Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan finne og fiske lysing?


Luscus
 Share

Recommended Posts

Lysing står høyt på min liste. Har ikke fått anledning til å satse ennå, men det skal jeg. Har derfor lest litt. Gjennomgangsmelodien later til å være:

- Fjorder vestpå med flate mudderpartier på ca 100-200m dyp (men finnes beviselig også i Trøndelag og Nordland).

- Bunnært om dagen, oppover i vannsøyla i de mørke timene.

- Liker relativt varmt vann, Norge regnes som nordgrensa for denne fisken (noe som betyr at forekomster vil variere fra år til år)

- Går visstnok i stim, så har du fått en kan det være flere der.

- Gyter vår/sommer.

- Tackler med selvlysende attraktorer, store agn (og kroker).

- Makrell, sild, akkar skal være gode agn.

Skal man satse på denne fisken vil jeg anbefale å:

* satse et sted der det er kjent forekomst av lysing (helst ferske rapporter, ikke at det ble fanget lysing der for noen år tilbake).

* ekkolodd er kjekt å ha, siden lysingen kan opptre i stim. Dessuten vises forekomster av byttefisk, som er gull verdt å vite om.

* Og som CB sier det: "fiske effektivt og metodisk, og ha trua på det man holder på med"

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt ganske nyskjerrig på lysingen. Er det noen som har tips om hvordan en skal fiske etter denne arten og hvor en typisk finner den? (Dyp, steibunn,mudder, skrenter etc?)Er det f eks noen tider på året at det er enklere å fiske etter lysing?

Ble tatt noen Lysinger her i fjor på grundt vann (kystmeite)

Jeg fikk min på ca 10 meters dyp, reke/makrell som agn.

Lysingene jeg vet om som ble tatt her fra land ble tatt på denne tiden av året Aug/Sept inne i fjorder å havnebasseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar jo du vil ha en stor en... Men for arten sin del er fjorder her i området ofte fulle av små lysing på denne tiden av året. Yrkesfiskerne tar endel temmelig stor eksemplarer i garn utover på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar jo du vil ha en stor en... Men for arten sin del er fjorder her i området ofte fulle av små lysing på denne tiden av året. Yrkesfiskerne tar endel temmelig stor eksemplarer i garn utover på høsten.

Du snakker om "Fjesing" :P

Jeg er heller ingen ekspert men de jeg har fått nappet veldig forsiktig, så vær på hugget. De ble tatt på bunn ca 180m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lysing idag. 3.9.2010 ålesund 7kg, 110meter dybdt

Grattis med sinnsykt fin fangst. Tørr jeg spørre hvilket område du har vært og prøvd i? Vet av fangst fra langt inne i borgundfjorden for noen uker siden. Langt fra samme size riktignok.

Bilder av stor lysing er forresten aldri feil :)

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lysingene som har vært tatt v favorittplassen min i Telemark har vi uten unntak fått v bånnmeite,da vi kun har fisket på bunnen der. (Makrell)

2kroks paternoster/glidende med 2selvlysende kuler som attraktorer.

Har fisket med selvlysende slanger,blekkspruter osv,men kun fått på 2 selvlysende grønne.

Tror det dreier seg om 7-10stk små lysinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.