Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av rod pod.


nanablag
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en solid og god pod til bruk på meite/karpe-fiske. Det viktige er at den er lett å bære, lett å sette opp, står stødig og i det hele tatt er til å stole på

Dersom det er flere viktige egenskaper jeg bør se etter hos en pod setter jeg pris på å bli gjort oppmerksom på det :thumbsup:

Egnethet til flere typer fiske er også ønskelig, kystmeite er nok ikke noe jeg kommer til å drive veldig mye med, men om poden også er godt egnet til dette er det selvfølgelig et pluss.

Jeg trenger ikke det beste, men vil ha noe som er bra nok og vil derfor unngå de dårlige kjøpene.

Det jeg ønsker er at dere poster positive eller negative erfaringer med ulike modeller for å hjelpe meg med å falle ned på et riktig valg.

Dette har jeg god tid til, det haster ikke og jeg tenkte derfor å gjøre mitt beste for å unngå en bommert.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal lete lenge etter en pod som fyller alle krav i alle situasjoner.

Valg av pod må sees utifra hvor/når man trenger den.

Ting jeg ville sett på som viktige er stabilitet, størrelse og kvalitet.

Stabilitet kan du se ut ifra konstruksjon.

1 stang opp til buzzbar = vinglete.

2 stenger fra buzzbar som går over i ett festepunkt = vinglete.

2 stenger som har hvert sitt festepunkt = stabil.

Størrelsen må sees ut fra hvor stor pod'en er i transport.

Kvaliteten kan du bare anta er bra utifra pris.

Men legg merke til hvilke løsninger som er valgt med tanke på låsinger.

Fox som er et anerkjent merke, hadde noen låsinger av bankstick som ikke holdt mål.

Jeg tok sjansen på en relativ ukjent pod som heter Pelzer Phaser.

Plass til 5 stenger og kan pakkes ned i medfølgende veske på ca 30x75cm, men blir enorm når den er satt opp.

Sliter litt med å plassere 4 stenger med bigpitsneller, men det går når sveivene står riktig i forhold til hverandre.

Kan justeres i alle himmelretninger.

Kommer nok til å ha denne pod'en i mange år fremover pga av at den kan repareres lett uten å vente på deler fra produsent/leverandør/selger.

Så noen ord om behovet for pod:

Trenger jeg pod?

Kan jeg bruke banksticks?

Personlig, så kunne jeg brukt banksticks i de aller fleste tilfeller, men jeg har nå en, så den blir med uansett.

Jeg liker ikke overraskelser på swim'en når jeg er der for første gang. :) (dessuten, så blir man aldri mett av å ta bilder av pod'en når fisken uteblir) :thumbsup:

Dessuten har pod'en flere bruksområder. :D

270720100000459WtgmS28Q49V.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg unna "billigmerker", ellers er det smak og behag hva du velger. Bare pass på at du kan justere lengden på bena!

Likte den du haadde med deg, men mener å huske du sa den var litt vinglete.

Hvilken modell har du?

Vil du anbefale eller fraråde den?

Potemkin:

Sånn ca hva kostet poden din?

Vil den bli vel stor for 3 stenger med "vanlige" sneller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin:

Sånn ca hva kostet poden din?

Vil den bli vel stor for 3 stenger med "vanlige" sneller?

Bestillte den fra Tyskland. Tror den ligger på 160 euro.

Om den blir for stor for deg kan jeg ikke si, men det er godt å ha god plass til stenger på pod'en.

En annen fordel er at flere kan bruke pod'en med tanke på trange plasser.

Måtte legge innnoen skiver for å oppnå max låseeffekt for å holde pod'en i ønsket posisjon, men

så veier 4 stk 13` fots stenger+bigpitsneller litt mer enn det utstyret du kanskje hadde i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tror jeg du trygt kan kjøpe, Håvard! :thumbsup:

Så du har trua på den?

Har ikke sjekket prisen på den enda, blir den veldig høy så finner jeg noe annet ;)

Hmmm, den koster 100 pund i England, hva slags utrolig pris kan det gi i Norge? :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg unna "billigmerker", ellers er det smak og behag hva du velger. Bare pass på at du kan justere lengden på bena!

hvilke merker er det du setter som " billigmerker" da?? :thumbsup:

Så du har trua på den?

Har ikke sjekket prisen på den enda, blir den veldig høy så finner jeg noe annet :)

Hmmm, den koster 100 pund i England, hva slags utrolig pris kan det gi i Norge? :o

blir jo ikke mere en 960,3 ,- pluss frakt og moms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo ikke mere en 960,3 ,- pluss frakt og moms

Er redd frakta blir drøy på den der :thumbsup:

Noen som har bestilt pod eller noe annet av tilsvarende vekt og omfang fra England og dermed vet litt om hva frakten blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to øverste ser mest slik ut som det jeg tenker meg..... Skulle vært artig å vite hvordan Fox eclipse poden var i forhold til disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått masse flotte råd her og de som ser mest aktuelle ut for øyeblikket er:

JRC euro, som Iversen har. Flere som har denne som kan anbefale eller fraråde?

MAD rodpod gunsmoke aluminum, denne får jeg kanskje sett på hos Avkroken.

Fox eclipse - noen som har denne?

Dette legger vel visse føringer på hvilken type som framstår som mest tiltalende. Andre gode forslag innenfor denne kategorien?

Alle disse har muligheter for justeringer så stengene kan ligge flatt eller peke rett opp eller ned.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den trebeinte fra DAM som ligner på MAD-podden, Synes den er litt kranglete, og vet flere som mener det samme om denne podden. Hadde det ikke vært at jeg fikk den i gave hadde jeg gått for en firbeint pod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den trebeinte fra DAM som ligner på MAD-podden, Synes den er litt kranglete, og vet flere som mener det samme om denne podden. Hadde det ikke vært at jeg fikk den i gave hadde jeg gått for en firbeint pod. 

Har firbeinte poder like gode justeringsmuligheter som trebeinte?

De trebeinte jeg har sett på har hatt muligheter til å svinge hele opplegget med stenger på opp og ned og det liker jeg, men kanskje jeg overvurderer betydningen av dette?

Sånn sett ser jo dette optimalt ut:

1210662410image_product.jpg

4 bein og tilsynelatende samme opplegg som de typisk trebeinte.

Like så denne:

RodPod_Daiko_Explora_Doppio_6014_SS.jpg

fra Milo, men denne er vel muligens ustabil iht det potemkin sa i sitt svært utfyllende og gode innlegg.

En annen fra Milo, også 4 bein:

RodPod_RP012_3315_SS.jpg

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt noen flere podder. En tripod er enkel og sette opp, og lett og justere. Aberet er at man ofte må ha noe vekt hengende i midten for å få den stabil.

Fisker man på lengre avstander, og kanskje i rennende vann kan det være fordel med en større tyngre pod, som kan strekkes ganske langt som feks Fox sky pod. Men er gjerne for tung å dra med seg på kortere turer. Denne er det også ett hav av innstillingsmuligheter på, også til kystmeite.

En enkel pod å dra med seg, og enkel og sette opp er f.eks fox quatro pod. Men kanskje ikke like stabil hvis det ikke er noe jord å stikke den ned i.

Selv bruker jeg mye tripoden min, pga sin enkelhelhet og hvir kjapp den er å sette opp. På lenger økter og på avstand kommer skypoden til sin rett.

Som andre har sagt, hvis buzzerbaren er skrudd ned i en stang på poden, blir den vinglete.

Solar lager skikkelige greier, men kan være blytungt, og tungvindt å sette opp. Enkelte også noe ustabile, men varer en mannsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med Robert. Jeg bruker jo tripod, og den er ikke 100% stabil som Robert sier. Når jeg fisker i utlandet eller situasjonen tilsier at jeg må fiske med beinharde baitrunnere, fester jeg et par teltbarduner til poden og fester de godt i bakken bak. Da står den som fjell :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ikke kjøp for billig. Jeg kjøpte en billig rodpod fra England pga at det var det eneste jeg hadde spenn til på den tiden, men poden varte bare en sesong. Litt min egen feil, som hadde strammet gjengene litt for hardt når jeg skrudde den sammen en kald vinternatt på kystmeite. Men billige rodpod-er er ofte laget av svært tynt metall, og tåler ikke stort.

Utenom at gjengene tok kvelden på den ene stanga, så funket rodpod-en helt fint. Nå får den slagside uansett hvor mye jeg har teipet, mekket og ordnet på det ødelagte beinet. Så jeg må nok investere i en ny en jeg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen flere podder. En tripod er enkel og sette opp, og lett og justere. Aberet er at man ofte må ha noe vekt hengende i midten for å få den stabil.

Fisker man på lengre avstander, og kanskje i rennende vann kan det være fordel med en større tyngre pod, som kan strekkes ganske langt som feks Fox sky pod. Men er gjerne for tung å dra med seg på kortere turer. Denne er det også ett hav av innstillingsmuligheter på, også til kystmeite.

En enkel pod å dra med seg, og enkel og sette opp er f.eks fox quatro pod. Men kanskje ikke like stabil hvis det ikke er noe jord å stikke den ned i.

Selv bruker jeg mye tripoden min, pga sin enkelhelhet og hvir kjapp den er å sette opp. På lenger økter og på avstand kommer skypoden til sin rett.

Som andre har sagt, hvis buzzerbaren er skrudd ned i en stang på poden, blir den vinglete.

Solar lager skikkelige greier, men kan være blytungt, og tungvindt å sette opp. Enkelte også noe ustabile, men varer en mannsalder.

Ja Skypoden er virkelig stabil og fin og har mye muligheter, men er kanskje litt tung til korte turer. Men utrolig fin pod.

Har kun hatt denne poden og har ingenting å utsette på den. Har også hatt en Fox Frontier, men den blir for lett etter min smak.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.