Gå til innhold
Fiskersiden

Pelagisk jerking


Recommended Posts

Dette er et fiske jeg stadig liker å prøve meg på.

Håper tråden her kan brukes til å spre historier og erfaringer fra flere som i enten rein uvitenhet har fått gjedde langt fra land, eller hardcoregutta som satser på dette fisket.

Sikkert fler her som kan mye mer om det enn jeg gjør, men det går ut på å finne vann eller omeråder hvor byttefisk jakter på... tja hva kan det være? mygg? plankton? døgnfluer? gøtt må det væra i allefall, på helt andre steder enn man normalt leser att man finner disse fiskeartene. Da gjene på plasser vi i korthet kan kalle "midt utpå". I bøkene og i bladene står det jo normalt at man skal gå intil sivet og fiske gjedde. Men i vann som jeg beskrev over vil gjeddene finne ut at det kan være like lønnt å jakte i de frie vannmassene etter disse "jaktlagene" med byttefisk. Har nå vært litt rundt og prøvd og har finni ut at flere vann har til en viss grad dette fenomenet. Problemet er å finne disse plassene. Det krever rett og slett en innsats med stor fare for å blanke får å kanskje finne ett sted hvor man kan få såkalt pelagisk fisk. Folk vil jo anbefale ekkolodd for å finne slike plasser. Se stimer og kanskje til og med gjeddene selv. Og hvilke dyp de opperer på. Vi er ikke noe flinke til å ta med ekkolodd og det er sikkert bare sykt teit, men sånn er det nå blitt engang. Vår metode går ut på å følge med på vannskorpa og kaste mye. Driver rundt midt utpå og kaste mye. Disse plassene er vansklie å finne fordi man sjelden har landmerker eller grunner å orientere seg etter. Og en annen ting er jo at disse "plassene" kan jo fort fløtte på seg da dem faktisk ikke har noe fast holdepunkt. (håper noen kan formulere eller forklare dette bedre enn det jeg gjorde nå :goodjob:)

MEN! Har du nå engang greid å lokalisere en slik plass, dvs hvis du plutselig får to fisker på en plass "midt utpå" så har du virkelig en mulighet å ha det gøy.(legg merke til hvor plassen er fordi du sansynligvis kan finne fler gjedder her senere) Fisk som jakter på denne måten er ofte fra 2-3 kg (helst mer) og oppover og er mulig pga av jaktmetoden sin veldig spreke. Og det at du fra å stå å kroke 9stk 1,5kg gjedder intill land før du får en på 6kg. Kan du få 6 stykker på over 4 kg og en som er betydelig større i samme tempo som du drar 1,5kg ved land. Hvis du treffer den i humøret.

Det jeg liker er at det kan fort være noe som virkelig hugger tak når du har finni en slik plass... jeg mener VIRKELIG tar tak og svømmer ned! Sier ikke att det har hendt meg ofte, men hvis drømmen er å få stor gjedde på jerk og du ikke har tid til å være på øyern om våren... prøv deg på pelagisk jerking i ditt lokale vann.

Fisketeknikken med jerkbait er jo noenlunde den samme, men få baits er laget for å fiskes på noe særlig mer enn 2-3 meters dyp og dette kan være ett problem. Jeg har tydd til bly på sena og større kroker og flere splitringer får å få baitsa til å synke fortere. Gangen blir helt sikkert langt unna optimal, men får man presantert baitset på riktig dyp har man større kjangs selv om det ikke går "perfekt". Når dette er sagt så har ofte en kar som ikke har modda sine baits utfiska meg flere ganger så noe fasit svar har ikke jeg.

Denna dama tok the pig utenfor ett elveos... gått utpå vannet så det ikke var noe strøm igjen å snakke om. Her var det 6-8 meter dypt og lite å gå etter får å finne tilbake igjen ( :rolleyes: )

Hu veide 10kg og ei sånn lita pakke med smør :growl:

82065-m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ingen andre som har prøvd seg?... verken med eller uten resultat?

Noen som HAR prøvd seg men tør ikke si det fordi dem følte seg überteite når dem lå i 4 og en halv time å dengte midtutpå og ikke fikk ett napp? Dette er sånt som skjer... (i alle fall for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som har prøvd seg?... verken med eller uten resultat?

Noen som HAR prøvd seg men tør ikke si det fordi dem følte seg überteite når dem lå i 4 og en halv time å dengte midtutpå og ikke fikk ett napp? Dette er sånt som skjer... (i alle fall for meg)

gjør det rett som det er og det funker på rett tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør det rett som det er og det funker på rett tidspunkt

Ok? noen teori om når rett tidspunkt er?

Vi føler att i perioder med stabilt vær (ikke nødvendigvis pent vær, dvs ikke store svigninger i temperatur eller trykk på kort tid øker kjangsen for at det biter. Eller har du langt merke til andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det hender under trolling i Mjøsa at en får gjedde der det er flere hundre meters dyp, sannsynligvis gjør de som ørreten ;følger etter stimene med krøkle og lågåsild. Eller at de rett og slett står å venter på at stimer skal passere,uansett så kan gjedda leve pelagisk som ørret og laks så det å jerke midtfjords er ikke helt på trynet, men i Mjøsa tror jeg du skal jerke mye pelagisk før du får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi ser spor i overflata etter gjedde som jakter pelagisk, men det er jo langt i fra noen garanti for at det er hverken gjedde eller jaktende gjedde vi ser når vi bare ser att "noe" har skjedd midt utpå. Men en ting er helt sikkert, prøver man ikke får man heller ikke.

Uff jeg savner spenningen fra dette fisket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Pelagisk jerk er stort sett metoden jeg har brukt når gjedda jager aktivt i de frie vannmassene. I vann med mye sik er det gull. I stille vær ser man både sikstimene samt et og annet plask der gjedda angriper. Jaren, Steinsfjorden, Sperillen etc er høyaktuelle vann, samt flere vann i Haldenvassdraget. På Øyern funker også pelagisk jerk. Høytiden er høysommeren. Er det varmt handler det om fiske kveld, natt og morgen. Det kan i utgangspunktet virke ganske koko og håpløst å fiske midt utpå vannet der det er null features, men når fisken jager i de frie vannmassene gjelder regelen Match the Hatch. Ikke minst er snittstørrelsen på fisken man får pelagisk et argument for å teste det.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Fisker'n fra Eik

12 grader i vannet idag og idag funka det på gokksjø... dette er mer en påminnelse til meg selv til nesteår enn noe særlig annet :)

Ble det noen bra fisk da eller? :) venter på finfin rapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.