Gå til innhold
Fiskersiden

Lei "O-laks spam"


 Share

Recommended Posts

:P Det er vel ingen som har noe i mot å få det i en samletråd tror jeg, men en del av starten på dette og oppfølgingen var at det var for mye, og at noen ikke liker dette emne etc etc. Hva blir det neste tema eller område noen blir lei eller ikke liker. Det kan etter hvert bli mange samletråder. Uten at det forsåvidt behøver å vær galt. Prinsippet om å "nedskalere" ett emne på bakgrunn av at noen ikke liker eller syntes det er for mye/ofte jeg ikke likte helt. Hvem skal etterhvert ha ansvar for hva noen liker av temaer, hva det er for mye av og ikke. Hva som skal inn i samletråder etc. Det kan bli spennende.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tråklet meg gjennom hele tråden med innlegg både fra moderatorer, superbrukere og andre mer eller mindre engasjerte og opplyste deltagere, sitter jeg igjen med et bedrøvelig inntrykk av at det skal mye til for å kunne skape det engasjementet som må til for å berge hobbyen som sprtsfisker for fremtiden. Når til og med dem som er så interresert i hobbyen sin at de leser forum som fiskersiden, klager over at de er lei av ensidig fokus på de miljøproblemer som oppdrettsindustrien skaper, da lurer jeg på hvem som skal redde våre ville fiskeressurser.

Den som tror at det kun er laks og sjøørreten som vil forsvinne som følge av oppdrett i åpne mærder, begår en kardinaltabbe. Når det i posten her henvises til arbeidsplasser og verdier, hopper man galant bukk over at det skapes vel så mange arbeidsplasser som følge av ordinære fiskerier langs kysten, og sportsfiske.

Allerede vet vi at kysttorsken sliter som følge av oppdrett, at overgjødsling faktisk er et problem, at et utall arter er borte fra oppdrettsintensive områder og at det snart ikke finnes beskattbare elver igjen i disse områdene. Det som IKKE enda er kjent, er det FAKTUM at bruk av medisiner i oppdrett faktisk kan føre til at HELE økologien kollapser. En utstrakt og omfattende bruk av ketinhemmere er i ferd med å ta livet av både kreps,krabbe,hummer,reker og skjell, og faktisk også dyreplanktonet. For den som er spesiellt interresert kan jeg ved henvendelse sende de fagrapporter som advarer mot flubenzuroner, og som faktisk konkluderer med at dette setter en lang rekke arter i overhengende fare sammen med fare for at hele systemet kommer ut av likevekt.

Dette skjer mens de som jeg trodde virkelig var interresert i sin hobby, klager over at det er for mye stoff om problemene......buhuu!!

Det er ikke bare laksefiskerne som blir skadelidende, og selv om man kun er interresert i meitefiske etter innlandsfisk bør det være av interesse at andre arter som faktisk er MAT blir borte. Og om det IKKE er det, har man faktisk den elegante mulighet å la være å lese om dette. Klikk deg bare videre inn på poster som handler om knuter, snører, stenger og fiskeslag som DU er interresert i. Lukk øynene for problemene og KOZ deg med stingsild på 4gram og overbefolkede skogstjern.

Men mens noen stikker hodet i sanden og later som at alt er såre vel, er det andre som ser problemene som kommer. At det er plagsomt har jeg forståelse for. At du ønsker å lukke øynene like så. Men at andre som på dette fora ønsker å gjøre likesinnede fiskeinterreserte klar over hva vi risikerer å miste, blir "uglesett" fordi de poster om dette tema, er ikke greit. Og dersom fiskersiden ønsker å sette begrensninger på dette, finnes det heldigvis også andre nettsteder.

Amen!

Jeg er langt over middels interessert i laks og laksefiske. Og jeg takker Glalaksen for at han holder oss oppdatert over all galskapen som skjer i oppdrettsnæringa. Og det er skuffende at så mange tilsynelatende stiller seg likegyldig til at ei næring lovlig tar knekken på lokale laksebestander og på sikt kan bli en trussel mot villaksen som art.

Jeg vil også føye til at oppdrettsnæringa ikke bare er en trussel mot villaksen, men også mot lokale bestander av villfisk rundt anleggene som følge av utslipp av enorme mengder urenset kloakk. For ikke å snakke om hvor totalt ressursødende det er å bytte 5 kg villfisk mot en kg fjøsfisk bare for at noen rike skal bli enda rikere.

Vel og bra med arbeidsplasser, men prisen er desverre for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å se at det er faktisk denne tråden som har flest antall lesere og med ordet LAKS i selve tråden. .... Det nevnes om en agenda : Selvfølgelig hadde jeg en agenda med å starte denne...og en stund trodde jeg at målet var oppnådd.

Å bevisgjøre og på en sivilisert måte ( det har vi alle oppnådd) de mest aktive postere om at formålet med pøsing av "nyheter" resulterer i det mottsatte av hva dere ønsker: Ytters få "gidder" å lese disse fordi det blir for mye av det samme og det kan til og med hende at virkelig nyheter som bør oppta alle ikke blir lagt merke til pga slik "pøsing".

Jeg er personlig veldig opptatt av at villlaksen klarer seg og gjør mitt. Jeg spør igjen : Hva gjør dere? Jeg forstår alle som driver med laksefiske og forstår også at man ønsker å bevare muligheten til å kunne drive med slik i fremtiden.

Med tanke på at det er så mange som engasjerer og syns det er greit med å "kapre" eksterne nyheter med eksterne lakse nyheter som maler på det samme, hadde det vært en idé at slike nyheter plasseres under Laksefiske ?

Jeg tør å påstå at det ikke tar lang tid for det komme ennå ett tråd med " Lei laksenyheter" om av selve laksefiskere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke ett nytt underfor kun for laks. Skal vi den gang det ev skjer at det skrives like mye om torsken, sutern eller morten stue dette til siden? Blir for dumt. Vil du ikke lese, ikke les. Værre er ikke problemet! Og har ingen forståelse for de som forsvarer oppdrettsindustrien. Som regel er deres hovedargument, jobbber. Hva skal man gjøre med alle de titusener av mennesker som mister inntektskilde og jobbene når villaksen forsvinner? Men det værste er at de som forsvarer dette, forsvarer nåtidens VÆRSTE miljøvoldtekt! At sportsfiskere kan ha den tankegangen er rett og slett uforståelig.

Og dere som ikke har interesse av laks. La heller være å komme med meningene deres. De er totalt unyttige i denne sammenheng. Ingen som sutrer over de sære artene noen av dere liker. Om du ser noe om laks, så ikke les det

...og det er helt konkret - hva...?

Han fisker ikke laks!

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som ikke har interesse av laks. La heller være å komme med meningene deres. De er totalt unyttige i denne sammenheng. Ingen som sutrer over de sære artene noen av dere liker. Om du ser noe om laks, så ikke les det

Ehm... er ikke denne tråden opprinnelig laget for at de som er lei laks kan få uttale seg? Hvorfor skal ikke vi som ikke bryr oss om laks få komme med meningene våre her?

For du mente ikke at ikke-laksefantaster bruker tid på å surne til faktiske laksespam-tråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det er helt konkret - hva...?

Les postene jeg har skrevet i denne tråden, men kan dog gjenta det. Jeg har valgt å la være å fiske etter villlaks og det er norm i min bedrift at all redskap primært beregnet til å fiske etter laks er nå historie. Dette til tross for at bedriften går glipp av en god del omsettnning av den grunnen. Produkter som inneholder bly og kan brukes i rennende vann og eller til laksefiske er også fjernet. Å satse på miljøvennlige produkter som kan brukes til formålet har alle fleste som driver i bransjen gitt opp og at denn grunnen at de fleste laksefiskere ( om ikke alle) tenker mer på prisen en på at man er med på å bidra til å kutte bly forgiftning av elvene.

Hva med deg Per ?

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker jo alle alt godt for den norske villaksen, og det er en skam det som skjer. Men å spamme ned forumet slik det nå blir gjort virker jo bare mot sin hensikt!

Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde ment det samme om det var karpe det var snakk om.

Ehm... er ikke denne tråden opprinnelig laget for at de som er lei laks kan få uttale seg? Hvorfor skal ikke vi som ikke bryr oss om laks få komme med meningene våre her?

For du mente ikke at ikke-laksefantaster bruker tid på å surne til faktiske laksespam-tråder?

Hvorfor? Hvis du ikke liker eller bryr deg om laks, hvorfor skal du komme med en mening? Stort sett så kommer det bare oppgulp fra dere få som ikke liker laks! Selv om laksen var en utfordring for stor for enkeltpersoner, kan man ikke la oppdrettsindustien holde på som de gjør! Dette er til interesse for SAMTLIGE som liker å fiske! Selv om de ikke fisker laks. Og laksenyheter og lei laks, to forskjellige ting! Og ja, jeg syns ikke du har RETT til å komme med meninger om noe du ikke interesserer deg for eller har noen andre formeninger om at "det vil jeg ikke like". Blir nesten som linux folk vs windows. Blir litt dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fisker ikke laks! Men det er nok ikke fordi han ønsker å "hjelpe" stammen... bunner nok ut i andre årsaker

Så flott at du hjelpe meg med å svare Remy. Hvordan kan du uttale deg slik og så bastant ? Alle vi vet hvor ekstremist du er, og ingen tar i fra deg din engasjement , bevares, men som redaktør bør du være litt mer proff i dine uttalelser, især i ett tråd som har hatt en sivilsert kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du hjelpe meg med å svare Remy. Hvordan kan du uttale deg slik og så bastant ? Alle vi vet hvor ekstremist du er, og ingen tar i fra deg din engasjement , bevares, men som redaktør bør du være litt mer proff i dine uttalelser, især i ett tråd som har hatt en sivilsert kommunikasjon.

Bevares, var ikke svaret mitt riktig da? Det er du som ga svaret tidligere i tråden. Jepp, ekstremist! Deilig å baller til å kunne stå opp for saker alle andre snakker om til kollegaer og kona, men ikke tør fremme. Herlig

BTW! Han fisker ikke laks. var egentlig svaret. Det andre kan du se bort i fra da kom med feil

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares, var ikke svaret mitt riktig da? Det er du som ga svaret tidligere i tråden.

BTW! Han fisker ikke laks. var egentlig svaret. Det andre kan du se bort i fra da kom med feil

Alt i orden Remy. Bra at vi i hvertfall liker katter og deler den gleden ( selv om mine er ville og ikke oppdrett):P Når jeg tenker meg om , så hadde det vært hyggelig og ved rett annledning å kunne fortsette med slike debatter face to face og etter en god fisketur ( ikke etter laks , selvfølgelig ) Engasjement er viktig i samfunnet, enten det er den ene eller den andre siden, men en ting er sikker : De ekstreme polene har aldri bidratt med noen form for samfunsvel. Slik har historien mange eksempel på.

Heldigvis kan jeg si at jeg hverken har med den ene eller den andre siden å gjøre ( noe flere av dere engasjerte ikke kan si) og uttaler meg som en neutral borger som ser det helle fra utside. På tross av at min nær krets kjenner meg som " En som unngå å drepe en maur, men kan drepe for å redde en maurtue"

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... er ikke denne tråden opprinnelig laget for at de som er lei laks kan få uttale seg?

Egentlig er den startet fordi etter hvert ble man lei " Lakse nyheter" med samme formål og ikke lei laks. Fisker man etter laks blir man aldri lei laks ( jo, kan hende lakseenkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det 66.730 som løste fisketrygdavgift (snakket netopp med Jorunn Larsen i DN), noe som var en nedgang på noen tusen fra året før. Hvis vi antar at det er en del som ikke løser fisketrygd, men som fisker likevel (egne vald etc.) så er det kanskje 70-80.000 aktive laksefiskere hvert år. Med tanke på at hver laksefisker fisker et betydelig antall timer så vil jeg nesten tro at dette er den største enkeltgruppen av fiskere i Norge. Og når laksen i tillegg er en art som Norge har et unikt internasjonalt ansvar for å forvalte så er det kanskje ikke så rart at lakserelaterte spørsmål skaper stort engasjement.

Personlig har jeg stor interesse av å følge med på 'Eksterne Nyheter' forumet, og da særlig spørsmål om laks. Det er klart at alle ikke er interessert i det samme, men da er det vel bare å la være å kilkke på tråden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet og slik jeg oppfatter det ,er at mange av dere ikke forstår problemet. Selvfølgelig kan man la være å klikke på tråder som er uinteressant å lese. For FS forumet kan det bli en trist tap når ekterne nyheter blir uinteressant for resten .

Det er nesten fristende å starte leser signatur mot slik spaming av " Eksterne nyheter" undersiden.

Jeg starter med å si : Nei til spaming av eksterne nyheter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet og slik jeg oppfatter det ,er at mange av dere ikke forstår problemet. Selvfølgelig kan man la være å klikke på tråder som er uinteressant å lese. For FS forumet kan det bli en trist tap når ekterne nyheter blir uinteressant for resten .

Det er nesten fristende å starte leser signatur mot slik spaming av " Eksterne nyheter" undersiden.

Jeg starter med å si : Nei til spaming av eksterne nyheter !

Syns personlig at dette er en barnehageholdning. Det er faktisk ikke værre enn å ikke lese det. Og vil du ha nyheter om andre ting, kan vel du som trådstarter også være pådriver og ildsjel og starte med å poste eksterne nyheter om andre "fiskeslag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns personlig at dette er en barnehageholdning.

Den er grei Remy , og din menning. Det kan allikevel hende at resten av lesere har en annet menning, med mindre selvfølgelig at du ikke bryr deg om leseres menninger...

Representerer din menning FS redaksjon, føyer jeg meg selvfølgelig til deres rettnnigslinjer. Skulle bare mangle ( er tross alt av militær uttdannelse og disiplinert)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei Remy , og din menning. Det kan allikevel hende at resten av lesere har en annet menning, med mindre selvfølgelig at du ikke bryr deg om leseres menninger...

Representerer din menning FS redaksjon, føyer jeg meg selvfølgelig til deres rettnnigslinjer. Skulle bare mangle ( er tross alt av militær uttdannelse og disiplinert)

Som sagt, det var min personlige mening, og når jeg sier det er min personlige mening, har det ingenting med fs, rettningslinjer eller hva lesere mener. Så jeg skjønner ikke hvorfor du tok med dette i innlegget ditt når det er pressisert! Jeg har fortsatt problemer med å forstå problemstillingen som grunnla opphavet til tråden. Og hvorfor meste parten av postene i tråden er forsvars poster fra ildsjeler rundt laksen og problemene rundt det. Jeg setter stor pris på at Per H og Olav Moberg er såpass aktive og poster nyheter i dette forumet. På den måten får man alt samlet. At de ikke har like stor iver rundt andre fiskerelaterte nyheter, betyr ikke at dere andre som har så mye mot disse nyhetene ikke kan poste andre nyheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på at Per H og Olav Moberg er såpass aktive og poster nyheter i dette forumet.

Alt som disse engasjerte sjeler som Per og Olav kommer med leser jeg alltid med glede fordi det er alltid en menning !! Mye annet er sett fra min side, je, spam som faktisk ( sett fra min side) ødelegger mye av det som førnevte ildsjeler ønsker å formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet jeg irriterer mange, men BUMP...Er det virkelig nødvendig å koke kjøtsuppe på samme ben ? Det som skjer til syvende og sist er at den blir smakløs, eller ingen gidder å løfte lokket i gryta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg irriterer mange, men BUMP...Er det virkelig nødvendig å koke kjøtsuppe på samme ben ? Det som skjer til syvende og sist er at den blir smakløs, eller ingen gidder å løfte lokket i gryta....

Koker vi det bare godt inn så blir det ihvertfall kraft til litt god saus :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker vi det bare godt inn så blir det ihvertfall kraft til litt god saus :)

;) Det er nettopp det det er blitt : SAUS , og med så mye chili at til slutt smaker alt likt . Skal si dere er ivrige ...:o

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.