Gå til innhold
Fiskersiden

Æ hi virti laksfeskar


Triturus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å stille de værste lakseabstinensene måtte jeg ned på Trollabrygga idag og fiske litt kattfesk. Ble noen paddetorsker, men det blir liksom ikke helt det samme.

:)

Du skal ha for forsøket på å lure oss! Vi vet du digger å fiske alt som er smått, sjeldent og aldri vil bli solgt i Ravnkloa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...understreker "med visse unntak"...

jo da, jeg la merke til det. Problemet er ikke at man synes laksefiske er morsomt, for det er det jo, ihvertfall når man får fisk. Og laksen hører absolutt hjemme i førstedivisjon når det gjelder fighteregenskaper, trolig på den øvre halvdelen av tabellen. Nei, problemet er den FANATISMEN mange (ikke alle - må understreke det) laksefiskere legger for dagen. Etter å ha prøvd det meste, inkludert laksefiske, klarer jeg ikke å se den magien mange hevder laksefisket er omgitt med sammenliknet med sportsfiske etter andre arter. Når man ser bort fra fighteregenskaper vil jeg vel heller hevde at laks, ihvertfall i elv, på mange måter er en dårlig sportsfisk, rett og slett fordi fisket etter laks er relativt lite logisk. For meg betyr det mye at fisket bærer preg av problemløsing, der man med logisk sans og sunn fornuft kan resonnere seg frem til ulike løsninger som kan prøves ut. Det er bra at fisket ikke er fullstendig deterministisk, det ville jo ødelagt sjarmen fullstendig, men i laksefisket forekommer det meg at tilfeldighetene spiller en alt for stor rolle. Dette er hovedårsaken til at jeg aldri kommer til å bli noen dedikert laksefisker. Og heldigvis innser selv de fleste laksefiskere at fiskeåret vil bli litt fattig dersom man BARE skal satse på denne ene hesten. Men som sagt, det er fortsatt mange ensporede laksefiskere som kunne ha hatt godt av å få åpnet øynene... :o Og derfor advarer jeg også Irvin mot å flørte for mye med dette...! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Regner med du slenger ut ett agn til en lakseautist i håp om napp på din påstand :rolleyes:

Jeg forstår det slik at du opplever at laksefiske styres av tilfeldigheter i en alt for høy grad. Videre opplever du å ikke kunne løse problemet med å bringe laksen til hugg ved hjelp av logisk tenkning, som et resultat av tilfeldighetenes spill. Dette er din mening, og jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg et stykke på vei hva gjelder tilfeldighetenes spill under laksefiske. Hvordan man klarer å forholde seg til tilfeldigheter og i hvilken grad man aksepter at slike tilfeldigheter spiller inn er selvsagt ulikt fra fisker til fisker, noen er utstyrt med mer tålmodighet, besluttsomhet, også kalt autistiske drag, enn andre.

Tilfeldigheter vil jo avgjøre hvordan de ytre omstendighetene arter seg, vind, vær, vannstand i elv m.m. Slike tilfeldigheter vil som regel ha meget stor innvirkning på om man har et godt laksefiske eller ikke. Dette er imidlertid ikke unikt for laksefiske, men er kjente faktorer for de fleste som fisker etter ulike arter. Slike ytre tilfeldigheter kan være dypt frustrende og medføre at forholdene er slike at man ender opp med null laks på land.

At man derimot ikke ser logikken i under hvilke omstendigheter laksen tar, og hvordan man skal ta den, det tror jeg skyldes manglende erfaring fra laksefiske. Suksess i elven er noe som kommer når man minimerer tilfeldighetene i sin favør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Fanatisme, det er når en laksefisker betaler 10000,- kroner for en uke for å fiske i ei pessvarm og knøttlita elv (som helst skulle ha vært mye større). Og når pasienten etter iherdig innsats etter mange dager, og nogle tusen sleng med fluestanga, endelig får en pinne på under 2 kilo. For så å bruke mange minutter med surstoffmaske eller munn mot munn-metoden for å få liv i denne "døende" og ene laksen. I frykt for å ikke kunne slenge flere kast den dagen :) Kunne faktisk ha vært en fin grillmat, med nogo kald hvitvin attåt dette også, når solen rant ned og varmen ble avtagende. Så hadde fiskeren kunne nyte litt av denne laksen også, til en forandring :P

Slutter egentlig aldri å la meg fascinere over tålmodigheten hos endel laksefiskere. Enn å betale så mye penger, med så dårlige odds, og bruke så mye energi for en liten smålaks. For en tålmod !

Kan da umulig være så behagelig heller å stå i solsteika (med vadebukse) og bli grillet hele dagen i 25 varmegrader, he he. Men det var denne laksen da, man vet aldri. Neste kast, osv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at fisket ikke er fullstendig deterministisk, det ville jo ødelagt sjarmen fullstendig, men i laksefisket forekommer det meg at tilfeldighetene spiller en alt for stor rolle.

Hehe, dette er et argument jeg har hørt ofte :rolleyes: Laks er flaks, mens man FISKER ørret :)

Kan hende det, og jeg er forsåvidt enig i at ørreten er forutsigbar i forhold til laksen, som de fleste andre fisker som strengt skal spise og derfor har en atferd i forhold til dette. Derfor har jeg alltid regnet sjøørreten som en lite komplisert fisk å fange. Er det fine forhold og sø på elva, så er det fluefiske på autopilot og i blinde, og fisk vil du kjenne i løpet av natta. Eller i sjøen. Når man ørreten, så får man den ofte.

Men, og det er et men, som alltid.

Får mange av oss virker det ofte tilfeldig med laksen, og det er jo slik at på gode dager får alle fisk, mens på dårlige dager er det bare noen som får.

Men det er ***** meg alltid de samme som får på de dårlige dagene!!

Noen får ALLTID laks, mens andre bare får dem innimellom. Har de bedre fluer, sluker og wobblere? Stort sett den samme håpløse samlingen av agn. Og det ihvertfall sjelden i mine kretser at det er hemmelige fluer og sluker som gjør forskjellen. Det er Kleppesluken på alle mann :P (Untatt Nils Master og PerH, som har tømt Finland for balsafliser med krok på :P)

Og da innbiller jeg meg at fisket ikke er fullt så tilfeldig som enkelte vil ha det til. Som en av mine kolleger påsto under en (lakse)fisketur i Flåm, når mumlingen om den irrasjnelle laksen kom over et glass. Laksen er IKKE irrasjonell, det er bare vi som ikke forstår den! Og da er man tilbake til at det er en utfordring å lære laksens atferd å kjenne, men ikke så enkel og likefrem som hos fisker som har aktivt næringssøk, og som kan fòres til en fiskeplass :P (OK, det siste var sagt for å erte :D)

Og, jeg må tilstå at jeg sjelden fisker noe annet enn sjøørret og laks, annet enn som rein matauk. Men at mine fisker har fettfinne og mye krefter er bare halve historien. Det er ELVA som er min greie. Jeg vil fiske i strie elver om jeg kan. Utfordringen med laksen er å fange den i elv, med alle utfordringene det medfører. Det er intensiteten ved å ha snøret mellom fingrene, kjenne makken dunke i bunn, mengde fluesnøret for å ha den rette linja eller aktivt treffe strømkanten bak steinen med flue, makk eller sluk. Å ha fem stenger ute med nappindikatorer er helt sikkert kjempegøy, og et målrettet fiske er et prosjekt i seg selv, men jeg klarer bare ikke å putte noen følelser i det.

Jeg gidder heller ikke kaste vekk tida på sjøørret og laks i sjøen eller stille vann. Jeg gjorde det i min ungdom, og ble lei.

ELVA er altså det magiske her, og i Norge er det laksen og sjøørreten som har størrelsen og krafta.

Jeg er en enkel sjel, jeg erkjenner det, og fortjener sikkert all hånlatteren slike som jeg blir møtt med :)

Men, enkle sjeler oppfatter ikke alt det derre likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ELVA som er min greie.

Der traff du spikeren på hodet Olav!

Tror jaggu det hadde vært nesten like gøy med gjedde eller annen hvitfisk også jeg, om man kunne ha jaktet dem i strie elver og opplevd de eksplosive hoggene og utrasene dette fører med seg.

Fisker ikke du i bjøra hvert år? :lol::D

Han prøver å fiske i Bjøra hvert år...

Måtte visst pingle ut på grunn av noe fullstendig uviktige papirgreier i år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der traff du spikeren på hodet Olav!

Tror jaggu det hadde vært nesten like gøy med gjedde eller annen hvitfisk også jeg, om man kunne ha jaktet dem i strie elver og opplevd de eksplosive hoggene og utrasene dette fører med seg.

Stam i små, klare elver f.eks.? Kan vanskelig se at slikt fiske står noe tilbake for ørretfiske med flue, men man hører nesten aldri om noen som driver med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harrfiske i små klare elver er fantasatisk :lol:

Frilinemeite, maggot!

Stam i små, klare elver f.eks.? Kan vanskelig se at slikt fiske står noe tilbake for ørretfiske med flue, men man hører nesten aldri om noen som driver med sånt.

Jeg ville drevet med sånnt om jeg hadde visst om slike plasser og de var innenfor rimelig kjøreavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke du i bjøra hvert år? :lol::D

Ikke hvert år :D

Men det er mye en sosial greie med turen og alt. Kommer elvene i Sogn og Hordaland tilbake, kommer jeg neppe noensinne til å reise til Trøndelagen igjen, annet enn for å være turist i Nidarosdomen :)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mange av oss virker det ofte tilfeldig med laksen, og det er jo slik at på gode dager får alle fisk, mens på dårlige dager er det bare noen som får.

Men det er ***** meg alltid de samme som får på de dårlige dagene!!

Noen får ALLTID laks, mens andre bare får dem innimellom.

for all del, selv om det (tilsynelatende?) er MER tilfeldigheter tilstede i laksefiske enn i mye annet fiske, betyr ikke det at man ikke gjennom dyktighet og erfaring kan påvirke resultatet i sin retning; bedre kasteteknikk og presentasjon, bedre kjennskap til elva og laksens standplasser, tiden man har anledning til å bruke (som jo statistisk sett øker sjansene for å lykkes) er alle grep som bidrar til å motarbeide tilfeldighetene. Men selv om man får slike faktorer på plass - mitt inntrykk er at laksefiske essensielt sett er et lite logisk fiske. Mulig det skyldes at jeg har fisket for lite etter laks og har opparbeidet meg for liten erfaring, men dette inntrykket stemmer jo godt overens med hva legenden Hugh Falkus skrev i sin fenomenale bok om laksefiske. Og jeg tviler på om det er så mange som har lenger erfaring i laksefiske enn det Falkus hadde.

så til dette med elv. Ja, det er noe fascinerende med rennende vann, og ja, jeg forstår dette argumentet. På den annen side er det jo mer SLITSOMT å fiske i rennende vann, da dette som regel krever mye mer kasting, arbeid, årvåkenhet, og fysiske anstrengelser. Selv om det er spennende å fiske i elv blir man også fortere sliten både fysisk og psykisk, særlig dersom det ikke skjer noe på en stund, som man pleier å oppleve under laksefiske. Fiske i stille vann gir bedre muligheter til å fiske SAMTIDIG som man slapper av. Når fisket da i tillegg fremstår som mer logisk er det faktisk ikke så merkelig at mange faller for dette. Men vi må jo alle drive med det vi liker best, skjønt jeg sitter med en følelse av at mange laksefiskere sverger til sin type fiske mer fordi de ikke har prøvd andre ting heller enn fortreffeligheten ved det de selv driver med...? :lol:

Og det er ihvertfall ingen tvil om at det at laksen fiskes i elv gir den mye gratis hjelp under fighten; at tung fisk med stor overflate er hard å kjempe mot i stri strøm er elementær fysikk. Det spiller egentlig ikke så stor rolle om laksen ER sterk, den vil VIRKE sterk uansett! Som noen er inne på gjelder jo dette arter som gjedde også; en av mine beste fighter hadde jeg med en femkilosgjedde i Glomma i Østerdalen. Spreke disse elvegjeddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prøver å fiske i Bjøra hvert år...

Måtte visst pingle ut på grunn av noe fullstendig uviktige papirgreier i år......

Hehe, satser ihvertfall på at det en eneste gangen jeg noensinne kommer til å lage en doktorgrad, så vi får nå se om ikke kommende sesonger blir litt annerledes :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, satser ihvertfall på at det en eneste gangen jeg noensinne kommer til å lage en doktorgrad, så vi får nå se om ikke kommende sesonger blir litt annerledes :lol:

Året du leverer og disputerer blir neppe noe toppår fiskemessig nei... :D Lite tid, og tida man setter av blir fort ukonsentrert. For min del sugde 2009 vakuum, 2009 sugde malinga av veggen, men det har gått mye bedre i år, fortsatt noen mnd igjen, men håper 2011 blir bra. Faren er at jeg blir stående og blanke ukesvis i en lakseelv slik Irvin kommer til å gjøre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå ikke et kvekk hva Piscator mener med laksefiske, i forhold til mange andre fiskeformer. At laksefiske er mere forutsigbart ? Er ikke alt fiske forutsigbart egentlig, eller ikke i mange tilfeller. Å fiske i sjøen etter kveite, torsk, makrell, etc etc. Eller å fiske i vann etter mange forskjellige arter. Mort, harr, sik, gjedde etc. Ja det er bl.a. tilfeldigheter ute å går i laksefiske og, alle kan få laks bare man står på rett plass og fisker over der det evt. vil stå en laks. Men ut ifra det jeg har sett gjennom mange år, så er det så mye mere som skal til for å klare å lure laksen til hogg i lange perioder om sommeren. Særlig hvis man skal takle både mark/sluk/fluefiske. Og takle forskjellige vannstander. Og det er ikke gjort på 10-15 år å tro at man er utlært, det er utrolig mye å lære her også. Og det er som Moberg sier, noen får nesten aldri laks. Noen får tilfeldig en laks, og noen får laks bare de går uti elva. Og gjerne bak 5 andre fiskere som fisker med samme flua :D Eller annet redskap.

Jeg tror det er vanskeligere å få en storlaks i en elv som går på 400 kubikk og er 80 meter bred, enn å få på ei kveite hvis man fisker målrettet etter denne på en god og kjent kveiteplass. Det er faktisk mindre enn 10% av alle fiskere på mitt vald som i det hele tatt kjenner hugg. For å ta ett eksempel. Alt fiske er tilfeldig, og graden av tilfeldighet er avhengig av hvor mye man vet om fiskens adferd :lol:

Ingen kan garantere laks eller en annen art, samme hvor mye man vet. Det er fisken som bestemmer om den vil gape opp. Men det er nok en stor fordel å vite endel om laksefiske også i likhet med andre fiskeformer. Særlig når det butter mot og laksen begynner å bli sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi må jo alle drive med det vi liker best, skjønt jeg sitter med en følelse av at mange laksefiskere sverger til sin type fiske mer fordi de ikke har prøvd andre ting heller enn fortreffeligheten ved det de selv driver med...? :shifty:

Hehe, man kan ikke annet enn å putle med ting man liker :)

For min egen del har jeg knapt tenkt på annet enn fiske siden jeg lærte å gå, og har forsåvidt fisket på stort sett alt som er av fisk rundt meg, men siden jeg nå er en vestlending, så har utvalget av ferskvannsfisk vært svært begrenset, så laksefiskene har dominert.

Nei, trivsel er tingen når man fisker, og der kjenner man selv best hva som trekker :D

Gratulerer til Triturus med laksene, og la oss håpe han ikke nå får ødelagt en ellers lysende karriere som variert sportsfisker <_<

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå ikke et kvekk hva Piscator mener med laksefiske, i forhold til mange andre fiskeformer. At laksefiske er mere forutsigbart ?

Når jeg hevder at tilfeldigheter i laksefiske enn i mange andre typer fiske, så sier jeg jo at det er mer Uforutsigbart. Som jeg også skriver er det jo sjarmerende med NOE uforutsigbarhet, men min erfaring etter en håndfull gangers forsøk på laksefiske i elv (pluss et titalls dorgeturer, men det blir noe annet) er at graden av uforutsigbarhet kanskje er litt i overkant? Og naturligvis er kunnskap og ferdigheter viktig også i laksefiske som jeg skrev, men likevel synes jeg denne fiskeformen er mindre logisk enn mye annet fiske jeg har prøvd meg på. Det er viktig at ting er utfordrende og vanskelig, men helst på en slik måte at man kan RESONNERE seg frem til en løsning. Slik er mye av det fisket jeg har drevet med opp gjennom årene, men laksefisket er ikke slik, det er i hvertfall min opplevelse. Hvis det for eksempel ikke står noen laks på elva hjelper det ikke hvor bra du fisker, du er uansett sjanseløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er helt sikkert, jeg skal fortsette å fiske laks og rapportere det her! Paddetorskrapportene falmer litt hva gjelder engasjement og antall svar :)

Det blir alltid engasjement når en yppersteprest plutselig offentlig annonserer at han er ateist - og praktiserer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.