Gå til innhold
Fiskersiden

Tripod & Nappvarsler?


Snorre
 Share

Recommended Posts

Har tenkt litt over dette, og har planer om å skaffe meg dette. Jeg bunnmeiter mye og jeg har bruk for dette. Men jeg lurer på noen ting angående dette:

1. Jeg har problemer med å finne det riktige utstyret. Har prøvd å google litt rundt men finner ikke så mye. Noen som har noen tips? Bør jo være så billig som mulig men det er også viktig at det er så lett å bære det rundt som mulig da jeg ofte må gå et stykke. Så som sagt ør det være så bærbart som mulig.

2. Hvor mye skal til for at en nappvarsler piper? Merker den hvis en liten fisk biter?`

3. Passer dette også til en vanlig slukstang? Skal investere i en surfstang men det blir ikke før November / Desember tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tripod/rod pod:

Det kom fram en del bra info i min tråd om det samme.

Her vil jeg tro du finner informasjon som er relevant for deg, spesielt det omfattende svaret til Potemkin bør du lese ordentlig.

Hvis du skal fiske med bare ei stang, som jeg får litt følelsen av her kan du bruk en bankstick med varsler:

bankstickadjustable.jpg

Dette forutsetter selvfølgelig at det er mulig å stikke ned en slik der du står.

Et alternativ er en ismeitepod, også denne for ei stang:

161074.jpg

Disse er ikke spesielt stabile, men om du får plassert dem skikkelig står de greit. Ved bruk av en slik bør du tenke deg godt om når det gjelder vinkel på stang og alt mulig da de lett velter om ikke alt er optimalt.

Nappvarslerne jeg har piper ved den minste bevegelse på sena og jeg antar at det er slik det skal være og er med andre og bedre varslere også.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt dette brukt og er svært fornøyd. Utstyret er fox og du vil greit merke om en liten fisk tar, så vidt noe sene blir dratt i. Nappvarslerne heter Fox micron m og kan kjøpes fra noen norske nettbutikker, men er mange engelske nettsider som selger disse rimlig. De har gjerne også tripods også, så du kan bestille alt på samme sted. Søk på fox micron m, så finner du flere engelske nettsider. Kjøp en tripod som har muligheter for å tilpasse og justere, så passer de for de aller fleste stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar. Banksticks funker ikke for meg siden jeg ofte fisker på svaberg osv...

Ismeite Pod så derimot litt interesangt ut. Jeg trenger neppe en tripod til mer enn en stang siden Pod's som tar flere stenger blir vel lite bærbart. Tripoden bør jo uansett være mulig å stille på(Lengde på beina). Ellers er det ikke så viktig sålenge det er billig og ikke knekker etter ett par turer :wub: Har mindre bruk for Tripoden og er hovedsaklig Nappvarsleren jeg trenger, men er ofte jeg kunne trengt en tripod ja... Vurderer noe FOx Utstyr men vil gjerne ha flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne: http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=8&artnr=2129&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std&limit=14

Ser denne grei ut? Og er det riktig pris? Virket ikke noe dyrere en det fra Fox Minro M.

Edit: Har også tenkt på det her: http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1414

Tilsammen blir dette 678 kr ink. Frakt så spørs om det ikke blir dette. Virker dette settet greit? Jeg kan bruke nappvarsler på denne right?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør påstå at micron m varslerne er noen lysår bedre enn protronic :wub: De varslerne fra DAM har jeg hatt noen av oppover, og selvom de kun har blitt brukt av og til, har alle som en knukket etter kort tids bruk! Fox varslere (riktignok SX og ikke M, men de er likt bygd opp) derimot har blitt brukt myyye uten et eneste problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt nappvarslere på eBay. kostet meg 136kr inkl frakt for fire. Hvilken kvalitet det er snakk om vet jeg ikke da jeg ikke har fått prøvd dem ennå. Justerbar følsomhet, volum og varsellyd. Kostet vel like mye å kjøpe 9V batterier til dem.

Tripodene mine kjøpte jeg på Lidl, men har sett dem på en eller annen engelsk nettbutikk også. De er lette og tar liten plass. Har dem i en stor bag fra Biltema sammen med fotostativ (som er tyngre enn de to tripodene),fotobag, klær,sneller, kaffekanne osv. De er så lette at jeg alltid henger en stein i dem for å gjøre dem stødigere.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg går for det jeg skrev om. Hvis jeg får dårlige erfaringer med nappvarsleren får jeg heller bare investere i en bedre (og dyrere) senere. Dette er kanskje et dumt spørsmål men trenger man batterier til den nappvarsleren? Antar det, og isåfall hvilke battierer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.