Gå til innhold
Fiskersiden

Art usikkerhet


Cassius
 Share

Recommended Posts

Hei

Tidligere fisker som har bestemt seg for å trappe opp skikkelig igjenn denne sommeren. Ny her på forumet. Første tråd og post! Lurer på om dere kan hjelpe meg litt. Fikk et par av denne i Dynobukta her om dagen. Jeg tenker det er Flire men trenger et øyekast fra en ekspert. Håper å få kryssa den av på artsjakten.

http://i955.photobucket.com/albums/ae39/dalern/Flire.jpg

Uansett hva det er så regner jeg med den fungerer utmerked som agn for Gjørs og mindre gjedder?

Noen som har noen Gjørs tips for Dynobukta? Hvor dypt er det? Hvor lang ut bør en kaste? Lensa er det den rød greia som går rundt utløpet? Tenker å fiske med glidene agn.

På forhånd takk!

En annen ting. På slutten så det ut som det kokte inne i bukta der. Masse små fisk som spratt i overflaten helt inne ved land. Regner med det er noen større jegerfisk ute på jakt da? Isåfall hva og hva bør jeg hive ut etter de? Prøvde litt forskjellig uten hell. Var ganske sent og holdt på å bli spist opp av mygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt flire tvert, uten tvil. Snuten er tydelig kortere enn øyediameter. Legg merke til at jeg IKKE er ekspert.

Lensa er den røde greia.

Prøv innenfor lensa eller på venstresiden av den. Jeg snakker her om svært beskjedne kastelengder... Jeg ville brukt laue som agn pga størrelsen.

Mange vil sikkert anbefale dupp med akkurat så lang at laua kommer på bunnen.

Jeg har kun fisket etter gjørs i dyno en gang. Da jeg og en kompis prøvde bet det masse, men det ble ikke maange på land.

De fiskene vi fikk til å sitte tok laue, tilsynelatende ble de små mortene vi prøvde litt i største laget for de små gjørsene der, ikke for at de skulle prøve å ta men for kroking.

Ekspertene kan sikkert bidra med mye mer.

EDIT:

Hadde vært jævlig kjekt om ekspertene gadd å bekrefte/avkrefte artsidentifiseringen min, de er jo klin pøle like alle disse karpefiskene.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt flire tvert, uten tvil. Snuten er tydelig kortere enn øyediameter. Legg merke til at jeg IKKE er ekspert.

Lensa er den røde greia.

Prøv innenfor lensa eller på venstresiden av den. Jeg snakker her om svært beskjedne kastelengder... Jeg ville brukt laue som agn pga størrelsen.

Mange vil sikkert anbefale dupp med akkurat så lang at laua kommer på bunnen.

Jeg har kun fisket etter gjørs i dyno en gang. Da jeg og en kompis prøvde bet det masse, men det ble ikke maange på land.

De fiskene vi fikk til å sitte tok laue, tilsynelatende ble de små mortene vi prøvde litt i største laget for de små gjørsene der, ikke for at de skulle prøve å ta men for kroking.

Ekspertene kan sikkert bidra med mye mer.

Takk for svar. Jeg tenkte å dele opp Flira. Hørt at det ikke skal være altfor dumt. Hvordan får du tak i laue? De virker veldig små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laue er enkle å fiske med små kroker, evt kan du prøve med kastenett.

Jaging i overflata er nok heller asp enn gjørs. Bunnmeite med laue er raskeste vei til gjørs, fiske i overflata med blank spinner raskeste veien til asp i Dynovika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er Flire men trenger et øyekast fra en ekspert. Håper å få kryssa den av på artsjakten. (..)

Uansett hva det er så regner jeg med den fungerer utmerked som agn for Gjørs og mindre gjedder?

Små brasmer kan også ha større øyediameter enn snutelengde, men du kan likevel trygt krysse flire av på artslista di.

jo da, kan brukes som agn til gjedde og gjørs, men det er jo lettere å kroke fisken hvis man bruker en slank agnfisk, type laue eller mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flire er en av karpefisken som lettest å forveksles, men denne var temmelig tydelig. Nedre deler av Nitelva har mye flire, men også en del hybrider, så det er helt riktig å være kritisk.

Som agnfisk har jeg aldri hørt at flire er noe stort. Litt for høyrygget kanskje. Ville brukt laue til gjørs, men til gjedda går den vel an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.