Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan finne og fiske lysing?


Luscus
 Share

Recommended Posts

eg har ikkje interesse på melde på fiskane til norgesrekord.

Flott , flott !! Men som en av gutta sier er det vanskelig å se om det er de vektene og lengene du nevner Det er hverken måle mulighet eller vekt med i bildene. Synd at du ikke melder disse- da er de uansett hvordan man snur på det ikke Norsk rekord, dog din rekord.

Gratulerer med flotte fisker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og denne

i 10m dypte, heile makrell,

og mange anna lysinger over 1m lengde (alle i flatvann)

01082010seehecht5.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Hva ble vekta på denne ?

7,0m !! er riktig !

heilt store Lysinger sitter her i Dalsfjorden sjelden i dypd vann, mest mellom 5 til 30m.

Tar de på mellom 5 > 30 meters bunndybde eller er det mellom 5 > 30 meter der de tar , men en dypere under ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble vekta på denne ?

vekt er ukjent

Tar de på mellom 5 > 30 meters bunndybde eller er det mellom 5 > 30 meter der de tar , men en dypere under ?

Lysinger ligge alltid på lur på bunn og max til 1m over bunn. Men lysinger kommer og gjerne etter agn,hvis du drai op.

Beste lysingplasser er undervannsfjelle med delvis sandboden i 20 til 30m dypd vann. Lysinger ligger på toppen av dei undervannsfjelle i dypden til ca. 5m under vannoverflaten.

Egentlig de typisk stortorsk plasser. Kvitting er mest en sikkre garant før lysing forekomme.

:lol:@alle

takk for masse grattis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske fisker!

Og jeg synes bildene er kule, da...

Godt gjort!

Bildene er drittfine og viser hvilke rovfisk lysingen er. Vet at jeg provoserer, men har vanskeligheter med å se at fiskene har vektene som nevnes, da lysing er faktisk lette i forhold til størrelsen ( nesten på lik linje som lyr) og betydelig mindre kompakte en feks. brosme ( mest kompakt) og lange.

Lysinger ligge alltid på lur på bunn og max til 1m over bunn. Men lysinger kommer og gjerne etter agn,hvis du drai op.

Beste lysingplasser er undervannsfjelle med delvis sandboden i 20 til 30m dypd vann. Lysinger ligger på toppen av dei undervannsfjelle i dypden til ca. 5m under vannoverflaten.

Egentlig de typisk stortorsk plasser. Kvitting er mest en sikkre garant før lysing forekomme.

:lol:@alle

takk for masse grattis

Kan hende at slik er lokalt hos dere og med tanke på mattilgang. Om ikke hadde flere tatt lysing ellers i hverdagen, da biotoppen du nevner er plassene som avfiskes oftest. Ellers lever lysingen betydelig dypere ( det er bare å se på fiskens øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

13,2 høres riktig ut i forhold til lengden. Bjørn Florø-Larsen fikk en på Frøya som var 103 cm og 9,5 kg. Men Reinhardt, du skriver tidlig i tråden at det er norsk rekord, men senere skriver du at du ikke ønsker å melde den inn som norsk rekord. Hvorfor ikke det? Det er ikke norsk rekord da, som du skriver. Hvis fisken er veid på vekt godkjent for kjøp og salg, eller privat vekt av anerkjent merke som sjekkes opp mot godkjent vekt, så er dette en enkel sak. Ta kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått lysing i Stavanger traktene?

Min far fikk nettopp en lysing på 5,05kg i ryfylke i Stavanger. Har sjøl ingen gode bilder av den, skal få han til å sende, men fikk en mms av kjeften når han fikk den :P

107930_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43468/107930.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Skal være en del gode plasser i stavangerområdet har eg hørt, men har ikkje fått den selv der. Min far har 3 stk igjennom fiskekarrieren i området, så d e ikkje snakk om rotenonbehandling av fjordene enda for å bli kvitt den :P Men ska ver sagt at ingen er tatt på målrettet lysingfiske, og di 3 fiskene fordelt på 2 plasser. En tatt ved espevik(nærheten av nedstrandsfjorden) og 2 på Marvik.

Kor lang var Reinhardt sin på 13,2? mulig eg e blind men ser d ingen plass ;) Min var en veldig kraftig fisk, så eg fikk mye ut av di 103cm

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått lysing i Stavanger traktene?

På høsten ser jeg noen år en del lysing på stranden foran huset mitt på tuppen av Hundvåg under nattdykking. De er jo bare babyer i forhold til de fiskene Reinhard har fått, men de finnes da her. Jeg har ikke fått dem på stang, men min eldtse sønn, Håvard, tok en på stang på 24 meters dyp rett utenfor huset vårt. Den tok på makrellagn i skumringen.

Her er bilder av en Hundvåglysing.

rsv009cd16.jpg

rsv077cd065.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.