Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerfiske i ville vesten '10


SMS
 Share

Recommended Posts

1. tur: Drammen-Geilo-Øystese-Bergen-Radøy-Valevåg-Førre-Ålfjorden-Lysefjorden-Sirevåg-Kristiansand:

En tidlig tirsdag morgen i juli kjørte jeg fra vakre, siviliserte Drammen i retning det ville vestlandet, med fagre fjell, dype fjorder og rare dialekter. Etter en knallfin kjøretur via Geilo og Øystese kom jeg frem til første mål på turen; Akvariet i Bergen. Var verdt på tiden og pengene og gå innom akvariet, men det gjorde nesten litt vondt å høre alt det dumme som ble sagt av de andre besøkende. Litt skuffende også å se hvor mye feil det sto om karpefisk i informasjon, skulle tro de hadde brukt Pethon som kilde. Forøvrig har jeg endel å utsette på tilrettelegging for bilkjøring i Bergen by. Altså, maken til dyfunksjonell by har jeg aldri vært borti. Ikke gikk det an å navigere etter sola heller pga mørke skyer, og ikke gikk det an å navigere etter retningen på regnet heller siden dette skifta hele tiden. Nei, her må det ryddes opp. Samferdsel i Bergen sentrum burde bli et statlig ansvar å rydde opp i, og man må ansette noen som er født, oppvokst og unnfanget øst for Haukeli skal det bli orden på dette. Etter en absurd omvei og mye rør fant jeg til slutt frem til Jans Campelen på Bryggen. Gjorde et innkjøp der som senere samme uke skulle vise seg å være gull verdt, mer om det siden.

Etter å ha fått instruksjoner av Jan forsøkte jeg å finne leirkutling i "kutlingvika til Elin", men det var svært få kutlinger å se, og det ble ingen leirkutling på meg. Deppet ikke over dette siden jeg fikk utmerket oppvartning og forlegning hos Jan og Elin, tusen takk til begge for at de huset en artsjeger på tur! Jan hintet noe om mulighet for havål i området, men jeg har ikke helt troa. Det var særdeles dumt å ikke forsøke viste deg seg få dager etterpå da Jan dro flere fine havål.

Neste morgen drar jeg tidlig sørover for å prøve etter vassild utenfor Valevåg. Værmeldinga var bra, været langt fra like godt. Litt irriterende å måtte betale 100 kr for å blåse opp gummibåten på den eneste båtrampa jeg fant i Valevåg, men fort glemt. Skuta:

skuta.JPG

Hadde fått glimrende tips av Affi, tusen takk for fjernguiding! Av de to plassene jeg hadde fått tips forsøker jeg den mest strømutsatte først (Traavåsskallen) siden jeg dro ut en time før full fjære. Ca 10 min etter første nedslipp får jeg tydelige napp ca 150 meter under gummibåten, venter litt før jeg gjør et forsiktig, men bestemt tilslag - fisk! Sveiver fisken rolig opp og i det jeg ser den nede i vannet stiger pulsen raskt; vassild! En fantastisk herlig følelse å sitte i en gummibåt utpå Bømlafjorden i regn og vind, men en håndholdt gps og en brukbar plan - og lykkes nærmest med en gang! Poseringsbilder og selvutløser er helt uaktuelt, har mer enn nok med å holde meg selv og alt utstyret i båten i bølgene. To sei ødelegger det neste nedslippet, men på det tredje sitter det ennå en vassild:

SMS_vassild_1240_1170_1.JPG

1170 og 1240 g.

Vinden øker nå i styrke fra nordøst, strømmen vil snart øke og jeg bestemmer meg for å dra til plassen nærmest land (Valebrotet). I 3.5 knop vugger jeg bortover oppå bølgene og forsøker meg på nytt. Det ble ingen flere vassild, kun tre langer på 5-7 kg. Bare et par timer senere har jeg fått nok og drar inn til Valevåg igjen, særdeles fornøyd. Fikk verken mange eller spesielt store vassild, men fikk ny art, akkurat der jeg hadde fått tips om, fornøyd!

Med drøyt 15 kg lange jeg måtte bli kvitt valgte jeg å besøke kjemivenner i Førre, som noe overrasket tok meg i mot med åpne armer da jeg ramla inn på kjøkkenet deres med to vassild og tre langer. Vassilda ble skrapet, filetert, stekt og spist til kvelds sammen med andelever og en Chablis - passe pretensiøs kveldsmat. Neste dag blir jeg med eks-drikkekompis Sven H. på råning med 740 innover Sveio, så råning med båt utover Skjoldafjorden og gjennom Skjoldastrømmen. Sven H. er verdens mest sosialt og yrkesmessig vellykkede råner, men fremdeles en råner:

raaner.JPG

Han har bilde av kongefamilien på dashbordet så han kan hilse til kongen om det skulle gå galt - akkurat som de britiske jagerpilotene under 2. VK hilste til et bilde av kongen på dashbordet i spitfire'n om de ble skutt ned og ikke fikk skutt seg ut. Respekt. Når denne musikken spilles HØYT fra en Volvo med åpne vinduer får man mye street cred i Sveio: http://www.last.fm/music/Die+Fidelen+Mölltaler/_/Gold,+Platin+und+Diamant Mitt nye favorittband: http://www.moelltaler.at/ Torsdagen går med til råning i Hervikfjorden og litt makrellfiske:

makrellmassakre.JPG

Fra torsdag kveld til godt utpå fredag formiddag gynger jeg rundt i gummibåt på Ålfjorden, kjemper mot vinden med drivanker, men ender med bare brosmer og håer. Skuffende resultat ift innsatsen, men ikke bare-bare for utenbys folk å hente seg blålange eller skolest i Ålfjorden. Håper på bedre vær og/eller å være i større båt neste gang jeg er i området.

For å holde tidsskjemaet mitt reiser jeg sørover til Stavanger og videre til Tau før jeg kjører til Lysefjorden. Ringer så Karleif, lytter ydmykt, og gjør nøyaktig som Karleif sier. Etter ca halvannen time er denne lille rakkeren i boks:

nordlig_knurrulke.JPG

Nordlig knurrulke, turens andre nye art.

Mulig jeg burde ha veid den, kan ha vært ny nrek, men nrek på nordlig knurrulke får heller de lokale fikse.

På lørdag var det klart for min beste fiskedag hittil i år, kanskje den eneste dagen i min sportsfiskekarriere hvor jeg har opplevd hvordan det føles å ha flyt. Fikk være med mester Hugo i båt på Jæren, han stilte med båt, henger og lokalkunnskap, jeg med påhengsmotor og bil.

Planen vår å driftmeite med makrell innover sandstrendene, men først ville jeg forsøke Sand Eel'ene jeg kjøpte hos Jan i Bergen. Det viste seg å være smart! Med en 12.5 cm Sand Eel hoppende bortover sanda persa jeg på:

Knurr, 580 g:

SMS_knurr_580.JPG

Fjesing, 400 g:

fjesing_400.jpg

Rødknurr, 620 g:

roedknurr_620.jpg

Piggvar eter småsil, ergo burde det være mulig å få piggvar på målretta jiggfiske. Etter inspirasjon fra supersvenskenes modifisering av shads til kveite med Gulp prøver jeg en nedskalert variant til piggvar:

sandeel.JPG

Har to tunge napp ila dagen hvor Hugo mistenker piggvar, ingen av de kommer opp til båten. Men til slutt lykkes jeg med å få piggvar på målretta spinnfiske:

piggvar.JPG

En liten, fin piggvar på 440 g. Ingen stor fisk, men kjempegøy likevel.

Turens høydepunkt for min del var den minste fisken jeg fikk. På Jæren er det mye småsil, og alt som svømmer må kunne fiskes. Jeg prøver med en mikrohekle over Sand Eel'en, og etter ørti kast og mange knurr og fjesing sitter det endelig en småsil på den nederste kroken på hekla:

smaasil_1.jpg

Mulig den ble misunnelig? De er jo ikke helt ulike, men den kunstige er en god del feitere:

smaasil.JPG

Skal ikke si 100% sikkert at det var småsil og ikke små storsil, hvem kan egentlig det? Småsil er uansett overveiende sannsynlig, og jeg regner turens 3. nye art som småsil. Trodde det var registrert norgesrekord på denne, så jeg veide den dessverre ikke, brukte den som agn og fikk en liten knurr. Norgesrekorden på småsil er åpen, så det var sånn passe dumt gjort ja... Lengden er lett å estimere ut fra at Sand Eel'en på bildet er 12.5 cm. Norgesrekord på småsil klarer jeg meg fint uten, holder i massevis å ha fått arten på målretta fiske, morsomt!

Vi ser mye laks som hopper og en og annen sjøørret, prøver ett kast med en 15 g sølv/rød holografisk Møresild og rekker å sveive et par meter før jeg får en sjøørret rundt halvkiloen. Så mumler Hugo noe om at han gjerne vil ha en horngjel, siden han ikke har fått horngjel på mange år. Jeg setter på en 12 g hvit/rød Atomsild, på 3. kastet sitter horngjelen, danser bortover vannet, morsomt! Ingen stor fisk, men vi fikk denne arten også på turen.

Fikk Hugo fisk da? Joda, Hugo fikk makrell, fjesing og en millard knurr. Dessverre mister Hugo en enorm fjesing like ved båten, tatt på målretta dorging med wobblere. Flaksen var det nok jeg som sto for på denne turen. Takk til Hugo for suveren guiding, hyggelig selskap og tak over hodet natt til søndag. Har lite erfaring med fiske på slike strender, men 8 arter i båten må være mer enn godkjent; knurr, rødknurr, fjesing, piggvar, sjøørret, makrell, horngjel og småsil.

På veien hjem fra det ville Vestlandet på søndag gjør jeg en stopp ved Sørlandssenteret. Etter å ha inntatt en jordnær og folkelig middag fra restaurantkjeden MacDonalds er det klart for gullfiskfiske. Får trivelig selskap av Havtryta, som var meget overrasket over å finne noen på akkurat plassen han hadde tenkt å fiske. Heldigvis bor han vesentlig nærmere enn jeg gjør, så han får flere sjanser håper jeg. For å gjøre en lang historie kort så ble det noen gullfisk, og nok engang viste en superenkel boltrig å være overlegen overblya dupp til gullfisken:

boltrig.JPG

Havtryta og jeg hadde 10 gullfisk på land ila kvelden, fordelingen skal jeg ikke dvele ved... :D Takk til Lars for fotografering av denne fine fisken på 760 g:

SMS_gullfisk_760_2.JPG

Etter at Lars har dratt for å hente dama etter Pink-konsert i Kristiansand får jeg en litt større på 790 g:

SMS_gullfisk_790_1.JPG

Elendig bilde, jeg vet, men det er ikke lett heller i fjellveggen der.

2. tur: Drammen-Fagernes-Geiranger-Stranda-Liabygda-Åndalsnes-Sunndalsøra-Trondheim.

Tok en drøy omvei på vei hjem fra sommerferien, det er mye fin natur å se i Norge, og spesielt mye fint på fjellet og det ville vestlandet. Prøvde først litt fra kaia i Liabygda, uten suksess. Tar ferga over til Stranda for å fiske taggmakrell i lyset på kaia. Ringer Stein for tips, og håpet om taggmakrell synker da lokalkjente folk i SFK Saltlaken hadde vært der tidligere i sommer og ikke sett taggmakrell. Teller på knappene om jeg skal gidde å fiske eller om jeg bare skal ta ferga tilbake igjen og kjøre rett hjem. Været er brukbart, men lite vind og beskjeden yr. Bestemmer meg for å se om det fins lyr rundt kaia mens jeg venter og ser etter taggmakrell. Det var et godt valg, etter få minutter fiske med en hvit jigg fra Savage Gear tar denne lyren på 2720 på grunt vann:

lyr_2720.JPG

Har heldigvis håv med langt skaft, så både håving og gjenutsetting går brukbart. Henter avkrokingsmatta i bilen tilfelle jeg får flere og større lyr, men glemmer dessverre tripoden til kameraet. Bytter til en 16 cm hvit Sand Eel for å kunne fiske litt dypere, opp kantene inn mot kaia. På første kastet utover smeller det skikkelig, og etter en frisk fight med mange, korte, hissige utras og baling med håven får jeg denne opp på kaia:

lyr_5250.JPG

Ny pers på lyr; 5350g. Dessverre uten selvutløserbilder, hadde tatt for mye tid å løpe til bilen og hente tripod. Jobba lenge med å få liv i lyren igjen etterpå, heiste den ned i håven og holdt hodet mot strømmen, heldigvis svømte den dorskt ned under kaia til slutt. Virkelig godt å endelig få en lyr over 5 kg, gamlepersen på 4.2 var også over 10 år gammel. Lyr er en nydelig rovfisk, som jeg gjerne skulle fått flere og større av.

Får flere lyr på rundt 1-1.5 kg før det blir mørkt, og også noen smålyr under resultatløse forsøk etter taggmakrellen, som ikke var å se. Etter noen timer i soveposen i førersetet på bilen kler jeg på meg og prøver mer kasting etter lyr, får nok en kiloslyr, men mye mindre aktivitet tidlig på morgenen enn det var kvelden før. Det blir derfor berggyltefiske isteden, og jøje meg så mye berggylte det var under brygga på Stranda. Skikkelig brutalt fiske, med bånn brems og stanga i begge hender for å unngå at de går under brygga eller går seg fast i tang og tare. Får en røys over kiloen, tre over 1.5 kg og ser vesentlig større berggylte. De to største på 1560 og 1510 g:

berggylte_1560.JPG

berggylte_1510.JPG

Tar selvkritikk for at jeg ikke tok selvutløserbilder, men var for ivrig etter å fiske...

Lærte mye om berggyltefiske denne økta (tror jeg?) siden jeg fiska grunt og så både agn og fisk. Innså hvor mye feil jeg har gjort tidligere. Å skrelle rekene og bruke små biter er jo oppskriften på å fore bergnebb. Suksess ble det først med de største rekene hele og urensa på 2/0 krok. Det hjalp å sende ned større agn, sjefene der nede ba bergnebben pigge av og tok agnet rolig og selvsikkert. Mens jeg holder på å kikkemeite gylter med hel reke ser jeg plutselig en stim med fisk som kommer innom brygga, som ikke oppfører seg som makrell og ikke ser ut som småsei. De dulter borti hel reke, men tar den ikke, kan det være...? Bytter raskt til krokstr 8 og tar på en liten halebit av en reke...og joda; det var taggmakrell jeg så:

taggmakrell_680.JPG

680 veide den ene jeg fikk før stimen ble borte. Blødde fra gjellene, så jeg måtte ta den. Overskya og litt vind gjorde det vanskelig å se taggmakrellen. Etter frokost på Statoil tar jeg ferga over til Liabygda for å prøve mer etter taggmakrell her. Umulig å se fisken i det dårlige lyset og urolige vannet, men står tålmodig og lar en rekebit synke sakte nedover ytterst på kaia, og ser nappene på snøret som jeg matet ut for hånd. Ble mest små berggylter, bergnebb og smålyr, men klarer å lure to taggmakrell til, en på rundt 600 g, og denne på 830 g:

taggmakrell_830.JPG

Ikke det samme knallfisket etter taggmakrell som Irvin og jeg opplevde for to år siden her, men tross alt fornøyd med de tre jeg fikk under ganske vanskelige forhold.

Og snipp snapp snute så var sommerferien ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis sverre, hvor store kroker til småsila? Har laget en hekle med 14 kroker, trur du det er for stor ?

Takk, Kim! Silene har ganske stor munn, så jeg tror 14-krok er passe. Var vel str 14 eller 16 på hekla jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport. Så skikkelig artig ut.

Noen tips ang. sil. Storsilen er mer grønnlig enn småsilen og har en mørk flekk på overkjeve/snuten.

rsv008cd12.jpg

Havsil er like vanlig som, og nesten lik småsilen. For å skille dem er å telle ryggvirvlene eller finnestrålene. 60-66 ryggviirvler og 49-55 stråler i ryggfinnen for småsil mens havsilen har henholdsvis 67-75 og 56-67. Elementært :thumbsup: så har du jo glattsilen da som ikke er sååå vanlig (trur eg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Rudolf! Det er jo dette som er det beste med å skrive rapporter, få tilbakemelding man lærer av. Har zoomet inn på fullverjsoner av bildene, justert kontrast og forsøkt å telle ryggvirvler/bein og kommer til ca 60. Selvsagt ikke godt nok til å si 100% at det er småsil og ikke en havsil. Imidlertid ser det ikke ut som en storsil mtp den mørke flekken som mangler, men disse er kanskje ikke så tydelige på små storsil? Jeg antar småsil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får trivelig selskap av Havtryta, som var meget overrasket over å finne noen på akkurat plassen han hadde tenkt å fiske.

Ja det skaværrasikkertogvisst, men det var da rett så trivelig, så da gjorde det ingenting.

Ellers er det bare å gratulere med mange fine fine fisker Sverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra fisk her ja! Bra at taggmakrellen dukket opp til slutt, tenkte det gjerne var litt tidlig da jeg var der, utover i august pleier de jo å være temmelig årvisse... Og berggylte er det temmelig mye av ja, på alle de strømsterke kaiene/bergene rundt i Storfjorden. Lyr har jeg fått på opp til 6250g på kaia (min pers), men hilste på en som garantert var over 8 et par ganger i fjor, men den tok bare fiskebiter uten krok og kikket stort sett foraktelig på gummi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr har jeg fått på opp til 6250g på kaia (min pers), men hilste på en som garantert var over 8 et par ganger i fjor, men den tok bare fiskebiter uten krok og kikket stort sett foraktelig på gummi...

Om den er der ennå så var den heller ikke interessert i duppmeitet sypike (5-15 meter under duppen, varierte dypet)...

Lyrfisket var over all forventning, og kompenserte greit for at det ikke var mulig å kikkmeite taggmakrell slik det var sist jeg var på den kaia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.