Gå til innhold
Fiskersiden

Silurus Glanis


Gjest Frisch
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Frisch

Hva er jevt med å fiske i det hele tatt hvis det ikke gir utfordringer? Fighten er bare bonusen under jakten. For oss som liker utfordringer da.... Ivrig put and take fisker etter ræbu også du da flemms[ :) ][?] De fighter jo bra mener jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa at jeg ikke skulle blande meg in mer, men nå har det stellt det i stand igjenn![|)]

Thor, ja jeg fiske her hjemme etter lange, brosme og torsk. Men det blir noe hel annet da jeg fisker for å få en opplevelse på matbordet også! Når vi snakker fiske i utlandet, så hadde jeg prioritert mye rått fiske før malla!!!

Frisch, har aldrig fiske putt & take, kommer mest sannsynlig aldrig til å gjøre det heller!

Men jeg kan godt tenke meg at du har meitet målrettet etter Hork Frisch[ :) ][?] Det er jo nok en tøffing[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Slapp og slapp, en 50 kiloser napper nesten en mann på 80+kilo over bord...

Ja, mallene svømmer ikke raskt (ihvertfall sammenliknet med eksplosive tunfisker og andre varmblodige tropiske saltvannsfisk), og de er heldigvis relativt passive på land, men de har et ganske kraftig 'bånndrag' for å si det sånn. Da jeg skulle dra 60-kilosen til Grutle på land holdt den på å dra meg uti. Måtte sette skikkelig 'sjøbein'. Og fighten er bare et av mange elementer ved sportsfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til første innlegg. Fyren på bildet er kanskje den med mest erfaring på malle i spania og har i det siste skrevet flere artikler om mallefiske fra belly-boat, fluefiske etter malle, fiske med spinn etc.etc. Det skal funke fint fra bellyboat og jeg har selv vært seriøst inne på tanken (men til min samboers store beroliggelse, ligger bubblan på Kongsvinger). Cluet her blir ekstremitet, take it or leave it. Man kommer ikke fra at det ville vært en heftig opplevelse å fiska disse fra bellyboat! I det store og det hele er det vel størrelsen på disse fiskene som gjør det attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Sollien

Tilbake til første innlegg. Fyren på bildet er kanskje den med mest erfaring på malle i spania og har i det siste skrevet flere artikler om mallefiske fra belly-boat, fluefiske etter malle, fiske med spinn etc.etc. Det skal funke fint fra bellyboat og jeg har selv vært seriøst inne på tanken (men til min samboers store beroliggelse, ligger bubblan på Kongsvinger). Cluet her blir ekstremitet, take it or leave it. Man kommer ikke fra at det ville vært en heftig opplevelse å fiska disse fra bellyboat! I det store og det hele er det vel størrelsen på disse fiskene som gjør det attraktivt.

Nettopp! Størrelsen, og jakten på de som har dette. Specimenfiske i ytterste konsekvens[^]. Du som er up to date i området Øystein, hva er rekorden fra Ebro? rett under 100?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fightet både tuna og malle på 50+ (måtte ta første del av fighten på Grutles første), og det kan ikke på noen måte sammenliknes. Men malla er en FET fisk da, selv om antall kilo ikke sammensvarer med fighten. Ellers var videosnutten et godt eksempel på at hook&hold ofte er det eneste rette. Gir man fisken sjansen kjører den seg fort fast i bånn og er tapt. Skjedde flere ganger i Ebro det gitt. Men det forutsetter selvsagt at man har utstyr som holder...

Ellers går ryktene om at det nå skal bli forbudt med agnfisk (levende, død eller biter) i deler av Spania etter hva jeg har skjønt. Hva dette vil si for sportsfiskeindustrien der er uvisst. Vi kunne jo prøve å forby pilk til torsk her hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers går ryktene om at det nå skal bli forbudt med agnfisk (levende, død eller biter) i deler av Spania etter hva jeg har skjønt. Hva dette vil si for sportsfiskeindustrien der er uvisst. Vi kunne jo prøve å forby pilk til torsk her hjemme også.

Spanjolene ser vel bare sitt snitt til å gjøre livet enda surere for sportfiskere! At de faktisk kommer til å tape en masse penger i samme slengen ødelegger neppe tilfredsstillelsen de får ved å stikke kjepper i hjulene for fisketurister!.... Vilket jävla folk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra i år faktisk forbudt å bruke agnfisk, død eller levende, i Catalunya. Vi visste ikke om dette nå da vi var oppe og fikk besøk av Catalansk politi som kunne fortelle oss at vi satt ca. 50 meter inn i Catalunya og dermed fiska ulovlig. Ettersom loven var ny og snuten heldigvis var av den vennlige typen, fikk vi kun overbrakt nyheten og fiska videre med kveite pellets. omraadet er tricky med tanke på grensene mallom Aragon og Catalunya som gaar litt på kryss og tvers av elva og gjør det vanskelig å ha oversikt. Og om man er ny i området er det virkelig vrient. Fikk også vite at det i Catalunya er nok med den regionale årslisensen for å fiske lovlig. Samtidig pusher alle lokale dagskort for sine omraader... Neste malle-økt legges herved til Aragon.

En effekt av alt styret med lover, regler og generelt dårlig rykte for området, er færre turister og mindre kamp om plassen, hvilket for så vidt er behagelig.

Øst Europa er jo ett brennende alternativ med uante muligheter, men det kan nok også ha sine kjipe sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var fra denne sjappa Helge L. kjøpte mallestanga si. Funka fint det. Tror ikke de hadde online-butikk da, men dette virker jo som de har endret. Stanga var forøvrig smooth, type lett, ikke for dyr og sikkert kraftig nok. Hva den het og hvor den kom fra husker jeg ikke.

En optimal avkrokingsmatte burde kunne brukes til å veie fisken i også, så slipper man og slepe for mye rundt på de. Det er ikke bare, bare å flytte på disse dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har kommet over noe info. om de nedre delene av Donau, Danube? Var for en stund siden ett par karer her på forumet som hadde planer. Kicka på det selv, men fant aldri noen konkrete nettsteder som gikk litt i dybden av fisket. Fant derimot masse kart og endel info. om fugleliv...

Kom gjerne med noen saftige linker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.