Gå til innhold
Fiskersiden

Lei "O-laks spam"


 Share

Recommended Posts

Det er vel enkelte som har en postehyppighet som grenser opp mot spam, men generelt så synes jeg at mye av det som postes på Fiskersidens eksterne nyheter er veldig interessant og informativt. Jeg synes det er en fin måte å holde seg oppdatert på og jeg er innom hver eneste dag. Tross alt så er nyheter i kategorien 'lakse nyheter' noe av det som debatteres sterkest i både media og fagmiljøer for tiden så da må man bare finne seg i at det også er mye av det på Fiskersiden. Det er da nok av andre forum å slå seg løs på for de som vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle på forumet her hadde pumpa ut like mye spam om det fisket de bedriver som enkelte her gjør :)

Lag en enkelt tråd hvor man kan poste laksenyheter, i stedet for 100 nye tråder hver uke!!!

Hadde det vært nyheter om laksefiske og av brukere som bedriver med slik,,så...hadde det vært interessant for de fleste. Problemet er at det ikke er tilfelle og sett fra min side brukes nå FS´s ekterne nyheter kun som mediamiddel for å "pumpe " ut spam som angriper O- laks industrien..Det verste er at mange flere andre nyheter forbli anonyme.

Håper inderlig at noen tar tak i dette slik at det dempes litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss... slutt å poste villakssaker så vil forumet miste en av de få funksjonene det har i forhold til samfunnet rundt oss. Så kan vi hegne oss til viktigere ting som synkegraden på fluesnører som dominerer i andre fiskeforum. Evner man ikke å se laksesaken som del av et større miljøbilde, som en prøvesten, synes jeg ikke man ser mye lengre enn nesetippen. Laksenyhetene og debattene som følger på dette forumet er usedvanlige opplyste og gode, og har i dag en rolle i den kampen noen faktisk mener er viktig.

Tobis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss... slutt å poste villakssaker så vil forumet miste en av de få funksjonene det har i forhold til samfunnet rundt oss. Så kan vi hegne oss til viktigere ting som synkegraden på fluesnører som dominerer i andre fiskeforum. Evner man ikke å se laksesaken som del av et større miljøbilde, som en prøvesten, synes jeg ikke man ser mye lengre enn nesetippen. Laksenyhetene og debattene som følger på dette forumet er usedvanlige opplyste og gode, og har i dag en rolle i den kampen noen faktisk mener er viktig.

Tobis

Joda, fint at man er engasjert, men lag nå EN tråd for dette i stedet for å bombe forumet! Er noen som burde komme seg ut å fiske litt i stedet for å tråle nettet etter lakserelaterte nyheter :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som burde komme seg ut å fiske litt i stedet for å tråle nettet etter lakserelaterte nyheter :)

Tja, det er vel derfor man har et brennende engasjement for laksens (og sjøørretens) skjebne, slik at vi og våre etterkommere faktisk KAN komme oss ut for å fiske disse i fremtiden....

Takker for alle spennende og opplysende innlegg om og for laksen!

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde fantes like mye stoff i nyhetsbildet fra annet fiske hadde det blitt mer nyansert. Eksterne nyheter-forumet er ment for å linke mot artikler man finner i dagspressen og andre steder. De som legger inn de ulike nyhetene kan vel lite for at nyhetsbildet er preget av kampen mot laksens undergang snarere enn et det har dukket opp karuss i en dam på en gård i Hedemark. Det går rimelig klart frem av trådtitlene hva de ulike nyhetene dreier seg om. Spesielt nå etter at vi la inn et script som henter undertittel fra innlegget dersom trådstarter ikke legger inn noe. Det her blir litt som å klage over et tv-program man frivillig sitter og ser i stedet for å zappe videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fint at man er engasjert, men lag nå EN tråd for dette i stedet for å bombe forumet! Er noen som burde komme seg ut å fiske litt i stedet for å tråle nettet etter lakserelaterte nyheter :thumbsup:

Men som noen har nevnt. Det er ingen som tvinger deg eller noen andre, til å lese disse sakene. Alle står fritt til å velge å vrake. Jeg forstår ikke hvorfor noen hisser seg opp over at lakserelaterte nyheter er tyngst representert i eksterne nyheter forumet. Les det som fatter interesse, alt annet lar du gå hus forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel derfor man har et brennende engasjement for laksens (og sjøørretens) skjebne, slik at vi og våre etterkommere faktisk KAN komme oss ut for å fiske disse i fremtiden....

Takker for alle spennende og opplysende innlegg om og for laksen!

:thumbsup:

Javel, da er spørsmålet; hva gjør dere da? utenom å diskutere på nett og kakke en 5-6 laks i sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei eksterne (O) lakse "nyheter"

Laks Laks Laks Laks OOOOooooo du store Laks.

Hørt om Lasken som gikk på lykkepillen da ? en skikkelig GLA Laks :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unyttig tråder er det noen som klager over, personlig mener jeg denne er kanskje den mest unyttige av de all :thumbsup:

Kan hende noen har allerede hentet popcorn for å følge utviklingen i tråden ...Iom. at jeg ikke har eller har hatt ønsker om at tråden utvikler seg mot en "usivilisert" rettning som får oss alle sammen til å fjerne blikket fra grunnen vi besøker og er aktive i denne fora : Sportsfiske , og begynner å gå løs på hverandre, sier jeg noe så enkel som : Amen :)

Nå må jeg binde tackler til morgendagens fiske.Håper det blir noe mer spennende å skrive og bruke tiden på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel den massive kritikken av o-næringen og ikke "laksenyheter" generelt som irriterer trådstarer?

Jeg får i hvert fall inntrykk av det. Og stemmer det så bør man kanskje heller ta den diskusjonen enn å "prate rundt grøten"

Og Iversen er jo alltid litt kritisk til at laks får for mye oppmerksomhet har jeg lagt merke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel den massive kritikken av o-næringen og ikke "laksenyheter" generelt som irriterer trådstarer?

Jeg får i hvert fall inntrykk av det. Og stemmer det så bør man kanskje heller ta den diskusjonen enn å "prate rundt grøten"

Jepp, har tenkt akkurat det samme selv...

unyttig tråder er det noen som klager over, personlig mener jeg denne er kanskje den mest unyttige av de all :thumbsup:

Ja, dette er en fullstendig meningsløs tråd. Og burde vært helt unødvendig. Men det har vært underholdende å følge den.... :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel den massive kritikken av o-næringen og ikke "laksenyheter" generelt som irriterer trådstarer?

Jeg får i hvert fall inntrykk av det. Og stemmer det så bør man kanskje heller ta den diskusjonen enn å "prate rundt grøten"

Når jeg setter meg på utside , kan jeg forstå at det kan oppfattes slik ,ja. Det er ikke tilfelle, tvert imot : Kritik over en bransje som påvirker miljøet slik den gjør, er faktisk på plass. Allikevel ønsker jeg også å poengtere at det er en vis forskjell mellom kritikk og hat...som flere her viser. Konstruktiv kritikk og fakta oplysnning er en ytterst viktig del av ytringsfriheten i vår samfunn. Hat fører ingen plass....og jeg er glad jeg ikke har min arbeidsplass i bransjen. Sikker ikke hygelig å få slik på tryne dag etter dag og av respekt (hensyn) for disse, som sikker også er medlemmer av denne fora burde det har vært litt mer dempet.

Hovedpoeng allikevel og ved å starte tråden, er irritasjon over at så mye "olaksspam diaré" overskygger virkelig nyheter ( også olaks) som forbli anonyme.Om tråden har vært nyttig eller ikke, får så være, da poengen er lagt frem. Ser også at det har vært interesse for tråden når nesten 4 000 har vært innom og er en av de mest besøkte tråder under eksterne nyheter i år.....noe man ikke kan si når man se antallet som har vært innom "spamtrådene". Det er bare å ta en titt..

Alle bransjer påvirker miljøet og flere slik som båtbransjen , yrkesfiskere, bilbransjen osv. er også miljø syndere, summa sumarum. Til og med fritidsfiske- sportsfiske bransjen er indirekte på verdensbasis og når man ser på hvordan -hvor (enorme utslip av giftige stoffer) slik redskap fremstilles og transporteres, samt at vi forbruker mer en det vi egentlig trenger , er større miljøsynder . Tror neppe noen hadde angrepet disse på lik linje, neppe.

Ja, vi er en gjeng med hyklere..

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel ønsker jeg også å poengtere at det er en vis forskjell mellom kritikk og hat...som flere her viser. Konstruktiv kritikk og fakta oplysnning er en ytterst viktig del av ytringsfriheten i vår samfunn. Hat fører ingen plass...

Helt enig. Men det er lett å la seg rive med noen ganger, og spesielt på nett - så det er ikke sikkert at alt som oppfattes som hat er så ille som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter meg på utside , kan jeg forstå at det kan oppfattes slik ,ja. Det er ikke tilfelle, tvert imot : Kritik over en bransje som påvirker miljøet slik den gjør, er faktisk på plass. Allikevel ønsker jeg også å poengtere at det er en vis forskjell mellom kritikk og hat...som flere her viser. Konstruktiv kritikk og fakta oplysnning er en ytterst viktig del av ytringsfriheten i vår samfunn. Hat fører ingen plass....og jeg er glad jeg ikke har min arbeidsplass i bransjen. Sikker ikke hygelig å få slik på tryne dag etter dag og av respekt (hensyn) for disse, som sikker også er medlemmer av denne fora burde det har vært litt mer dempet.

Hovedpoeng allikevel og ved å starte tråden, er irritasjon over at så mye "olaksspam diaré" overskygger virkelig nyheter ( også olaks) som forbli anonyme.Om tråden har vært nyttig eller ikke, får så være, da poengen er lagt frem. Ser også at det har vært interesse for tråden når nesten 4 000 har vært innom og er en av de mest besøkte tråder under eksterne nyheter i år.....noe man ikke kan si når man se antallet som har vært innom "spamtrådene". Det er bare å ta en titt..

Alle bransjer påvirker miljøet og flere slik som båtbransjen , yrkesfiskere, bilbransjen osv. er også miljø syndere, summa sumarum. Til og med fritidsfiske- sportsfiske bransjen er indirekte på verdensbasis og når man ser på hvordan -hvor (enorme utslip av giftige stoffer) slik redskap fremstilles og transporteres, samt at vi forbruker mer en det vi egentlig trenger , er større miljøsynder . Tror neppe noen hadde angrepet disse på lik linje, neppe.

Ja, vi er en gjeng med hyklere..

Våre stammer av villaks, sjøørret og leppefisk, samt økosystema i sjøen står overfor store utfordringer.

Engasjementet og kampen FOR våre villaks- og sjøørretstammer og økosystema i sjøen blir diverre av flere, også av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL), ofte oppfattet som en kamp MOT norsk havbruks- og sjømatnæring.

Stadig flere innser heldigvis at fremtiden og omdømmet til norsk havbruks- og sjømatnæring står overfor mange av dei samme utfordringene som våre villaks- og sjøørretstammer og økosystema i sjøen står overfor.

Jeg vil gå så langt som å hevde at den største trusselen mot fremtiden og omdømmet til norsk havbruks- og sjømatnæring er norsk havbruks- og sjømatnæring sin manglende vilje og evne til å ta i bruk miljøvennlig teknoligi (lukka anlegg).

På fiskersiden.no går debatten på et informativt, saklig og faglig nivå, og jeg kan ikke huske å ha sett noen ha uttrykt det du velger å kalle hat mot norsk havbruks- og sjømatnæring.

- - - - -

I vårt lagstrakte land er det flere tusen ildsjeler som hvert år frivillig legger ned tusenvis av dugnadstimer for våre villaks- og sjøørretstammer og økosystema i sjøen innenfor:

* lags- og foreningsarbeid

* utfisking av - og dykking etter rømt oppdrettsfisk

* kultiveringsarbeid

* arbeid på ulike arenaer for å tale villaksens, sjøørretens og økosystema i sjøen sin sak.

Noen av alle disse ildsjelene er aktive på fiskersiden.no.

Gjennom vårt engasjement for våre villaks- og sjøørretstammer og økosystema i sjøen har flere av ildsjelene opparbeidet et rimelig bra kunnskapsnivå, og har også et rimelig bra grunnlag for å vurdere hvilke nyheter som er viktige.

- - - - -

For å gjenta meg selv:

Når du og andre heretter leser tråder og nyheter som du velger å betegne som "spam", så håper jeg at du og andre har i tankene at dette er en kamp BÅDE for våre villaks- og sjøørretstammer og økosystema i sjøen OG for fremtiden og omdømmet til norsk havbruks- og sjømatnæring!

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg posta denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=50531&st=0&p=552690&fromsearch=1entry552690

for ca. ett år sida og mener det samme nå.

Jeg tror også at artiklene som lenkes til vil være lettere å bruke til noe for de som måtte ønske det hvis de ble samla i noen felles tråder. Eksempelvis hadde det vært helt glimrende og hatt en felles tråd for rapporterte rømninger, for enkelt oppslag når noen "igjen" prøver å underdrive problemet.

Foreslår med dette følgende fellestråder, for min del kan de gjerne være stickyer også, for enkelt oppslag for den som måtte trenge det:

- Rømninger

- Laksepolitikk/forvaltning

- Lus

- Aksjoner mot lakseindustrien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til og syvende og sist er det ikke vanskeligere for dem som er lei o-laksenyheter å la være å lese disse trådene enn det er for meg å la være å lese meitetråder. Eller fluetråder, eller trolling og jerkfiske. Jeg har ingenting i mot disse trådene, men de interesserer meg ikke, og jeg unnlater å lese dem.

Bare det faktum at en tråd har 4000 visninger og 143 innlegg om at folk er lei av noe de ikke trenger å lese synes jeg er underlig.

Jeg tror de fleste har fått med seg poenget nå. Dere er lei av trådene, ja faktisk så desperat lei at istedet for å la være å lese dem, så brukes det masse tid energi på å informere oss andre om hvor lei dere er.

Hmm, underlig, men for all del, stå på!

Det er sikkert fremdeles noen som ikke har fått med seg hvor kjipt det er å hele tiden måtte lese ting man er lei av.

Og skulle vi få et eget forum for disse problemstillingene kommer, hva vil da endre seg? Man må fremdeles åpne trådene for å lese dem, og la seg irritere. Ikke misforstå meg, jeg skulle gjerne sett et eget forum dedikert til disse problemene, men noen hadde latt seg irritere av Spam uansett.

Men, gi oss noen titall flere innlegg hvor dere klager over tråder dere kan la være å lese. Det fyller hverdagen :coldb:

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss... slutt å poste villakssaker så vil forumet miste en av de få funksjonene det har i forhold til samfunnet rundt oss. Så kan vi hegne oss til viktigere ting som synkegraden på fluesnører som dominerer i andre fiskeforum. Evner man ikke å se laksesaken som del av et større miljøbilde, som en prøvesten, synes jeg ikke man ser mye lengre enn nesetippen. Laksenyhetene og debattene som følger på dette forumet er usedvanlige opplyste og gode, og har i dag en rolle i den kampen noen faktisk mener er viktig.

Tobis

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke folk være glad for at det er noen tar seg bryet med og legge ut noe her? Vist noen vill ha mer nyheter om annet en laks, ja så finn de og legg ut.Laksen er en viktig sak Og veldig mangen av brukerene er interisert i hva som skjer med laksen. Men vist det er slik at folk her inne ikke tåler og lese noen overskrifter med laks.Så må vell kansje vi som bryr oss om at en veldig viktig art holder på og bikke under, lage vårt eget forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke folk være glad for at det er noen tar seg bryet med og legge ut noe her? Vist noen vill ha mer nyheter om annet en laks, ja så finn de og legg ut.Laksen er en viktig sak Og veldig mangen av brukerene er interisert i hva som skjer med laksen. Men vist det er slik at folk her inne ikke tåler og lese noen overskrifter med laks.Så må vell kansje vi som bryr oss om at en veldig viktig art holder på og bikke under, lage vårt eget forum.

I den opplysningskampanjen som foregår rundt villaksen, har dette forumet hittil vært en svært viktig kanal for at flest mulig skal få en inngående kjennskap og kunnskap om de forskjellige årsakssammenhenger. En lang rekke av landets mest kunnskapsrike personer på disse spørsmål har delt av sin kunnskap, slik at lesere av dette forum har fått en mulighet til å danne seg sin egen mening om "tingenes tilstand". Den debatten som har foregått her inne har sågar blitt gjenstand for nitid overvåkning av både oppdrettsindustrien, media og politikere. Ikke mange fiskerforum verden rundt kan skryte av det samme.

Selv om det er mange historiske årsaker til at laksebestandene har gått ned, er den største faktoren NÅ oppdrettsindustrien. Herom hersker det ingen tvil, og konsensus av forskere og instanser med en vitenskapelig tilnærming til problemene sier alle at det er grunnlag for bekymringer i disse spørsmål. At våre politikere heller velger å prioritere informasjon fra industrien selv og et fåtall "oppdrettsvennlige" uttalelser, er både beklagelig og direkte skadelig for Norge på litt lengre sikt. Derfor burde debatten og forumet på Fiskerside interresere fler enn bare laksefiskere, hvliket den da også gjør. For ingen må være i tvil om at det ikke bare er laksen og sjøørreten som lider under de produksjonsformer oppdrett drives under i dag. Det er stort sett bare rene ferskvannsfiskere som ikke blir skadelidende av dette på sikt. En lang rekke vitenskapelige rapporter har i en årrekke allerede ropt kraftig varsku om at en lang rekke fiskearter vil kunne bli borte fra de kystnære strøk. Både den vandrende kysttorsken, bunnfisk, reker, skalldyr, sei med fler, viser tydelige påvirkninger av oppdrett. Bruk av flubenzuroner mot avlusning setter til og med planktonet i fare. Hva skjer da? Dette sammen med at turistnæringen får stadig større problemer med å overbevise utenlandske tilreisende om at norske fjorder er rene. (som et appropos; om o-industrien hadde rett i at deres utslipp er uvesentlige, hvorfor da så viktig å unngå utslipp fra jordbruk og mennesker?)

Jeg kan forstå at fiskere her inne med en særinteresse for andre fisk enn laks og sjøørret ikke føler at "deres" fisk er like mye diskutert. Men faktum er at det kun er 2 arter som Norge er blitt gitt et særansvar for; -villaks og villrein. Derfor blir laksen en symbolart på hvorvidt Norge klarer å ta seg av sin bit av den globale artsivaretagelsen, og slik sett en "viktigere" fisk å debattere. (Ikke viktigere per def.) Men om vi faller for fristelsen å lukke øynene for de farer som laksen og sjøørreten står overfor, bare fordi vi i utgangspunktet ikke er interresert i dem, da er vi FROSKEN.

Et munnhell sier at om du putter en frosk i en kjele med varmt vann, vil frosken hoppe ut med en gang og slik unngå å bli kokt. Putt frosken i en kjele med kaldt vann som gradvis varmes opp, så blir den værende i kjelen.

Kan vi tillate oss å akseptere store ressurs-ødeleggelser bare fordi de skjer gradvis og over tid? Skal vi unnlate å påpeke det unormale som har fått pågå i så lang tid at det fremstår som....normalt?

Den debatten som pågår rundt villaks vs. oppdrett angår oss alle. Ikke bare alle fiskere. Den angår oss alle både fordi vi vet at denne form for oppdrett er ødeleggende for andre fiskeressurser OG fordi denne ene næringsinteressen tillates å skumme fløten av vår felles natur på en slik måte at både naturen OG andre næringsinteresser blir alvorlig skadelidende. Det kan ikke være riktig at naboen min skal få lov til å tjene sine penger på en slik måte at min mulighet til å gjøre det samme blir borte. På Vestlandet er de aller aller fleste inntektsmuligheter på laksefiske borte. Møre og Nordland står for tur, mens Trondheimsfjorden og Finnmark ligger litt bedre an.

DERFOR mener jeg at alle fiskere her inne har allt å tjene på at denne debatten får fortsette for belyse hvilke prinsipper som skal gjelde. Men selvfølgelig.....om et flertall her inne er uinterreserte kan debatten tas på et annet forum.

Det er soleklart at synkegrad på snører, vrikkefrekvens for wobbler, pers på fjesing og antall arter på "lista" har sine tilhørere. Men jeg er redd for at forumet før eller siden da vil bli borte.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.