Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Lier / Drammen!


Snorre
 Share

Recommended Posts

De trådene jeg har lest har ikke helt hjulpet meg. Skal til Drammen denne helga og satser på å bruke søndagen på fiske i området helst rundt Lier. Noen som kan hjelpe meg med plasser i nærheten som gjør det mulig å få til en tur som en av disse?

Fluefiske etter Ørret / Røye / Harr (Og hva annet som skulle befinne seg der) i en mellomstor elv / Mindre elv eller eventuelt bekk?

Meite etter Gjedde eller Gjørs? (Helst et vann med mort eller annen lettfanget agnfisk.)

Meite etter Karpefisker? (Helst de litt større artene som Brasme, Stam, Vederbuk osv...)

Og eventuelt mindre vann med enten Ørret, Røye, Abbor, og lignende?

Har tenkt på fiske etter karpe men har verken utstyr eller tid til dette, og det samme gjelder Laks. Derfor utelukker dette elver som Drammenselva. Siden det er en søndag vet jeg ikke åssen fiskekortkjøp skal gå heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Lierelva? Der kan du smygfiske sjøørret og laks, og du kan ta en pause i fettfinnefisket og prøve deg på stam. Frilinefisket loff f.eks (er en ganske liten elv). Kortet koster ikke all verden, og det fås kjøpt bl.a. på statoil i lierbyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det karpefisker du er ute etter er det drammenselva som gjelder. Problemet er at stam og brasme midt på dagen på denne tida av året ikke akkurat er hot. Vederbuk derimot er det muligheter for. Rundt mjøndalenbrua er det mye av den. Fettfinner i området veit jeg ikke mye om. Er bra med gjedde i drammenselva, men har ikke fisket mye der, så har ikke noen gode tips der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret igjen. Er vel mer ute etter en enkel fisketur uten helt mål eller mening. Skal i bryllup på Lørdag men kan jo ikke dra til Drammen uten å fiske litt så det blir vel på søndagen. Finns det noen strekker i Drammenselva der man ikke trenger Laksekort? Både Gjedde og Vederbukmeite høres fint ut. Og hvis det eventuelt blir noe gjeddemeite er det mulig å få fisket opp ett par abborer eller et eller annet som kan brukes til agn uten å bruke altfor mye tid?

Er veldig åpen for andre muligheter, men Laks og Sjøørret er ikke det mest interresange på denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner till dilemmaet ditt, ikke alle fisker som er like intresange.

Mitt valg falt på Hai, å den fikk jeg :)

Håper du får hjelp så du får tilfredstilt fiskesuget.

Lykke till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det =)

Har jo fått vite at Lierelva's sesong er over så det utelukker den :/ Noen som har noen anelse om det bare er Karpe og Suter i Damtjern eller er det muligheter for annen karpefisk også? Hadde jo vært interresangt å fiska Suter uansett... Må pakke det jeg skal ha med meg i kveld så det begynner å haste nå... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen gode tips til fiske i selve Drammen. Det måtte være karuss i Damtjern men det har jeg ikke prøvd selv.

En mulighet som kanskje ikke er verdens mest spennende, men sikkert koselig og litt moro, er å dra til øvre del av Drammenselva for å fiske vanlig brunørret. Billig kort (40 kroner døgnet), lett ankomst (ca 3 mil fra Drammen) og normalt greit med ørret opp til 8-9 hekto (men selvsagt muligheter for mye større enn det også). Blir i hvert fall en fin tur så det kan jo være et alternativ.

Utstyr som passer der er stang som takler sluker fra 7-40 gram, og i tillegg til vanlige ørretsluker bør du ha med noen litt tunge (25-40g) sildesluker + noen wobblere på rundt 10 cm. Multi er en fordel da det ofte blir lange kast og mye snøre ute - men selvsagt fortom av mono da - og den kan godt være rundt 0.25mm

Også gode muligheter for fluefiske.

Les mer her: http://www.åmotfiske.no/default.asp?side=orretfiske

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det =)

Har jo fått vite at Lierelva's sesong er over så det utelukker den :/ Noen som har noen anelse om det bare er Karpe og Suter i Damtjern eller er det muligheter for annen karpefisk også? Hadde jo vært interresangt å fiska Suter uansett... Må pakke det jeg skal ha med meg i kveld så det begynner å haste nå... :/

Lierelva er oppe til og med 15/9 og det burde jeg vite da jeg administrere kortsalget der. Damtjern inneholder karpe, suter, abbor, noe ørret, gjedde, mort og muligens et par arter til. Suter har du også i Padderudtjern sammen med gjedde og abbor. Finnes suter og sørv i Dikemarksvanna + mye annet rart. Også er det jo Dvergmalla oppe ved Dikemark sykehus som visstnok er helt tussete etter røkt kjøttpølse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.