid å ta 5 buker m rek på 1800 gr pluss en nå for en uke siden på 1540 gr.

Har noen tips til meg hvordan man går fram for å få lurt brasma?? :)

Foring,spotter osv. Fylte en swimfeder i natt med mark, fikk ett napp(tror ikke det var brasma) så var det slutt.

Kan egentlig ingenting om det her da de bukene er tatt med flytebrød!

Lagde i tillegg en swim med mais,reker,ostepølse bare for å se, 15-20 meter unna der jeg fisket med federen.Ikke engang buken kom. Men sto på en plass jeg ikke har fisket på 20 år,Var veldig grunt der. Likte ikke plassen og tror ikke jeg prøver der igjen.

Er eidsvolling og fisker hovedsakelig i vorma og andelva.Bor 5-6 min unna begge elvene. Men glomma er i høyeste grad aktuell.

Evig takknemlig om noe gidder å tipse en færski's litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv prøve meg på brasma denne uka, eller neste. Her er slik jeg vil gå fram:

Plassen jeg fisker er en liten elv, på en dyp strekning med svak strøm. Brasmene i Glomma kan også gå der det er relativt tung strøm, sikkert det samme i Vorma, med det bør være rundt 3 meter dypt, noen ganger enda mer. Ville prøvd på et rolig parti først. Prøv å finne et sted der elvebredden skråner for så å flate ut på rundt 3 meter. Brasmene går ofte akkurat der skråningene flater ut.

Du bør fôre. Brasmefôr har typisk innslag av søte stoffer, og gjerne sand for at det skal synke raskt hvis det er strøm. Fôret skal ned på bunnen, ikke sprekke opp og flyte utover. Fôr til brasme bør inneholde mye mat. Det beste er oppklippet meitemark, jo mer jo bedre. Ellers vil jeg nok ha i litt mais, smårettskinke (strimler av kokt skinke), pellets og liknende. Jeg foretrekker animalsk agn/fôr til brasme, men mange mener mais er bra.

Jeg fisker utelukkende med mark på kroken til brasme, alt annet er "waste of time". Forresten, det er ofte fint å kombinere mark med et annet agn. Mais eller maggot. Brasme har en tendens til å like en "cocktail" der man blander to agn.

Det blir bunnmeite med swimfeeder og quivertip. Ellers funker duppmeite selvsagt også fint, men jeg vil fiske utover i de mørke timer, og da er duppfiske slitsomt.

Brasme er en klassisk meitefisk. Ingen stor faiter, men artige fisker, og de blir jo større enn de fleste andre karpefisker. De største brasmene er svært vanskelige å lure, noe av det vanskeligste du kan prøve deg på. Vask håven godt etter turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er lagret..Nyttig lesing :thumbsup:

Jeg skal selv prøve meg på brasma denne uka, eller neste. Her er slik jeg vil gå fram:

Plassen jeg fisker er en liten elv, på en dyp strekning med svak strøm. Brasmene i Glomma kan også gå der det er relativt tung strøm, sikkert det samme i Vorma, med det bør være rundt 3 meter dypt, noen ganger enda mer. Ville prøvd på et rolig parti først. Prøv å finne et sted der elvebredden skråner for så å flate ut på rundt 3 meter. Brasmene går ofte akkurat der skråningene flater ut.

Du bør fôre. Brasmefôr har typisk innslag av søte stoffer, og gjerne sand for at det skal synke raskt hvis det er strøm. Fôret skal ned på bunnen, ikke sprekke opp og flyte utover. Fôr til brasme bør inneholde mye mat. Det beste er oppklippet meitemark, jo mer jo bedre. Ellers vil jeg nok ha i litt mais, smårettskinke (strimler av kokt skinke), pellets og liknende. Jeg foretrekker animalsk agn/fôr til brasme, men mange mener mais er bra.

Jeg fisker utelukkende med mark på kroken til brasme, alt annet er "waste of time". Forresten, det er ofte fint å kombinere mark med et annet agn. Mais eller maggot. Brasme har en tendens til å like en "cocktail" der man blander to agn.

Gullinfo!! Hvor mye ca for bruker du på en tur?

Det blir bunnmeite med swimfeeder og quivertip. Ellers funker duppmeite selvsagt også fint, men jeg vil fiske utover i de mørke timer, og da er duppfiske slitsomt.

Brasme er en klassisk meitefisk. Ingen stor faiter, men artige fisker, og de blir jo større enn de fleste andre karpefisker. De største brasmene er svært vanskelige å lure, noe av det vanskeligste du kan prøve deg på. Vask håven godt etter turen!

Den er lagret..Nyttig lesing :(

Nå roter jeg fælt her gitt!

Mye for bruker du på en tur?

Endret av Sindrepilten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye for bruker du på en tur?

Ikke mye, har en liten bøtte, og den blir vel minst halvfull, men det viktige er at det er bra med mat i fôret. Nå fisker jeg på en plass der det ikke er hverken mange brasmer eller veldig mye annen fisk, og det gjør jo at det går mindre fôr.

Et poeng som mange konkurransefiskere kan skrive under på er at brasmer tiltrekkes av store mengder fôr, men at det går sakte. Ikke sjelden kan man på to-dagers konkurranser få langt flere brasmer på dag to, da har stimene trukket inn på grunn av fôringen dagen før. Kan derfor være lurt å planlegge fiske i to dager (netter), og fôre hardest første økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er jeg som har spurt i utgangspunktet, takker jeg snpen for rådene og skal huske disse i tillegg til alle rådene jeg har fått før.

For kuriositetens skyld nevner jeg noe som kanskje var litt pussig på nattpasset forrige natt. På kvelden bet de få vi fikk på mais, mens på morgenen var det mark de ville ha. Begge agn ble prøvd både kveld og morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er jeg som har spurt i utgangspunktet, takker jeg snpen for rådene og skal huske disse i tillegg til alle rådene jeg har fått før.

For kuriositetens skyld nevner jeg noe som kanskje var litt pussig på nattpasset forrige natt. På kvelden bet de få vi fikk på mais, mens på morgenen var det mark de ville ha. Begge agn ble prøvd både kveld og morgen.

Skjønner at det kreves litt planlegging og god tid.

Impulsfiske får bli buken og litt stam satsing jeg driver med også. Er liksom de to artene brasme/stam, jeg skal prøve meg litt etter. (igjenn)

Veldig glad for alle gode råd og at dere gad å bruke tida deres på en fersking :)

TUSEN TAKK :lol:

Endret av Sindrepilten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som at brasmene trenger mye for i lengre kampanjer kan det være lurt å fore mindre hvis man fisker i et område hvor man vet det kan stå fisk i nærheten og man har kort fisketid. Feks feeder eller method eller kanskje bare litt mark og jord/sand. Tenk som en fisk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen gikk det?

Det blei kun en brasme på meg, på 2,4kg. Flere gikk og rulla over swimen hele kvelden. Som sagt er dette en relativt tynn bestand, og mange har vært tatt før, så de er ikke enkle å lure etterhvert. Fiska med duggmark hele tida, kanskje mais hadde vært tingen?

Minner meg om favorittplassen min,på slutten av sesongen er de så kroksky de nesten hopper ut av vannet bare de ser en mark.Forøvrig synes jeg all brasme over 2kg er morsom å få,er ikke så godt vant i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om favorittplassen min,på slutten av sesongen er de så kroksky de nesten hopper ut av vannet bare de ser en mark.Forøvrig synes jeg all brasme over 2kg er morsom å få,er ikke så godt vant i så måte.

Hei! Har ikke fått prøvd mere etter Brasma. Kanskje i kveld/natt. Begrenser seg litt da jeg er 4 barns pappa!

Var ute natt til onsdag(tror jeg det var)Prøvde etter Stam.. Brukte pølse på kroken og lagde forballer av mais/brødrasp og pølser. 1 gangen jeg fikk napp. 3-4 ganger jeg hadde på fisk.Men når stanga var på tur ut i elva,glemte jeg å gi fisken litt tid, så det blei ikke noe på land.. Bruker også haspelsnelle. Pleier å være flink til å justere bremsen på den.Men jeg er gammel ørretfisker og tenkte ikke att bremsen kanskje skulle være på nesten null?? :) Røska ialllefall skikkelig i stanga,Kjente fisken sprelle så var både pølsa og fisken :fish:

Kunne hatt lyst til å se meg ut en plass i dag ,også kanskje prøve i natt etter Brasma...

Åssen gikk det?

Det blei kun en brasme på meg, på 2,4kg. Flere gikk og rulla over swimen hele kvelden. Som sagt er dette en relativt tynn bestand, og mange har vært tatt før, så de er ikke enkle å lure etterhvert. Fiska med duggmark hele tida, kanskje mais hadde vært tingen?

GRATTIS MED BRASME PÅ 2,4 KG.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.