Gå til innhold
Fiskersiden

Ukjent fisk i Tinnsjøen?


Recommended Posts

sitat:Det leites faktisk seriøst etter malle i minst to sjøer i Sverige. Selv om man "vet" de ikke finnes så langt nord.

Til opplysning reveenka. Europeisk malle S. glanis er en naturlig forekommende fisk i Sverige. Bla i Emån. Her var det seriøst prøvefiske for noen år siden og konklusjonen var vel at det var mer malle enn man hadde ventet.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

Det er bare en Baikalsjø, og den ligger som du sier lang sør-øst i Russland, ved Irkutsk. Det er en sjø som heter Balkash som ligger i Kaszhakstan - kan det være den?

Meget mulig det er den... Men mener jeg leste fra 2 ulike kilder at den fantes i Baikalsjøen i Ural. Mulig det er noen som blander litt navn, ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

sitat:Det leites faktisk seriøst etter malle i minst to sjøer i Sverige. Selv om man "vet" de ikke finnes så langt nord.

Til opplysning reveenka. Europeisk malle S. glanis er en naturlig forekommende fisk i Sverige. Bla i Emån. Her var det seriøst prøvefiske for noen år siden og konklusjonen var vel at det var mer malle enn man hadde ventet.

Dr.Fish

Nå vet ikke jeg akkurat hvor i Sverige Emån ligger, men hvis jeg har oppfatter rett, så menes det fra "autorisert" hold at det ikke finnes malle i Norden nord for en viss breddegrad. Det er i sjøer nord for dette at det leites.

Beklager et lettere svimete innlegg! Vet det er funnet malle i Skåne, og det er jo i Sverige, til og meg jeg har fått med meg det, selv om jeg er blond [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Forskeren fra Trondheim mente DNA-profilen pekte mot en særdeles sær og fjern variant av røye, men hodeformen og mangel av svømmeblære bør kunne kvalifisere til nytt latinsk navn i mine øyne. Den hadde i alle fall fettfinne, men øyne og mye annet liknet ikke noe annet i det hele tatt. Bare å logge seg inn på NRK nett-tv og sjekke dagens utgave av Ut i Naturen. Lukter litt sensasjon av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk spennende, ja ordet 'sensasjon' er nærliggende!! En slektning av røye, som hadde en kroppsform som minnet mer om en (horn)ulke. Og at den mangler svømmeblære viser jo at dette er en fisk som har utviklet seg ganske langt bort fra røye. Her bør man jo gjøre forsøk for å se om den lar seg hybridisere med røye. Så vidt jeg kan skjønne må denne defineres som en ny art! Og da melder det seg mange interessante spørsmål. Hvor lenge siden skilte denne krabaten lag med røye utviklingsmessig? Tinnsjøen er svært dyp, og den må kanskje ha eksistert før istiden? I så fall, har det vært røyer der FØR istiden, for tiden etter istiden har vel vært for kort til at en fisk skal kunne utvikle seg så langt bort fra utgangspunktet, jfr det vi allerede har diskutert lenger opp i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Det var altså ikke hornulke, men "røye". Noe helt nytt er det jo ikke, men at det er en liten sensasjon, det er jeg enig i. Røya danner jo ulike populasjoner ganske raskt, f.eks. dvergrøya som lever pelagisk og som bare blir 15-20 cm lang. Dette kan være en ekstrem dypvannsvariant av denne. Reduksjon av øyne, svømmeblære, pigment går ganske raskt hos dyr som lever i stummende mørke. Den blinde hulefisken i Mexico, f.eks., er nesten helt blind og fargeløs, men har normale, seende artsfrender utenfor hulen. Det regnes som samme art - Astyanax fasciatus. Man regner med at det er under 10 000 år siden fiskene begynte å skille lag. DNA-analyser vil nok vise hvor langt tinnsjøfiskene står fra vanlig røye. Og som Piscator sier, så kan det godt tenkes at de har eksistert i Tinnsjøen før siste istid. Jeg kjenner ikke vår geologiske historie godt nok, men det burde vel være enkelt å finne opplysninger om det. Men 10-12 000 år kan være nok tid til å utvikle denne røyeformen. Laksefisk tilpasser seg fort - det er bare å se på de mange variantene av røye, og tildels ørret, som finnes. Bror Jonsson skrev en interessant artikkel om røye og dens ulike former i Alt om Fiske for noen år siden. Han forklarte hvorfor nettopp røya utviklet så mange ulike former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røye har en utrolig 'plastisitet' når det gjelder ytre trekk i forhold til levemiljøet, derfor må jo denne arten være blant de mest interessante å studere i en evolusjonær sammenheng. Det er også veldig interessant det isgalt skriver om at svømmeblære, øyne og hudpigmenter raskt kan degenereres hos arter som lever dypt og i stummende mørke. Det betyr at utviklingen av denne nye fisken KAN ha gått raskere enn man i utgangspunktet skulle tro. Derfor må det jo være både interessant og viktig å studere denne fisken nærmere, da dette kan gi oss ny kunnskap om og forståelse for utviklingslæren.

By the way, jeg mener å ha lest om hulelevende ørret (i Japan?) som mangler hudpigment og som er (praktisk talt) blinde, men som for øvrig er helt 'normale'. På Saltfjellet er det jo mange kalksteinsgrotter, også noen hvor det lever ørret. Det kunne vært interessant å studere disse nærmere. De fleste hulene får vel jevnlig tilførsel av ny ørret fra omkringliggende elver og vann. Derfor er det vel usikkert om det her er snakk om egne BESTANDER med huleørret på Saltfjellet, men hvis så kunne det jo være interessant å se om man kunne påvise endringer i innhold av hudpigment og synsevnen, og eventuelt hvor hurtig slike endringer oppstår. Så spørs det om det er lettere å ta seg inn i grottene og gjennomføre en slik studie, enn det er å studere de dyptlevende røyene i Tinnsjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.