Gå til innhold
Fiskersiden

Meite etter gjedde


Stedjan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men det er ikke så moro for de store gjeddene å bli kjørt med lett utstyr.!!!

Lett utstyr er laget for lett og følsomt fiske etter mindre arter og individer. Tyngre utstyr er laget for tyngre fiske etter større arter og individer.

Har enda ikke fått no særlig uttelling på gjeddemeite i perioder uten is, men har fått ei gjedde på 7620g som bifangst under abbormeite sommerstid. Da brukte jeg karpestenger med en testkurve på 2,5lbs altså 0,25-0,5lbs mindre enn hva man normalt vil bruke til gjeddemeite. Det var ikke noe å si på den fighten gjedda klarte å levere. Noen fine luftige headbanging hopp, og noen korte kotrollerte utras.

Ikke fisk etter slike arter med for spinkelt utstyr. Treffer man på ett stort individ, så må man ha utstyr som klarer å gjøre fighten rel kort.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke så moro for de store gjeddene å bli kjørt med lett utstyr.!!!

Lett utstyr er laget for lett og følsomt fiske etter mindre arter og individer. Tyngre utstyr er laget for tyngre fiske etter større arter og individer.

Har enda ikke fått no særlig uttelling på gjeddemeite i perioder uten is, men har fått ei gjedde på 7620g som bifangst under abbormeite sommerstid. Da brukte jeg karpestenger med en testkurve på 2,5lbs altså 0,25-0,5lbs mindre enn hva man normalt vil bruke til gjeddemeite. Det var ikke noe å si på den fighten gjedda klarte å levere. Noen fine luftige headbanging hopp, og noen korte kotrollerte utras.

Ikke fisk etter slike arter med for spinkelt utstyr. Treffer man på ett stort individ, så må man ha utstyr som klarer å gjøre fighten rel kort.

Bør vel gjøre det her så skånsomt som mulig ja ,da vi er blitt så oppegående att vi klemmer inn mothakere og slipper

fisken ut igjen på en pen måte og takker for lånet :)

Selv om jeg skjønner også gleden med å kjøre fisk på lett utstyr.Det gir skikkelig kick men er ikke det beste for fisken..

Har selv skaffet meg ei 3.2 ib karpe til dette formålet. Småfisken,som jeg da heller ikke er ute etter skal ut igjenn fortest mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen mange gjør er å bruke for grovt utsyr,jeg mener det dreper mye av gleden ved å kjøre fisk.

Har selv landet gjedde på 16.148kg på stang med anbefalt vekt 2-8 gram og 0.20 sene.

Man har jo plass til å kjøre fisken så det er det minste problemet!!!!!

Sorry, men det er idioti! Gjedder på 5 kg og oppover gir en kjempebra fight på karpestenger. Det er klart hvis du fisker fra båt eller en plass med ren bunn, så bør man klare å få inn fisken selvom man bruker lett utstyr. Problemet er at det tar unødvendig lang tid. Er man seriøs og skal kjøre c&r, så bruker man IKKE så lett utstyr som du referer til. Men det er klart, gir du F... i hvordan det går med fisken etter fighten så er det jo greit. Du sier også at "man har jo plass til å kjøre fisken", vel det er ikke alltid det er så mye plass. Kanskje man må styre fisken unna store sivbelter, trær som har falt i vannet osv. Man har ikke alltid så god plass når man fisker fra land! Gjør man litt research og finner en god plass, så kan snittet på gjeddene man får fint være 5 kg+, og å skulle bruke lett utstyr da... ja jeg vil i hvertfall ikke anbefale det!

En annen ting: trådstarter her spør i forbindelse med meite; hva slags agnfisk skal du fiske med hvis du bruker for lett utstyr? Ørekyte??

En siste ting: den vekta di som tydeligvis veier med en nøyaktighet på 1 g; kan du fortelle meg hvilken vekt det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken skal kjøres kort så den ikke sliter seg heeeelt ut, opplever at fisker blir så kjørt og slitne at de velter i vannet og bare ligger der, det er ikke gøy, da mister man hele fiskegleden egentlig, så kjør stor fisk med ordentlig utstyr som er lagd for stor fisk :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke båt, så kommer meg liksom ikke noe langt ut :P Og har ikke så mange wobblere som går dypt, men jeg kan feste en svær makrell på den havstanga mi og pælme langt fader ut, men vet ikke om hvordan dybden på vanna rundt her er, er vel ganske dypt langt nok ut :)

for å finne ut dybden i vannet kan du kaste med kun et pæresøkke i enden av snøret. da vil du også kunne kjenne hvordan bunn det er på plassen(hardbunn/bløtbunn) og hvor det er plantebelter. det kan gi god info om hvor gjeddene sannsynligvis står. (er vel et godt gammalt karpefiske-triks detta?). en annen måte å finne dybden fra land er å fiske med shadjigg langs bunn. den kaster ganske langt og gir god info om bunn hvis man fisker den inn hoppende langs bunn. en slikt fiska jigg er i tillegg veldig effektivt etter gjedda. begge disse metodene av dybdemåling fungerer selvfølgelig best om man har multisnøre på snella.

er forøvrig helt enig med de som mener at for lett utstyr etter storgjedde blir for dumt. tror man både mister og dreper de fleste storfisk på den måten. vil man fiske gjedde med lett utstyr så er det bare å meite etter storabbor med småmort. da får man ofte mye mindre gjedde som gir helt greie fighter på abborutstyret( og unngår forhåpentligvis å kroke de største madammene).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det er idioti! Gjedder på 5 kg og oppover gir en kjempebra fight på karpestenger. Det er klart hvis du fisker fra båt eller en plass med ren bunn, så bør man klare å få inn fisken selvom man bruker lett utstyr. Problemet er at det tar unødvendig lang tid. Er man seriøs og skal kjøre c&r, så bruker man IKKE så lett utstyr som du referer til. Men det er klart, gir du F... i hvordan det går med fisken etter fighten så er det jo greit. Du sier også at "man har jo plass til å kjøre fisken", vel det er ikke alltid det er så mye plass. Kanskje man må styre fisken unna store sivbelter, trær som har falt i vannet osv. Man har ikke alltid så god plass når man fisker fra land! Gjør man litt research og finner en god plass, så kan snittet på gjeddene man får fint være 5 kg+, og å skulle bruke lett utstyr da... ja jeg vil i hvertfall ikke anbefale det!

En annen ting: trådstarter her spør i forbindelse med meite; hva slags agnfisk skal du fiske med hvis du bruker for lett utstyr? Ørekyte??

En siste ting: den vekta di som tydeligvis veier med en nøyaktighet på 1 g; kan du fortelle meg hvilken vekt det er snakk om?

Det er ikke nødvendigvis idioti selvom man praktiserer C&R. Det kommer jo såklart ann på hvor lett utstyr man bruker, men det å kjøre fisken en stund er vel like fullt vanlig. Eks hvis man får på en gjedde på rundt 8kg og er uforsiktig med kjøringa gir man rett og slett ***** om man får den opp eller ikke. Er det da bedre å la gjedda svømma rundt med en krok i kjeften som kanskje sitter så dypt at det er direkte dødelig? Er enig med deg at man ikke alltid har stor plass når man fisker fra land, spesielt når det gjelder meite etter gjedde pga gjedda ofte klarer å surre seg fast i sivet, og da blir det sjelden noen gjedde i det hele tatt.

Når det gjelder agn går det vel neppe stangvekten som betyr noe på agnet med mindre du skal fiske med agnfisk fra en kvart kilo og oppover. Noe man sjelden trenger å bruke uansett hvilken størrelse på gjedda du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Eks hvis man får på en gjedde på rundt 8kg og er uforsiktig med kjøringa gir man rett og slett ***** om man får den opp eller ikke.

hehe, det er jo nettopp derfor jeg reagerer på at noen på død og liv skal bruke så lett utstyr. Da ER man uforsiktig!

Når det gjelder agnfisk er en kvartkilos agnfisk helt normalt, og gjerne større. Om man absolutt vil fiske målretta etter smågjedder kan man gjerne bruke små mort på 50 g. Jada ...det kan selvfølgelig smelle på en stor en på det også, men sjansene øker betraktelig om man har litt str på agnfisken. I tillegg øker sjansene betraktelig for dyp kroking jo mindre agnfisk man bruker! Men folk skal få bruke hva de vil for min del, men å råde nybegynnere til å bruke så lett utstyr som mulig ...nei det kan jeg ikke la være å kommentere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er enig i at det å kjøre fisken lengre vil minke sjangsene for at gjedda skal klare seg, men jeg mener også at det kan være en fordel å kjøre gjedda lenge så gjedda ikke sitter igjen med din krok, stålfortom eller eventuelt tilogmed dupp :P Så det å bruke lett utstyr for å gjøre fighten maksimal er ikke å anbefale sålenge man driver med C&R (Og jeg antar at du gjør det?) Og jeg kan love trådstarter at hvis du får på en stor gjedde så blir nok fighten både morsom og nervøs på nesten uansett hvilket utstyr du bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk på gjeddefisket og fiske generelt egentlig. Bare nå i år det har tatt av og jeg driver ALLTID med C&R uansett størrelse :P Er den kroka så stygt at jeg må bruke makt for å ta ut kroken, så avliver jeg fisken fort og smertefritt for det å slippe utti en fisk som blør som f*** og som har sinnsyke skader, er verre enn å avlive den syns jeg. Nei, skal man fiske så behand fisken godt:)

OG forresten, kan man agne med en makrell på 50-100g (kuttet i småbit seff) og fiske den som en vanlig sluk ? ikke like fort seff, men bare å kunne fiske med agn på forskjellige steder uten å vente på napp på ett sted? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG forresten, kan man agne med en makrell på 50-100g (kuttet i småbit seff) og fiske den som en vanlig sluk ? ikke like fort seff, men bare å kunne fiske med agn på forskjellige steder uten å vente på napp på ett sted? :P

Aktivt bunnmeite med biter av makrell fungerer utmerket ettter gjedde, fisk den som en jigg med korte stopp da du lar den falle ned på bunnen, så gjentar du prossedyren. Det å derimot sveive den inn i fritt vann fungerer sikkert, men aktivt bunnmeite er å foretrekke når det gjelder gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å finne ut dybden i vannet kan du kaste med kun et pæresøkke i enden av snøret. da vil du også kunne kjenne hvordan bunn det er på plassen(hardbunn/bløtbunn) og hvor det er plantebelter. det kan gi god info om hvor gjeddene sannsynligvis står. (er vel et godt gammalt karpefiske-triks detta?). en annen måte å finne dybden fra land er å fiske med shadjigg langs bunn. den kaster ganske langt og gir god info om bunn hvis man fisker den inn hoppende langs bunn. en slikt fiska jigg er i tillegg veldig effektivt etter gjedda. begge disse metodene av dybdemåling fungerer selvfølgelig best om man har multisnøre på snella.

markørfiske (kan selvfølgelig simplifiseres):

Ellers ville jeg nå ikke gå for små agnbiter under gjeddefiske, og heller ikke så veldig aktivt ettersom du ikke har båt. Bruk hele agnfisken og fisk statisk, men det å bytte possisjon på agnfisken ofte kan gi bedre uttelling enn å la den ligge på samme plassen under hele passet. Hvis du skal fiske de øvre deler av Andelva, så kunne det nok være gromt å finne seg ett område hvor man kan mende agnfisken sakte nedover elva med en dupp. Hvis man skal fiske noe mer aktivt enn det burde man bruke båt og benytte seg av bottom-bouncing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnmeite og bottom bouncing har jeg ikke prøvd noe særlig, men bør vel feste agnet sånn at kroker ikke fester seg til bunn da. Noen tips til dette fisket?

Når man bottom bouncer så "popper" man agnet opp fra bunn med f.eks en float stick som man presser inn i kjeften på agnfisken. Søkket er festet til f.eks en bottom bouncer boom, som er en stang/pinne med clipp til søkke i ene enden og ett flyteelement av foam eller gummi 30-40cm over. På toppen av flyteelementet er det ett øye som man trer sena gjennom og binner fast til en svivel for så å feste fortom, tackle og agnfisk.

Kjør den gode gamle googlingen så treffer du en del info om hvordan fisket utføres.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det er idioti! Gjedder på 5 kg og oppover gir en kjempebra fight på karpestenger. Det er klart hvis du fisker fra båt eller en plass med ren bunn, så bør man klare å få inn fisken selvom man bruker lett utstyr. Problemet er at det tar unødvendig lang tid. Er man seriøs og skal kjøre c&r, så bruker man IKKE så lett utstyr som du referer til. Men det er klart, gir du F... i hvordan det går med fisken etter fighten så er det jo greit. Du sier også at "man har jo plass til å kjøre fisken", vel det er ikke alltid det er så mye plass. Kanskje man må styre fisken unna store sivbelter, trær som har falt i vannet osv. Man har ikke alltid så god plass når man fisker fra land! Gjør man litt research og finner en god plass, så kan snittet på gjeddene man får fint være 5 kg+, og å skulle bruke lett utstyr da... ja jeg vil i hvertfall ikke anbefale det!

En annen ting: trådstarter her spør i forbindelse med meite; hva slags agnfisk skal du fiske med hvis du bruker for lett utstyr? Ørekyte??

En siste ting: den vekta di som tydeligvis veier med en nøyaktighet på 1 g; kan du fortelle meg hvilken vekt det er snakk om?

Agnet var en mort ca 70gram.Vekta er ei salgs vekt på en dyrebutikk,løp å kjøp.Siden du mener at det er uetisk å bruke lett utstyr etter gjedde bør vel jeg og alle andre som fisker gjedde med flue legge opp da?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags flueutstyr du bruker da! Man kan holde igjen rimelig mye hvis man har en stang i #8 el 9 og en fortom som ikke er for tynn. Har fått pen gjedde (8.70 kg) på flue selv jeg, og det er utrolig morsomt!

Jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal bedrive ditt gjeddefiske, det har jeg ikke noe med, men å anbefale folk å fiske med lett utstyr etter gjedde klarer jeg ikke å være enig i :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk på gjeddefisket og fiske generelt egentlig. Bare nå i år det har tatt av og jeg driver ALLTID med C&R uansett størrelse :) Er den kroka så stygt at jeg må bruke makt for å ta ut kroken, så avliver jeg fisken fort og smertefritt for det å slippe utti en fisk som blør som f*** og som har sinnsyke skader, er verre enn å avlive den syns jeg. Nei, skal man fiske så behand fisken godt:)

OG forresten, kan man agne med en makrell på 50-100g (kuttet i småbit seff) og fiske den som en vanlig sluk ? ikke like fort seff, men bare å kunne fiske med agn på forskjellige steder uten å vente på napp på ett sted? :D

Det her har mye med erfaring å gjøre,med litt trening og riktig utstyr er det svært få fisk som behøver å kakkes.Om fisken blør litt behøver ikke bety allverden,men vær forsiktig med gjellene da de jo er vitale organer.Legg gjedda på ryggen mens du "opererer" så blir den roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har mye med erfaring å gjøre,med litt trening og riktig utstyr er det svært få fisk som behøver å kakkes.Om fisken blør litt behøver ikke bety allverden,men vær forsiktig med gjellene da de jo er vitale organer.Legg gjedda på ryggen mens du "opererer" så blir den roligere.

Kan også bruke liggeunderlag med glatt plast over om du ikke har avkrokingsmatte. Gjør det sjøl jeg!

Klem inn mothakene på kroken din helt.. Dvs at det ikke kjennes skarpt ut når du stryker fingeren over.Da er det lettere å få ut kroken uten særlig skade.

Karpestang(om du vil ha det )kan du vel få til under 1000,- lappen hos avkroken. Eller gjør som meg og få tak i ei pent brukt ei. Ga 350,- for min sist uke. 3.2ib..La ut annonse på forumet. 2,75 til 3,5 er vel brukbart??

Veldig mye info og meninger kan fort gå i surr for en som vil prøve noe nytt. :) Det er godt ment fra alle sammen.

Finn din stil, det er masse gode metoder her du kan plukke av.

Innsats har med å betale seg så ikke gi opp...Snart sitter 10 kg++ gjedda di :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet, 10 kg gjedda kan dukke opp når som helst, legger man nok timer i det, så skjer det til slutt. Har ikke nådd 10 kg enda, men har hatt på en som mest sannsynlig var i 10 kg klassen. Synd den glapp, men for en fight :P bruker for øvrig ikke lett fiskeutstyr på gjedde, dømmer ingen, men ved C&R er det viktig at gjedda ikke blir utmattet, for så å dø når den blir sluppet etter fighten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan anbefale å få tak i filmer og bøker om gjeddemeite fra England. det er mye lærdom å hente der. sjekk ut bøkene og filmene i nettbutikken på http://www.catchandreleaseproductions.com/

der finner du mye bra. kjøpte meg "Pike fishing the pratice and the passion" av Mick Brown sjøl for en tid siden. en kjempebra bok som helt klart anbefales. tar for seg det aller meste om gjeddemeite og er ganske lettlest. selv om den er på engelsk.

eller søk på youtube etter f.eks matt hayes, mick brown, pike fishing osv. da finner du små klipp fra lengre videoer om gjeddemeite(og annet meitefiske).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.