Gå til innhold
Fiskersiden

Meite etter gjedde


Stedjan
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett mange filmer om meite etter gjedde med makrell.

Jeg vet alt om hvordan man skal sette opp en good "meiterigg" og sånn, men jeg har liksom ikke hatt noe trua på det.

Har et godt gjeddevann/elv (Andelva i Eidsvoll) som er god, men er det så bra som det folk sier ? :dribble:

Når man ikke har trua på noe, så blir det liksom så hardt å prøve det :)

Fint med noen tips om det funker og hvor det er best å legge agnet og div :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann..

Vorma/ Andelva huser store gjedder er det ingen tvil om.. Jeg har aldri prøvd å meite etter gjedde,noe jeg driver å funderer mer og mer på. Trua må du ha ellers virker ingenting :dribble:

Gamle lekteren på mjøs-samlingene, forran baugen på den og utover ligger den og koser seg. Lillebror dro en på 7.5 der.Hele vika der er gjeddeland. Ellers nede ved grunna før hoelstangen og hoelstangen. 14 kg har jeg hørt rykter om.Selv har jeg en på nesten 6 kg her i fra..Største gjedda jeg har sett følge etter sluken min noensinne her. Aua store som trailerhjul(sikkert draugen) :)

Sørtangen i sundet v strømkanten og innover mot grunna. Verdens ende har det blitt tatt på 10 kg + men det er vel noen år siden. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke går flere her??? Ovenfor svanefoss taes det også mye..

Man må bare prøve. Gjeddemeiting har jeg vel aldri prøvd skikkelig og finnes sikkert andre som kan svare bedre på det. Men

Kjenner jeg får "leamus" i kneet når jeg tenker på det så det må vel prøves. JEG trur det kan være veldig, om ikke mere effektivt en kunstagn.

Husk at dissa elvene er til tider store og du må "treffe" Men treffer du så får du utelling.

En venn av meg fant seg en spott langs andelvabredden på værket og dro den ene etter den andre. Brukte mort iallefall da..

Men du må prøve og ha trua.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andelva har jeg lenge tenkt på å prøve selv etter gjedde, men har bare blitt med en liten tur i bårlidalen etter at jeg så ei 13-15kg purke som gasset i seg en 1,5kg buk. Har hørt om fangster på rett under 10ern i områder over bårlidalen også, men det er uten tvil om at det er bårlidalen som har størst potensiale grunnet de store mengdene med rel stor byttefisk. Hvis jeg skulle ha satset så hadde det vert i bårlidalen på høsten, ettersom det da går opp ganske store mengder med sik og harr. Sik og harr pleier å være litt mer lukerativt for gjedda enn mort, buk og brasme grunnet sitt høyere fettinnhold. Så nå harr og sik samles så er nok de større gjeddene ikke langt unna.

Det som kan gjøre områder ovenfor bårlidalen spennende er alle demningene. Selve demningene er ikke så spennende i seg selv, men den store påvirkningen de har på miljøet kan medføre unormal vekst hos visse fiskeslag. Områder som har god næringstilgang samt små områder gjedda kan bevege seg på, kan medføre noen meget store individer.

Hel makrell er helt klart agn som kan lure opp noen gjedder, men naturlige byttefisk som harr, sik, mort osv funker også helt utmerket.

Husk at for å klare å kaste ut en gjedderigg med rel stor agnfisk kreves det også ei stang som tåler det. Testkurver på 3-3,5lbs er og foretrekke.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 2.75 lb stenger (med en komfortabel kastevekt på 70-120 g), men synes selv de er litt pinglete når jeg lobber ut store agnfisk. Skulle gjerne hatt noen over 3 lb! Men det er klart at skal man bare vippe ut agnfisken så funker vel dine stenger og. Spørsmålet er vel heller hva en stang på 10-30 g klarer om en 10+ gjedde tar agnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, jeg tar nok ikke sjansen på å bruke den stanga da :thumbsup: Men tror ikke jeg får noen svær gjedde uansett xD

Største hittil i livet er vel rundt 2,5kilo bare og jeg ahr fiska MYE denna sommeren i Andelva ved den gamle saga og mange ulike plasser, men alltid fått smått.

Har så og si fiska hver dag i noen uker :rolleyes: hehe. Ligger på 9,3kilo total vekt alt i alt tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske fra land burde du kanskje hatt to stenger ute, så du kan prøve ut forskjellige dybder og legge de ut litt strategisk. Om du aldri har fisket der før, er det vanskelig å vite dybder osv. Men å prøve langs sivkanter kan være en god ide. Midt på dagen står gjedda gjerne på dypere vann, men jeg har tatt stor gjedde midt på dagen også, da gjerne veldig nærme sivet. Har også god erfaring med å ta stor gjedde nærme land, så ser det ut som en bra plass å kaste ut agnet, så skal du ikke bry deg om det er nærme land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i ett vann i går med en hæv av siv og vegetasjon :rolleyes: Brodern fikk 4 gjedder(største var 1,3kg) og 1 abbor, så skal dit igjen i kveld å prøve:) Fisker som regel med to stenger, men hadde ikke makrell i går så testet med reker som funket utrolig dårlig :P Så skal ta favoritt wobbleren som har fanget sikkert 90% av årets fangst og gå nedover elva der brodern fikk en gjedde i går kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i ett vann i går med en hæv av siv og vegetasjon :rolleyes: Brodern fikk 4 gjedder(største var 1,3kg) og 1 abbor, så skal dit igjen i kveld å prøve:) Fisker som regel med to stenger, men hadde ikke makrell i går så testet med reker som funket utrolig dårlig :P Så skal ta favoritt wobbleren som har fanget sikkert 90% av årets fangst og gå nedover elva der brodern fikk en gjedde i går kveld :)

Vann i Eidsvolltraktene med masse siv og vegetasjon.? Hen var det.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo mange vann der med det oppi Gullverket :rolleyes: Vannet jeg fisket i i går var Jønsjøen like bak saga i Gullverket :) Der brodern fikk 5 fisk og faktisk 1 abbor og 1 gjedde på 2 kast på ett nytt sted han prøvde:) hehe. Hvis man går nedover elva fra Jønsjøen så er det mange fine gulper og noen stryk :P Også fra Fløyta litt lenger opp renner det en elv som ender i Jønsjøen og like etter brua er det så mye vegetasjon så det er så og si umulig å fiske der :P Men mange som har prøvd for man ser mange som har kastet oppi høyspent ledningene xD Ligger til og med en dataskjerm flytende der xD Gullverkinga på sitt beste :P haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å prøve deg litt dypere? Finne en plass med 5-6 meter vann? har trua på at du da straks ha muligheten til å klå den 2,5 kilos rekken din :D Større kjangs får at du blanker seff, men helt klart vært å prøve. I gårkveld var jeg å jerka og da var jeg aleine og kunne ligge å tære kunn på min egen tålmodighet og da hadde jeg ett alvorlig napp... var som å prøve å dra løs en fjellrabb fra moderjord helt til det bare var vekk.... kan ha vært en liten fisk som bare traff godt... kan ha vært ett monster.. men det var ca 7 meter dypt der... og det er lissom god dypet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke båt, så kommer meg liksom ikke noe langt ut :D Og har ikke så mange wobblere som går dypt, men jeg kan feste en svær makrell på den havstanga mi og pælme langt fader ut, men vet ikke om hvordan dybden på vanna rundt her er, er vel ganske dypt langt nok ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør på så kommer storfisken!

Går gjedder i både jønnsjøen/jønsjø-åa og fløyta.Også i nedre hoelsjøen.. Men jeg tror det er større sjangser i andelva om det er de største du er ute etter.Når du først surrer oppi der så kan du også prøve Storsjøen i Nord odal..Større der en i de andre kjenna i gullverket.Men man veit jo aldri :thumbsup:

Gullfisker'n har rett i det med demningene i andelva. Og kan huse få men dertil store eksemplarer av krokkodiller. En av verdens største gjedder ble fanget i nettopp en ganske lik elv med flere demninger.. Jeg mener det var en av de nederste demningene var også oppdrett for laks eller ørret,da det, som her også rømmer oppdrett, var det da ei gjedde nedenfor demningen som hadde kosa seg med denna fisken og ble med åra bare større og større. Mener den var på over 30 kg. På de britiske øyer var det i allefall.. Så det som dokumentar for noen år siden og alle detaljene er ikke lengre til stede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok også snittet der.. Du kan fort øke det til 4-6 kg om du reiser over til Storsjøen..Tror jeg ,det er mange år siden jeg har fisket der.

Du kan selvfølgelig ha litt flaks og treffe på 4-6 kg i jønnsjøn men sjangsen er mye mindre.(tror jeg da)

Kanskje noen andre meninger om det her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 2.75 lb stenger (med en komfortabel kastevekt på 70-120 g), men synes selv de er litt pinglete når jeg lobber ut store agnfisk. Skulle gjerne hatt noen over 3 lb! Men det er klart at skal man bare vippe ut agnfisken så funker vel dine stenger og. Spørsmålet er vel heller hva en stang på 10-30 g klarer om en 10+ gjedde tar agnet?

Den største feilen mange gjør er å bruke for grovt utsyr,jeg mener det dreper mye av gleden ved å kjøre fisk.

Har selv landet gjedde på 16.148kg på stang med anbefalt vekt 2-8 gram og 0.20 sene.

Man har jo plass til å kjøre fisken så det er det minste problemet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.