Gå til innhold
Fiskersiden

Pelamidefangst


steind
 Share

Recommended Posts

Utrolig kul fangst, gratulerer så mye med drømmeart!

Må vel kanskje krype til korset og innse at det nok var noe slikt Vilhelm så på Vestlandet for et par år siden, da jeg var sikker på at det bare var snakk om en kombinasjon av makrell i overflata og dugelige mengder karsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja dere estimerte de til ca 10kg, og det ene bildet viser også en drøy brystfinne... tror ikke på pelamide der må jeg si..

hvis Vilhelm & co ikke var helt i karsktåka da de observerte disse fiskene, slik at 10 kg er et realistisk anslag var det neppe pelamider, men snarere en eller annen tunfisk. Albacore er kanskje det mest nærliggende, men det er jo også teoretisk mulighet for at det kan være svartfinnet tunfisk som har kommet med golfstrømmen. Begge arter har jo lange brystfinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

Fisken ble tatt på stang fra båt med blå/hvit wobbler. Fisken slo på helt inne ved Kjærnes brygge innerst i Bunnefjorden. For øvrig så fisker fatter med noe jeg kaller for Donald Duck utstyr. Lett som bare det, så jeg regner med at han hadde et svare strev med å få fisken opp i båten.

Etter hans eget utsagn slår Pelamiden SØ i utras ved samme vekt.

SteinD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

Fisken ble tatt på stang fra båt med blå/hvit wobbler. Fisken slo på helt inne ved Kjærnes brygge innerst i Bunnefjorden. For øvrig så fisker fatter med noe jeg kaller for Donald Duck utstyr. Lett som bare det, så jeg regner med at han hadde et svare strev med å få fisken opp i båten.

Etter hans eget utsagn slår Pelamiden SØ i utras ved samme vekt.

SteinD

Det tviler eg ikkje et sekund på. Den slår den nok fleire ganger også. Gratulerer så mykje til din far med ein fantastisk fangst på stang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere huske at Jan så dem også, og han er jo faktisk østlending, så han er til å stole på :)

Deilig lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenke at denne fisken finnes i Norge! I Hellas det er svært vannlig art fordi den trives i varmt vann men å få den her, Det er en veldig god øveraskelse he he :jig: Denne fisken heter palamida på gresk og er en god matfisk men en god sportsfisk å få på stanga. Jeg kan se at med den global oppvarming det blir ikke lenge for vi ser hvithai i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Triturus påpeker har vi til nå ikke registrert stripet pelamide på norgesrekordlista, så vi håper jo denne fisken er veid på en skikkelig vekt og er godt bevitnet. Kontakt bladet Villmarksliv for innmeldingsblankett etc.

Dumt jeg fileterte den jeg tok på stang i Kragerø i går da. Var alene når jeg veide den uansett. Men kan skrive under på at utraset er helt rått. På en 2-12 Skeletor ble jeg skjelven i knærne. Og for en gangs skyld hadde jeg håven med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Veldig spennende. Mange tatt på stang i år. N-rekkrav på 1,6 er sendt fra Porsgrunn. Og så har vi noen fra Vestlandet + denne:

http://www.sb.no/nyheter/den-var-skikkelig-turbo-den-sprekeste-fisken-jeg-har-fatt-1.5630745

Jeg prøvde meg i går på denne pelamide, men det var dessverre for mye bølger for å komme fram til mølen.

Kan nok ikke klage, jeg fikk bla. 3 sjøøretter. Den største var 53cm og litt over 1,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Veldig spennende. Mange tatt på stang i år. N-rekkrav på 1,6 er sendt fra Porsgrunn. Og så har vi noen fra Vestlandet + denne:

http://www.sb.no/nyheter/den-var-skikkelig-turbo-den-sprekeste-fisken-jeg-har-fatt-1.5630745

Morsomt at de ikke tar seg bryet med å rette opp skrivefeilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.