Gå til innhold
Fiskersiden

Meite etter gjedde


Stedjan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var en tur ved Jønsjøen her om dagen, men blei nada :dribble: Er så mye vann der nå desverre.

Dagen etter det var jeg og brodern ved Stor-sjøen og Råsan, men aldri vært der før så vanskelig å velge "gode" plasser, men ble ikke noe da heller.

Jeg får som regel så lite fisk, så begynner å bli drittlei. Er ikke vanlig å få 1-2 fisk på 5-6 turer man har vettu og til forskjellige vann til og med :angry2:

Men men, bare å stå på så kommer det en gjedde eller 10 snart ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er litt mye vann om dagen.. Har 6-7 turer sjøl og to fisk :dribble:

Holder du på å bli lei så ta deg ei pause og driv litt detektiv arbeide.. Kjør rundt og let etter plasser hvor du skal prøve neste gang :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! Største abbor og ørreter går i Vorma.

Tatt noen 1/2 kilos ørretpinner ved myra/badeplassen i Utsjøen.Jeg har kunn fått på flue,når den vaker der. og på kyte.Aldri vanlig sluk..

Kan også legge ut egen tråd på forumet. Kan hende du får litt respons fra flere. :)

En annen ting: "bare gjedder" ??? ØRRET ER AGNFISK/ GJEDDE ER FISK :) (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Nei, gjedder er ikke barebare. Beklager den. ;o)

Har tatt noen store gjedder i Mjøsa tidligere, og det er ordentlig morsomt det når de biter på :))

Har vært og fisket noen ganger i Utsjøen i løpet av sommeren, men har bare fått en ørret som var av passe størrelse.

Fikk den på sluk. Får nok prøve meg litt mer i Vorma etterhvert også. Greit å prøve å teste ut litt forskjellige plasser og forskjellige vann. Er jo noen å velge med her i området :)

Hei og velkommen! Største abbor og ørreter går i Vorma.

Tatt noen 1/2 kilos ørretpinner ved myra/badeplassen i Utsjøen.Jeg har kunn fått på flue,når den vaker der. og på kyte.Aldri vanlig sluk..

Kan også legge ut egen tråd på forumet. Kan hende du får litt respons fra flere. :)

En annen ting: "bare gjedder" ??? ØRRET ER AGNFISK/ GJEDDE ER FISK :) (hehe)

Endret av frankafc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klemmer inn mothakeren på krokene vil krokingsegenskapene beholdes? Snakker om to treblekroker her nå... Det er jo ikke noe som holder krokene fast i gjedda da?

Sæ lenge du ikke skader krokspissen når du klemmer de inn så bevares korkningsegenskapene.

Personlig tørr jeg ikke gjøre det, ettersom det er vesentlig lettere for fisk å riste seg løs hvis den er korka i ytterkanten av kjeften. Hvis gjedda er såpass kroka at jeg ikke kan få ut krok skånsom grunnet mothaka, så et det frem med avbiter å klippe av rett bak mothaka slik at kroken glir lett ut. Går nesten altid bra, men må være stø på hånda så man ikke klipper inn i gjeller og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæ lenge du ikke skader krokspissen når du klemmer de inn så bevares korkningsegenskapene.

Personlig tørr jeg ikke gjøre det, ettersom det er vesentlig lettere for fisk å riste seg løs hvis den er korka i ytterkanten av kjeften. Hvis gjedda er såpass kroka at jeg ikke kan få ut krok skånsom grunnet mothaka, så et det frem med avbiter å klippe av rett bak mothaka slik at kroken glir lett ut. Går nesten altid bra, men må være stø på hånda så man ikke klipper inn i gjeller og div.

Har mistet noen fisker ja.. Spes ibegynelsen da jeg hele tida måtte konsentrere meg om å holde sena stram..

Nå gjør jeg det automatisk og det går helt greit. Selv om jeg mister en og annen nå også.. Det er helt sikkert en mulighet det der med å klippe krokspisser jeg skal ha i bakhodet.Men blir ikke fisken mer skadet under innkjøring da?? Kanskje ikke vørre en det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæ lenge du ikke skader krokspissen når du klemmer de inn så bevares korkningsegenskapene.

Personlig tørr jeg ikke gjøre det, ettersom det er vesentlig lettere for fisk å riste seg løs hvis den er korka i ytterkanten av kjeften. Hvis gjedda er såpass kroka at jeg ikke kan få ut krok skånsom grunnet mothaka, så et det frem med avbiter å klippe av rett bak mothaka slik at kroken glir lett ut. Går nesten altid bra, men må være stø på hånda så man ikke klipper inn i gjeller og div.

blei litt nysgjerrig. får du med den avkutta krokspissen ut av gjeddekjeften etter avbitern har gjort sitt? er vel dumt å legge igjen sånne små spisse metallbiter i gjedda, sånn i tilfelle den svelger den. kan jo gjøre litt skade nede i fordøyelses-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

blei litt nysgjerrig. får du med den avkutta krokspissen ut av gjeddekjeften etter avbitern har gjort sitt? er vel dumt å legge igjen sånne små spisse metallbiter i gjedda, sånn i tilfelle den svelger den. kan jo gjøre litt skade nede i fordøyelses-systemet.

Har mistet noen fisker ja.. Spes ibegynelsen da jeg hele tida måtte konsentrere meg om å holde sena stram..

Nå gjør jeg det automatisk og det går helt greit. Selv om jeg mister en og annen nå også.. Det er helt sikkert en mulighet det der med å klippe krokspisser jeg skal ha i bakhodet.Men blir ikke fisken mer skadet under innkjøring da?? Kanskje ikke vørre en det går?

Vupps, hadde glemt denne tråden litt.

Når kroken sitter i gjelle og man fisker med mothake så blir det fort skade når man tar ut krok. Derfor bruker jeg først nebbtanga til å plassere kroken slik at mye av krokbøyen er synlig, så at jeg kan klippe av kroken nedenfor mothaka med liten risiko for å kutte i gjellene med avbiteren. Normalt klarer man å få krokspissen ut med avbitern, men noen ganger henger den litt igjen eller spretter avgårde. Da er det frem med nebbtanga for å hente ut krokspissen føre man tar ut selve kroken, som glir enkelt ut. Tviler på at fisken blir mere skadet av en krok med mothake enn uten under kjøring. Mothaka gjør lite annet enn å hindre at kroken glipper ut og vil nok ikke rive/ødelegge noe mer enn en krok uten mothake (tror jeg). Har forøvrig også prøvd å klemme inn mothake under avkroking, men det er tricky å treffe riktig samt at nebbtanga ikke har noe særlig klemmekraft i tuppen, noe som fort kan gjøre vondt værre vil jeg tro.

Men for all del, det beste for fisken er utvilsomt mothakeløse kroker. Og det kan godt være at man mister fisk like ofte med mothake. Men hvis jeg skulle ha mista ei schvær gjedde mens jeg brukte mothakeløse kroker, så hadde fort kroken fått skylda. Og jeg hadde nok vært mannevond i flere uker etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen mange gjør er å bruke for grovt utsyr,jeg mener det dreper mye av gleden ved å kjøre fisk.

Har selv landet gjedde på 16.148kg på stang med anbefalt vekt 2-8 gram og 0.20 sene.

Man har jo plass til å kjøre fisken så det er det minste problemet!!!!!

Har du bilder av den 16 kilosen,de vil jeg gjerne se?

Synes ikke det er særlig ok og anbefale 2-8gr til 10+ gjedder men det får bli din sak.

Den kan ikke vært særlig sprek hvis du ikke sleit med det utstyret.

Men grattis så mye med sykt stor gjedde.

Drømmefisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange filmer om meite etter gjedde med makrell.

Jeg vet alt om hvordan man skal sette opp en good "meiterigg" og sånn, men jeg har liksom ikke hatt noe trua på det.

Har et godt gjeddevann/elv (Andelva i Eidsvoll) som er god, men er det så bra som det folk sier ? :(

Når man ikke har trua på noe, så blir det liksom så hardt å prøve det :P

Fint med noen tips om det funker og hvor det er best å legge agnet og div :D

Hei, titta innom den siden her litt tilfeldig, og ble interessert da jeg så områdene som det fiskes i. Når det gjelder meite etter gjedde er det utvilsomt et meget godt alternativ. Selv har jeg fisket en del med dupp og diverse agnfisk. Mort og eventuelt abbor på 200-300 gram er et meget godt agn. Kan være lurt og ta seg en liten fisketur og nappe litt småfisk som man fryser, da har man agn i lengre tid. Jeg pleier å fiske på omtrent 1,5m når jeg meiter med dupp, men det er jo selvfølgelig avhengig av hvor man er og hvilke forholdene man fisker under. Bunnfiske er også veldig effektivt, her har jeg eksperimentert litt med å legge inn flytekuler i fisken slik at den ligger litt over bunnen. Jeg mener også at det da er viktig å gi litt liv i fisken ved å rykke litt i stanga innimellom, alternativt jigge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.