Gå til innhold
Fiskersiden

hadmono - fortom til jerkfiske


Recommended Posts

Jeg bruker det ikke til rent jerkfiske, der er jeg gammeldags og bruker stål (american fishing wire). Men er jeg ute og bare har med en stang, og den har FC så bruker jeg det og det går helt fint. Jeg bruker forøvrig en kombo nå om dagen, 30-50cm 1,3mm fluoro og 15 cm stål på enden. Fluoron knyter jeg rett på hovedlina. Anbefaler ikke noe tynnere enn 1mm fluoro, med mindre man kjører kombo fortommen. Kombofortommen funker forøvrig veldig greit til glidere og slikt.

0,80 fluoro er lett å knyte, 1,3 er ikke fullt så lett B)

tafs.jpg

Denne typen, men på jerk så dropper jeg snap'en og bruker splitring.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Stål er det eneste jeg stoler 110% på men liker ikke at det er stivt (bortsett fra til jerk) Så da bruker jeg det synes er nest best, tjukk FC. Andre sverger til xxstrandwire, men jeg har sett altfor mange crimps gå åt skogen (selv uten fisk på, selverfart 2 ganger med BFT fortom) seg være hjemmelaga eller kjøpefortommer.

Barreltwist (stål) og knuter stoler jeg mere på. Og det er jo ikke til å legge skjul på at FC tåler gjeddetenner mindre enn stål, derfor garderer jeg meg med tjukk FC, samt at den er litt stivere enn tynnere, og man får mindre fouls.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun .93 fluoro xlnt spectrum fra pro logic. Tåler myyye juling. Ifølge en tysk bekjennt som har fisket mye gutta i savage , hadde de landet over 200 , 100cm+ uten å ha sliti noen fortom. De fliser seg selvsagt etter noen turer i møte med tenner osv , men da er det kjapt å bytte. Jeg anbefaler det iallefall fremfor wire/stål/titan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.