Gå til innhold
Fiskersiden

POPPERFISKE!


Recommended Posts

Ingen som har laget egen tråd om popper fiske.

Vil starte med historie fra igår:

Jeg og en fiskekammerat dro ut, riktignok i full viten om at storabborren jakta i store stimer i Goksjø utenfor Sandefjord, med popper i tankene. Vi hadde naturligvis med oss jerkutstyr også, men popper var hovedsaken. Gjerne på ULutstyr. Og joda vi hadde et veldig morsomt fiske. Abborer store som tennisracketer hiver seg over i total rullgardina-ned-underbuksa-på-hue-villskap de fleste bommer, mange lager ploger og mange sitter fast. Størrelse og farge på popper viser seg å være nærmest irrelevant. Topwalker fra strikepro fanger abbor som bare det bare den blir tirra nok. Største var på "kun" 900gram, men det er bare ett sprørsmål om hvor mange du tar før det sitter en på over kilon og kanskje mer. Men i midten av alt dette spetakkelet får jeg ei litta tryte på ultra-lite-utstyret. Sveiver den inn som om jeg skulle ha stjært både tryte,popper og fiskestang og ser i kjølvannet at ei gromgjedde følger hakk i hæl. Så i et nesten klarsynt og nær back-to-nature øyeblikk bytter jeg nærmest automatisk, lik man gjør når man puster om natta, fra UL stang og setter på en stor abborlignende wobler på den store stanga.(salmo glider) Brenner ut og sveiver den inn i ei salig drittfart og joda... etter ca 8 meter med sinnsyk sveiving banker det på noe tungt. Nå skal det sies at iløpet av de siste 2-3 turene i Goksjø har vi vel sett ei gjedde som strakk seg kanksje litt over 2 kg på en god dag. Så vi drar egentlig ikke hit får å ta dem store. Men altså her midt i abbor bonanza som er så spinnvilt i seg selv jakter altså penere gjedder etter abborer som er blinde i rein jaktrus.7,8 kg og 108 cm lang var den.

Poppere ,for dem som ikke har prøvd det er ,agn som gjør akkurat det bestefaren din sa at du ikke skulle gjøre når du var liten. De plasker og spruter og plopper i vannet. De finnes i litt forskjellige fasonger, men det vi kaller poppere er alle typer agn som i hovedsak er laga for å enten bryte selve overflaten eller bevege seg rett under slik at alt som eventuelt biter etter den vil synes på overflata. Jeg skal ikke sitte her å si at dette fanger fisk hver enneste dag for det gjør det såvist ikke, men å ha en med i skrinet kan gjøre en god fiskedag til noe helt spesielt, noe du aldri glemmer. Man husker jo ofte best de store, men jeg kommer til å huske den som bomma med 20cm fra å hoppe rett oppi båten for egen maskin da den bomma på en popper. Eller den som kanskje veide 4-5 kilo som hoppet mot høstsolnedgangen når hele skogen var farget i gull, all vannspruten var fraget i gull og gjedda blinka jaggu i gull den au. Man blir jo bare sittende å gape etter noe sånt, jeg trur den bomma den og, men jeg er ikke helt sikker. Men gullbildet er brent inn på netthinnen.

Popperen har best kjangs får å lykkes ,etter våre erfaringer,enten tidlig på sommeren når vannet fortsatt er kaldt. Da skvær intil land...gjærne med litt skog på kroken fordi du heiv litt for langt. Ellers må man bare prøve den. Gjerne mot kvelden.Flest fisk får vi litt seinere i sesongen. Blir litt få monstergjedder på popper, men jeg selv har fått på ca 4-5kilo og det er MEGET underholdene å se på i lufta.

Fisketeknikken går ut på å sveive sakte, men samtidig lage såpass med oppstuss at gjedde eller abbor ikke kan ungå å legge merke til det som ligger skada ved overflata.Ha 3 størrelser med deg. En litten en (4-5cm?) en litt større (10cm?) og en stor en... så svær som dem selger. Varier fra å lage så mye leven som popperen er designet får å kunne, til å bare sveive den inn som om du skulle fiske med tørrflue etter ørret. Dra litt sakte inn og la den ligge stille. Man finner stort sett ut om den tar iløpet av realtivt kort tid. Har det ikke skjedd noe på en halvtime så kan du sette på noe annet, og heller prøve igjen litt seinere.

Popperne jeg har brukt mest er Skitterpop fra rapala, strikepro topwalker, Strikepro bubblepopper, Surecatch???. Alle fanger fisk, og alle har sine svakeheter, men fellesnevneren er at dem er veldig artige å fiske med når det er litt action. Og mange poppere er hva skal vi si... gunstig utfromet areodynamisk... det vil si at bare å kaste med dem er gøy fordi du kommer endel lenger enn du normalt gjør med jerks eller woblere.

Morro med flere popperhistorier hvis noen har :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning :thumbsup:

Ja, popperfiske er morro :) har enda ikke prøvd det etter borren, men gjedda har fått kjørt seg (får man nesten si :D)

Ha brukt dam effzet poppere. De er stoore til å være poppere. Slenger dem inn mot sivkanten, og ofte tar gjedda nesten før de treffer vannet! Er jo bare fåtallet av dager at det er popper som gjeder. Men hvis man først treffer, kan det være helt sykt! En trekilos som hopper to meter opp i været og tar betet med seg så snøret løftes helt inn til stangtuppen; Det er rått! :dribble:

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top Bandit er vel mer en walker enn en popper :thumbsup:

Vi kaller nå alt som du ser fisken i overflata når den biter for poppers uansett hva det heter på fint. Sånnset kan vi finne på å kalle hi-lo for en popper bare du drar skjea helt ned :dribble:

Fluefiskere også kan ha mye morro med poppers og museimitasjoner. Sett på en gul badeand for pokker! lett gjedda tar den.

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fiske med popper er uttrolig artig og ikke minst effektivt i de rette tidene.

Selv, bruker jeg mye poppere på sensommeren etter stor abbor. Fra førsten av August og ut september.

Ankrer opp på bestemte steder der man vet at abboren ferdes, holder seg mest mulig rolig og fisker med jigg til stor-stimen kommer og jager små-mort i overflaten.

Da er det bare å slenge på med poppere midt i stimen, og som regel ender det opp i et voldsomt plask da stor abbor hiver seg opp etter popperen. Me ett, blir abboren en skikkelig fighter.

Rekker kanskje maks 2-3 kast før stimen er borte igjen. Så er det bare å vente på neste omgang. Stor-stimene jager aktivt og flytter seg hele tiden.

Kravdal her inne på forumet tok vår største abbor i fjor, 1820 gr på popper, og vi tok et sted mellom 30 og 40 abbor over kiloen i løpet av sesongen.

Vet det blir mange turer utpå nå fremover med popper atter abbor. :thumbsup:

Mitt beste minne fra popper-fiske var ved fiske i ei lita å. Inne i ei dyp vik slengte jeg ut popperen langs sivet. med ett eksploderte vannet og ei gjedde på 108 cm og 8 kg for helt opp i lufta etter popperen.

2 ganger skjedde dette. desverre bommet den begge gangene, men jeg tok gjedda dagen etter på død mort i stedet.

Anbefales å prøve dette :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Vi kaller nå alt som du ser fisken i overflata når den biter for poppers uansett hva det heter på fint. Sånnset kan vi finne på å kalle hi-lo for en popper bare du drar skjea helt ned ;)

Du kan selvsagt kalle det hva du vil, men en popper er noe helt annet enn en walker. Personlig syns jeg walker-fiske lett danker ut popper-fiske hva fisketeknikk, antall angrep fra større rovfisk, av-fisking av små områder osv angår. Og det er slettes ikke alle poppere som beveger seg like effektivt; noen leveres med altfor store treblekroker, andre er feilbalansert og lignende. Jeg har prøvd "noen" poppere og walkere i løpet av de siste åra, og det er relativt mange av de som jeg har måtte justere og balansere selv; da de ikke har gått som de skulle i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt kalle det hva du vil, men en popper er noe helt annet enn en walker. Personlig syns jeg walker-fiske lett danker ut popper-fiske hva fisketeknikk, antall angrep fra større rovfisk, av-fisking av små områder osv angår. Og det er slettes ikke alle poppere som beveger seg like effektivt; noen leveres med altfor store treblekroker, andre er feilbalansert og lignende. Jeg har prøvd "noen" poppere og walkere i løpet av de siste åra, og det er relativt mange av de som jeg har måtte justere og balansere selv; da de ikke har gått som de skulle i vannet.

Ok da så kan jeg føye til walkerbaits som eget da. Der er fiketeknikken pittelitte granne annerledes da baits av denne typen ikke har en "skål" i nesa som kaster opp vann foran seg, men har en gange i vannet som gjør at den "snuser" fra sie til sie og kan med litt trening styres dit du vil (eller vekk fra der du ikke vil) i allefall til en hvis grad. Men grunnen til at vi tar det under ett er at som med poppere er du sjelden i tvil om du hadde napp eller ei.. såsant du ikke så en annen vei :rolleyes: DET er litt av poenget.

Men ja. Har fått prøvd noen overflateagn, og ser som du sier at ikke alle går så bra i vannet som andre. Og ikke ikke alle er like gode å kaste med heller. Og flourcarbonfortommer synker tydligvis MYE fortere enn stålfortommer så dette vanskligjør fisket noe.

Hovedpoenget er at folk må prøve dette. Og heller idag enn "om litt" for "om litt" så er det 6 måneder til overflateagn er aktuelt igjen :DB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ok da så kan jeg føye til walkerbaits som eget da. Der er fiketeknikken pittelitte granne annerledes da baits av denne typen ikke har en "skål" i nesa som kaster opp vann foran seg, men har en gange i vannet som gjør at den "snuser" fra sie til sie og kan med litt trening styres dit du vil (eller vekk fra der du ikke vil) i allefall til en hvis grad. Men grunnen til at vi tar det under ett er at som med poppere er du sjelden i tvil om du hadde napp eller ei.. såsant du ikke så en annen vei :dribble: DET er litt av poenget.

Men ja. Har fått prøvd noen overflateagn, og ser som du sier at ikke alle går så bra i vannet som andre. Og ikke ikke alle er like gode å kaste med heller. Og flourcarbonfortommer synker tydligvis MYE fortere enn stålfortommer så dette vanskligjør fisket noe.

Hovedpoenget er at folk må prøve dette. Og heller idag enn "om litt" for "om litt" så er det 6 måneder til overflateagn er aktuelt igjen :angry2::coldb:

Vekten av fortom ødelegger mye av gange/balanse. Er derfor jeg har gått helt vekk fra både standard fortom og tykk fluorcarbon. Nå bruker jeg wire som kan man kan ordne med de knutene man er komfortabel med. Jeg bruker "Tyger Leader", samt noe "Toothy Critter" i ønsket .lb-størrelse, små tønnesvivler fra Mustad (disse tåler enormt mye tross størrelsen), en enkel standard "Tuna knot" på knuten til svivel, og en egen variant av "Rapala knot" som jeg har funnet frem til selv.

Så langt har dette fungert helt utmerket, og oppsettet tåler alt fra stor fisk til å slepe inn tømmerstokker, hvis man kroker en som flyter rett under overflaten.

Hovedpoenget er at folk må prøve dette. Og heller idag enn "om litt" for "om litt" så er det 6 måneder til overflateagn er aktuelt igjen :angry2::coldb:

Det er nettopp derfor jeg har mast på folk om dette fisket siden jeg selv startet med det den gang. :P Ta gjerne en tur innom bloggen min, vi har tydeligvis samme engasjement for dette fisket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Prøvd disse etter jagende abbor noengang ?

Illex

Fiskes med tight styrende knute, enten i vannflata eller ned til 1m dyp. Lettkasta med heftig lange kast er de også, kommer med superskarpe kroker.

Takk for tipset, de har jeg ikke testet. Ut ifra beskrivelsen høres de veldig spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og testa popper i dag og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg skvatt noe jævlig! kjøpte noen helt enkle poppere på ebay til 14 kr stykket og jaggu gjorde de susen. Kasta ut i mellom noen vannliljer med lettspinnstanga, og plask sa det og en gjedde på 1,5-2kg var oppe og tok popperen. Den satt på en liten stund men så røyk sena for jeg hadde ikke på stålfortom.

Bruker folk fortom eller noe annet lurt? Syns ikke jeg fikk helt den samme dreisen på popperen med fortom selv om den var veldig liten. I tillegg så må jo popperen se ut som en liten sverdfisk der den ligger og vaker... Snakker nå om poppere som er 5-6cm lange bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og testa popper i dag og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg skvatt noe jævlig! kjøpte noen helt enkle poppere på ebay til 14 kr stykket og jaggu gjorde de susen. Kasta ut i mellom noen vannliljer med lettspinnstanga, og plask sa det og en gjedde på 1,5-2kg var oppe og tok popperen. Den satt på en liten stund men så røyk sena for jeg hadde ikke på stålfortom.

Bruker folk fortom eller noe annet lurt? Syns ikke jeg fikk helt den samme dreisen på popperen med fortom selv om den var veldig liten. I tillegg så må jo popperen se ut som en liten sverdfisk der den ligger og vaker... Snakker nå om poppere som er 5-6cm lange bare.

lag en fortom av 0,70 eller tykkere med en svivel i enden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Bruker folk fortom eller noe annet lurt? Syns ikke jeg fikk helt den samme dreisen på popperen med fortom selv om den var veldig liten. I tillegg så må jo popperen se ut som en liten sverdfisk der den ligger og vaker... Snakker nå om poppere som er 5-6cm lange bare.

Greia med "butikkfortom" er at de ødelegger nesten all effekt og gange på små poppere. Fortommen veier for mye, og drar derfor kunstagnet ned slik at det ikke fungerer som det skal.

Forslaget om å bruke 0.70 eller tykkere mono, er jeg ikke enig i. Jeg opplevd selv en gang at en gjedde på snaue 3000 gr. skadet et 0.80 fortom så mye at det røyk idet gjedda havnet i håven. Ønsker man ikke å bruke wire til fortom, så må man i så fall sette sin lit til tykk fluorcarbon.

Men du får en utfordring om du vil fiske med små poppere i et vann med mye gjedde; for du må kompensere et eller annet sted. Var jeg deg, ville jeg skaffet noen større poppere (som dermed tåler vekten av et fortom bedre, samt at større kunstagn ofte frister større gjedde), og heller kjøp knytbare fortom via eBay.

Det er da snakk om plastbelagt wire, ofte à 3, 5 eller 7 meter. Du kjøper i den tykkelsen .lb du ønsker. Merker som "Tyger Leader" og "Toothy Critter" har jeg brukt en stund nå, og har kun lovord å si om det. "Tyger Leader" er ganske dyrt, men det er verdt prisen den dagen du har drømmegjedda på.

Rovfisk bryr seg ikke om fortommet forøvrig, så lenge du fisker kunstagnet slik at det lokker fisken til angrep.

Med fare for litt egenreklame: Jeg har skrevet en artikkel om overflatefiske, du finner den og diverse annet i bloggen som jeg har linket til i signaturen min her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye spennende lesing. Skal handle meg litt knytbar fortom. I mellomtiden får jeg bruke litt tykk mono. Det er ihvertfal bedre enn å bruke 0.10 braid som jeg brukte sist. Leste artikkelen du snakket om også. Bra lesestoff.

Hvor stor popper er det snakk om når jeg kan bruke vanlig fortom? 10cm? 15cm? Noen spesifikke modeller å anbefale?

Var heller ikke klar over at øretten tar popper. Det skal jeg absolutt prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fortommer er bedre enn ingen fortom hvis du fisker med 0.10 braid :closedeyes: Du kan motvirke noe av den negative effekten som kjøpefortommer har ved og ganske enkelt heve stangtoppen... nappe oppover rett og slett. Løser ikke biffen helt, men du vil få fisk.

Edit: Recap: Det du må ha med på poppertur:

1: popper i 2-3 størrelser

2: fiskestang

3: fortommer

4: reine underbukser (piller for å holde dårlige hjerter i sjakk)

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Her var det mye spennende lesing. Skal handle meg litt knytbar fortom. I mellomtiden får jeg bruke litt tykk mono. Det er ihvertfal bedre enn å bruke 0.10 braid som jeg brukte sist. Leste artikkelen du snakket om også. Bra lesestoff.

Hvor stor popper er det snakk om når jeg kan bruke vanlig fortom? 10cm? 15cm? Noen spesifikke modeller å anbefale?

Var heller ikke klar over at øretten tar popper. Det skal jeg absolutt prøve!

Hvor stor popper det behøves før du kan bruke vanlig fortom.. det er vel helst noe du bare må teste ut og se hva du syns. Hva er vekten på de du bruker? Merker du at det er vrient å få popperene du har til å funke som de skal med fortom, så er fortommet for tungt. Nå er ikke fisk (særlig ikke gjedde) mer kresne enn at de kan finne på å ta en popper som går på halv tolv, men det blir ganske slitsomt i lengden å fiske med noe som ikke oppfører seg som det skal. :growl:

Jeg har nevnt flere modeller i artikkelen, samt at det kommer mer detaljert info om både walkere og poppere på bloggen min nå snart. Noe info om walkere er allerede lagt ut. Ta en titt, og spør gjerne hvis det er mer du lurer på. Søk på ebay etter skitter pop, kamikaze, yo-zuri og du har et lite utvalg bare der. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Skal søke litt på ebay. De jeg bruker nå kan umulig veie noe mer enn 5-6 gram. Fortommen jeg brukte var den minste jeg fant :rolleyes: men skal teste ut sånn knytbar fortom. Fikk litt dilla på popper etter plask-opplevelsen i helgen! Du skriver at det er vanskelig å handle dette i norge, og det har jeg forsåvidt erfart. Men vet du om butikker i osloområdet som har et lite utvalg? lettere å handle når man ser hva man får :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Vet at G-sport og Sport1 som regel har de små "Frenzy" popperne, en sjelden gang også froske-popper utgaven. Har du sjekket XXL? Jeg ville forøvrig sjekket med annonsørene her på forumet; kan være at noen her har et utvalg. Hør f.eks. med Tom Ole på avkrokenfiske.com og Out Fishing - der ligger det blant annet Strike Pro poppere i nett-butikkene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.