Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av rod pod.


nanablag
 Share

Recommended Posts

Ikke kjøp for billig. Jeg kjøpte en billig rodpod fra England pga at det var det eneste jeg hadde spenn til på den tiden, men poden varte bare en sesong. Litt min egen feil, som hadde strammet gjengene litt for hardt når jeg skrudde den sammen en kald vinternatt på kystmeite. Men billige rodpod-er er ofte laget av svært tynt metall, og tåler ikke stort.

Utenom at gjengene tok kvelden på den ene stanga, så funket rodpod-en helt fint. Nå får den slagside uansett hvor mye jeg har teipet, mekket og ordnet på det ødelagte beinet. Så jeg må nok investere i en ny en jeg og..

Skal prøve å unngå det, men det kan hende at jeg plutselig finner et kvalitetsprodukt på tilbud til en god pris og at dette da blir kjøpt selv om det ikke er optimalt :rolleyes:

Alle podene jeg har sett på har minst en ulempe (og minst en fordel), det å velge de riktige ulempene/fordelene er ikke lett tross de gode rådene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må ikke bli for opphengt i for/imot heller. Hvis du blir det, så er jeg redd at kjøp av rodpod blir din neste kjøp av bedchair/karpehåv.. :thumbsup:

Den skjønt ittj æ.

Hva mener du? :rolleyes:

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt fleip siden karpehåven ble for stor osv :rolleyes: Du som meiter mer og mer bør jo legge litt penger i en skikkelig rodpod, så har du en som varer..

Har kjøpt meg en 42" MAD karpehåv.

Rod pod er ikke særlig aktuelt til den vanlige meitinga mi, jeg tenker på det til karpefiske og kystmeite, det kommer neppe til å bli hovedaktivitetene med det første.

Bruk på vanlige meiteturer kan også tenkes, men da kun i helt spesielle tilfeller. Å rigge opp alt dette for å fiske brasme blir sjelden aktuelt. Jeg har som regel nok jobb med den ene stanga jeg fisker med, det måtte isåfall være de få gangene jeg skal sove på fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 pod'er som er laget for sitt bruk. Håper man at det finnes en som oppfyller alle krav uten å løfte litt på lommeboka, kan man vente lenge.

Har sett på en fjerde pod, så noen ultimat pod for alt tror jeg du må bla opp minst 3(+) laken får å få. Problemet da er jo hvis poden ryker, så sitter du på bar bakke sammens med stengene dine. (tog du han? :rolleyes:)

Skal du kun ha 1 pod, så blir slitasjen større og kvalitet er dyrt, men det er det jo verdt over tid.

Dette er en Nash Hooligun 3 Rod Pod

HoolPod3.jpg

Denne er billig, enkel og kommer fra en anerkjent produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 pod'er som er laget for sitt bruk. Håper man at det finnes en som oppfyller alle krav uten å løfte litt på lommeboka, kan man vente lenge.

Har sett på en fjerde pod, så noen ultimat pod for alt tror jeg du må bla opp minst 3(+) laken får å få. Problemet da er jo hvis poden ryker, så sitter du på bar bakke sammens med stengene dine. (tog du han? :rolleyes:)

Skal du kun ha 1 pod, så blir slitasjen større og kvalitet er dyrt, men det er det jo verdt over tid.

Dette er en Nash Hooligun 3 Rod Pod

Denne er billig, enkel og kommer fra en anerkjent produsent.

Hooligunen ser fin ut, men disse typene mangler muligheten for å enkelt kunne svinge stengene opp eller ned.

Hva tror du om de modellene jeg postet bilde av i post #19, som alle har 4 bein, men med (tilsynelatende) de samme friheter som en typisk tripod med alle muligheter til svinging osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut bilder av skypoden min i ettermiddag i denne tråden:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=54704

Mener at til prisen den ligger på nå er den et røverkjøp.

Men som sagt litt tung hvis man skal gå veldig langt, men hvor ofte gjør man det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hooligunen ser fin ut, men disse typene mangler muligheten for å enkelt kunne svinge stengene opp eller ned.

Hva tror du om de modellene jeg postet bilde av i post #19, som alle har 4 bein, men med (tilsynelatende) de samme friheter som en typisk tripod med alle muligheter til svinging osv.?

Har ikke fått prøvd ut den type pod, så jeg kan ikke si noe om dem.

Men utifra bildet, så ser den fin ut. (litt sær måte å feste varslerene på, men allikevel. :).

Fant ikke noe info om vekt eller mål på siden du har linket bildet fra.

Hvor i verden den befinner seg vil avgjøre prisen på frakt. Og da er du tilbake til totalprisen.

Problemet med å bestille utifra bilder å anta at kvaliteten er bra kan være risikabelt.

Billig sprø plast eller myk aluminium kan være akillesen til denne pod'en og da spiller det ingen rolle om

den ser fin ut.

Ginny har en Skypod og er/var state of art. Der skal du få oppfylt de fleste krav du stiller til pod'en.

Som han selv skriver, så er dette et kupp selvom du må over 1K.

Løp å kjøp er mitt beste råd til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått prøvd ut den type pod, så jeg kan ikke si noe om dem.

Men utifra bildet, så ser den fin ut. (litt sær måte å feste varslerene på, men allikevel. :).

Fant ikke noe info om vekt eller mål på siden du har linket bildet fra.

Hvor i verden den befinner seg vil avgjøre prisen på frakt. Og da er du tilbake til totalprisen.

Problemet med å bestille utifra bilder å anta at kvaliteten er bra kan være risikabelt.

Billig sprø plast eller myk aluminium kan være akillesen til denne pod'en og da spiller det ingen rolle om

den ser fin ut.

Ginny har en Skypod og er/var state of art. Der skal du få oppfylt de fleste krav du stiller til pod'en.

Som han selv skriver, så er dette et kupp selvom du må over 1K.

Løp å kjøp er mitt beste råd til deg :)

Det var bilder av 3 ulike poder, alle med 4 bein, 2 av dem av merke Milo som burde være et anerkjent merke :)

Den øverste var litt "skummel" da den var fra en produsent jeg ikke har hørt om.

Budrunden på skypoden er ikke over enda, så vi får se hva som skjer i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den midterste må man skru av varslerene før den kan pakkes ned ser det ut til. Fiffig løsning, men slitasje kan gjøre den løsningen

ustabil over tid. Jeg liker den ikke pga av dette.

Den nederste ser ut til å være best. Men et søk på nettet kan avsløre svakheter.

Ettersom det av sjeldenheten har kommet en Skypod på bruktmarkedet, så vet jeg hva jeg hadde gjort. :)

Får man den grisebillig i tillegg hadde jeg bladd opp før du hadde klart å si "pop" baklengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som er helt lik den nederste - liker høyden og det at det er lett å justere både vinkel og retning på poden - på minussiden er den tungvint å sette opp og ta ned (latterlig mange deler), og låsemekanismen på beina (ihvertfall på min) har en tendens til å trøble når de blir våte... Alt i alt er jeg likevel rimelig fornøyd med poden, har en til, men dette er den jeg bruker klart mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den midterste må man skru av varslerene før den kan pakkes ned ser det ut til. Fiffig løsning, men slitasje kan gjøre den løsningen

ustabil over tid. Jeg liker den ikke pga av dette.

Den nederste ser ut til å være best. Men et søk på nettet kan avsløre svakheter.

Ettersom det av sjeldenheten har kommet en Skypod på bruktmarkedet, så vet jeg hva jeg hadde gjort. :)

Får man den grisebillig i tillegg hadde jeg bladd opp før du hadde klart å si "pop" baklengs :)

Den midterste er også latterlig dyr, så den minste tvil angående den bør nesten eliminere hele greia :P

Hva jeg gjør blir vel avslørt i kveld ;)

Jeg har en som er helt lik den nederste - liker høyden og det at det er lett å justere både vinkel og retning på poden - på minussiden er den tungvint å sette opp og ta ned (latterlig mange deler), og låsemekanismen på beina (ihvertfall på min) har en tendens til å trøble når de blir våte... Alt i alt er jeg likevel rimelig fornøyd med poden, har en til, men dette er den jeg bruker klart mest :)

Informativt :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg er like dårlig til å by på auksjoner som til å fiske er vi tilbake her da......

Milo RP 012-013-014 ser nå ut som en av de aller mest aktuelle. 4 bein, mulighet for svinging opp og ned, anerkjent merke og ikke verst pris.

Sjekket pris i utlandet (vet ikke hvilket) og fant at den var 90 euro. Prisen er garantert høyrere i Norge, men den er da ikke av de dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaia, Banana, synd for deg og heldig Assman. Jeg har hatt Skypod siden jeg begynte å podde og det er en av de få tingene jeg ikke har herpet. Jeg har ikke en gang vurdert å bytte den ut. Den er so-iiit.

Tviler ikke på at den er knall.

Hvis jeg hadde bodd nærmere havet enn hv jeg gjør ville jeg nok strukket meg lenger.

Jeg tror ikke skypoden er spesielt godt tilpasset mitt bruk, som i første rekke vil være lett karpefiske.

Jeg ser etter noe lettere men bød på den i tilfelle jeg skulle være heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.