Gå til innhold
Fiskersiden

Ambis Classic


Recommended Posts

Hei. Tenkte å hive meg på jerkbait bølgen sånn smått..

Lurer på om de gamle klassiske ambissa duger til jerkbait? De c 5000/6000 snellene.. De har jo tålt alt annet i en del år så jeg bare lurte litt. :)

Takker for eventuelle tips/råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det spørs helt på hvor tunge baits du skal kaste med til jerk det.

De snellene du nevner der er vel i utgangspunktet ment for vesentlig lettere kastevekter enn mange av de "vanlige" baitsa på 100 gram pluss, men lettere greier sånn rundt 50 gram bør gå greit vil jeg tro.

Det er jo en grunn til at de har laget egen JB (jerkbait) snelle.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn ikke noe greie på det der.

Jeg har sett(iallefall så langt) kastevekter opp til 150 gram som er vanlig i butikkene..

Er vel også der jeg hadde tenkt meg ett sted.. Vi må jo ha storgjedda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordeler/ulemper med større stang en 150 gr? :)

Jepp... så om du har pelt på den og likt den i Villmarksbutikken vet du hva du får.

Jeg kjøpte min i Villmarksbutikken fordi jeg måtte ha den med engang da den forrige snella jeg hadde brukt knela og jeg skulle ut.

Er bare der og peller jeg..Og handler som regel andre steder. De kaster meg snart ut(he,he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs igjen på hva slags baits du skal kaste.

Gummidyra til savage gear f.eks som er swimbaits og andre swimbaits vil man gjerne ha en litt mykere stang til.

Selv bruker jeg en relativt kort og stiv stang til alt. En som går opp til 150 gram og jeg syns den funker greit nok for mitt fiske med både rene jerk baits og swimbaits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du bor i Eidsvoll... jeg bor i Nannestad og har to jerk stenger og to sneller (en JB og en annen som jeg ikke husker navnet på nå)

Hvor er det du har tenkt til å jerke?

Jeg kan pelle med meg stenger, sneller og forskjellige baits så kan vi treffes og ta en tur og du får testet dette litt før du kjøper.

Har nettopp handlet en del lettere gummidyr som jeg klør litt etter å få testet med en helt vanlig spinnstang og litt annet stuff også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stas <_<

Jeg bor 5-10 minutter unda Vorma/Andelva. Så det er liksom plassen min.. Men er åpen for forslag.

Jeg må jobbe til og med lørdag. Litt unger men søndags ettermiddag og utover er ok for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke før neste uke... skal til Trondhjem i helgen for å feire noe bursdagsgreier for et par nieser.

Vorma/Andelva er sikkert like bra som hva som helst annet og jeg er litt klar for å teste "nye" steder (for meg) så det passer finfint.

Vi kan ta detaljer på PM <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vøri på veldig fin guide tur i Andelva me'n Trym i dag. :thumbsup:

Prøvd JB snella, 6'r stang og 6,6 stang. Merka ikke så voldom forskjell på de. Prøvde Jerkbait,Swimbait og Softbait.(paddehaler)

Kjempeartig og en lærerik tur...

Tusen takk Trym :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en virkelig hyggelig tur og synd vi ikke fikk noe (selvom du klarte å lure opp en på et annet sted etter at jeg var dratt hjem).

Håper du fikk nok inntrykk av både stang og snelle og det fasinerende ved jerk fiske til å handle inn det du vil ha.

Neste gang vi tar en tur sammen får vi teste der du fikk.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.