Gå til innhold
Fiskersiden

POPPERFISKE!


Recommended Posts

Nå har jeg gjort littegranne research (fiska litt :) ) og har finni ut at SØ og HA kan fint ta poppers.(slapp av ikke fått noe enda seff) Jeg har tengt til å prøve meg med en ørretbomber som kastevekt på ei 11 fot 6 fenwikstang med shimano twinpower 2500, 5-30 gram kastevekt.

Bomber forran og popper etter. Det er en veldig smekker stang så så mye "jerking" blir det nok ikke, men jeg føler det er vikigere å få servert en livredd liten fisk på plasser hvor SØ og HA jakter mer enn at den går "som på TV" Skal testes bare det slutter å blåse storm fra alle kanter. Blir vanskli nok å se om det popper noe som helst med den kastelengden jeg håper på. :P

Døsen: Av poppers må du finne noen med litt kastevekt hvis du ikke vil ha dupp sånn som jeg har tenkt. Av farger er mitt tips like godt som papegøya i nærmeste zoobutikk sitt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ser artig ut det her. Forslag til stong-snelde kombinasjon til sjøauren? Forslag til popparar er heller ikkje å forakte.

Unngå stang med for myk tupp, og velg en rundt 10 fot om du ønsker å gå for haspelkombinasjonen. Utenom det så er det ikke så viktig hva du har for stang; det er for myk tupp + for mye lengde som kan gjøre overflatefiske litt slitsomt etter en stund. Klart, med nokså små poppere så kan du nok fint klare å holde på til du blir lei. B)

Selv var det som å gå fra natt og til dag da jeg gikk over til baitcasterkombinasjon istedenfor haspel, det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Hva sjøørret angår, så har jeg hatt mest aktivitet ved skumring når det gjelder popperfiske. Har hatt mange etter på dagtid også (i gamle dager he he), men noe har gjort at de kun har glodd, og ikke tatt. Så variasjon i fisketeknikken din vil nok kunne spille en avgjørende rolle om det er dager hvor aktiviteten er dårlig. Det er ofte en uskreven regel når det gjelder overflatefiske:

Er det lite eller ingen aktivitet fra fisk i overflaten, skal popperen fiskes med få "pop" pr. gang. 1-2 "pop", pause (la den ligge stille på vannet), 1-2-3 "pop", ny pause osv. Ved mye aktivitet langs overflaten, kan du godt øke tempoet under fisket, variere og se om overgang fra sakte fiske til rask vil utløse et angrep.

Forslag til poppere: Forsøk å skaff deg noen som dekker et visst fargespekter. Ha noen med skarp sølvfarge, til de dagene hvor sola skinner og det vil glitre godt av den langs overflaten, noen fluoriserende til de litt mer overskya dagene/uklart vann/skumring og lignende. Følg magefølelsen når du ser på de du vurderer å handle. :P

Nett-handel er som allerede nevnt her å foretrekke. Jeg har brukt mye Rapala Skitter Pop i flere størrelser, Yo-Zuri har et arsenal av farger og modeller, samt at engelskmenn og irer bruker mye Maria Chico Boca poppere til sitt fiske etter havabbor. Dette er litt større poppere, men de er knallfine pga litt mer trekantet snute som gir mer plask og lyd, samt evnen til å utøve en særdeles lokkende "walk the dog" aksjon; hvor snuten dras ned i vannet foran, og stjerten løftes opp bak slik at den akkurat ligger jevnt med overflaten og lager et sikk-sakk kjølvann.

Er du eBay-bruker, så finner du nok som frister der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang på 10 fot synes jeg hørtes langt ut. Har selv stått og plaska med en 8 fots haspelstang som jeg nesten syntes var for lang. Har bestilt meg en 6'6" baitcaster fra ebay som jeg skal bruke en lavprofilsnelle på som jeg tror kan bli bra til det fisket. Det er en typisk lengde som de veldig aktive bass-fiskerne og sånt i usa bruker til poppere og andre overflatebaits såvidt jeg har lest ihvertfal.

Husker ikke merket i farten men det er noen utrolig billige poppere som ligger på ebay som koster 14 kr stykket med gratis frakt til norge. De har jeg testet selv og fått fisk på! Sier ikke at det funker noe bedre enn noe annet men det funker ihvertfal. Billig inngangsbillett til popperfiske i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

En stang på 10 fot synes jeg hørtes langt ut. Har selv stått og plaska med en 8 fots haspelstang som jeg nesten syntes var for lang. Har bestilt meg en 6'6" baitcaster fra ebay som jeg skal bruke en lavprofilsnelle på som jeg tror kan bli bra til det fisket. Det er en typisk lengde som de veldig aktive bass-fiskerne og sånt i usa bruker til poppere og andre overflatebaits såvidt jeg har lest ihvertfal.

Nettopp! :rolleyes: Da har du allerede sikret deg den optimale løsningen til dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tøft :-)

Klarte ikke lure gjedda med popper i dag. Lirka den over huet på den sikkert 20 ganger med forskjellige teknikker og poppere i forskjellige farger. ikke interessert. Så satt jeg på en liten spinner og da satt den på første kastet gitt. Er vel ikke helt popper-sesong for gjedda nå kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popperhatten er essensiell. Føres hos villmarksbutikken på jessheim. Kostet hele 39 kroner elns, så stiv pris, men uten den får man da altså ikke fisk på popper. Pluss at du blir bedre til å synge, du blir høyere, mørkere og sterkere. Noen har til og med fått evenen til å bli usynlig med den hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Flotte bilder Blogz. Kan ikke skjønne annet enn at Loomis-stengene må være blink for dette fisket. De har jo laga stenger for dette fisket i flere tiår.

Tror vi skandinaver har hengt oss litt for mye opp i at vi skal kaste over fjorden og derfor må ha stenger på 10+ fot.

PS. Bind inn en baitholder på stanga di. "Tror bøylefjæra på Twin-Power´n din blir glad for å slippe jobben"

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Blogz. Kan ikke skjønne annet enn at Loomis-stengene må være blink for dette fisket. De har jo laga stenger for dette fisket i flere tiår.

Tror vi skandinaver har hengt oss litt for mye opp i at vi skal kaste over fjorden og derfor må ha stenger på 10+ fot.

PS. Bind inn en baitholder på stanga di. "Tror bøylefjæra på Twin-Power´n din blir glad for å slippe jobben"

Fortommen min var litt lang så den hang egentlig slakt på snella :icecream: Bruker normalt det øyet forran holken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.....å så høre æ' dæm si at du kan få hundrevis hvis du først træff på en skikkelig makrellstim....... :thumbsup:

Den der fikk du ikke akkurat inni Hestvika...?

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.....å så høre æ' dæm si at du kan få hundrevis hvis du først træff på en skikkelig makrellstim....... :thumbsup:

Den der fikk du ikke akkurat inni Hestvika...?

Hehehe.. Nei d var vel litt lenger unna og d var ikke jeg som fikk akkurat denne men det var den som ble fanget på stick/jerkbait.

Og ja dem kommer i store stimer. Litt av ett skue når du ser både to og tre fisker som hopper fritt over vannflata og da snakker vi om fisk som veier 100-300kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.