Gå til innhold
Fiskersiden

60 gr. lodd, greier ikke å kaste mer enn 5 meter


Gjest fiskekaren
 Share

Recommended Posts

Gjest fiskekaren

Hei,

Jeg er en nybegynner på agnfiske.

Kjøpte meg en ferdig agnsene med lodd og to kroker. Har en 10 fots stang 20 - 50 gram. Han på butikken sa det gikk greit med 60 grams lodd.

Skal det være mulig å kaste mer enn 5 meter? Senen glipper ut av tommelen min når jeg kaster. Har kjøpt meg 30 grams lodd som jeg skal forsøke i morgen. Håper det går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er en nybegynner på agnfiske.

Kjøpte meg en ferdig agnsene med lodd og to kroker. Har en 10 fots stang 20 - 50 gram. Han på butikken sa det gikk greit med 60 grams lodd.

Skal det være mulig å kaste mer enn 5 meter? Senen glipper ut av tommelen min når jeg kaster. Har kjøpt meg 30 grams lodd som jeg skal forsøke i morgen. Håper det går bedre.

Hvor mye betalte du bananen for kastekurset :D ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :D' date='29 juli 2010 - 21:21' timestamp='1280434885' post='608141]

Hvor mye betalte du bananen for kastekurset :D ??

haha!

Du skal nok klare å kaste betydelig mye lengre. Bruke du multi. snelle og er ny på dette kan du slite litt, uten erfaring selv hører jeg at mange bruker litt tid på å bli god til og kaste med disse.

Bruker du haspel bruker du som tidligere sagt helt feil kaste teknikk, du skal holde snella slik at den peker nedover og at du låser snøret mot stanga med pekefingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskekaren

Du burde kaste 50 (x2) meter med 60gr lodd :o mulig stanga er litt overklassifisert :dribble: i så fallgår det bedre i morgen :)

Takk for svar. 100 meter? Jeg får trene litt mer da... Du mener ikke underkvalifisert siden stanga kan ta maks 50 gr. sluker og lodd?

Det som slår meg er at du holder sena med tommelen.

Det vanlige er å bruke pekefingeren

Takk for svar. Aha, det visste jeg ikke. Gleder meg til å forsøke med pekefingeren.

Hvis du fisker med multiplikator så virker det som at du må være ganske slapp i tommelen :P

Hvis du fisker haspel så har du en helt feil kasteteknikk.!

Takk for svar. Jeg har en haspelsnelle. Har du noen tips for bedre kasteteknikk?

[quote name=Mr Big fish :)' date='29 juli 2010 - 21:21' timestamp='1280434885' post='608141]

Hvor mye betalte du bananen for kastekurset :D ??

LOL, jeg er selvlært. :P

Egentlig skal folk ønske deg velkommen til forumet, men i dette tilfellet har man visst glemt det.

Velkommen som ny bruker av forum for skravlekjerringer og fiskeinteresserte.

Ditt kasteproblem er lett å løse. Utifra det du har skrevet, så ligger nok feilen i kasteteknikken.

Takk for svar, og takk skal du ha. Er spennende å lese her. Håper jeg kan fange en fisk eller to i dag.

haha!

Du skal nok klare å kaste betydelig mye lengre. Bruke du multi. snelle og er ny på dette kan du slite litt, uten erfaring selv hører jeg at mange bruker litt tid på å bli god til og kaste med disse.

Bruker du haspel bruker du som tidligere sagt helt feil kaste teknikk, du skal holde snella slik at den peker nedover og at du låser snøret mot stanga med pekefingeren.

Takk for svar. Jeg håper det går bedre i dag da. :)

Endret av fiskekaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trenger ikke å være at du kaster feil som er årsaken til at du ikke får loddet lengre ut. Har du nok snøre på snella? om du har lite snøre så vil du kaste kortere, fyller du opp snella med mye snøre vil snøre fyke avgårde med loddet som et prosjektil gjennom lufta :) og tror nok det er lurest å ha haspelsnelle ikke multiplikator!

Jeg selv bruker en 2-10 grams beastmaster stang med 13-15 grams dupp med masse snøre på snella, kaster lett over 70-80 meter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-80 meter lett?

Er dette med eller uten agn/flue/sluk/spinner?

Jeg kaster kun 20-30 meter lett.

Men så liker jeg å ha litt presisjon i kastingen også.

Tror de fleste overvurderer lengden på sine egne kast.

Ullevål på tvers er en hyggelig distanse selv med tyngre skyts.

Lykke til med kastetreningen. Timing er alt.

Muskelkast er for de som har god teknikk og kan time sine kast.

Fortvil ikke over andres kastelengder. Mulig de kaster over der hvor fisken står. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.