Gå til innhold
Fiskersiden

HA og SØ


Jazsko
 Share

Recommended Posts

Hei, er ny i Østfold. Er veldig glad i å fiske, spes. etter SØ og HA. Noen som kan anbefale et par steder derman kan finne HA og SØ. Tar gjerne imot tips om elv som har SØ, men som ikke er lakseførende, eller som er delvis lakseførende. Liker å fiske laks også, men nå er det såpass lite igjen av sesongen at jeg ikke gidder å betale fiskekort og avgifter. Hvis noen kan gi meg et par tips rundt Sarps. Fredrikstad, halden osv. Kan gjerne være innsjøer også, med fin ørret.

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haldenområdet er det jo skriverøya som blir sett på som "Sjøørret og Havabborplassen" men gode plasser er også Mørvika, Under Svinesundsbruene, Hov, Brattøya, Bakke og eventuelt Ysthedekilen. Anbefaler nordsia på Skriverøya og på Hov. Veldig mye fisk der, også en god del som har passert kilosgrensa. Mange som fisker fra Brattøya også men det kreves at du har tilgang på båt. Blir jo tatt mye Sjøørret på Skjebergskilen og ved Jeløya men det er jo litt nord for de byene du nevnte... Kan ikke si noe om plasser i Fredrikstad eller Sarpsborg med untak av at når det gjelder Sjøørret kan plasser med brakkvann ofte være veldig gode og til en grad bedre en Saltvann, dette gjelder spesielt i sommermåntenene og seint på våren / tidlig høst. Vil gjerne ha rapport hvis du får noe, Sø eller Ha.

Skitt fiske! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med fiskeplasser, men kan jo informere om at du også må betale fisketrygd for å fiske i elv som kun har SØ.

Fiskekort ja, men ikke den avgiften som går til statn vel?

I Haldenområdet er det jo skriverøya som blir sett på som "Sjøørret og Havabborplassen" men gode plasser er også Mørvika, Under Svinesundsbruene, Hov, Brattøya, Bakke og eventuelt Ysthedekilen. Anbefaler nordsia på Skriverøya og på Hov. Veldig mye fisk der, også en god del som har passert kilosgrensa. Mange som fisker fra Brattøya også men det kreves at du har tilgang på båt. Blir jo tatt mye Sjøørret på Skjebergskilen og ved Jeløya men det er jo litt nord for de byene du nevnte... Kan ikke si noe om plasser i Fredrikstad eller Sarpsborg med untak av at når det gjelder Sjøørret kan plasser med brakkvann ofte være veldig gode og til en grad bedre en Saltvann, dette gjelder spesielt i sommermåntenene og seint på våren / tidlig høst. Vil gjerne ha rapport hvis du får noe, Sø eller Ha.

Skitt fiske! =)

Hei, tusen takk for svaret. Eneste plassen jeg har vært på er karlsøya, og høysand. Høysand har jeg aldri fått noe, men karlsøya har jeg hatt bra uttelling på, men der er det nesten alltid fullt av folk.Ser at du har oppfylt målet med sjørøye, tør jeg å spørre hvor? :) Skal prøve noen av de plassene, vet ikke hvor mye HA og SØ det er nå på tida, men blir vel litt mer SØ til høsten, når vannet kjølner. Det er vel kanskje litt mer aktivitet på de forskjellige innsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for svaret. Eneste plassen jeg har vært på er karlsøya, og høysand. Høysand har jeg aldri fått noe, men karlsøya har jeg hatt bra uttelling på, men der er det nesten alltid fullt av folk.Ser at du har oppfylt målet med sjørøye, tør jeg å spørre hvor? :thumbsup: Skal prøve noen av de plassene, vet ikke hvor mye HA og SØ det er nå på tida, men blir vel litt mer SØ til høsten, når vannet kjølner. Det er vel kanskje litt mer aktivitet på de forskjellige innsjø.

Sjørøya tok jeg på en ferie i Evenes (Mellom Narvik og Harstad) Den anadrome versjonen av Røya finnes ca kun i de tre nordligste fylkene men røyer kan også vandre ut i fjorder på vestlandet en sjelden gang.

Når det gjelder sesongene for Havabbor og SØ er det veldig ulikt. Havabboren trives best om sommeren mens når det gjelder Sø'en så er sommeren den vanskeligste sesongen. Begge er derimot lettest å ta på morgenen, 5 - 8 tia er best for Havabbor, mens Sjørreten biter best fra kl. 23 til 6 - 9 tiden. Hvor lenge Sjøørreten er aktiv utover dagen kommer an på når sola treffer det stedet du fisker. Steder med skygge på morgenen har jeg ofte opplevd at sjøørreten har vært aktiv til kl. 10. Nå for tiden kan du derimot fiske etter begge med hell sålenge du fisker tidlig eller på kvelden. På dagen er det ofte helt dødt. Kan jo nevne at på Hov er ofte Sø'en aktiv lenger ut på morgenen enn på Skriverøya og Brattøya, mens det er dårligere med Havabbor på Hov. Venter du derimot til seint September / Oktober er den beste tiden for Ha og Sø mitt på dagen, men Ha'en er litt mindre aktiv. Når det gjelder innsjøer har Aremark en rekke gode Ørretvann og de ligger forholdsvis nærme hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjørøya tok jeg på en ferie i Evenes (Mellom Narvik og Harstad) Den anadrome versjonen av Røya finnes ca kun i de tre nordligste fylkene men røyer kan også vandre ut i fjorder på vestlandet en sjelden gang.

Når det gjelder sesongene for Havabbor og SØ er det veldig ulikt. Havabboren trives best om sommeren mens når det gjelder Sø'en så er sommeren den vanskeligste sesongen. Begge er derimot lettest å ta på morgenen, 5 - 8 tia er best for Havabbor, mens Sjørreten biter best fra kl. 23 til 6 - 9 tiden. Hvor lenge Sjøørreten er aktiv utover dagen kommer an på når sola treffer det stedet du fisker. Steder med skygge på morgenen har jeg ofte opplevd at sjøørreten har vært aktiv til kl. 10. Nå for tiden kan du derimot fiske etter begge med hell sålenge du fisker tidlig eller på kvelden. På dagen er det ofte helt dødt. Kan jo nevne at på Hov er ofte Sø'en aktiv lenger ut på morgenen enn på Skriverøya og Brattøya, mens det er dårligere med Havabbor på Hov. Venter du derimot til seint September / Oktober er den beste tiden for Ha og Sø mitt på dagen, men Ha'en er litt mindre aktiv. Når det gjelder innsjøer har Aremark en rekke gode Ørretvann og de ligger forholdsvis nærme hverandre.

Thank u, skal prøve å få fisket noe snart.. :rolleyes: Prøver meg tidlig på morgenen, gjør ingenting å stå opp kl 04, og gå ut å fiske :D Det er jo da det er best å fiske... Tusen takk for tipset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
Den Saturday, August 14, 2010 at 0.56, Snorre skrev:

Sjørøya tok jeg på en ferie i Evenes (Mellom Narvik og Harstad) Den anadrome versjonen av Røya finnes ca kun i de tre nordligste fylkene men røyer kan også vandre ut i fjorder på vestlandet en sjelden gang.

Når det gjelder sesongene for Havabbor og SØ er det veldig ulikt. Havabboren trives best om sommeren mens når det gjelder Sø'en så er sommeren den vanskeligste sesongen. Begge er derimot lettest å ta på morgenen, 5 - 8 tia er best for Havabbor, mens Sjørreten biter best fra kl. 23 til 6 - 9 tiden. Hvor lenge Sjøørreten er aktiv utover dagen kommer an på når sola treffer det stedet du fisker. Steder med skygge på morgenen har jeg ofte opplevd at sjøørreten har vært aktiv til kl. 10. Nå for tiden kan du derimot fiske etter begge med hell sålenge du fisker tidlig eller på kvelden. På dagen er det ofte helt dødt. Kan jo nevne at på Hov er ofte Sø'en aktiv lenger ut på morgenen enn på Skriverøya og Brattøya, mens det er dårligere med Havabbor på Hov. Venter du derimot til seint September / Oktober er den beste tiden for Ha og Sø mitt på dagen, men Ha'en er litt mindre aktiv. Når det gjelder innsjøer har Aremark en rekke gode Ørretvann og de ligger forholdsvis nærme hverandre.

Hvor er det dere fisker på Hov? Hvor parkerer dere?

Og hvilke vann i Aremark er bra?☺

Endret av Fiskiøstfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.