Gå til innhold
Fiskersiden

Duppmeite med waggler


rstange
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har brukt litt tid på nettet og søkt for å finne en god dupp. Har for det første lært at det heter duppmeite(?) og at det finnes noe som heter waggler. Viste ikke at det fantes så mye vitenskap bak duppfiske. Blant annet hvorfor det napper så mye når jeg fisker, uten at jeg får noe :P De siste årene har jeg brukt en dupp jeg fikk av min farfar, den er hjemmelaget av eine og ligger ganske høyt i vannet. En fin kastedupp, veier ca. 20g, men etter som jeg har lest på nettet så gjennomskuer fisken den på grunn av motstanden når den trekker i agnet?

Jeg kunne tenkt meg å prøve med en waggler. Men siden jeg aldri har gjort dette før så håpet jeg dere kunne komme med noen tips til en nybegynner. Har prøvd å lese litt rundt på nettet, men de får det til å se og høres så voldsomt avansert ut?

Jeg ønsker ikke å gjøre dette så avansert og høytidelig. Stortsett tar jeg sekken på ryggen og vandrer opp til ett fjellvann hvor jeg gjør bål og hiver ut duppen, så nyter jeg kaffen mens jeg venter på fisken og nyter naturen. Ønsker egentlig bare å øke sjangsene mine for å få fisk :D Agn er makk og storsett fisker jeg etter ørret, eller det som måtte by seg i vannet.

Har funnet en dupp som virker grei, http://www.cralusso.com/angol/rocket.php

Hvis jeg har forstått det rett betyr vekten hvor mye lodd jeg må ha under duppen? Altså 10g krever 10g med lodd for den rette balansen? Så da lurer jeg på hva er normalt å bruke? Det jeg kunne tenke meg er noe som funker bra i de "fleste fjellvatten". Kan vel bruke større eller mindre vekt på loddene etter hvor mange lodd jeg bruker?

Blir kjempe takknemlig om noen kan komme med noen tips/råd til meg, har lest denne artikkelen noen ganger: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/meite/167-duppmeite-i-vann-og-rolige-elver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Eg tror at 10 gram står for vekta til duppen, samme som feks en sluk på 10 gram. Og changebable weight står for hvor mye du kan ha på sena uten at duppen vil synke.

Skal du ha en dupp som ikkje gir motstand i det heile, er vel bomberdupp tingen; skitt fiske

Der går sena rett igjennom duppen. Den er også veldig god å kaste med.

Men som du skriver er det en egen vitenskap å fiske med dupp, eller å fiske generelt ;)

Kompissen min fisker med store dupper fra biltema/jula og eg med bomberdupp,av og til waggler. MEN det blir like mye/lite napp og fisk på oss begge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen Espen linker til er en god start!

Vektangivelsen på en waggler angir hvor mye du må fortynge for at duppen skal være perfekt balansert. Det vil si at bare det markerte feltet på toppen står over vann. Blyer du mer vil duppen synes mindre men motstanden blir selvsagt mindre når fisk tar agnet.

Noen wagglertyper er ferdig blyet. Det vil si at du ikke behøver ekstra fortynging. "Changable weight" betyr at du kan variere hvor mye duppen skal være fortynget i bunnen. Typisk har Milo tyngre wagglere hvor fortynginga er lagt som skiver i bunnen av waggleren. Fjerner du ei skive eller to må du bruke mer bly på sena.

Bomber er ypperlig til kasting men jeg synes de funker heller dårlig til statisk meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den cralusso rocketen er veldig langtkastende.

Det spesielle med den er "bøylen" langs kroppen. Denne gir duppen en mer optimal stilling i lufta enn ved et tradisjonelt fast feste i bunn av duppen, som mye annet av spesielle tekniske løsninger kommer det med en pris.

Dersom du ser instruksene anbefales man å holde tilbake duppen før den treffer vannet, å gjøre dette optimalt, ikke for tidlig eller for sent, er noe som for de fleste krever trening og mange repetisjoner. De anbefaler også en spesiell waggler-påkobligssak som for å unngå tvinn. Disse tingene sier meg at duppen er vanskeligere i bruk enn mange konkurrerende produkter, jeg ville derfor heller satset på en enklere utgave fra f.eks milo. Se wgglere fra Milo, vær oppmerksom på at det er 3 sider.

Rocketen ville jeg sett på om jeg hadde brukt wagglerdupper ei stund, visste hvordan man unngår tvinn (at fortommen under duppen tvinner seg rundt hovedsena, noe som ser ut til å skje nybegynnere rimelig ofte) og ønsket meg noen ekstra meter.

Andre kan ha andre meninger om valg av dupp.

Jeg er ikke ekspert på duppfiske, men vet hvilke problemer som ofte oppstår for meg de få gangene jeg prøver og at det er mer enn nok å konsentrere seg om, om man ikke også skal skulle fokusere på å klare å stoppe den duppen i rett øyeblikk. Gjør du det for sent vil det lett bli krøll. Gjør du det (alt) for tidlig vil du ikke tjene det lille du skal tjene på å bruke denne duppen i forhold til en mer vanlig waggler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor kan jeg kjøpe Milo waggler? Fant ikke noen nettbutikker som forhandler Milo, men mulig jeg ikke leter godt :-) Kanskje få noen tips til gode nettbutikker å handle fiskeutstyr fra? Gjerne fra utlandet også, hvis det er mulig å spare noen kroner der :)

Nå har det dukket opp ett nytt ord jeg ikke forstår i denne jungelen: Pellet Waggler? Hva er forskjell på en Pellet Waggler og en Waggler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg kjøpe Milo waggler? Fant ikke noen nettbutikker som forhandler Milo, men mulig jeg ikke leter godt :-) Kanskje få noen tips til gode nettbutikker å handle fiskeutstyr fra? Gjerne fra utlandet også, hvis det er mulig å spare noen kroner der :)

Nå har det dukket opp ett nytt ord jeg ikke forstår i denne jungelen: Pellet Waggler? Hva er forskjell på en Pellet Waggler og en Waggler? :P

Pellet waggler er en waggler som brukes til å fiske pellet med på Commercials i England. Ikke heng deg opp i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.